Sinds vuurwerk nerveus, gaat naar niet over...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Sinds vuurwerk nerveus, gaat naar niet over...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 11:09

Tegenwoordig is er geen sprake meer van een avondje vuurwerk, maar weken lang vuurwerk.
Ongeveer 14 dagen voor oud en nieuw begon het al, en merrie was erg nerveus.
Inmiddels zijn we halverwege januari, en ze heeft er nog steeds last van.

Ze heeft een inloopstal met bestrating er omheen. Ze gaat dus nu zelfs slapen op de bestrating heb ik ontdekt enkele dagen geleden.
Ik merk dat ze moe wordt, en ze loopt wat stijver... niet raar op die koude en harde ondergrond.
Ik ga binnenkort een verbinding maken naar de paddock, dan kan ze kiezen waar ze slaapt. Maar dit is gewoon erg sneu, en ik weet niet hoe haar weer rustig krijg.
Het lijkt me ook zinnig dat ze echt even goed kan liggen en tot een diepe slaap komt, je merkt dat dit haar opbreekt.

Heeft iemand ideeën?

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Sinds vuurwerk nerveus, gaat naar niet over...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:15

Hm ze zoekt dus een veilige plek..is het een idee om een veilige plek voor haar te creeren? misschien een container oid met stro waar ze rustig in kan liggen?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:17

Ik ben helemaal geen voorstander van medicijnen geven om tot rust te brengen, maar in dit geval ga ik er wel tot neigen om daar aan te denken.
Regulier of anders via homeopaat als je dat meer aanspreekt.
Om haar cirkel te doorbreken.

Een paar kuub zand storten op de plek waar ze nu gaat liggen zou ook nog tijdelijk kunnen zodat ze zacht slaapt, maar of dat blijft liggen?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Sinds vuurwerk nerveus, gaat naar niet over...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 11:20

Ze heeft een mooie schuilstal met een dikke laag stro erin... maar daar durft ze dus niet in, want bij ieder geluidje is ze in opperste staat van paraatheid en rent eruit. Ik overweeg om de bestrating sowieso met rubber te bedekken, is dat geval kan ze ook daar gaan liggen of straks naar de paddock lopen om daar te liggen.
Ze vindt/ vond in haar inkoopstalletje slapen echt heerlijk (poepvlekken op haar hoofd), maar nu helemaal niet meer.

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: Sinds vuurwerk nerveus, gaat naar niet over...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:24

Staat ze alleen of met andere paarden samen?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Sinds vuurwerk nerveus, gaat naar niet over...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 11:27

Ze zijn met z'n 5-en. 's nachts wel ieder z'n eigen afdeling... Maar direct naast elkaar. De andere liggen gewoon binnen te pitten. Op 1 ruin na, die wil ook nog wel eens staan waken en op de bestrating gaan liggen.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Sinds vuurwerk nerveus, gaat naar niet over...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:30

Is het geen optie om haar ten alle tijden samen te houden?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:31

Bach rescue!
Jaren geleden is er bij mijn in 6 maanden tijd 3 x ingebroken, ik was een wrak, zo nerveus was ik.
Kreeg een flesje met bach druppels, binnen 2 dagen was ik weer mijzelf.

Er moeten bach druppels zijn voor dieren, zonder alcohol, als je googled, zie je dat ze op diverse plekken worden aangeboden.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:34

Ik heb in dit soort gevallen ook goede ervaringen met Bach rescue remedy :j Die paar drupjes alcohol maken voor een paard echt niet uit hoor.

Is de container open aan de korte of aan de lange zijde? Misschien dat ze zich niet op haar gemak voelt omdat ze haar omgeving niet in de gaten kan houden, vanuit de container. Is het mogelijk om een afdak te creëren? Dan ligt/staat ze al een stuk beschutter.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 11:36

lifaya schreef:
Is het geen optie om haar ten alle tijden samen te houden?


Wanneer de anderen ook willen eten en heel willen blijven niet echt ;-)
Ze is een beetje 'bazig'.

Ik ga echter wel e.e.a. veranderen, zodat ze wel samen blijven maar de loopruimte ruimer is waardoor ze niet iedereen in nootjes kan hakken.
Dat is echter nog een klus, dus tot die tijd zou ik haar graag helpen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 11:38

Britt schreef:
Ik heb in dit soort gevallen ook goede ervaringen met Bach rescue remedy :j Die paar drupjes alcohol maken voor een paard echt niet uit hoor.

Is de container open aan de korte of aan de lange zijde? Misschien dat ze zich niet op haar gemak voelt omdat ze haar omgeving niet in de gaten kan houden, vanuit de container. Is het mogelijk om een afdak te creëren? Dan ligt/staat ze al een stuk beschutter.


Het is geen container, het is een houten stalgebouw met 5 inloopstallen die direct aan elkaar grenzen.
Ze kan idd niet alles overzien vanuit die stal.
Het is een paard dat dat fijn vindt, maar voorheen ging ze dan toch evengoed wel liggen.

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 12:09

Ai, wat ontzettend vervelend. Ik herken het helaas maar al te goed, heb exact zo'n merrie. Hier heb ik alleen geen weken last van vuurwerk, dus dat scheelt al. Ik heb het bijvoorbeeld afgelopen november met haar gehad: jagers. Ze ziet ze, wordt nerveus en gaat lopen ijsberen. Uren achter elkaar. Eet niet meer en is tot het uiterste gespannen. Dit heeft bij haar een paar weken geduurd voordat de stress weer uit haar systeem was. Ik was/ben ook ten einde raad vwb dit nerveuze gedrag. Mijn andere 2 (beide jonge ruinen) vertonen dit absoluut niet, en zijn zo ontzettend stoïcijns. Helaas neemt zij hun gedrag niet over, maar zondert zich af en gaat door met haar hysterische zenuwachtige gedoe. Wordt er zelf ook hypernerveus van.
Ik zal eens opsommen wat ik er aan doe (en wat zowaar lijkt te helpen):
- Magnesium (de chelaat van paardnatuurlijk. Ze krijgt zo'n 5-7 gram per dag door het voer)
- Vitamine E en MSM (zonder suiker, en alleen in de winter)
Omdat mijn merrie haar spierspanning echt hoog is, en vanwege het nerveuze gedrag waar ze in blijft hangen, ben ik deze combi gaan proberen. Het heeft zeker effect op haar spieren, deze zijn een stuk soepeler. De echt scherpe randjes van haar nerveuze gedrag zijn er wel af, maar nog veel te weinig naar mijn zin. Meer magnesium heeft geen ander effect tot gevolg, behalve dunnere mest..
Dus verder gezocht:
- thc-olie in acute gevallen: helpt serieus geen ene donder bij haar. Elk willekeurig paard zou volkomen onder zeil gaan bij de dosis die ik heb gegeven, maar zij niet (dit ken ik van sedaties: ze moet echt veel krijgen wil ze zich overgeven aan een verdoving...)
- valeriaan-wortel: dit heeft na 4 wkn gebruik toch wel tot een juich-momentje geleidt bij mij! Dit werkt zeker!! Rond oud-en-nieuw heb ik haar dosis verhoogd, en ze ontspant er op, zo fijn om te zien! Ze krijgt nu een onderhoudsdosering gedurende de rest van de winter. Van het voorjaar tot het najaar wil ik haar zo min mogelijk bijgeven aan supplementen. Ze heeft ook beduidend minder last van nerveus gedrag in de zomer.
- Bach-rescue in de week voor oud en nieuw: werkt ook zeer zeker. 3x/dag 10 druppels op een stukje brood, gedurende een kleine week.
- In overleg met de dierenarts heb ik haar met de jaarwisseling vanaf einde van de middag toen het bij ons begon met met name vuurpijlen (carbid maakt dan weer niets uit....), op stal gehouden en gesedeerd met relaquine. Ik ken alle horrorverhalen over dit middel, maar ik heb het zó anders ervaren! Ze hebben alle 3 geluidsisolerende oornetjes op gehad (die echt wel werken trouwens!) en aan de relaquine stond ze zó chill te staan in stal. Echt geen enkel spoortje stress en gewoon lekker hooi staan eten (jaja, heel gevaarlijk met verdoving op wel aan het hooi, maar ik heb wel overwogen deze keuzes gemaakt). Het ging hier los! Maar ze had helemaal nergens last van (en ik dus ook niet....).

Ik begin wel een beetje door te krijgen hoe en wat allemaal bij mijn dame. Zo heeft ze het ook gewoon koud. Ze heeft een volledige wintervacht, maar toegegeven, een stuk minder dan bij de andere twee. Ze staat nu bijvoorbeeld ook onder een deken, en is dan ook gewoon relaxt. Doe ik dit niet, dan gaat ze lopen ijsberen en spant ze alles aan en gaat het van kwaad tot erger. Dus nu met wintervacht onder de 100 grams, en als de vorst invalt onder de 200 grams.

Ze hebben een grote schuilstal met bodembedekking tot hun beschikking, waar ik zelfs een hooibak in heb staan zodat ze kunnen kiezen om ook droog te staan met eten. Zij moet wel écht heel ontspannen zijn, wil ze er in staan. De heren, die liggen er gewoon languit in te snurken, ook met storm. Mijn merrie dus écht niet!!
Om haar niet altijd in wind en regen te hebben staan, hebben we vaste stallen gemaakt en gaan ze nu bij nat en slecht weer gewoon voor de nacht naar binnen. Ik dwing haar dan dus. We hebben camera's in de stallen, en ik zie haar dan zelfs liggen slapen...

Hengstigheid is ook zo'n trigger. Ze loopt dan voor een kleine week te ijsberen... dat heb ik proberen te ondervangen met knikkers in de baarmoeder, maar ja, die hebben niet geholpen helaas... ze blijft gewoon hengstig, en echt heel flink. Ook heeft ze een tijdje hormonen gekregen en dit hielp idd erg goed. Ze leek wel stoned... Maar naast het feit dat het megaduur is, is het ook regelrechte rotzooi, dus heeft het niet mijn voorkeur om dit continue te blijven geven. Monnikspeper in de hengstigheidsmaanden helpt wel enigszins, maar ze eet het erg slecht.

Qua voer moet ik ook opletten dat ze niet teveel suikers krijgt. Ik heb bijvoorbeeld een tijdje seniores priores gegeven om haar aan te laten komen (door alle stress valt ze uiteraard snel in). Maar ze wordt hier echt hyper van, dus is een absolute no-go. Nu krijgt ze dieet-muesli met 2 handjes merrie-brok zodat de supplementen goed naar binnen gaan. Dit gaat heel goed. En onbeperkt hooi uiteraard. Verder zoveel mogelijk buiten en altijd met soortgenoten. Ze heeft een heel naar verleden, denk ook dat het daardoor mede is ontstaan. Dus moet echt rekening houden met alle omgevingsfactoren, ook qua huisvesting etc.

Verder zijn er nog wel meer mogelijkheden op homeopathisch gebied of met bloesemremedies. Ik heb hiervan ook eea geprobeerd, maar dit was met name voor trauma-verwerking. Zelf heb ik goed ervaringen met kruiden. Die lijken toch altijd wat meer en gerichter te werken. Dé oplossing heb ik helaas ook nog niet mogen vinden.... het blijft een enorme zorg vind ik, een paard dat zo is. Zó naar om te zien...
Ik wens je heel veel succes met je paard en ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met eea in de toekomst.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Sinds vuurwerk nerveus, gaat naar niet over...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:50

IK zou zeggen wat doe je aan grondwerk, naar mijn idee moet je daar de oplossing zoeken.
Vergeet al die hulpmiddeltjes en voedingssupplementen, weg ermee. Zet het dier gepast aan het werk, zorg ervoor dat je haar emotionele toestand kan regelen , dat je rust kan brengen en haar kunt heter maken en nadien weer kalmeren, sensibiliseren en desensibiliseren, .....
Het probleem zit niet bij het paard, .....

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Sinds vuurwerk nerveus, gaat naar niet over...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:55

Bachbloesem rescue remedy! Ik heb 2 dagen geleden mijn oude hond verloren. Jonge hond helemaal over haar toeren. Vanochtend met Bach begonnen en zie nu al verschil!

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Sinds vuurwerk nerveus, gaat naar niet over...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:28

Nou nou aeolusnr1, je maakt daar wel een statement zeg. En dat zonder dat je ook maar íets weet over ts en haar omgang met haar paard. Van mij weet je dat in elk geval niet, en vind jouw uitgangspunt ook ronduit bizar en beledigend. Als je ook maar een heel klein beetje zou weten over mijn instelling en wat en hoe ik met mijn paarden om ga, zou je zo'n opmerking in elk geval niet aan mij adresseren... Assumptions are the mother of all fiets-ups... Pas er maar mee op

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 01:22

tjaaa zo'n reactie heb ik hier al wel meer gekregen, ik weet dat mijn antwoorden vrij kort zijn en voor velen overdreven lijken, ze denken vaak dat het larie en onzin is.
Ik werk professioneel met paarden en heb toch al honderden paarden waarvan een groot deel als moeilijk bestempeld werden toch weer op het bruikbare pad gekregen en denk dus wel te weten waar ik over praat.
Velen denken dat er met grondwerk een soort lief spelletje bedoelt wordt, een soort zweverig gedoe, en dit is zeker niet mijn manier om dit te interpreteren in de verste verte niet.
Ik ga er altijd van uit dat een paard graag wil meewerken , en als hij niet doet wat je van hem vraagt dan is er deels een communicatie probleem, de oplossing moet altijd bij de mens gezocht worden tenzij er medisch iets niet in orde is. Je hoeft me niet te geloven, je hoeft me niet vriendelijk te vinden, maar ik geloof in mijn manier, jij in de jouwe en die is duidelijk niet gebaseerd op een zelfde manier van denken.

Gingerale schreef:
Nou nou aeolusnr1, je maakt daar wel een statement zeg. En dat zonder dat je ook maar íets weet over ts en haar omgang met haar paard. Van mij weet je dat in elk geval niet, en vind jouw uitgangspunt ook ronduit bizar en beledigend. Als je ook maar een heel klein beetje zou weten over mijn instelling en wat en hoe ik met mijn paarden om ga, zou je zo'n opmerking in elk geval niet aan mij adresseren... Assumptions are the mother of all fiets-ups... Pas er maar mee op

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Sinds vuurwerk nerveus, gaat naar niet over...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 09:19

Mensen, het is niet allemaal zwart/ wit he..grondwerk is altijd goed. Maar soms zijn supplementen ook gewoon nodig en goed te gebruiken als hulpmiddel. Ik hoor meer merries met "spanningsklachten" de laatste tijd. Zou goed kunnen dat door het warme weer van de afgelopen tijd de hormoonhuishouding wat ontregeld is.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 09:35

aeolusnr1 schreef:
IK zou zeggen wat doe je aan grondwerk, naar mijn idee moet je daar de oplossing zoeken.
Vergeet al die hulpmiddeltjes en voedingssupplementen, weg ermee. Zet het dier gepast aan het werk, zorg ervoor dat je haar emotionele toestand kan regelen , dat je rust kan brengen en haar kunt heter maken en nadien weer kalmeren, sensibiliseren en desensibiliseren, .....
Het probleem zit niet bij het paard, .....


In mijn aanwezigheid is er rust, ze is het liefste bij mij.
Dan kan ik ook achterstevoren met haar over de kermis. Dit paard en ik gaan al zo lang mee, we kunnen eigenlijk alles samen.

Zoals je hebt kunnen lezen is het juist de momenten dat ze alleen in hun 'appartmenten-complex' annex speeltuin zijn ;-)
Gisteren ben ik er op een veel later tijdstip dan normaal nog geweest en hoorde knallen. Ik denk dus ook dat er illegaal jacht gemaakt wordt op het eea.
Iig ga ik vandaag de boel zo verbouwen dat ze vanuit de stal ook naar het zand kan lopen om daar te liggen.
Verder krijgt de Rescue Remedy.
Maar even ergens beginnen.

Ik kan me voorstellen dat je bovenstaande zegt wanneer dit soort taferelen zich voordoen tussen paard en eigenaar, of wanneer paard en eigenaar samen zijn, eigenaar er niet in slaagt het paard te kalmeren.
In dit geval is je strenge toon wellicht niet helemaal 'nodig' :-)

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Sinds vuurwerk nerveus, gaat naar niet over...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:48

Helemaal eens Ninx. Bij mijn merrie is er juist sprake van spanning als ik er niet bij ben, of niet met haar aan het werk ben. Tussen ons samen is juist sprake van een goede band en ze gaat voor me door het vuur (en ik voor haar). En idd, heel veel bereikt met grondwerk, waar ik een groot voorstander van ben. Daarom begrijp ik zo'n kort door de bocht reactie echt niet. Ik zeg ook altijd dat ik haar probleemloos met een los teugeltje over de kermis kan sturen. Ik weet dat namelijk ook echt, dat het zo is. Ben al geregeld met haar in flinke steedssituaties geweest dat we er samen prima uitkwamen en alleen maar meer respect voor elkaar hadden nadien. Het is precies zoals jij aangeeft, op de momenten dat ze in haar eigen bubbel zit en zich afsluit van alles en iedereen. Ik kan ze ook via camera's buiten in de gaten houden, dus zie precies wat er dan gebeurt. Nu heeft mijn dame een heel verleden en jaren blootgestaan aan veel stress. Ik heb zelf het vermoeden dat ze door continue stress te ervaren, gedurende de eerste 10 jaar van haar leven, haar terugkoppel mechanisme intern misschien niet meer goed functioneert. Weet niet hoe ik het precies moet uitleggen, maar ik vergelijk het wel eens met bijnieruitputting bij de mens. Ik overweeg om dit jaar een schriktraining te gaan volgen, maar dan zoals politiepaarden getraind worden. Al het andere aan schrikeffecten boeit haar niets (meer). Maar de rook-en geluidseffecten zullen haar des te meer kunnen helpen vermoed ik.

Vwb de knallen, heel vervelend dat er (vermoedelijk) illegaal gejaagd wordt bij jullie zeg. Bah, zo'n afkeer van... Ik heb het 'geluk' dat het bij ons gebruikelijk is om om middernacht vuurwerk af te steken (en dan met name knalvuurwerk) als er iemand jarig is. Supersneue traditie vind ik het persoonlijk, en het eerste jaar sloeg de stress mij elke keer om het hart, want de paarden lopen buiten.... Maar ondertussen reageren ze daar helemaal niet meer op, voor zover ik kan zien althans. En ik lig dus ook rustiger in bed. Zie dat nu maar als een soort van gratis desensibilisatie training van m'n paarden

Ik hoop dat dat jouw aanpassingen al het nodige effect hebben, ts!

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:39

aeolusnr1 schreef:
tjaaa zo'n reactie heb ik hier al wel meer gekregen, ik weet dat mijn antwoorden vrij kort zijn en voor velen overdreven lijken, ze denken vaak dat het larie en onzin is.
Ik werk professioneel met paarden en heb toch al honderden paarden waarvan een groot deel als moeilijk bestempeld werden toch weer op het bruikbare pad gekregen en denk dus wel te weten waar ik over praat.
Velen denken dat er met grondwerk een soort lief spelletje bedoelt wordt, een soort zweverig gedoe, en dit is zeker niet mijn manier om dit te interpreteren in de verste verte niet.
Ik ga er altijd van uit dat een paard graag wil meewerken , en als hij niet doet wat je van hem vraagt dan is er deels een communicatie probleem, de oplossing moet altijd bij de mens gezocht worden tenzij er medisch iets niet in orde is. Je hoeft me niet te geloven, je hoeft me niet vriendelijk te vinden, maar ik geloof in mijn manier, jij in de jouwe en die is duidelijk niet gebaseerd op een zelfde manier van denken.

Gingerale schreef:
Nou nou aeolusnr1, je maakt daar wel een statement zeg. En dat zonder dat je ook maar íets weet over ts en haar omgang met haar paard. Van mij weet je dat in elk geval niet, en vind jouw uitgangspunt ook ronduit bizar en beledigend. Als je ook maar een heel klein beetje zou weten over mijn instelling en wat en hoe ik met mijn paarden om ga, zou je zo'n opmerking in elk geval niet aan mij adresseren... Assumptions are the mother of all fiets-ups... Pas er maar mee op


En dan zet ik toch even je oorspronkelijke quote erbij aeolusnr1
Citaat:
IK zou zeggen wat doe je aan grondwerk, naar mijn idee moet je daar de oplossing zoeken.
Vergeet al die hulpmiddeltjes en voedingssupplementen, weg ermee. Zet het dier gepast aan het werk, zorg ervoor dat je haar emotionele toestand kan regelen , dat je rust kan brengen en haar kunt heter maken en nadien weer kalmeren, sensibiliseren en desensibiliseren, .....
Het probleem zit niet bij het paard, .....
Meld dit bericht


Ik geloof dat in het schriftelijke jij zelf wel een behoorlijk communicatie stoornis hebt.

Ik weet niet wat jij doet met paarden, heb je een website?
Ik ben voorstander van grondwerk, van aan de hand werken etc....maar jou reactie, plompverloren erdoor doen.

Ik ben overigens ook voorstander van supplementen en bachremedies, gewoon omdat ze soms nodig zijn.

Het nadeel met paarden is, je hebt ze niet steeds bij je, wat ik toevallig afgelopen weken wel met mijn hond had.
Dan kun je wel grondwerk doen maar zodra ik de deur uit ben en het geknal start, voor dag 6, dan is mijn hond een nerveus wrak. Dat zal bij paarden niet veel anders zijn.

Maar volgens mij hebben jullie in Belgie, niet zoals wij hier, dat het vuurwerk dagen, weken aan een stuk duurt.