Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 12:04

Hoi allemaal,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar...
Even een situatieschets:
Ik heb 2 Welsh pony's: Romeo, een bijna 11-jarige ruin, en Turbo, een hengstje van 1 jaar en 9 maanden. Romeo stond als veulen bij andere paarden maar toen hij bijna 1 jaar was heb ik hem gekocht en sindsdien stond hij alleen bij ons aan huis. Als 17-jarige woonde ik nog bij mijn ouders en zij wilden absoluut niet dat er nog een pony bij kwam, eentje was volop genoeg vonden ze.
Vorig jaar zijn we (ik, mijn vriend en inmiddels 2 kindjes) eindelijk in een huis kunnen gaan wonen waar een redelijk stuk land aan is. Ik zag gelijk mijn kans om een pony bij te kopen... Ik kende iemand die een pony had gekocht voor de kinderen maar die pony was zwanger. Omdat zij gewoon 1 beleerde pony wilden voor de kinderen en dus niets met een ponyveulen konden doen (ze hebben enkel grote sportpaarden), zochten ze een nieuwe thuis voor het hengstenveulen, Turbo genaamd.

De verhuis zag ik als dé kans... We hebben besloten om de pony's tegelijkertijd te verhuizen naar ons nieuwe huis, zodat ze allebei op een vreemd stuk land aankwamen en er dus nog niemand de baas was over het stuk. Turbo (het veulen) was toen 11 maanden met de verhuis.

Eerst was het Turbo (veulen) die het dominante type leek, Romeo stopte met drinken en ging aan de kant als Turbo dichterbij kwam enz.
Later is dat gedraaid, eerst was het zelfs zo erg gedraaid dat Turbo rake klappen heeft gekregen van Romeo. Nadien is Turbo goed gaan luisteren naar de lichaamstaal van Romeo en ging hij al aan de kant als Romeo zijn oren in de nek legde op 5 meter afstand. Het grootste probleem was er als er iemand in de buurt was, dan kon Romeo best wel lelijk doen tegen Turbo, Turbo mocht absoluut niet bij mensen komen. (niet enkel bij mij, ook als er mensen passeerden en ze gewoon wilden aaien) Het draaide meestal niet uit op lichamelijk contact omdat Turbo steeds op tijd aan de kant ging, maar Romeo kon ook wel erg aanvallend uit de hoek komen. (oren in de nek en met de tanden bloot)

Als ik gewoon uit het raam naar buiten keek zag ik nooit problemen, ze hielden gewoon wat afstand van elkaar, maar ik heb ze ook al gewoon samen naast elkaar zien liggen op 3 meter van elkaar.
Ik dacht dat er geen probleem was, ik moest Romeo gewoon leren dat IK beslis wie er bij mij komt en wie niet, en dat is ook best goed gelukt.

De laatste weken vond ik dat Turbo erg vermagerd was, ik zei afgelopen weekend nog dat ik misschien toch maar eens de dierenarts moest bellen omdat ik me toch wel wat zorgen begon te maken.
Maandagavond ging ik ze eten geven, ze stonden allebei aan de ingang om me te begroeten. Ik ga de stal in om het licht aan te doen, ondertussen hoor ik wat gestommel maar ik dacht dat dit Romeo was die Turbo wegjoeg zoals hij wel vaak doet. Ik kom weer buiten en ik zie Turbo op de grond liggen...
Ik heb geprobeerd hem recht te helpen, maar hij viel gewoon weer als een pudding in elkaar. Even dacht ik dat Romeo hem een trap verkocht had en Turbo zijn been gebroken was ofzo, maar ik wist het niet zeker.

Ik heb gelijk de dierenarts gebeld, toen die 20 minuten later aankwam stond Turbo toch uit zichzelf weer recht. Dat was voor mij toch wel al een opluchting. De dierenarts heeft zowel Turbo als Romeo voor de zekerheid ontwormd (dat was lang genoeg geleden), maar hij vond ook dat Turbo zijn temperatuur aan de lage kant was. Ik moest Turbo in de stal zetten, wat dekens opleggen om hem warm te houden en goed bijvoeren (langzaam opvoeren).

Hij had amper gegeten van het hooi, het krachtvoer had hij wel gelijk (en gulzig) opgegeten. Gisteren heeft hij de hele dag in de stal gestaan met genoeg water en hooi. Na mijn werk heb ik hem een paar uurtjes buiten gelaten om de benen te strekken en om 22 uur heb ik hem weer in de stal gezet. Ik had bietenpulp gemaakt (2 scheppen bietenpulp, 3 scheppen zemelen en water), de emmer zat 3/4 vol en dat heb ik verdeeld over de 2 pony's. Romeo heeft het smakelijk op gegeten, maar Turbo is er amper aan geweest. Enkel het krachtvoer heeft hij opgegeten (2 scheppen).

Vanmorgen heb ik Turbo weer liggend in de stal aangetroffen, ik heb hem recht getrokken maar hij viel weer als een pudding in elkaar. DA gebeld, een kwartier later stond hij er. Alleen kreeg hij Turbo ook niet recht, maar als we hem met tweeën ondersteunden bleef Turbo uiteindelijk wel staan en kon hij ook gewoon stappen. De DA heeft hem een spuit gegeven, iets om hem sneller te laten opknappen. Hij heeft ook een staal mest meegenomen en bloed getrokken, daar weet ik morgen vroeg de uitslag van.

Ik had de DA niets gezegd over de relatie tussen Romeo en Turbo, maar hij zei "Volgens mij is Romeo dominant en mág Turbo gewoonweg niet eten. Nu is hij zo verzwakt en dat heeft wel wat tijd nodig om weer op te knappen."
Ik vind het wel vreemd, want altijd als ik even kijk zie ik zowel Romeo als Turbo hooi eten... Het is niet zo dat Romeo zijn dagen vult met Turbo terroriseren, volgens mij is dat echt enkel als er mensen in de buurt komen. En dan nog is het niet zo dat Romeo Turbo in een hoekje jaagt, hij rent gewoon dreigend naar Turbo toe zodat die wegrent en dan is Romeo tevreden.

Ik heb Turbo nu, op aanraden van de DA, op een andere wei gezet met wat krachtvoer, hooi en water.

Als het echt komt doordat Turbo niet mag eten van Romeo, zou het ooit nog goed komen of zou ik ze dan echt altijd apart moeten zetten? Dan heeft het ook geen zin, dan staan ze nog allebei apart en ik ben niet van plan om er nog 2 extra te kopen! :+
Een optie lijkt me om ze 's morgens en 's avonds apart het krachtvoer te geven, dat is nog mogelijk, maar wat dan overdag? Zeker in de winter als er hooi bijgevoerd wordt...
Ik maakte standaard al 4 grote hopen met hooi ver genoeg van elkaar zodat Turbo altijd wel kon eten, zelfs als Romeo al een berg hooi op had en naar het andere ging. Daardoor was ik er ook van overtuigd dat Turbo wel genoeg binnen kreeg, maar goed, hij is niet van niks zo mager en zwak geworden!

Denken jullie dat het een verloren zaak is en dat ze op deze manier nooit samen op de wei kunnen staan? Of zou het wel kunnen?

Ik voel me zo slecht over de hele zaak, ben ik dan zo een slecht baasje om het zo ver te laten komen? Ik zag Turbo wel magerder worden, maar ze hadden altijd vers water en onbeperkt hooi. Ze zaten ook beide mooi in een dikke wintervacht dus dat leek mij voldoende. Maar het is nu wel duidelijk dat ik toch ergens ben tekortgeschoten... -O-

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:09

Ontwormen is voor jonge dueren zooooo belangrijk! Goed dat je de dierenarts gebeld hebt en zou deze zeker vragen wat zijn voer advies is en dan idd zorgen dat hij dat binnenkrijgt zondrr gestoord te worden. Beterschap

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 12:17

Ja dat weet ik, maar mijn dierenarts is niet zo voor regelmatig ontwormen. Hij is eerder voorstander van regelmatig een staal mest binnenbrengen voor onderzoek en als er wormen zijn deze gericht gaan aanpakken. Dit om te voorkomen dat er net te weinig toegediend wordt, of het verkeerde middel, waardoor de wormen niet gedood worden en net resistenter worden.

Zijn voeradvies is momenteel beginnen met 1 kg krachtvoer (ik heb een standaard mengeling zonder haver) 's morgens en 's avonds, en dat over een 2-tal weken opvoeren naar 2 of zelfs 3 kg 's morgens en 's avonds. Turbo staat nu apart dus weet ik ook zeker dat hij het opeet en niet Romeo.
Het valt me wel op dat hij amper aan het hooi komt, hij kauwt er wel aan maar ik zie het amper minderen. Hij plast en mest erin en dan laat hij het liggen, zo lijkt het wel.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:19

Ik denk dat je er snel genoeg achterkomt door gewoon even af te wachten. Komt Turbo nu goed bij (letterlijk) en komt er weer leven en pit in, dan weet je dat het aan het niet-eten lag.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:20

Is er door de da ook naar zijn tanden gekeken?

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:20

Tandarts eens naar de tanden laten kijken?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:20

Ik zou eerst alles medisch proberen uit te sluiten alvorens ik tevreden zou zijn met dat de andere hem uit hongert. Ik heb hier eentje staan die erg agressief is naar de pony maar die stopt daar niet mee wanneer ik uit het zicht ben. Als ik die twee bij elkaar zet, dan weet ik zeker dat de kleinste binnen de week letterlijk de dood in gejaagd is. Maar die zal je ook niet vredig langs elkaar zien staan, zelfs niet op 10m van elkaar.

Wil je het uit sluiten dan kan je nog steeds ze tijdelijk 's nachts op stal zetten zodat je 100% zeker bent dat hij iig 's nachts een flinke portie hooi binnen krijgt zonder dat de andere zich kan moeien.
Is er dan geen medische oorzaak gevonden én komt hij ineens bij ... Dan is er een kans dat de andere idd een behoorlijk ettertje is....
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-01-17 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:21

kiki1976 schreef:
Is er door de da ook naar zijn tanden gekeken?



Haha, twee zielen, een gedachte.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:26

En ander hooi proberen misschien is dit voor Turbo niet smakelijk

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:30

Ik ga mee met Ayasha, eerst medisch uitsluiten, daarna pas gaan nadenken over de onderlinge relatie tussen de pony's.

Qua voeding die de DA nu adviseert... ik vind beginnen met 1 kg al veel en opvoeren naar 3 kg echt veel te veel. Ik weet niet hoeveel hij kreeg voordat je begon aan de kg krachtvoer, maar ik zou eerst de oude hoeveelheid gebruiken. De bietenpulp zou ik vervangen voor Seniores Priores (van Subli, te koop bij Welkoop / Boerenbond); daar zit net even wat meer in. Je kunt het krachtvoer door de SP doen, dan vinden ze het meestal lekkerder.

Wat betreft het hooi: onbeperkt toegang tot hooi; als hij daar nu een zooitje van maakt, doe het dan in een bak (bijvoorbeeld een IBC-vat door midden snijden). Dan kan hij er in ieder geval niet meer op plassen en mesten. Zitten er in het hooi wel voldoende voedingsstoffen?

Wat betreft wel / niet samen staan: als Turbo veel kleiner is dan Romeo kun je ook nog een draadje spannen waar Turbo wel onderdoor kan en Romeo niet (wel even helpen de eerste paar keren). Je voert dan hooi aan beide kanten van het draadje, zodat Turbo kan kiezen waar hij wil staan. Heeft hij wel een schuilstal, overigens?

Qua ontwormen: jonge paarden zijn extra vatbaar voor wormen; ze hebben nog geen weerstand opgebouwd. In dit geval zou ik dus juist met schema ontwormen, regelmatig wisselen van wormmiddel (werkzame stof) en vooral niet onderdoseren.

edit: ik zie dat je in België woont, volgens mij hebben ze daar geen Welkoop / Boerenbond maar wel Aveve die All Soup of iets dergelijks verkopen. Volgens mij is dat vergelijkbaar met Seniores Priores.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:34

Eerste waar ik aan denk is een tandarts, omdat hij wel eet maar geen hooi
Als alle medische dingen uitgesloten zijn kun je ze overdag een aantal uren samenzetten en anders in de avond apart houden zodat ze dan rustig kunnen eten. ook belangrijk om meer voerplekken te maken, bv op een aantal plekken netten of bakken plaatsen met ruimte ertussen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:36

Ayasha schreef:
Ik zou eerst alles medisch proberen uit te sluiten alvorens ik tevreden zou zijn met dat de andere hem uit hongert. Ik heb hier eentje staan die erg agressief is naar de pony maar die stopt daar niet mee wanneer ik uit het zicht ben. Als ik die twee bij elkaar zet, dan weet ik zeker dat de kleinste binnen de week letterlijk de dood in gejaagd is. Maar die zal je ook niet vredig langs elkaar zien staan, zelfs niet op 10m van elkaar.

Wil je het uit sluiten dan kan je nog steeds ze tijdelijk 's nachts op stal zetten zodat je 100% zeker bent dat hij iig 's nachts een flinke portie hooi binnen krijgt zonder dat de andere zich kan moeien.
Is er dan geen medische oorzaak gevonden én komt hij ineens bij ... Dan is er een kans dat de andere idd een behoorlijk ettertje is....


Mee eens. Ik denk eerder aan een medische oorzaak dan sociale problemen met de weidegenoot. Het kan zelfs zo zijn dat de andere pony juist zo op hem reageert omdat hij aanvoelt dat er iets niet goed is met deze pony. Zo gaat het in de natuur ook.
Laat de pony eerst eens uitgebreid onderzoeken (bloedonderzoek, tanden).
Staat hij buiten? Kan hij zich wel goed warm houden? Draagt hij een deken? Denk eraan dat warm houden nu ook extra energie kost.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-01-17 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:37

Staan jouw paarden dag en nacht buiten?

Wellicht is het voor nu handig Turbo 's nachts binnen te houden met eten en hooi zodat hij 's nachts ongestoord kan eten en bij kan komen. Zo kan hij weer aansterken.

Ook zou ik zijn bloed na laten kijken of hij iets mist of mankeert.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:39

Persoonlijk zou ik een grondiger onderzoek willen, desnoods van een andere DA.
Jij zegt dat je ze allebei ziet eten. Het zouden inderdaad wormen kunnen zijn. Met genoeg wormen maakt het niet uit hoeveel hij eet, hij zal verzwakken en magerder worden.

Wellicht is er een andere oorzaak. Tanden zijn al genoemd. Misschien is dat het probleem, misschien is er wel een ander probleem naast wormen en/of tanden.

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat dit komt door de andere pony. Uit jouw verhaal maak ik niet op dat de verhouding zó slecht is dat de jongste de hele dag 'vlucht' voor de ander en niet aan eten toekomt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:42

Jonge paarden alleen met mestonderzoek ontwormen vind ik ook redelijk not done. Toch zeker eens per jaar een brede ontworming erin minimaal.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:47

Citaat:
eerst was het zelfs zo erg gedraaid dat Turbo rake klappen heeft gekregen van Romeo. Nadien is Turbo goed gaan luisteren naar de lichaamstaal van Romeo en ging hij al aan de kant als Romeo zijn oren in de nek legde op 5 meter afstand.

Romeo is die van 11 en Turbo is nog geen 2jr.. Als Turbo op 5 meter afstand al onder de indruk is, vraag ik me wanneer die dan wel op zn gemak is.. Hoe ver kunnen ze bij elkaar vandaan staan?


Citaat:
Het draaide meestal niet uit op lichamelijk contact omdat Turbo steeds op tijd aan de kant ging, maar Romeo kon ook wel erg aanvallend uit de hoek komen. (oren in de nek en met de tanden bloot)

Dus ook hier is de 11jarige dominant naar de 2jarige? Tanden bloot is best een knappe uiting van aggressie (correctie, geef het een naam).

Citaat:
Als ik gewoon uit het raam naar buiten keek zag ik nooit problemen, ze hielden gewoon wat afstand van elkaar, maar ik heb ze ook al gewoon samen naast elkaar zien liggen op 3 meter van elkaar.

Liggen vind ik geen maatstaf, het gaat erom hoe Turbo zich voelt als Romeo staat, en naar m kijkt.
Paarden kunnen op afstand ook communiceren, en ik vraag me af of Turbo wel op zn gemak is.

Ik zou daar persoonlijk niet mee wachten en ze perse bij elkaar laten. Ik zou eerst mn jonge dier gezond willen zien en dan weer bij elkaar zetten. In ieder geval apart voeren... En dan zou ik zeker willen weten hoe de onderlinge verhoudingen zijn..

Uiteraard moet gebit etc ook nagekeken worden, hoewel bij een 2 jarige meestal nog geen hele drastische zaken aan de hand zijn...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:49

Azmay schreef:
Jonge paarden alleen met mestonderzoek ontwormen vind ik ook redelijk not done. Toch zeker eens per jaar een brede ontworming erin minimaal.

Eens.
Oudere paarden die al jaren wormvrij staan, zonder dat er wisseling van paarden is durf ik ook gerust zeer minimaal te ontwormen.
Maar bij het jonge grut doe ik niet eens mestonderzoek, maar gewoon ontwormen. Die zijn zelden wormvrij. En dan inderdaad ook de dure ontworming zodat je alles aanpakt.

Maar als hij nu zo verzwakt is dat hij niet eens meer kan staan dan moet hij toch broodmager zijn? Niet gewoon wat dunner.
Dat zou je dan toch eerder opgevallen moeten zijn?
Want dat zijn ze niet in een weekje.
Ik vraag me dan af of er niet meer aan de hand is. De tanden inderdaad, of tekorten in vitamine omdat hij iets niet goed opneemt.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 12:50

@ Amaris: Maar wat is dan een redelijke termijn? Moet hij dan binnen een week duidelijk bijgekomen zijn of heeft dat tijd nodig?

@ Kiki1976 & Homiafortuna: dat bedacht ik me ook toen de DA net weg was, maar daar heeft hij dus niet naar gekeken. Dat is dus ook nog een optie, maar dan zou ik het wel gek vinden dat hij het krachtvoer wél gulzig opeet...

@ Ayasha: Ja dat medische daar wordt aan gewerkt, de mest en het bloed worden nu onderzocht, daar mag ik morgen ochtend voor bellen.
Maar omdat hier op Bokt toch wel mensen zitten die al wat ervaringen hebben, heb ik het topic geopend. Ik zit er namelijk voortdurend mee in mijn hoofd, en ik wou ook even mijn ei kwijt :o

Zoals bij jou is het in ieder geval niet... Op dit moment gebruiken we 1 stal als inloopstal. Het is niet zo dat Romeo Turbo helemaal niet kan uitstaan, want meestal staan ze 's morgens samen in de stal met de buiken tegen elkaar (Romeo zijn hoofd aan Turbo zijn achterwerk en andersom), het is ook daarom dat ik me niet écht zorgen maakte.
Ik heb ook nog steeds mijn twijfels of het echt zo is dat Turbo niet mag eten van Romeo, want ik zie hem wel altijd eten/kauwen...

@ ingvdh: ja normaalgezien staan ze dag en nacht buiten. Nu staat Turbo wel al sinds maandag in de stal met wat krachtvoer, hooi en water. Ik merk wel dat hij amper of niet aan het hooi komt, hij plast en mest erin en laat het dan liggen. Deze morgen heb ik Turbo wel op een andere wei gezet, dus ook nu staan ze apart maar wel allebei buiten. Ik ga Turbo vanavond weer in de stal zetten, ook omdat dat een beetje warmer is met deze koude nachten.
Het mest en bloed wordt onderzocht, morgen ochtend mag ik bellen voor de uitslag.

@ Palmera: Hoe grondig moet het dan volgens jou? Het mest en bloed wordt onderzocht, maar de DA gaf gewoon even zijn idee.
Ik ben blij dat jij ook denkt dat het toch niet komt door Romeo, ik zou het zelf ook heel apart vinden. Ja, Romeo kan heel gemeen doen, maar ik vind niet dat de houding zo ontzettend slecht is. Bij zijn vorige eigenaar werd hij werkelijk uit de wei gejaagd door een groot sportpaard, dat paard rustte niet voordat Turbo uit de wei was. Ze hebben Turbo dan ook tijdelijk bij een oude shet gezet omdat die situatie niet houdbaar was. Zo erg is Romeo niet, al kan hij soms rake klappen uitdelen als Turbo niet op tijd aan de kant gaat.

@ Azmay: Ik moet wel eerlijk zeggen dat de dierenarts die mening had gegeven toen ik Turbo nog niet had. Het zou dus kunnen dat hij wel vindt dat jonge paarden wel gewoon regelmatig ontwormd moeten worden. Ik ging er gewoon vanuit dat dat ook voor Turbo zo goed was.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:52

Wb bietenpulp niet eten overigens: er zijn zat paarden die dat niet te vreten vinden. :) hier staan er twee waar je het niet in krijgt, eentje die alles vreet en eentje die het met hele lange tanden eet. :) voor een paard dat wat voedingstekort heeft zou ik ook eerder voor slobber kiezen. :)

Als hij hem laat eten lijkt het me heel sterk dat het probleem louter sociaal is... Hoop dat je er snel achter bent. :(:)

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:56

En toch is het sociale contact voor dit beestje niet top geweest... daar kunnen ze best een tijdje last van houden hoor, ik vind wel dat men er hier heel makkelijk aan voorbij gaat dat het niet op zn gemak zijn, ook stress kan opleveren. Dan kan je wel eten, maar dan val je toch af...

Citaat:
Bij zijn vorige eigenaar werd hij werkelijk uit de wei gejaagd door een groot sportpaard, dat paard rustte niet voordat Turbo uit de wei was.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:57

Kun je turbo snachts niet op stal zetten,om gewoon rustig te kunnen eten? Als hij wel wormen heeft...wat ik vermoedkun je hem 10 kilo krachtvoer geven,hij gaat niet aankomen....ik hoop dat hij het redt en niet al opgegeten is van de bloedwormen en veulenwormen.Het verzwakte beeld vind ik wel in het bloedwormplaatje passen.Wel toevallig,ik las gisteren een zelfde probleem op de fb pagina paardnatuurlijk...ook een jonge pony die niet overeind kan komen

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:58

Geen kwestie van gemakkelijk aan voor bij gaan. Een kwestie van éérst alle medische oorzaken uit sluiten.
Dat kan prima icm al vast kijken hoeveel invloed de stress heeft door hem 's nachts al apart te zetten.
Maar gezien wat TS verteld durf ik er wel aan te twijfelen dat hij momenteel "op is van de stress" door de andere pony.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-01-17 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:02

Het zal de eerste pony niet zijn die overlijd aan een worminfectie....en jammergenoeg de laatste ook niet.En dat met zoveel eenvoudige middelen die te koop zijn om dit te voorkomen

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:10

Ayasha schreef:
Geen kwestie van gemakkelijk aan voor bij gaan. Een kwestie van éérst alle medische oorzaken uit sluiten.


ja of gewoon tegelijk... :?

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 13:10

@ Cer: op je eerste quote: Ja dat is ook een bedenking die gemaakt kan worden. Als ze 5 meter van elkaar vandaan staan en Romeo legt zijn oren in de nek terwijl hij zich naar Turbo draait, dan rent Turbo weg ja... Ik vind ze 's morgens wel vaak samen in de stal met de buiken tegen elkaar (hoofd bij andermans achterwerk), dus dan moet Turbo toch wel enigszins op zijn gemak zijn, niet?

Op je 2e quote: inderdaad, van die tanden bloot was ik ook erg geschrokken, maar meestal blijft het bij oren in de nek leggen en even dreigend in Turbo zijn richting springen, dat is voor Turbo voldoende om weg te rennen.

Op je 3e quote: Oh echt, maakt liggen niet uit? Ik dacht dat Turbo zich wel op zijn gemak moet voelen als hij in de zomer gewoon languit in de wei gaat liggen met Romeo bij zich in de buurt.
Zoals ik al zei staan ze al sinds maandag apart, dus het is niet zo dat mijn koppige zelf ze gewoon samen laat staan :o Ik wil eerst Turbo weer rond en gezond zien voordat ik dingen ga proberen.

@ Bruintje: Ok dat wist ik niet... Ik weet nu ook niet of Turbo wormen heeft (dat zal duidelijk worden uit het mest- en bloedonderzoek), maar ik ga dan toch gewoon regelmatig ontwormen!

Hij is nooit rond geweest, maar iedereen zei me altijd "bij veulens/jaarlingen zie ik liever wat ribben dan dat ze te dik zijn". Ik denk dat het mij met de ontzettend dikke wintervacht nooit is opgevallen dat hij zo mager is geworden. Vorige week viel het mij op dat zijn heupen fel begonnen uitsteken, ik ben toen wat meer krachtvoer en nog meer hooi gaan geven. (ze kregen net genoeg om de dag mee door te komen, het was altijd net op, maar toen ben ik nog iets meer gaan geven zodat er altijd nog wel iets ligt als ik ga bijgeven) Afgelopen weekend zei ik dat ik dat ik toch maar eens naar de DA zou bellen omdat ik het te erg begon te vinden.

@ Ayasha: Romeo laat Turbo niet zomaar eten, dat moet ik wel zeggen. Als ik hen voerde (verschillende meters van elkaar weg) moest Romeo wel altijd verschillende keren Turbo wegjagen, maar Turbo ging dan gewoon naar de andere hoop om daar weer verder te eten tot Romeo hem daar weer wegjoeg, maar dan ging Turbo weer naar de andere hoop.
Nu krijgt Turbo sinds maandag zijn voer in de stal en kan Romeo hem dus niet wegjagen, zeker voor nu lijkt mij dat de beste oplossing. Ik wil in de eerste plaats dat Turbo weer beter wordt en dan kunnen we nog zien of ze samen kunnen leven of dat ik moet verkopen en een ander maatje zoeken. :(