Pony veranderd op stal ineens in een kreng. Winterdepressie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Pony veranderd op stal ineens in een kreng. Winterdepressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 10:47

Misschien moet de titel wel met een knipoog zijn, ik vraag mij sterk af of paarden hier last van kunnen hebben. Maar het valt me steeds vaker op dat mijn pony in de winter nog wel eens heel narrig uit de hoek kan komen.
Het gaat om mijn 20-jarige merrie, die op dit moment herstellende is van een peesblessure en die ook door dit weer op het moment al even stil staat. Tot het najaar waren we nog vol in training voor het Z. Mijn pony is altijd heel makkelijk geweest, geen voernijd, nooit problemen met borstelen, ik kon er alles mee. Ik vertrouwde haar voor 200%. Ze kan heel dominant zijn, maar ik ben altijd heel duidelijk naar haar geweest en ondertussen weet ze heel goed wat ze wel en niet mag en ik ben duidelijk de baas.
Nu heeft ze me gisteren proberen te trappen toen ik haar stal binnen kwam. Ik wilde wat hooi in haar net doen en liep eerst even naar haar toe om te knuffelen. Waarop ze eerst wat met de oren in de nek dreigde en ik nog wat lacherig tegen haar deed van: Doe niet zo chagrijnig joh! Voor ik het wist keerde ze me de kont toe en heeft ze geprobeerd mij te trappen. Gelukkig miste ze, want ik kon niet op tijd de stal uit komen. Ik ben heel boos geweest en zal verder niet precies neerzetten hoe ik dat aan haar heb laten merken... Maar ik was ook verdrietig, hoe kan mijn 20-jarige pony die al 17 jaar mijn maatje is en zo makkelijk is, zo raar ineens uit de hoek komen..
Vorig jaar heeft ze hetzelfde geprobeerd, maar toen heeft ze me dwars door mijn jas in mijn schouder gebeten en heeft me toen ook de kont toegekeurd. Ook omdat ze wist dat ze fout zat en wist dat ze op haar flikker zou krijgen en op die manier zich wilde verdedigen denk ik. Ook toen stond ze een tijdje stil wegens een blessure en stond ze wat meer binnen in verband met de winter.
Ze komt nu van 11 tot 5 buiten, maar ook buiten oogt ze met dit weer altijd minder vrolijk. Ze staat samen met 2 soortgenootjes, ze is duidelijk de baas, maar niet vervelend ofzo.

Mijn vraag is dus, zou ze last van het weer kunnen hebben of dat ze zich misschien toch wat verveeld doordat ze niet in training staat op het moment? Het valt mij op dat ze zich alleen zo gedraagt in de winter en als ze op rust staat. Het rare is ook dat er deze week verder niks aan de hand was, andere dagen is ze gewoon de pony die ik ken, maar zo ineens kan het dus mis zijn. Andere suggesties zou ik ook graag horen, ik wil gewoon graag een verklaring voor het dominante gedrag van mijn pony...


Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Pony veranderd op stal ineens in een kreng. Winterdepressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:52

Zou het niet de combi zijn? Ze kan d'r energie niet kwijt, krijgt last van d'r lijf omdat ze niet meer getraind wordt, het is koud en dan moet ze bewegen om warmer te worden, ze verveelt zich waarschijnlijk het apenzuur... Ik zou ook chagrijnig worden ;)

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:53

Heeft ze het niet koud? Hier een 22 jarige (Shetland) pony die niet te genieten is in de winter omdat hij t zo koud heeft. Nu heeft hij warme dekens en ik heb een heel andere pony :)

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:53

Wat een lastig probleem zeg.
Het zou iets hormonaals kunnen zijn.
Is er iets veranderd aan het patroon van hengstigheid?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 10:56

Rindin schreef:
Zou het niet de combi zijn? Ze kan d'r energie niet kwijt, krijgt last van d'r lijf omdat ze niet meer getraind wordt, het is koud en dan moet ze bewegen om warmer te worden, ze verveelt zich waarschijnlijk het apenzuur... Ik zou ook chagrijnig worden ;)


Dat denk ik ook.. Maar ik lees wel eens reacties hier op Bokt van: Ja maar paarden staan echt niet te springen hoor om te trainen. Zo kan een paard niet denken, daar is een paard niet voor gemaakt...

Daar ben ik het niet mee eens, omdat ik nu dus ook weer duidelijk merk dat het blijkbaar wel effect op haar heeft.. Bevestigd wel mijn gevoel dat ik haar nog niet op pensioen moet zetten, ik denk serieus niet dat mijn pony daar vrolijker van wordt.

liespower94 schreef:
Heeft ze het niet koud? Hier een 22 jarige (Shetland) pony die niet te genieten is in de winter omdat hij t zo koud heeft. Nu heeft hij warme dekens en ik heb een heel andere pony :)
Ze staat onder 500 grams en is in september voor het laatst geschoren, ik geloof niet dat ze het koud heeft...

Ze krijgt trouwens onbeperkt hooi, dus ze heeft genoeg te eten.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 10:57

senna21 schreef:
Wat een lastig probleem zeg.
Het zou iets hormonaals kunnen zijn.
Is er iets veranderd aan het patroon van hengstigheid?


Ik heb in de 17 jaar nog nooit iets gemerkt van haar hengstigheid. Ik zou het dus gewoon niet weten. Ik heb hier wel aan gedacht en wat naar gezocht, maar ik heb er nooit iets van gemerkt..

Es_ther

Berichten: 18706
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:00

Kan een combi van beide zijn.
Misschien het weer, de blessure waardoor ze meer binnen staat.

Afgezien van de blessure heeft ze nergens last van (tanden ed.)?

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 11:01

Es_ther schreef:
Kan een combi van beide zijn.
Misschien het weer, de blessure waardoor ze meer binnen staat.

Afgezien van de blessure heeft ze nergens last van (tanden ed.)?


Ze is een half jaar geleden nog naar de tandarts geweest en ze eet ook gewoon goed. Verder kan ik me niks bedenken waar ze last van heeft.

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:04

Sja, jij komt háár (veilige) ruimte binnen, je paard waarschuwt je door haar oren in de nek te leggen, jij luistert niet, dus zij slaat. Zo werkt dat in paardentaal.
Zij is dominant, dat weet je. Jij stelt je onderdanig op door naar háár toe te gaan - en zij wilde dat even niet.
Een dominant dier vraag je naar je toe te komen - zodat hij weer even weet dat-ie onder jou staat.

Dan kan jij wel teleurgesteld of boos zijn, maar ze heeft je netjes op haar paards gewaarschuwd dat ze even niet wilde dat je dichterbij kwam. En omdat jij je onderdanig opstelde door naar haar toe te gaan ipv omgekeerd haar naar je toe te laten komen, nam ze dus de leiding en stuurde jou weg.

Dus, helaas, jij hebt niet goed gecommuniceerd naar je paard. En kan best dat haar lontje 's winters wat korter is. Des te meer zal jij daar dus in je communicatie rekening mee moeten houden.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 11:07

Ibbel schreef:
Sja, jij komt háár (veilige) ruimte binnen, je paard waarschuwt je door haar oren in de nek te leggen, jij luistert niet, dus zij slaat. Zo werkt dat in paardentaal.
Zij is dominant, dat weet je. Jij stelt je onderdanig op door naar háár toe te gaan. Zij wil dat niet.
Een dominant dier vraag je naar je toe te komen - zodat hij weer even weet dat-ie onder jou staat.

Dan kan jij wel teleurgesteld of boos zijn, maar ze heeft je netjes op haar paards gewaarschuwd dat ze even niet wilde dat je dichterbij kwam, omdat jij je onderdanig opstelde door naar haar toe te gaan ipv omgekeerd haar naar je toe te laten komen.

Dus, helaas, jij hebt niet goed gecommuniceerd naar je paard. En kan best dat haar lontje 's winters wat korter is. Des te meer zal jij daar dus in je communicatie rekening mee moeten houden.


Maar waarom doet ze dan nu ineens haar oren naar achteren? Dit heeft ze nog nooit gedaan, dus waarom nu wel? Dat is een beetje mijn vraag...

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:08

Bij ons ook een fjord op stal die dezelfde streken heeft. Zij is nu wel begonnen met de NAF oestress om te kijken of dat iets verschil maakt. Ik kan me voorstellen dat je er erg verdrietig van wordt. Volgens mijn vriendin van de fjord is haar dier een "aarde" paard. Zij geeft ook een kruidenmix hiervoor. Hier heb ik me verder niet in verdiept maar misschien iets voor jou? Ik volg verder om te kijken of er nog nuttige tips ook voor mijn vriendin bij komen. In ieder geval sterkte!

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:10

Het lijkt wel of je pony je iets duidelijk wil maken. Ik zou een bloedonderzoek laten doen of ze geen tekorten heeft of iets dergelijks en dan ook cushing meenemen. Dan kun je dat als eerste uitlsuiten.

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:10

Kan allerlei redenen hebben: ze was nog niet wakker, voelde zich niet lekker, had gewoon een off day. Jij hebt toch ook wel eens een dag dat je wel naar iedereen zou willen grauwen: lazer op, laat me met rust?

Rizette
Berichten: 4331
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:11

Heeft je paard meer pijn dan je denkt? Of zelfs honger? Houdt ze ruwvoer over of is alles altijd op? Heeft ze stro in de stal zodat ze wat te knabbelen heeft? Heeft ze geen maagproblemen? Er kan zoveel zijn waarom je paard niet blij en rustig is.

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:19

Naath86 schreef:
Vorig jaar heeft ze hetzelfde geprobeerd, maar toen heeft ze me dwars door mijn jas in mijn schouder gebeten en heeft me toen ook de kont toegekeurd. Ook omdat ze wist dat ze fout zat en wist dat ze op haar flikker zou krijgen en op die manier zich wilde verdedigen denk ik.


En hier gaat het natuurlijk al niet goed. Vorig jaar heeft ze je gebeten en geprobeerd te slaan 'omdat ze wist dat ze op haar flikker zou krijgen'...

Je hebt dus al een waarschuwingssignaal gemist vóórdat ze beet, en je paard verwacht dat ze na die beet klappen krijgt en probeert zelf dus al in de aanval te gaan. In een stal, waar ze niet - zoals een onderdanig paard áltijd zal doen - weg kan lopen. Een echt onderdanig paard zal dan misschien 'bevriezen' als reactie, een dominante valt dus aan.

Ik denk dat je zelf echt je handelen ín de stal eens goed onder de loep moet nemen. De stal is de veilige plek van jouw paard, en jij maakt kennelijk af en toe dat ze zich daar niet veilig voelt door wat jij op die momenten van haar wilt. En ze kan niet weg, ze is opgesloten.

Ik geloof er geen biet van dat er onderliggende (medische) oorzaken zijn. Je paard is (en voelt zich) opgesloten en onveilig op stal als jij er bij komt. Mogelijk omdat jij jezelf héél dominant opstelt (op moet stellen) tov haar. Maar in een stal heeft je paard geen ruimte om je te ontlopen.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 11:21

Het rare vind ik gewoon dat ze dit van de week verder niet heeft laten zien en ik weet haast zeker dat als ik vanavond kom er niks aan de hand is.. Daarom vind ik het zo raar, ik kan het niet aan iets van pijn relateren, omdat het een eenmalig actie is zeg maar..


Rizette schreef:
Heeft je paard meer pijn dan je denkt? Of zelfs honger? Houdt ze ruwvoer over of is alles altijd op? Heeft ze stro in de stal zodat ze wat te knabbelen heeft? Heeft ze geen maagproblemen? Er kan zoveel zijn waarom je paard niet blij en rustig is.

Ze is eigenlijk constant aan het eten op stal, dus honger geloof ik niet. Ze heeft een grote slowfeeder die altijd gevuld is. Ze laat er soms wel wat in zitten, maar niet zorgwekkend. Ze eet altijd rustig en op haar eigen tempo. Ze staat wel op stro, maar daar eet ze nooit van, ze heeft wel hooi in haar net. Maagzweren heeft in het verleden wel gehad, maar dat was ten gevolge van een koliekoperatie.


Ibbel schreef:
Kan allerlei redenen hebben: ze was nog niet wakker, voelde zich niet lekker, had gewoon een off day. Jij hebt toch ook wel eens een dag dat je wel naar iedereen zou willen grauwen: lazer op, laat me met rust?

Dat heb ik zelf ook wel bedacht, had ze niet door dat ik er was en schrok ze van me toen ik in haar stal stond..


pluisbeer schreef:
Het lijkt wel of je pony je iets duidelijk wil maken. Ik zou een bloedonderzoek laten doen of ze geen tekorten heeft of iets dergelijks en dan ook cushing meenemen. Dan kun je dat als eerste uitlsuiten.

Dit is misschien nog wel een optie. We gaan wel dit weekend weer opbouwen, het weer wordt weer beter dus ben benieuwd of haar humeur ook verandert.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:25

Citaat:
Dat denk ik ook.. Maar ik lees wel eens reacties hier op Bokt van: Ja maar paarden staan echt niet te springen hoor om te trainen. Zo kan een paard niet denken, daar is een paard niet voor gemaakt...


Nee natuurlijk niet. Maar dan gaat het om paarden die niet op stal staan, 24/7 buiten kunnen zijn met kuddegenootjes en onbeperkt ruwvoer. Dat heeft jouw paard niet allemaal.

Het stilzetten van een paard over een lange periode vind ik niet paardwaardig. Dat heeft meer impact dan je blijkbaar denkt. Het gaat volledig in tegen de natuurlijke behoeftes van het paard.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 11:27

Ibbel schreef:
Naath86 schreef:
Vorig jaar heeft ze hetzelfde geprobeerd, maar toen heeft ze me dwars door mijn jas in mijn schouder gebeten en heeft me toen ook de kont toegekeurd. Ook omdat ze wist dat ze fout zat en wist dat ze op haar flikker zou krijgen en op die manier zich wilde verdedigen denk ik.


En hier gaat het natuurlijk al niet goed. Vorig jaar heeft ze je gebeten en geprobeerd te slaan 'omdat ze wist dat ze op haar flikker zou krijgen'...

Je hebt dus al een waarschuwingssignaal gemist vóórdat ze beet, en je paard verwacht dat ze na die beet klappen krijgt en probeert zelf dus al in de aanval te gaan. In een stal, waar ze niet - zoals een onderdanig paard áltijd zal doen - weg kan lopen. Een echt onderdanig paard zal dan misschien 'bevriezen' als reactie, een dominante valt dus aan.

Ik denk dat je zelf echt je handelen ín de stal eens goed onder de loep moet nemen. De stal is de veilige plek van jouw paard, en jij maakt kennelijk af en toe dat ze zich daar niet veilig voelt door wat jij op die momenten van haar wilt. En ze kan niet weg, ze is opgesloten.

Ik geloof er geen biet van dat er onderliggende (medische) oorzaken zijn. Je paard is (en voelt zich) opgesloten en onveilig op stal als jij er bij komt. Mogelijk omdat jij jezelf héél dominant opstelt (op moet stellen) tov haar. Maar in een stal heeft je paard geen ruimte om je te ontlopen.


Nou doe je net of ik mijn paard mishandel, maar goed een corrigerende tik vind ik wel even iets anders. Ik ben altijd gewoon duidelijk geweest naar haar wat wel en niet mag en daardoor heb ik nu een supermak paard waar ik mee kan lezen en schrijven. Ze weet heel goed wat wel en niet mag en daardoor is het eigenlijk niet eens nodig om boos op haar te zijn. Ik zou niet eens weten wanneer ik voor het laatst echt boos op haar ben geweest.

Mijn handelen op stal was op deze momenten niet anders dan andere dagen en dan is er niks aan de hand. We begroeten mekaar, ze komt ff buiten de stal kijken, ene keer borstel ik andere keer niet. En voordat ik weg ga vul ik haar hooi bij...

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 11:29

dorientjuh schreef:
Citaat:
Dat denk ik ook.. Maar ik lees wel eens reacties hier op Bokt van: Ja maar paarden staan echt niet te springen hoor om te trainen. Zo kan een paard niet denken, daar is een paard niet voor gemaakt...


Nee natuurlijk niet. Maar dan gaat het om paarden die niet op stal staan, 24/7 buiten kunnen zijn met kuddegenootjes en onbeperkt ruwvoer. Dat heeft jouw paard niet allemaal.

Het stilzetten van een paard over een lange periode vind ik niet paardwaardig. Dat heeft meer impact dan je blijkbaar denkt. Het gaat volledig in tegen de natuurlijke behoeftes van het paard.


Ik snap je niet helemaal. Vind je het tegen de natuurlijke behoeftes in dat ze stil staat in training of dat ze op stal staat? Mijn pony komt van 11 tot 5 buiten in de winter, maar staat eigenlijk tegen 12 uur alweer bij het hek te loeren wanneer ze weer naar binnen kan.. In de zomer overigens niet, dan vind ze het prima op de wei.

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:35

Naath86 schreef:
Nou doe je net of ik mijn paard mishandel, maar goed een corrigerende tik vind ik wel even iets anders.


Niets mis met een corrigerende tik. Maar niet in een stal met een dominant paard, die niet weg kan en dus in de aanval gaat. Maw, op stal zul jíj moeten voorkomen dat je uberhaupt moet corrigeren. Want op het moment dat dat nodig is, maakt die stal dat je paard nog maar één keuze heeft: slaan. En dan escaleert de boel, en dan ben jij degene die aan het kortste einde trekt.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 11:39

Ibbel schreef:
Naath86 schreef:
Nou doe je net of ik mijn paard mishandel, maar goed een corrigerende tik vind ik wel even iets anders.


Niets mis met een corrigerende tik. Maar niet in een stal met een dominant paard, die niet weg kan en dus in de aanval gaat. Maw, op stal zul jíj moeten voorkomen dat je uberhaupt moet corrigeren. Want op het moment dat dat nodig is, maakt die stal dat je paard nog maar één keuze heeft: slaan. En dan escaleert de boel, en dan ben jij degene die aan het kortste einde trekt.


Feit blijft, waarom heeft ze ineens zo'n uitbarsting? Terwijl ik in de afgelopen 17 jaar nooit een enkel probleem met haar heb gehad op stal? Waarom nu ineens? Ook met haar dominante gedrag heb ik nog nooit problemen gehad...

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Pony veranderd op stal ineens in een kreng. Winterdepressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:42

Waarom wil je het kunnen uitleggen? Pas als ze vanaf nu dagelijks zo gaat reageren zou je kunnen gaan zoeken naar een onderliggende oorzaak.
Ze had een off day. Ze geeft een grauw (oren in de nek), jij luistert niet, en ze geeft een mep. End of story.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:44

Allereerst, niet te persoonlijk opvatten. Een paard is niet een mens en denkt dus niet zo!
Het klinkt mijn in de oren als gewoonweg een paard zonder manieren. Als hij je bijt, trapt, lelijk doet heeft hij gewoonweg geen respect voor je. Of hij heeft pijn, dat kan ook nog. Maar zelfs dan is het nog niet acceptabel om zo naar jou uit te halen.. Hij maakte hier waarschijnlijk zijn territorium duidelijk. Hij gaf je al een waarschuwing (oren in de nek), maar je liet jezelf er niet door afschrikken en daarom probeerde hij je te trappen. Naar zijn mening luisterde hij nier naar jou ;) In andere woorden; je bent de leider niet.

Winterdepressie geloof ik niet in. Mijn paard staat in Canada, waar het -40 graden wordt. En die staat 24/7 buiten met 20 andere paarden, ik heb daar geen enkel paard meer chagerijnig gezien.. Ik geloof wel dat je paard zich kan vervelen omdat hij in de stal staat ;) Het zou maar zo kunnen dat hij al geirriteerd was doordat hij in de stal zat toen jij er aan kwam.
Kou is niet zo zeer hard voor een paard. Zoals ik zei, mijn paard staat helemaal happy met -40. Regen darentegen vergt heel veel energie en is véél kouder voor ze.

Ik raad je aan om wat grondwerklesjes te doen. Dat zou heel goed zijn voor zowel je paard als jou! En dan bedoel ik niet VD of longeren ofzo. Maar echt horsemanship methode zoals parelli, warwick schiller, buck brannaman etc. Dat zou je gigantisch gaan helpem

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:50

Naath86 schreef:
Ibbel schreef:
Sja, jij komt háár (veilige) ruimte binnen, je paard waarschuwt je door haar oren in de nek te leggen, jij luistert niet, dus zij slaat. Zo werkt dat in paardentaal.
Zij is dominant, dat weet je. Jij stelt je onderdanig op door naar háár toe te gaan. Zij wil dat niet.
Een dominant dier vraag je naar je toe te komen - zodat hij weer even weet dat-ie onder jou staat.

Dan kan jij wel teleurgesteld of boos zijn, maar ze heeft je netjes op haar paards gewaarschuwd dat ze even niet wilde dat je dichterbij kwam, omdat jij je onderdanig opstelde door naar haar toe te gaan ipv omgekeerd haar naar je toe te laten komen.

Dus, helaas, jij hebt niet goed gecommuniceerd naar je paard. En kan best dat haar lontje 's winters wat korter is. Des te meer zal jij daar dus in je communicatie rekening mee moeten houden.


Maar waarom doet ze dan nu ineens haar oren naar achteren? Dit heeft ze nog nooit gedaan, dus waarom nu wel? Dat is een beetje mijn vraag...

Waarschijnlijk heeft ze veel vaker signalen gegeven maar heb jij deze niet gezien. Oren naar achter is al een groot signaal... dat is echt al een dreiging, niet een vraag. Dat is in mensentaal al GA WEG!. er zijn veel kleinere signalen dan dat (ook bijvoorbeeld als je paard zn kont 1 stapje naar zich toe draait, zn hoofd lichtjes van je weg draait, niet op jou let etc, in je ruimte loopt, gespannen naar je toe komt etc).

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:50

Eileen_ schreef:
Het klinkt mijn in de oren als gewoonweg een paard zonder manieren. Als hij je bijt, trapt, lelijk doet heeft hij gewoonweg geen respect voor je. Of hij heeft pijn, dat kan ook nog. Maar zelfs dan is het nog niet acceptabel om zo naar jou uit te halen.. Hij maakte hier waarschijnlijk zijn territorium duidelijk.


Maar omgekeerd: waarom zou jij als eigenaar dat territorium van je paard (binnen grenzen natuurlijk) niet respecteren? Dit paard geeft normaal kennelijk nooit problemen, en geeft nu een keer duidelijk aan: ga weg. Waarom zou je als mens dan per se altijd jouw wens door moeten drukken? Beetje respect van de kant van de mens naar het paard mag toch óók? Het ís zijn territorium, die stal. Daar staat-ie 18 uur in. Mag-ie zelf aangeven dat-ie effe geen trek heeft in bezoek?

Als hij dat dagelijks doet, is het een ander verhaal. Maar juist omdat dit een one-off was, zou ik zeggen: luister een beetje naar je paard, en respecteer het als-ie geen zin heeft in geknuffel en gepruts aan z'n lijf.
Wil je gaan rijden en reageert-ie zo, dan nog zou ik in een stal dus níet de confrontatie aangaan, maar 'm naar me toe vragen, gedrag op dat moment verder negeren en gewoon aan het werk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers