Help! ik ben nog altijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Evanlyn55
Berichten: 83
Geregistreerd: 20-02-17

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-17 19:01

Nee nee niet mij dwars te zitten mss eens 1 keertje ophouden met te doen of jullie alles weten van landen waar jullie helemaal niet wonen.
Mss dat het zonnetje jullie betere zin zou geven.
En nee idd sommige dingen kunnen niet meteen gedaan of getoverd worden!
Ik verwijt helemaal niemand niets maar ik kan er niet tegen als ik een paardenbeul word genoemd alsjeblieft zeg!


Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:07

EllenEstime schreef:
Ja ik doe idd al een paar maanden aan gw en vd,
Wat neem je dan aan dat ik overgeslagen heb? aangezien je mij en mijn paardje niet kent? Ik weet dat het moeilijk is om iemand van aan de andere kant van het scherm te helpen en dus kan je de situatie ook niet heel kennen.
Ik heb al 2 (ervaren) trainers gehad niks dan nog meer miserie van gekregen!
Een depressief boos angstig kopschuw paard dat kreeg ik van die (ervaren) trainertjes!


Rustig aan :). Ik denk dat wat ze bedoeld te zeggen is, dat als je van het begin af aan bepaalde dingen afgestraft had, hij dit gedrag nu niet vertoond had.

En natuurlijk is het lastig advies geven aan de andere kant van het scherm, maar je vráágt wel advies aan de mensen aan de andere kant van het scherm. Dan kun je het moeilijk gooien op dat we je paardje niet kennen. Natuurlijk kennen we die niet :).

Over zijn gedrag: hoe is zijn lichaamstaal als hij aanvalt? Is hij echt dreigend? Of lijkt het meer op zoals paarden elkaar onderling op hun plek zetten? En wat gebeurd er vlak voor je hij bijt?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.


Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:12

Als je geen tips/commentaar wilt open dan geen topic. Mensen komen met goedbedoeld advies maar niks is goed. :n

Second to the right, and straight on till morning

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:13

Ellen: hoe zouden wij jou kunnen helpen? Wat voor tips had je in gedachten toen je dit topic opende? Is er iets specifieks waar je onzeker over bent?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Evanlyn55
Berichten: 83
Geregistreerd: 20-02-17

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-17 19:17

Ik zeg juist niks meer ik weet nu ondertussen wel dat op je vraag ben je ergens onzeker over ook loads of bad comments komen en daar heb ik geen zin in.
Helpt echt niet namelijk als je de ziekte van lyme hebt!
Dus ja ik verwachte een fijne rustige vol tips goede commentaar.
Das veel gevraagd precies!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:26

Het is heel vervelend maar ik denk dat 80% van jouw problemen opgelost zouden worden door een passend speelmaatje en de overige 20% met consequent zijn op te lossen is.
Lyme is niet leuk maar je maakt het jezelf zoveel moeilijker door hem "alleen" te laten staan.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:27

Als je maar half zo stoer zou doen tegen je paard als je hier op bokt deed, kwam je denk ik al een heel eind :D

Heb je ook geen andere leuke paardenmensen in je buurt (dus niet perse trainers) die je een eindje op weg kunnen helpen of waar je samen mee kan oefenen? Zeker als je onzeker bent denk ik dat het je echt een stuk op weg gaat helpen om met een maatje aan de slag te gaan die je een steuntje in de rug kan geven als het net even niet lukt, maar het ook kan bevestigen als er dingen wel heel goed gaan.
En verder: oefen lekker door joh! Jij bent nog jong, paard is nog jong, er is nog zoveel tijd en ruimte om te leren. Haal kracht uit de momenten dat het wel heel goed gaat, ga bij jezelf na waarom het dan goed gaat (ik reageerde op deze manier, paard was in een goede bui, etc...). En andersom ook: als het mis gaat, waarom ging het dan mis: duurde het te lang, reageerde je niet adequaat? Als je daar een goed overzicht van hebt kun je al een hoop ongewenst gedrag voorkomen.
En heel belangrijk: blijf niet in het negatieve hangen. Ga positief gestemd naar je paard: je gaat er wat van maken vandaag, kan jou het wat schelen wat iedereen op bokt loopt te roeptoeteren, jij knalt er gewoon even hard tegenaan! Voel je angst? Zet het opzij! Ging het slecht? Morgen doe je het toch gewoon beter!

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:28

Lieve Ts,

Hoe stom het ook klinkt, je gedraagt je als een opstandig kind.
Voor alles komt een excuus, je vindt dat je het goed doet omdat hij het beter heeft dan sommige anderen, dit zus, dat zo. Nu heb je een ziekte, maar dat is niet zomaar een excuus.
Adem in, adem uit. Lees de reacties alsof ze vriendelijk bedoeld zijn. Neem het in je op, denk er over na en reageer niet direct zo snel en boos. Nergens voor nodig, deze mensen proberen je te helpen.

Het zal heus wel goedkomen met jou en je paard, maar probeer wel naar de adviezen van ervaren mensen te luisteren. Je bent zelf nog jong en onervaren. En nee, je paard in elkaar trappen en slaan is niet de oplossing, maar met snoepjes en knuffels en alleen wortels en appels en hooi voeren en kunstjes leren bereik je ook niks. De basis moet erin. Probeer de gulden middenweg te vinden die werkt voor jou en je paard. En dat hoeft niet meteen te gebeuren, maar je wilt geen gevaarlijk volwassen paard hebben straks.

En; smile! Een eigen paard hebben is hartstikke leuk, dit is misschien niet zo'n goed eerste paarc maar je hebt hem nu eenmaal. Zorg zsm voor een soortgenoot en GEEN familiegenoot; een ezel is beter dan niets maar een ander paard is nog veeeeeel beter. Succes! :)

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:30

EllenEstime schreef:
Ik zeg juist niks meer ik weet nu ondertussen wel dat op je vraag ben je ergens onzeker over ook loads of bad comments komen en daar heb ik geen zin in.
Helpt echt niet namelijk als je de ziekte van lyme hebt!
Dus ja ik verwachte een fijne rustige vol tips goede commentaar.
Das veel gevraagd precies!


Joh, wij kunnen toch niet weten dat jij Lyme hebt :) ? Ik denk dat mensen niet alleen jouw belang in gedachten hebben, maar ook wat zij zien als het belang van het paard. En mensen schrikken ervan als ze horen dat een paard geen andere paarden om zich heen heeft, want dan denken we snel aan mishandeling (mentaal dan).

Maar wat zou jij goede tips vinden? Want er is bijvoorbeeld geopperd dat je deskundige hulp in de buurt kunt zoeken, maar dat kan niet. En er is geopperd dat je bijvoorbeeld parelli zou kunnen gaan doen, maar dat kan niet. En zo worden er wel meer tips gegeven, maar niets van wat mensen opperen kan volgens jou. Dus dan vraag ik me een beetje af wat er wel zou kunnen?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:33

Dat jij berichten krijgt waarvan je vind dat ze onaardig zijn is omdat je daar meteen tegenin gaat.
Terwijl dat juist wel de berichten zijn die je kunnen helpen.

Als de twee ezels en jou manier van omgang nu zo goed zouden zijn had je nu ook geen topic over een happend paard wat naar je toe springt.
Wil je uit deze situatie kun je beter je eigenwijze gedrag opzij zetten en wat met de tips doen.

Daarnaast is die manege in de buurt wel zo hardhandig of jij veel te zacht?
Een paard wat mij hapt of omloopt krijgt toch echt een tik can mij. Is hij helemaal betoeterd.
Maar ik vermoed dat jij dat direct als hard en zielig bestempeld.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:33

Kind wat reageer je steeds gefrustreerd. Wat is er aan de hand?

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:45

Je zegt alleen maar dingen die niet kunnen, maar je zegt niet wat wel kan. Heb je daar al wel eens over nagedacht? :)

Je hebt geen school meer en dus veel tijd om met hem bezig te gaan, doe dat vooral ook! En wees duidelijk tegenover hem, stel grenzen en zet hem ook op zijn plek als hij over die grenzen heen gaat. Van wat ik lees, loopt hij nu over je heen en dat moet je absoluut niet willen. Hij zit nu nog in de fase dat hij opgroeit en dat hij dingen gaat uitproberen. Juist in deze fase is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat hij niet de baas is.

Over het alleen staan met twee ezels; ik snap dat het lastig is om daar soortgenoten te vinden, maar is het geen optie om er een wat oudere pony bij te nemen als grasmaaier? Je hebt in principe ruimte zat en een oudere pony kan jouw paard manieren bijbrengen en dan kan hij zijn energie ook kwijt met soortgenoten.

Qua methodes en hoe/wat zou je even op internet kunnen kijken. Er is genoeg te vinden over het opvoeden van (jonge) paarden, ook genoeg manieren zonder "hulpmiddelen". Wat ook in je andere topic is genoemd, een hengstenketting is niet per definitie een hulpmiddel. In hoeverre iets een hulpmiddel is hangt ook af van hoe jij het gebruikt. Een hengstenketting hoeft niet per se een scherpe inwerking te hebben.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:34

Ik denk dat je niet zo onzeker hoeft te zijn. Is het die bonte die van jou is? Leuk dier hoor.
Niet te veel willen, en vooral niet te snel; hij is nog lekker jong.
Lees vooral veel over horsemanship, kijk op youtube hoe anderen met hun paard omgaan, en zoek je eigen weg. Hij zal af en toe best als 2,5 jarige een speelse of uitdagende bui hebben. Maar kijk naar jezelf of ongehoorzaamheid door jouw houding komt (reflecteren) of dat hij gewoon een frisse bui heeft.
Wat wel voor je eigen veiligheid van belang is, is dat je hem leert uit jouw ruimte te gaan. Hij mag je niet omver lopen, of duwen. Jouw angst kan niemand voor jou overwinnen. Dat zul je zelf moeten doen door de juiste communicatie met je paard te vinden. Naarmate je steeds meer een team wordt en jullie samenwerken, zal het beter gaan. Maar dat kost nog wel wat tijd (ik heb het dan over jaren) en doorzettingsvermogen.
Overigens ben ik het wel met de rest eens, dat een ander paard erbij, of pony'tje voor je paard mentaal een heel verschil kan maken. Hij kan dan met een soortgenoot ravotten (een ezel spreekt toch een andere taal). Maar ik begrijp dat dat niet haalbaar is op dit moment. Is het ook geen optie een paard uit een Spaanse opvang te plaatsen, mits je genoeg ruimte hebt natuurlijk?
En vergeet niet om hem te belonen voor goed gedrag!

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Help! ik ben nog altijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:15

Aangezien er een slotje staat op het andere topic ga ik hier verder op in.
Wanneer je een paard alleen hebt staan (of met niet-soortgenoten) heb ik er geen probleem mee zo lang het niet voor een lange tijd is, er was een opmerking dat dit een rare opmerking is maar als je een enkel paard hebt voor langere tijd (of in de cruciale veulen-3 jarige periode) dan is een extra paard van een ander of een pensionstal volgens mij een hele logische oplossing.

Natuurlijk heeft niet iedereen een geldboom maar je moet ook vooruit denken en je paard uiteindelijk wel geven wat het nodig heeft.
Je hebt de financiën niet voor 2 paarden, waarom heb je er dan vóór de aanschaf niet doorgedacht dat een enkel paard een maatje nodig heeft?

Evanlyn55
Berichten: 83
Geregistreerd: 20-02-17

Re: Help! ik ben nog altijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-17 21:32

nogmaals heb ik gezegd financien?
Nee he?
Okay laat me nu met rust graag.
Nooit zal ik nog iets aan een mens vragen echt nooit meer ipv te helpen hebben jullie me nog zekerder gemaakt voor het helemaal zelf te gaan doen jullie zullen het resultaat wel zien.
Maatjes zoals ezels toedeloeeee

Charica

Berichten: 1263
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:33

Waarom lees ik hier?

Facebook-pagina over mijn eigen Cremello Bugatti : https://www.facebook.com/Bugatti-Spirit-Walker-1674413049499430/?ref=hl
Facebook-groep over Cremello's en Perlino's : https://www.facebook.com/groups/1641852432748699/

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:34

Mensen hebben je al gevraagd wat dan wel de reden is waarom er geen paard bij kan.
Maar daar antwoord je dan niet op.
Je blijft maar schreeuwen.

Heel veel mensen proberen je te helpen,maar jij overschreeuwt hun tips
Ja misschien is het dan wel handig geen topic meer te openen als je er toch geen informatie uithaalt.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:35

EllenEstime schreef:
nogmaals heb ik gezegd financien?
Nee he?


Eigenlijk wel. Je hebt meerdere keren aangegeven dat je het niet kunt betalen om een 2de paard te kopen/onderhouden. Als mensen zeggen dat het misschien toch een goed idee is zeg je "geef maar geld".

Maare: waarom ben je nou zo boos? Er zitten hier mensen die het beste voor hebben met jou en met jouw paard. Die je tips geven. Waarom ben je dan zo boos op iedereen. Je kunt toch ook de mensen die dingen zeggen die je niet wilt horen negeren?

Overigens hoop ik heel hard dat je dit over 10 jaar terug leest en dat je dan héél hard om jezelf kunt lachen :)

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:41

Vjestagirl schreef:
EllenEstime schreef:
nogmaals heb ik gezegd financien?
Nee he?


Eigenlijk wel. Je hebt meerdere keren aangegeven dat je het niet kunt betalen om een 2de paard te kopen/onderhouden. Als mensen zeggen dat het misschien toch een goed idee is zeg je "geef maar geld".

Maare: waarom ben je nou zo boos? Er zitten hier mensen die het beste voor hebben met jou en met jouw paard. Die je tips geven. Waarom ben je dan zo boos op iedereen. Je kunt toch ook de mensen die dingen zeggen die je niet wilt horen negeren?

Overigens hoop ik heel hard dat je dit over 10 jaar terug leest en dat je dan héél hard om jezelf kunt lachen :)


Euh ja ik meende inderdaad dat je meerdere keren financiën zei?
Je kan inderdaad ook de tips voor lief nemen ipv iedereen die je een tip geeft (hoe rustig/lief gebracht dan ook) de grond in te boren, het is dat je de tips niet wil lezen volgens mij.

Wanneer ook maar iemand een tip geeft waar je het niet mee eens bent moet het hele argument de afgrond in, ik weet niet hoe lang je al bezig bent met paarden en wel weet ik dat dit je eerste paard is.
Snap je ook dat veel mensen niet begrijpen dat je dan meteen een veulen koopt? ipv een wat ouder ervarener paard om meer van bij te leren?

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Help! ik ben nog altijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:47

tjah TS uit eindelijk maak je er zelf allemaal een veel groter probleem van dan wat het is, als ik zie hoe je hier reageer en hoe koppig je doet maak ik me toch een beetje zorgen.. niet alleen om jou maar ook het paardje, adem eens gewoon rustig in en uit, lees de reacties opnieuw, en haal de info er uit.. want je hebt echt wel goede tips gekregen..

.::: You musn't be afraid to sparkle a little brighter, darling :::.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:48

EllenEstime schreef:
nogmaals heb ik gezegd financien?
Nee he?
Okay laat me nu met rust graag.
Nooit zal ik nog iets aan een mens vragen echt nooit meer ipv te helpen hebben jullie me nog zekerder gemaakt voor het helemaal zelf te gaan doen jullie zullen het resultaat wel zien.
Maatjes zoals ezels toedeloeeee


Sorry maar deze reactie vind ik heel erg ongepast, er zitten hier mensen die al jaren lang paarden hebben en fokken en die proberen je te helpen.
Als je nou zo nodig alles zelf wil gaan doen komt het niet goed ben ik bang en ook zijn er meerdere mensen bang daarvoor.

Hoe wil je hem zelf op gaan leiden? inrijden? zonder begeleiding een jong paard opleiden is voor niemand handig, ook niet voor de beste ruiter ter wereld.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Help! ik ben nog altijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:49

TS, ik vind het toch wel jammer dat je zo reageert. Iedereen probeert alleen maar om je te helpen...

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:50

Een paard dat zo jong is hoort helemaal nog niet getraind te worden. Opfok, het liefst in een gemengde groep. Zodat je paard paard leert zijn. Dan, als ie 3, 3,5 jaar oud is, kan je gaan beginnen met elkaar leren kennen, dingen aanleren, opbouwen en uitbouwen. Wij als mensen communiceren met paarden 'op z'n paards', als jouw paard die taal niet kent, gaat hij jou ook niet goed begrijpen.
Ik lees dat je heel veel om je paardje geeft, dat je dol op hem bent en heel veel van hem houdt. Alsjeblieft, luister naar de adviezen die je hier gekregen hebt (ook als ze voor jou op een onprettige toon waren) want iedereen hier heeft ook het beste met jou en jouw paard voor!
Ezels zijn heel leuk, maar geen paarden. Je paard gaat dus niet leren wat het is om paard te zijn van ezels. En als jij grondwerk, parelli, vrijheidsdressuur en al het andere wil doen, bouw je voort op paardentaal. Als je paard die niet goed beheerst (omdat hij niet met andere paarden in contact is/opgegroeid is) ga je (mogelijk enorme en gevaarlijke) communicatieproblemen krijgen.
Heel veel plezier en succes met je jonge paard!

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:00

EllenEstime schreef:
Hij bijt in het leidtouw en als hij het dan loslaat is hij zo snel en fel met het terug te pakken dat hij me nogal eens per ongeluk bijt.
En met het leiden spring hij soms na me toe ik denk dat het voor te spelen is maar ja dan mag hij dat natuurlijk nog niet doen.
En ja ik vind het echt heel vervelend ook voor hem!
En ook ik heb al een paar lessen gehad in gw met paarden en dat helpt wel voor een tijdje maar dan komt de angst toch weer terug.

Hoe reageer je als hij je "per ongeluk" bijt of wanneer hij te ver in jouw persoonlijke ruimte komt/naar je toe springt?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers