Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merlen

Berichten: 1611
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:58

Meelezer meld zich even met een vraag i.v.m. ontworming.
Ik heb ook de indruk dat niet alle DA op de hoogte zijn van wat nu precies het beste ontwormingsmiddel is voor welk type worm.
Klopt het effectief dat ivermectine niet geschikt is voor spoelwormen?Mijn DA heeft me Noromectin meegegeven.Er zijn echter na ontworming geen spoelwormen uitgekomen terwijl ik er enkele dagen voorheen wel enkele in de mest heb aangetroffen?

Klopt de info op volgende site?
http://www.paardenontworming.nl/index.p ... Wormschema

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:02

Ivermectine is niet werkzaam tegen spoelwormen, daarvoor heb je als werkzame stof pyrantel nodig.

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:13

Cemlys schreef:
Welsh a zit gemiddeld tussen de 300-350 in, in geval van Ivermectine mag je wel 400 nemen, moxidectine zou ik niet te hoog gaan zitten, daar geef ik ze max 350 van

Mijn ene D-pony haalt de 375kg wel (andere zit/hoort boven de 400kg), welsh zit op 275 (en daar mag wat af, al is het nu als winterspek geen probleem). Een 2 jarige welsh a zou rond de 175-200 uit mogen komen, bij 300-350 is die echt ongezond vet.

Merlen

Berichten: 1611
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:14

Vulina schreef:
Ivermectine is niet werkzaam tegen spoelwormen, daarvoor heb je als werkzame stof pyrantel nodig.


Als dit klopt.Ziedaar het bewijs dat een DA niet alwetend is en je best zelf ook wat opzoekingswerk verricht.
Misschien moet ik toch maar een andere DA zoeken.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:19

Nematel P wel

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:21

sander_lotte schreef:
@ Faith_vda: Appelsap heb ik nooit in huis... :Y) Maar ik vermoed dat het vooral gaat om het lekkere smaakje, dus is het misschien al voldoende om het krachtvoer erdoor te mengen.

@ Roodvos: oh meen je dat? Moet ik dan gewoon de bietenpulp 3 uren laten weken, daarna de zemelen erdoor mengen en dan gelijk voeren?

@ realmagic: Geen idee welke kuur ze hebben gehad, dat zal ik zien als ik de factuur krijg... Ik vroeg welke wormen hij had, en toen zei hij "Dat kan je niet opmaken uit het bloedonderzoek, daarin zie ik enkel dat er een parasitaire infectie is. In principe maakt het ook niet uit welke worm het is. De wormenspuit die ik gegeven heb is goed voor alle wormen die deze symptomen geven."

@ stalgerrits: ok, dank je wel.
In de stal ligt er beton, dus inderdaad niet aangenaam om op te plassen. Vandaag gaan we schavelingen halen (ik weet niet of jullie dat in NL ook zo noemen, of houtkrullen?), dat is sowieso aangenamer én voelt warmer aan. Normaal heb ik altijd een bodembedekker in de stal liggen, maar met dat regenweer van onlangs wordt de stal 1 grote rotzooi omdat we het gebruiken als inloopstal. Nu ik Turbo 's nachts binnen zet ga ik het wel weer gebruiken, op die koude beton kan niet aangenaam zijn denk ik!
Ik ga sowieso straks proberen met het hooinet, dan heeft hij een aangename bodembedekker en dan kan hij onmogelijk plassen op zijn hooi, ik ben heel benieuwd of hij het dan wel eet!

@ bruintje123: Ik heb er ook geen idee van hoeveel ze wegen... Een tinker is volgens mij wel een pak zwaarder dan een welsh van 1m27, zelfs een jaarling denk ik...
Het 3 uren weken van de pulp vind ik op zich niet storend, de pony's staan aan huis. Als ik thuis kom van mijn werk om half 6 maak ik het even (op 1 à 2 min is dat klaar), dan haal ik de kindjes uit de auto die geduldig zitten te wachten (of slapen :o ) en om half 9 ga ik naar de paarden om ze te voeren, dan liggen de kindjes in bed en kan ik dus op mijn gemakje naar buiten.

@ Manadeluca: Onze stallen zijn 3m x 3m, als ik daar een palloks van 1m x 1m ga neerzetten wordt het wel wat krap vind ik zelf. Maar we gaan het met een hooinet proberen, dat geeft hetzelfde effect denk ik... Daarnaast heb ik geen botjes hooi meer, maar van die grote balen voordroog, daar doe ik 2 weken over. Het hooi is ook nooit op, ik geef altijd bij net voordat het helemaal op is, dus ze hebben ook permanent hooit ter beschikking.

@ cemlys: dank je, Ik heb zelf ook het gevoel dat onze DA het wel goed aanpakt, en ik wil hem echt niet het gevoel geven dat ik hem wantrouw. Zelfs voor nieuwsgierigheid vind ik het overkomen als "ik weet niet of ik je vertrouw, ik ga toch zelf even dokter Google raadplegen voordat ik je vertrouw".

Als een welsh a gemiddeld tussen 300-350 zit, zal eentje van 1m27 wel meer zijn dan? Dus zou ik wel meer dan gewoon de helft moeten geven? Maar dan zit je telkens met die overschotjes? Die gooi je dan gewoon weg?

Ik heb volgens mij spuiten van 800 kg, die zijn ideaal voor twee welsh pony s, maar vaak gebruik ik restjes gewoon op, als er maar 50 of 100 meer inzit gooi ik wel eens weg, spul is vaak maar beperkt houdbaar. Ik had vroeger een niet al te grote a op de weegschaal, dik woog die tegen de 340 aan, op gewicht 320 ongeveer. Mijn merrie van ruim 1.25 geef ik 400, de rest 350. Veulentjes en jaarlingen minder. Tussen 100-300.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:24

VickyS schreef:
Vulina schreef:
Ivermectine is niet werkzaam tegen spoelwormen, daarvoor heb je als werkzame stof pyrantel nodig.


Als dit klopt.Ziedaar het bewijs dat een DA niet alwetend is en je best zelf ook wat opzoekingswerk verricht.
Misschien moet ik toch maar een andere DA zoeken.



En hoogstwaarschijnlijk tref je er dan weer een die het niet volledig weet :+

Gewoon zelf er iets over lezen,op Bokt is ook veel goede info te vinden.Als je al leest dat de kennis in dit topic verder rijkt dan de kennis van de dierenarts van TS.
Er bestaat namelijk geen middel wat in 1x alles dood.....en als ik iets gemist heb wil ik graag de naam hebben van dat middel.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:25

Ik duik even binnen :)

TS, maak je de pulp met warm of koud water? Met koud water duurt weken veel langer en dan willen ze hem hier ook niet.
Ik schep hier de pulp in een emmer. Daar luzerne bij en 1 à 2 scheppen kruidenmuesli. Dan alles flink onder water zetten met warm tot heet water. Met die emmer rij ik dan naar stal, is half uurtje ongeveer. Tegen dan is alle pulp ruim uit elkaar gevallen en uitgezet. Ik meng alles door elkaar (stevig klusje) en verdeel over 2 emmers. Dan voel ik even hoe warm het nog is en laat indien nodig nog afkoelen tot lauwwarme temperatuur. Dan gaan de zemelen erdoor, lijnzaadolie of maisolie en soms wat extra zoals stukken appel of wortel. En dan hup richting eetbak.

Omdat de pulp warm is en alle smaken door elkaar getrokken zijn ze er gek op. Doe ik hetzelfde met koud water, dan mag ik 'm stoppen waar de zon niet schijnt :')

Edit: die hoeveelheid is voor 2 grote paarden waarvan 1 moet bijkomen en een 2e wat intensiever gereden wordt. Alles bij elkaar is het 3-4 scheppen/paard
Laatst bijgewerkt door Varekaj op 26-01-17 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:25

vrouwke schreef:
Nematel P wel



Dat is pyrantel ;)

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:26

stalgerrits schreef:
beste cemlys en vulina
Ik heb geen kritiek geuit op mevr haar DA en dat kan en wil ik ook niet want ik ben daar niet bij geweest
maar ik vind jou rectie op het hele verhaal vreemd want ze antwoord aan iedereen dat ze haar DA niet passeert en zijn uitslag afwacht
Dit ondanks alle tips die ze krijgt van diverse mensen lijkt het in je reactie net alsof ze dat doet en zo verwoordt je richting mij
Je zegt letterlijk dat je er ziek van word als je een dier behandeld heb je er niet van gediend bent dat er een second opinie gebeurt
Als je je werk goed gedaan heb dan hoef je toch niet bang te zijn daarvoor
Maar ik weet wel dat ik dit soort discussies met mijn DA krijg dan zijn ze heeeel snel van de dam af

Ik denk dat ik er gewoon niet op inga, gezien je er steeds weer je eigen verhaal van maakt. Ik zeg net dat het prima is dat ze die uitslag afwacht, blijkbaar is lezen ook een vak apart. ;)

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:29

VickyS schreef:
Meelezer meld zich even met een vraag i.v.m. ontworming.
Ik heb ook de indruk dat niet alle DA op de hoogte zijn van wat nu precies het beste ontwormingsmiddel is voor welk type worm.
Klopt het effectief dat ivermectine niet geschikt is voor spoelwormen?Mijn DA heeft me Noromectin meegegeven.Er zijn echter na ontworming geen spoelwormen uitgekomen terwijl ik er enkele dagen voorheen wel enkele in de mest heb aangetroffen?

Klopt de info op volgende site?
http://www.paardenontworming.nl/index.p ... Wormschema

Inmiddels is er best wel resistentie voor Ivermectine, terwijl het wel voor spoelworm geregistreerd is. Het kan prima dat het werkt, maar ook mogelijk dat ze dus resistent zijn. Eventueel na 3 weken nog eens met pyrantel. Ivermectine is zo n beetje eerste keus ontworming, vandaar dat het vaak gegeven wordt.

mooney

Berichten: 7792
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:39

Cemlys, heb jij hele stevige Welshjes dan? Ik kijk weleens foto's via johorse paardenweegschaal om een beetje zicht te krijgen op echte gewichten. Maar daar zitten de meeste Welshjes toch wel tussen de 250 en 300. Gevoelsmatig vind ik 350 echt heel hoog, helemaal als ik dat vergelijk met mijn Arabier die dan maar 100 kg meer weegt.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:42

beste cemlys
je zegt in je laatste rectie niet dat prima is dat ze de uitslag afwacht
maar je zegt letterlijk dat het hij het goed aanpakt [ Terwijl hij het mijn inziens gewoon goed aanpakt ] hier bedoel je toch de DA mee
of vergis ik me
Ik kan begrijpend lezen maar jij begrijpt niet wat je schrijft

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:48

mooney schreef:
Cemlys, heb jij hele stevige Welshjes dan? Ik kijk weleens foto's via johorse paardenweegschaal om een beetje zicht te krijgen op echte gewichten. Maar daar zitten de meeste Welshjes toch wel tussen de 250 en 300. Gevoelsmatig vind ik 350 echt heel hoog, helemaal als ik dat vergelijk met mijn Arabier die dan maar 100 kg meer weegt.

Ik kan niet zometeen een foto vinden van degene die ik vaak woog. Die houdt ik wel een beetje als richting.

Rechts een volwassen hengst einde dekseizoen, linker jonge merrie drachtig
Afbeelding

Afbeelding
Jonge merrie zogend iets groter als de twee hierboven. Stevig gebouwd allemaal (niet moddervet), maar ook niet allemaal sportconditie.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:49

geerke schreef:
vrouwke schreef:
Nematel P wel



Dat is pyrantel ;)

Ohh oke, ik ben er ook niet zo in thuis.
Mijn vriendin heeft een fokstal en die stuurt meestal door wat ik moet halen.

mooney

Berichten: 7792
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:52

Dankje Cemlys! Interessant, wel mooi robuust maar niet heel groot volgens mij.
Misschien zelf toch ook maar eens een weegschaal regelen ooit.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:59

stalgerrits schreef:
beste cemlys
je zegt in je laatste rectie niet dat prima is dat ze de uitslag afwacht
maar je zegt letterlijk dat het hij het goed aanpakt [ Terwijl hij het mijn inziens gewoon goed aanpakt ] hier bedoel je toch de DA mee
of vergis ik me
Ik kan begrijpend lezen maar jij begrijpt niet wat je schrijft


Wat is nu exact je punt? Je toevoeging aan de vraag van de TS? Je maakt een groot probleem van niks.. Iedereen bedoeld het hier goed.. Lijkt me een beetje ongepast om steeds 1 iemand aanvallend te beantwoorden. Ik zie er beslist de meerwaarde niet van in. Voor mij in ieder geval einde discussie ;)

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:08

stalgerrits schreef:
beste cemlys
je zegt in je laatste rectie niet dat prima is dat ze de uitslag afwacht
maar je zegt letterlijk dat het hij het goed aanpakt [ Terwijl hij het mijn inziens gewoon goed aanpakt ] hier bedoel je toch de DA mee
of vergis ik me
Ik kan begrijpend lezen maar jij begrijpt niet wat je schrijft


Cemlys schreef:
Is niet gek hoor ts, gewoon vertrouwen op je da, zal in België net wat anders liggen, dat verschil merk ik hier wel. Dokter Google is voor Nederlanders zowiezo heiliger dan een diploma ;) haha.

Denk dat je het nu wel mag loslaten, fijn dat ik elke keer persoonlijk aangesproken wordt.
Maargoed zoals Vulina zegt

Vulina schreef:
stalgerrits schreef:
beste cemlys
je zegt in je laatste rectie niet dat prima is dat ze de uitslag afwacht
maar je zegt letterlijk dat het hij het goed aanpakt [ Terwijl hij het mijn inziens gewoon goed aanpakt ] hier bedoel je toch de DA mee
of vergis ik me
Ik kan begrijpend lezen maar jij begrijpt niet wat je schrijft


Wat is nu exact je punt? Je toevoeging aan de vraag van de TS? Je maakt een groot probleem van niks.. Iedereen bedoeld het hier goed.. Lijkt me een beetje ongepast om steeds 1 iemand aanvallend te beantwoorden. Ik zie er beslist de meerwaarde niet van in. Voor mij in ieder geval einde discussie ;)

Voor mij ook.

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:09

mooney schreef:
Dankje Cemlys! Interessant, wel mooi robuust maar niet heel groot volgens mij.
Misschien zelf toch ook maar eens een weegschaal regelen ooit.

Ze zitten gemiddeld tussen de 1.15 -1.20 (de bovenste), onderste merrie zal om en bij de 1.25 zijn inmiddels.

Mrsstorm
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:25

Het komt zelden voor dat jonge paarden, zeker als het maar 2 zijn, elkaar niks gunnen en/of terroriseren.
Paarden zijn tenslotte kuddedieren.

Als ik zo je verhaal lees, denk ik als eerste aan het gebit.
Want wel slobber/krachtvoer eten, maar hooi niet, denk ik aan problemen met de zgn; "maalstenen".
O.a. Niet/slecht wisselen van doppen, smalle onderkaak waardoor je snel haken krijgt, kunnen pijn veroorzaken.

Wat ook ideetje is; kunnen ze eikels eten? Bij teveel kunnen ze looizuurvergiftiging krijgen, oogt als spierbevangenheid en lusteloosheid.

Los van de oorzaak, als 1 hengstveulen niet in staat is om te spelen, verveelt de ander zich snel. Zijn tenslotte ook nog jonge speelse dieren.

Tip; voer sowieso onbeperkt hooi, zeker in de groei.
Ze kunnen maximaal X-aantal kilo droge stof opnemen en voorkomt voernijd.
Ook voor spijsverteringsstelsel ideaal.
Goede gezondheid begint bij gezonde darmen.

Heel veel succes en beterschap, MrsStorm

mooney

Berichten: 7792
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:31

Cemlys schreef:
mooney schreef:
Dankje Cemlys! Interessant, wel mooi robuust maar niet heel groot volgens mij.
Misschien zelf toch ook maar eens een weegschaal regelen ooit.

Ze zitten gemiddeld tussen de 1.15 -1.20 (de bovenste), onderste merrie zal om en bij de 1.25 zijn inmiddels.

Dankje, die van mij is dan 1.22 maar heeft heel wat minder massa.

Ik zal nu ophouden met het topic van TS verstoren, TS heel veel geluk. Ik hoop dat hij er goed bovenop komt!

kiki1976

Berichten: 16907
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 23:58

Gooit even een knuppel in het hok O:)

Maar op zich vind ik het niet raar dat sommige opperen dat de ts de uitslag van de bloedtest van de da wilt hebben.
Om heel eerlijk te zijn heb ik op bokt van (maar dan ook echt) ervaren personen reactie's gelezen die goed onderbouwd waren. Die wat anders zeiden dan de da betreft de uitslagen. De eigenaar ging ermee aan de slag en het paard knapte wel op, of ze kwamen erachter wat er toch scheelde.
Soms gaat het niet alleen of de waarde's binnen "de norm" vallen, maar wel hoe sommige waarde's tegenover elkaar staan.
Hiermee wil ik niet zeggen dat de da van ts het verkeerd heeft, maar soms kan een andere blik verhelderend werken.

Gewicht is soms best lastig inschatten. Persoonlijk doseer ik altijd over. Mijn merrie weegt rond de 450 kg (kruising tinker) en met de meeste spuiten geef ik gewoon een hele spuit van 700 kg. Muv de pramox, de doseer ik minder over (meestal rond de 550)

Maris_

Berichten: 1460
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 02:00

Ik zou persoonlijk ook wel willen weten welke worm mijn paard precies zou hebben. :j maar ik begrijp dat bij geen bericht de ontworming voldoende is en je niet wordt verteld verder welke worm het betreft?

Linnie050

Berichten: 11810
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 06:40

Misschien is het al genoemd maar koop eens 1 andere baal hooi wat lekker ruikt/goede kwaliteit is en kijk of hij deze wel eet.

Je zegt dat hij er weinig van eet en zelfs op plast....
En doe het eventueel in een hooinet.

Goede tip is inderdaad tanden en de pulp lekkerder maken.
Werkte hier ook net als met zandweg.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 09:59

Je kan wel vanalles uitvinden met lekker eten, maar een paard met wormen heeft geen eetlust. Die wormen (die TS ook daadwerkelijk levend en wel heeft gezien in de mest) moeten er eerst uit.