Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 10:38

Ik wil allereerst even melden dat ik het volgende heb gekocht:
- Zupa van Equifyt => Ik heb deze overgoten met kokend water en 3 uren later heb ik het gegeven. (het was aangenaam warm maar zeker niet meer heet) Romeo was er gek van, Turbo heeft er 2 hapjes van gegeten met lange tanden en liet het dan staan. Hij heeft zijn neus er een tijdje op gehouden, volgens mij ook omdat hij dat warme wel aangenaam vond.
- Juniorix van Cavalor => ik had de situatie uitgelegd van Turbo en dat de DA had gezegd dat in de Tradition mix die ik had te weinig calorieën zitten en dat ik dus een voer moet kopen met meer calorieën in. De verkoper raadde aan om de Juniorix van Cavalor te nemen in dat geval. Turbo blijkt er ook helemaal gek van te zijn.
Extra vraagje, mag een pony van bijna 11 jaar dit ook krijgen? Of is dit niet aan te raden?
Daarnaast heb ik dan ook nog de bietenpulp en een zak zemelen staan die ik samen meng.

@ Stalgerrits: 2 dagen na elkaar een wormenspuit van 350 kg? Is dat niet veel?
In ieder geval bedankt voor de tip!

@ Cemlys: als ik die pony’s bekijk, en je zegt dat je je merrie van 1m25 een dosis van 400 geeft, zou ik ook twijfelen of 350 voldoende is voor mijn pony’s. Nu zal dat wel voldoende zijn, maar als ze beter in hun vel zitten en wat ronder staan… Romeo is immers 1m27 en Turbo heb ik nog niet gemeten maar die zal niet veel kleiner zijn.

@ geerke: Ik heb toch ook niet gezegd dat mijn DA zei dat dat middel alles in 1x doodt? Ik zei dat de DA zei dat hij vermoedt dat dat middel de wormen doodt die zulke symptomen geven. Als het toch iets anders blijkt te zijn en er een andere behandeling nodig is, zou hij mij contacteren. Als zijn vermoeden klopt, moet ik over 3 weken terugbellen om een afspraak voor een nieuwe ontworming.
Ik vind het persoonlijk niet erg netjes om een dierenarts die je niet kent zomaar te verwijten dat hij niet voldoende kennis heeft. Hoe kan je dat nu weten? Sommige dingen verwoord ik misschien niet echt duidelijk, of het wordt verkeerd geïnterpreteerd, en dat maakt gelijk dat mijn DA niets van wormen afweet.

@ Varekaj: de pulp maak ik met lauw water en laat het dan 3 uren weken. Ik had wel de zemelen er al onder gemengd in het begin. Jij laat dus maar een half uurtje weken met heet water?
Vanavond ben ik maar héél even thuis, dus heb ik de pulp zonder de zemelen vanmorgen al in water gezet. Ik was dan van plan om straks op het laatste de zemelen erdoor te mengen. Maar dan zit ik nog met koud water… Ofwel moet ik er straks even een klein beetje heet water over gieten zodat het geheel toch een beetje warm is.

@ Mrsstorm: Aan het gebit begin ik ook te denken, maar dan nog vind ik het vreemd dat hij het krachtvoer wel eet (hij wordt zelfs opdringerig als ik met dat voer aankom), maar slobber, bietenpulp, hooi enz laat hij allemaal staan. Zelfs als ik het krachtvoer door de bietenpulp meng laat hij het gewoon staan.

Eikels kunnen ze niet eten nee, dus dat is geen optie.
Onbeperkt hooi krijgen ze, maar als hij er niet van eet heeft dat weinig zin :D Maar ik blijf het uiteraard aanbieden.

@ Maris: ik weet inderdaad niet welke worm het betreft, maar dat wist de dierenarts zelf ook nog niet omdat het mestonderzoek nog niet binnen was. Als een andere ontworming/behandeling nodig was zou hij zelf contact met me opnemen. Als ik niets hoor, komt hij over 3 weken terug voor een nieuwe ontworming.

@ linnie050: Een eenvoudig hooinet is blijkbaar verschrikkelijk moeilijk om te vinden, maar we hebben een winkel gevonden waar ze morgen weer geleverd worden…
Ik vind zelf dat het hooi lekker ruikt, Romeo eet er wel enthousiast van dus lijkt het mij niet dat de baal van slechte kwaliteit is…

@ Vulina: dat denk ik ook. Op zich ben ik dan al blij dat hij wel zo gek is van die juniorix (hij eet heel op zijn gemakje, maar hij is érg enthousiast om eraan te beginnen).
Maar wat moet ik doen als hij ENKEL trek heeft in die juniorix en niets van ruwvoer? Dat gaat toch maagproblemen enz geven? Daar ben ik erg ongerust over.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:05

Misschien een idee om hem door de juniorix wat lucerne te geven.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 11:19

dblijham schreef:
Misschien een idee om hem door de juniorix wat lucerne te geven.


Lucerne, is dat ook iets wat in België gangbaar is? En om welke reden raad je dit aan?

Ik heb via pb de tip gekregen op Wiesencobs van Marstall te geven, zijn hier ervaringen mee? Er is een Belgische Bokker die iemand heeft gevonden die dit aan huis komt leveren, dus dit is ook een optie...


Heeft het nut om te proberen om de zemelen eens droog aan te bieden of te mengen onder de Juniorix? Of geeft dat geen meerwaarde als Turbo dit wel zou eten?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:31

Als je op luzerne zoekt vind je dat wel TS en vrijwel elke Aveve heeft het ook (van hartog)

Azmay
Berichten: 18005
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:32

Ayasha schreef:
Als je op luzerne zoekt vind je dat wel TS en vrijwel elke Aveve heeft het ook (van hartog)

Die van de Aveve ruikt naar melasse, voor een dun paard op zich niet erg maar wel iets om in gedachte te houden bij gevoeligheid voor suikers.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:33

Ik woon in de omgeving van TS en hoewel ik hier toch al veel zaken af gegaan ben is dat eigenlijk de enige die ik tot op heden heb gevonden. :\

Ik volg trouwens mee omdat ik ook eentje heb die wat meer spek mag hebben. :) heb al zitten kijken of ik de seniores priores online kan bestellen.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 11:35

Ayasha schreef:
Als je op luzerne zoekt vind je dat wel TS en vrijwel elke Aveve heeft het ook (van hartog)


Ok dank je!
Om welke reden zouden jullie Luzerne aanraden?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:40

Luzerne geeft men meestal omwille van het hoge eiwitgehalte (veel bouwstoffen) en het langer kauwen - beter verteren. :)

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:41

Als er hartog te koop is zou ik eerder voor de grasmix gaan. De meeste paarden vinden het heerlijk en het is voornamelijk gedroogd gras.

Luzerne heeft een hoger eiwitgehalte maar ook een scheve ca-p verhouding. Dat raad ik bij een dier dat zo weinig eet af.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 11:43

Mizora schreef:
Als er hartog te koop is zou ik eerder voor de grasmix gaan. De meeste paarden vinden het heerlijk en het is voornamelijk gedroogd gras.

Luzerne heeft een hoger eiwitgehalte maar ook een scheve ca-p verhouding. Dat raad ik bij een dier dat zo weinig eet af.



Ik heb via pb de tip gekregen op Wiesencobs van Marstall te geven, zijn hier ervaringen mee? Er is een Belgische Bokker die iemand heeft gevonden die dit aan huis komt leveren, dus dit is ook een optie...

Heeft het nut om te proberen om de zemelen eens droog aan te bieden of te mengen onder de Juniorix? Of geeft dat geen meerwaarde als Turbo dit wel zou eten?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:27

Ik ken geen paard wat droge zemelen eet...stoffige zooi.Eet hij nu wel goed?Ik kan het even niet meer volgen.Nog even over wormen...bloedwormen geven dit beeld....ik weet niet waar je mee ontwormd hebt,en inderdaad dan kan ik ook geen oordeel vellen...ik heb ook moeite met jouw posten te begrijpen...maar dat zal aan mij liggen,dat verwijt ik jou niet

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:34

geerke schreef:
Ik ken geen paard wat droge zemelen eet...stoffige zooi.Eet hij nu wel goed?Ik kan het even niet meer volgen. Nog even over wormen...bloedwormen geven dit beeld....ik weet niet waar je mee ontwormd hebt,en inderdaad dan kan ik ook geen oordeel vellen...ik heb ook moeite met jouw posten te begrijpen...maar dat zal aan mij liggen,dat verwijt ik jou nie


Hij eet enkel het krachtvoer, voor de rest laat hij alles staan...
Maar zemelen, is dat echt puur buikvulling of is het wel een idee om dit door die Juniorix te mengen? Of kan ik toch best iets anders erbij gaan halen?

Oei sorry, ik dacht dat ik alles best duidelijk omschreef, normaalgezien hebben mensen geen problemen om mijn schriftelijke uitleg te begrijpen.
Mijn excuses in ieder geval... Ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn
Laatst bijgewerkt door sander_lotte op 27-01-17 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:34

Stille meelezer. Wiesencobs van Marstall,super spul. Zijn hier er allemaal dol op, ooit begonnen voor een paardje met stofallergie maar ons oudje van 30 deed het er zo goed op dat ze het allemaal krijgen.
Goed weken ongeveer 1 schep cobs en dan 3 scheppen heet/warm water, dan is het in 10 min a kwartiertje geweekt, even doorroeren en dan deed ik er zemeken en mix doorheen. Ze smullen ervan en omdat het gedroogd gras is krijgen ze toch ruwvoer binnen, Luzerne ben ik geen fan van maar ieder zijn voorkeur.
Zag nog iets van hooinet of kist in stal, met een plank/schot zou je een hoek kunnen maken waarin je het hooi doet kan hij er niet op plassen.
Ook ik ben helaas de mening toegedaan dat veel veeartsen slecht op de hoogte zijn van welk wormmiddel wanneer.

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:36

Wiesencobs van Marstall zijn ook top en wiesen-fasern kan je ook gebruiken. Wel de cobs geweekt voeren.

Zemelen zou ik niet doen. Die zijn juist de andere kant op extreem scheef qua Ca:P-verhouding en jouw paard krijgt nu niet genoeg voer binnen om dat naar acceptabele marges te corrigeren.

Je vroeg of je andere paardje ook Juniorix mag en op zich mag hij dat, mits hij niet te dik wordt.

Mocht Turbo nu in eerste instantie echt niets anders willen eten, dan zou ik zorgen dat er in ieder geval zo snel mogelijk naar zijn gebit gekeken wordt. Maar daarnaast mag hij dan tot 2.5kg Juniorix hebben. Meer durf ik niet aan omdat het seleniumgehalte dusdanig hoog is dat je bij meer dan 1kg voer/100kg lichaamsgewicht risico op de eerste vergiftigingsklachten loopt en hij niet gewogen is maar enkel een grove schatting voor lichaamsgewicht heeft gekregen. Wil je meer voeren, dan kan je verder opbouwen naar 1.5kg Juniorix en 2kg Tradition mix.

Hoeveel krachtvoer krijgt Turbo nu, met de weegschaal gewogen?

Ik zou naast een hooinet ook een unster of bagage-weeghanger kopen. Want 2kg ruwvoer is heel lastig inschatten. Als je voordat je het hooinet ophangt weegt en als je hem weghaalt weer weegt, krijg je een idee van hoeveel hij nu werkelijk gegeten heeft.

Het is me niet duidelijk hoeveel kg je nu voert. In principe moet een paard van 350kg minimaal 3.5kg voer aan droge stof binnen krijgen, waarvan minimaal de helft ruwvoer. Dat is vanuit een heel traditioneel oogpunt het minimum. Maar bij een paard dat niet eet, is het belangrijker om naar die 3.5kg voer dan naar de helft ruwvoer te werken. Is het ideaal? Nee, absoluut niet. Maar we beginnen met in leven houden en werken dan langzaam toe naar een gezond rantsoen.

Als hij de juniorix goed eet zou ik dan steeds iets meer grasmix, wiesencobs, wiesen-fasern of bietenpulp gaan toevoegen. Laat bij bietenpulp de zemelen dan in eerste instantie even weg bij bietenpulp, je praat dan toch maar over hele kleine hoeveelheden. Pas als je droog gewogen meer dan een halve kg bietenpulp gaat voeren zou ik weer beginnen met zemelen toevoegen.

Krachtvoer moet je wel rustig opbouwen. Voor zo'n kleintje zou ik maximaal 200g per dag meer gaan voeren. Dan zit je na 2 tot 3 weken op de volledige dosis. Je wilt namelijk ook niet dat hij koliek krijgt omdat zijn spijsverteringsstelsel helemaal over de zeik gaat. Hij krijgt nu ook al opeens ander krachtvoer.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:43

ik weet niet of het al is gezegd, maar wij maken de bietenpulp altijd flink van te voren klaar en dan staat het soms wel 12 uur of langer voordat we het voeren. We maken de pulp voor de volgende maaltijd direct als we gevoerd hebben= (dus 's ochtends voor 's avonds, etc). En als we een keertje weg zijn dan maken we zelfs al 2 porties van te voren klaar. Met dit koele weer kan dat, in de zomer bij hoge temperaturen moet je voorzichtig zijn want het kan zuur worden.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:49

Mizora, bedankt voor je uitvoerige en duidelijke uitleg!

Ik heb vanochtend de weegschaal erbij genomen om te wegen hoeveel 1 kg Juniorix is, dat waren precies 3 scheppen en die heb ik hem dan ook gegeven. Tot gisteren kreeg hij 2 scheppen Tradition mix, die zak tradition mix is nu op en had ik ook niet bijgekocht omdat de DA zei dat hier te weinig calorieën in zitten.

Ah ok, dus als ik het goed begrijp kan het in principe geen / niet zo veel kwaad als Turbo op dit moment 2 kg Juniorix binnen krijgt en geen ruwvoer? Dat het niet zo gezond is begrijp ik, maar mag ik wel opgelucht zijn dat hij tenminste IETS eet, ookal is dat enkel krachtvoer?

De afgelopen dagen heb ik juniorix toegevoegd aan 1/4 emmer bietenpulp, maar dat liet hij gewoon staan. Ik ga het straks dus omdraaien en gewoon een klein beetje bietenpulp toevoegen aan de juniorix, zodat hij de smaak wat leert kennen?


Als ik voor anderen ook onduidelijk zou zijn, alvast mijn excuses hiervoor. Ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn... Maar het is ook een grote warboel in mijn hoofd, ik zit er dag en nacht over te piekeren en voel me ontzettend schuldig tegenover Turbo.
Ik hoor ook langs alle kanten (bokt, familie, kennissen, winkelverkoper,...) allerlei tips en voor mij wordt het ook heel moeilijk om een overzicht te houden.
Ik probeer in mijn posts op iedereen te reageren en ik kan mij wel voorstellen dat dat verwarrend kan zijn.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:50

Ik begrijp Geerke wel. Dat komt doordat spoelwormen met een andere stof behandeld dienen te worden als je het in een pasta vorm geeft. Dat zit in panacur en strongid-p. Alleen weet ts nog niet welke wormen haar paardje heeft en hoe de ontworming werkt die gespoten is.

Dat Geerke zegt dat dierenartsen niet veel kijk hebben op ontworming kan ik beamen. Ik heb namelijk op advies van een dierenarts een jaarling met equest moeten behandelen tegen spoelworm. Dat werkt niet, het dier heeft nog steeds spoelwormen. Ik heb net gebeld met de dierenarts en die zei dat equest goed was. Dat is absoluut niet zo.
De ongerustheid van Geerke is wel gebaseerd op waarheid, dat wil alleen niet zegen dat jouw dierenarts ook zo is. Maar wees er alert op dat niet alle dierenartsen weten hoe ze juist moeten ontwormen.
Ik kan straks een andere kuur halen die wel tegen spoelworm is.

Bietenpulp kan je het beste opbouwend geven. Dus eerst een handje door het voer wat ze gewend zijn, als ze dat goed eten kan je het opvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:57

Heb je die tip om wat appelsap toe te voegen aan de bietenpulp al geprobeerd, sander_lotte?

Als hij echt slecht eet en het gaat niet over, dan is er iets aan de hand. Dan moet hij verder onderzocht worden. En daar moet je snel mee zijn als hij van uitputting door de benen is gezakt. Niet dagen aanzien.

MarjanB

Berichten: 16565
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:58

Is zn mond wel nagekeken door de dierenarts? Paarden kunnen ook ontstekingen hebben aan het tandvlees waardoor eten pijn doet en vooral ruwvoer.

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:02

Het is in dit geval inderdaad belangrijker dat hij iets binnen krijgt dan dat het het juiste is. Dus je mag daar inderdaad opgelucht over zijn. Het is inderdaad de bedoeling dat je een klein beetje bietenpulp gaat toevoegen. En dan moet je echt denken aan 100g bietenpulp met 300g water of zelfs nog minder. Meer water kan wel maar hoeft niet, hij is geen schrokker en krijgt het door zijn andere voer en vaak vinden ze het droger smakelijker.

Mijn merrie (ideaalgewicht 500-550kg) at eerst haar 750g bietenpulp niet echt op (selecteerde ze omheen) door 1.5kg krachtvoer, 0.5kg luzerne en 50ml olie. Nu eet ze zelfs 2kg bietenpulp (met nog 3kg ander voer erbij). Daar doet ze wel de hele nacht over, maar dat is logisch gezien ze zoveel voer krijgt. Ze eet daarnaast ook nog een paar kg hooi 's nachts en overdag eet ze in de groep ook nog hooi. Zij is overigens een ranke kwpn'er.

No_No: in panacur zit fenbendazol en in Strongid-P zit pyrantel. Je moet pyrantel hebben om spoelwormen te bestrijden. Dus echt even aandringen op een kuur met pyrantel.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:04

Dt klopt mizora

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:16

Ayasha schreef:
Ik woon in de omgeving van TS en hoewel ik hier toch al veel zaken af gegaan ben is dat eigenlijk de enige die ik tot op heden heb gevonden. :\

Ik volg trouwens mee omdat ik ook eentje heb die wat meer spek mag hebben. :) heb al zitten kijken of ik de seniores priores online kan bestellen.

Ik voer met alle tevredenheid voor 1 die wat voller mag worden de Aveve soup.
Hij at eerst de priores goed maar ineens hoefde hij die niet meer. En de Aveve al in soup eet hij prima.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:27

Ik zou kijken of je ergens masters seniorenslobberbrok online kan bestellen. Ik heb nog geen een paard meegemaakt die het niet lekker vond. Ze vinden het hier veel lekkerder dan de priores en je hoeft het niet uren te laten weken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:31

Dat hoeft bij die van Aveve ook niet, dat is ook wel handig.

Miss_F
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-11-13

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:42

Ik voer ook de all-in-soup van AVEVE, héél tevreden van voor de oudjes op gewicht te houden.
Zij krijgen hierbij een schep balance-mix, en bietenpulp met wat maïsolie.

Vroeger heb ik de grasmix van hartog ook nog gegeven, dit ging heel goed voor een paardje dat geen hooi meer kon eten.