ongewenst gedrag van fjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:09

Vaker niet dan wel is mijn ervaring.

Als mijn merrie al angstig is zorgt een pijnprikkel alleen maar voor meer paniek. En da's een trekpaardkruising dus die hou je niet.

Doorpakken afstraffen? Neuh... Dat niet. Je moest eens weten. Maar ik blijf wel naar de lange termijn kijken. Als ik vandaag een paard de trailer in mep zal dat wel lukken, maar ik wil morgen en volgende week en volgend jaar ook gewoon rustig in mijn eentje op pad kunnen met dat dier. Dus dan kies ik liever iets wat het dier vertrouwen in mij geeft ipv het banger te maken.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:50

En vertrouwen word gecreerd door duidelijkheid en consequent zijn, meeste mensen geven teveel dubbele signalen zonder dat ze het door hebben en raken gefrustreerd als het paard daarop reageert en niet doet wat ze willen. Met als gevolg dat de frustratie op het paard gebotvierd word door onjuiste hulpen/ tik etc en het paard angstig word.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:59

Duidelijk en consequent staat toch niet gelijk aan een tik geven? :+

Nogmaals, mijn merrie is altijd en overal de grootste baas, maar hoeft daar zelden tot nooit een tik voor uit te delen. Ik volg haar voorbeeld. _/-\o_

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:04

Gypsy schreef:
Duidelijk en consequent staat toch niet gelijk aan een tik geven? :+


In de praktijk denk ik vaak toch wel... Maar misschien begrijp ik dat verkeerd?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:10

Ik vind van wel. Consequent zijn betekend gewoon volhouden, niet toegeven. Vandaag nee en morgen ook.
Een uur wachten maar dan wel je doel bereiken is ook consequent zijn.
Duidelijk zijn is communiceren op manieren die het paard begrijpt.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:20

Gypsy schreef:
Ik vind van wel. Consequent zijn betekend gewoon volhouden, niet toegeven. Vandaag nee en morgen ook.
Een uur wachten maar dan wel je doel bereiken is ook consequent zijn.
Duidelijk zijn is communiceren op manieren die het paard begrijpt.


Helemaal mee eens, alleen denk ik dat in de praktijk in het kader van 'duidelijk en consequent' toch vaak de tik wordt gehanteerd.

Zelf ben ik meer van het wachten, alias de 'fluwelen handschoentjes/softie' (zomaar een paar termen die in dit topic genoemd werden). Wachten wordt meestal niet als duidelijk en consequent gezien...

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:45

Een harde hand is een teken van gebrek aan kennis en technieken. Er zijn in dit topic een aantal goede tips gegeven die worden afgedaan als dingen die onmogelijk kunnen werken. Ik geloof dat dat bij de personen die dat zeggen ook echt niet werkt. Maar mits goed uitgevoerd (en evt het gebruik van een variant die beter bij het paard past) met het juiste begrip van de nodige technieken en het paard in kwestie kunnen die zeker wel werken.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:03

Gypsy schreef:
Duidelijk en consequent staat toch niet gelijk aan een tik geven? :+

Nogmaals, mijn merrie is altijd en overal de grootste baas, maar hoeft daar zelden tot nooit een tik voor uit te delen. Ik volg haar voorbeeld. _/-\o_


Nee juist niet schrijf ik! als je duidelijk en consequent bent hoef je niet eens een tik te geven want dan krijg je sowieso al nauwelijks ongewenst gedrag.

Maar als er ongewenst gedrag is en je bent afwachtend, grijpt niet in oid, twijfelt te lang of de timing is niet goed dan creer je juist onduidelijkheid voor het paard en imo kun je beter op tijd een tik geven en duidelijk zijn dan dat je continu dubbele signalen zend.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:14

*\o/*
Goof schreef:
Ik zal wel van de oude stempel zijn, maar 'vroegah' was stil staan zonder reden of schrikken van niets gewoon flauwekul en aanstelleritus. Een paard mag best even ergens naar kijken, maar daarna verwacht ik dat het gewoon doorloopt en zijn werk doet.
Zijn we tegenwoordig serieus zover gekomen dat het paard daar een keuze in heeft en dat we het met fluwelen handschoentjes oplossen, euh.... afwachten dus.

Waar is ons boeren verstand, nuchterheid en omgang gebleven?
Inderdaad,ik reed toen ik 15 was....ongeveer 150 jaar geleden...een fjord arabier kruising,met het temperament van een arabier maar het eigewijze van een fjord.Die had de gewoonte om midden op de weg de lucht in te gaan...dat heeft hij twee keer gedaan,daarna nooit meer.En dat heb ik gewoon met een paar flinke knallen met de zweep op gelost.Geen clicker of een uur stilstaan,onmogelijk ook in dit geval.....en ook nog eens levensgevaarlijk

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 13:11

ik ga alle adviezen mee nemen...fijn dat ik niet de enige ben met dit probleempje.