Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 15:23

No_No: Ik weet het niet, ik weet niet hoe te droge mest eruit ziet. Het waren mooie balletjes, zag er van kleur heel goed uit, de balletjes vielen niet uiteen bij het vallen op de grond.
Ik doe sinds vorige week ook maisolie en lijnzaadolie door het voer, dat moet het mesten toch net vergemakkelijken?

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:54

Normaal moeten ze uiteenvallen op de grond, misschien zijn wel te compact en te vast.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 15:58

Manadeluca: die ene grote bal die bestond uit kleinere balletjes viel wel uiteen van zodra het op de grond viel, het waren de kleine balletjes die niet uiteen vielen. Maar misschien zijn ze toch te vast, dat weet ik niet...
Mijn bedenking was dat maisolie en lijnzaadolie het net makkelijker deden "glijden"?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:36

Lijnzaadolie wel maar dan moet je best veel geven, langzaam opvoeren. Maisolie geen idee is ook olie maar wat daar het effect van is???? Genoeg schoon drinkwater? Kan ook dat hij nu meer hooi eet en dat de mest wat vaster van structuur wordt.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 10:29

De maisolie geef ik aan Turbo om wat meer bij te komen, die tip had ik gekregen. Maar gezien het ook olie is lijkt mij ook dat het mesten daarmee makkelijker gaat...
Lijnzaadolie geef ik niet zo heel veel, ik ben het héél langzaam aan het opvoeren.
Schoon drinkwater heeft hij ook, ik ververs het sowieso regelmatig.

Gisteren avond en vandaag had hij trouwens geen pijn meer als ik aan zijn staart kwam... Misschien was het dus een alleenstaand voorval...

Gisteren en eergisteren heb ik hem in de stal laten staan met die voortdurende regen en hevige rukwinden, vanmorgen sleurde hij me bijna de stal uit toen hij door had dat hij de wei op mocht! :D Eens op de wei begon hij vreugdesprongetjes te maken (schudden met het hoofd laag, bolle rug en met de 4 benen van de grond), zo heerlijk om te zien!

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:37

Fijn om te horen dat het zoveel beter gaat! Jammer dat dieren niet kunnen zeggen wat hun dwarszit en ook dat wij soms niet in hun binnenste kunnen kijken.
Wij hebben momenteel een logeerkat die geen wormen zou hebben. Ik et altijd op de ontlasting... geen worm te bekennen. Gisteren gaf hij over en het braaksel was vergeven van de wormen...

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:13

Hoe gaat het nu?

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 10:35

@ Hevonen: Bij Turbo beginnen de lentekriebels boven te komen. Toen ik hem vanmorgen op de wei ging zetten vloog hij bokkend weg, dan ging hij enthousiast rollen in de wei en met rechtstaan maakte hij gelijk een bokkensprong en daarna schoot hij in galop weg.

Dinsdagavond was er wel een klein ongelukje gebeurd... Plots belden de buren aan, 1 van de pony's stond op 3 benen en zou helemaal in paniek zijn, het leek alsof hij vast hing in de stroomdraad. Ik ben gelijk naar buiten gerend en Romeo (de andere pony) stond inderdaad op 3 benen omdat de stroomdraad vast was komen te zitten onder het hoefijzer van dat 4e been. Hij had al 1 houten paaltje volledig over getrokken en bij een 10-tal paaltjes waren alle houdertjes waar de draad in hing kapot getrokken. Toen ik naar de stal ging om een mes te halen (het lukte me zelf niet om de draad los te trekken), heeft Romeo zijn ijzer los getrokken waardoor hij uiteindelijk zelf is los geraakt.

Ik heb Turbo nu 2 dagen binnen laten staan met het regenweer, maar vandaag staan ze dus voor het eerst de ganse dag samen omdat Turbo anders niet kan schuilen als het regent. Ik heb Romeo aan de ene kant van de stal eten gegeven en Turbo aan de andere kant zodat Romeo Turbo niet kan zien. Ik hoop dat dit een manier is waarbij Romeo Turbo gewoon laat eten. Vanmorgen heb ik Turbo toch een kwartier rustig zien eten zonder dat Romeo erbij kwam, maar volgens mij had Romeo nog niet door dat de omheining tussen hen in open is :D


Het mesten blijft volgens mij wel moeilijk bij Turbo. Hij kan gewoon mesten, maar de laatste "drol" blijft precies hangen aan het uiteinde en valt later pas. Dit is iets wat ik volgende week ook ga vragen aan de dierenarts, dan moet hij sowieso komen voor de volgende ontworming.

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:30

Hoe gaat het nu? Nog steeds goed?

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 23:39

De dierenarts is nog hier geweest voor de laatste ontworming en hij vond het een "spectaculaire vooruitgang", hij was echt heel positief.

Toevallig heb ik vandaag nog een foto getrokken:
https://www.mupload.nl/db/cfbn9fgicapy7

Ikzelf ben ook heel blij met hoe het nu gaat, ik ben echt heel bang geweest... Maar het lijkt erop dat het toch de goede kant uit blijft gaan! *\o/*

Overdag staan de pony's samen en dat lijkt goed te gaan. Turbo staat toch vaak aan het hooinet te eten terwijl Romeo gewoon aan het grazen is. Turbo daagt Romeo ook uit om te spelen, dat is ook leuk om te zien. Het voeren blijf ik wel apart doen, ik denk dat ik daar geen keuze in heb, anders kan Turbo nooit op zijn gemak eten want met het voer (niet-hooi) is Romeo wel gemeen tov Turbo.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 02:39

Wat een fijn nieuws en hij kijkt lekker vrolijk zeg. Het heeft tijd nodig voor hij weer wat spekkies krijgt maar dat komt heus wel. Zo te zien en te lezen kan je nu echt opgelucht adem halen. Ga maar lekker genieten nu.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:28

Die kijkt een stuk vrolijker uit zijn ogen! Fijn dat het zo goed met hem gaat.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:55

Wat fijn dat het goed gaat. Leuke foto, daar ziet hij er inderdaad goed uit.

Ik heb er hier ook 2 de hele dag samen lopen. Maar krachtvoer gaat ook niet samen.
En dat gaat ook nooit lukken.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 10:54

bruintje123: dank je! Hoe doe jij het met voeren dan? 's Avonds zet ik Turbo binnen in de stal, dan is het gemakkelijker. 's Morgens vind ik het echter wel moeilijk... Ik heb hen even elk aan een andere kant van de stal eten gegeven zodat ze elkaar niet zagen, maar Romeo had dat na enkele dagen door en ging dan toch Turbo wegjagen. Nu zet ik Turbo in de stal maar ik doe de stal niet in het slot. Als Turbo gedaan heeft met eten moet hij maar duwen en dan gaat de deur open, maar dat vind ik ook maar een vreemde oplossing :o Ik kan niet wachten tot hij gedaan heeft met eten, want Turbo eet écht enorm traag. Ik geef hen eten nadat ik opgestaan ben en als ik naar het werk vertrek is hij nog steeds aan het eten...

vilheide, ja die oogjes spreken boekdelen vind ik zelf!

Jobamara, inderdaad, het zal wel nog wat duren voordat hij wat meer spekkies krijgt, maar het zou denk ik ook niet gezond zijn als dat nu al zo was :D Uiteraard heeft hij ook nog niets van spieren, dat zal wel veranderen als ik volgende zomer met hem aan de slag ga.

Ik ben echt enorm opgelucht dat het weer goed gaat met hem. Nu ben ik ervan overtuigd dat hij geen terugval meer gaat krijgen, dus nu kan ik weer gerust slapen en opgelucht ademhalen! Ik ben nu ook niet meer bang als ik hem in de wei zie liggen, enkele weken geleden stond mijn hart dan toch even stil als ik hem zag liggen en dan rende ik zo hard ik kon naar buiten om te gaan kijken of er iets was.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:27

De hoeveelheid krachtvoer en vervangend ruwvoer (bietenpulp en zupa) zal nog dalen. Dus dan gaat de tijd dat hij aan het eten is omlaag.