Verkeersmak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisa_vc
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-12-16

Verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 20:44

Hoi allemaal,
Ik heb een draver merrie van 10 jaar. Vroeger gingen we vaak het bos in. Om hier te komen moeten we langs een drukke weg. Eerst ging dit super goed, zelfs van ambulances met sirenes was ze niet onder de indruk. Ik ben nu al een lange tijd niet met haar naar het bos geweest. Ik wil dit graag weer gaan doen maar ik merk dat ze erg bang is geworden voor vrachtwagens (die best wel hard langsrijden want de enige mogelijkheid om bij het bos te komen is langs een provinciale weg). Nu is mijn vraag: hoe kan ik haar het beste weer laten wennen aan vrachtwagens en trekkers? Ik heb niet de mogelijkheid om te oefenen met stilstaande voertuigen aangezien we die niet in de buurt hebben. Ik ben van plan met haar aan de hand te gaan wandelen langs de weg. Wel ben ik bang dat ze weg schiet en de weg op rent. Zijn er naast wandelen nog andere dingen die ik kan gaan doen om haar weer te laten wennen op een veilige manier?
Alvast bedankt!

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:51

Samen met een ander braaf paard buiten gaan rijden.
Ik denk dat het na een paar ritten wel weer goed gaat als ze voorheen zo cool was. Daarna regelmatig blijven doen zodat het gewoon blijft.

Lisa_vc
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-12-16

Re: Verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 20:59

@ineke2 vergeten te vermelden... Ik kom pas bij mijn buitenrit maatje wanneer ik al een stuk langs de straat ben geweest. De paarden bij mij op stal gaan niet vaak naar buiten en zijn zelf ook een beetje angstig.

Chan34
Berichten: 47
Geregistreerd: 12-11-15
Woonplaats: West Brabant

Re: Verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:05

Aan de hand stappen. Grondwerk en aan zelfvertrouwen werken

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:13

idd,en als je terug vaker buitenrijdt,veel kans dat dit overgaat.

ik had vroeger bv een merrie.
lang niet buitengereden,liep ze briesend langs een putdeksel,durfde ze niet langs een omgevallen boom en gedroeg zich alsof een vuilniszak haar zou opeten.

na een half uurtje liep ze zonder aarzeling met haar vingers in de neus,alleen,een enorme rijdende traktor met kar rustig voorbij in een klein straatje.

zolang ze regelmatig buiten kwam,300% bomproof.
maanden niet buiten en weer het eerste gedrag voor even.

idd,aan de hand de drukke baan doen,tot je aan de hand merkt dat ze zich er minder druk in maakt.

Grassh0pper
Berichten: 116
Geregistreerd: 20-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:20

Lisa_vc schreef:
@ineke2 vergeten te vermelden... Ik kom pas bij mijn buitenrit maatje wanneer ik al een stuk langs de straat ben geweest. De paarden bij mij op stal gaan niet vaak naar buiten en zijn zelf ook een beetje angstig.

Kan jouw rijmaatje dan niet eerst naar jouw komen en daarna samen langs de straat rijden?

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:25

Is mijn vraag weet je zeker dat je paard bang is of dat je het zelf bent. Das namelijk mijn probleem na ooit een ongeluk gehad te hebben met mijn verzorg haffie . Ging het dat ik mijn draver net had geen probleem , dat ze een beetje fris was toen een keer een springende pony en ik weer onzeker . Nu ligt dat volledig aan mezelf want zet ik er een ander op geen probleem . Nu moet ik zeggen dat ik wel gewoon samen of alleen buiten rij maar ik wel weet waar ik rij en de inhammen zijn om uit te wijken als er groot verkeer aan komt . Ik denk dat het in ieder geval belangrijk is hoe je zelf in je vel zit doe dit dus alleen als hè happy bent en positief anders word het lastig. Sterkte en hopelijk komt het goed dravers zijn naar mijn idee perfecte buiten paarden !!!

Lisa_vc
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 22:44

nannyrana7 schreef:
Is mijn vraag weet je zeker dat je paard bang is of dat je het zelf bent. Das namelijk mijn probleem na ooit een ongeluk gehad te hebben met mijn verzorg haffie . Ging het dat ik mijn draver net had geen probleem , dat ze een beetje fris was toen een keer een springende pony en ik weer onzeker . Nu ligt dat volledig aan mezelf want zet ik er een ander op geen probleem . Nu moet ik zeggen dat ik wel gewoon samen of alleen buiten rij maar ik wel weet waar ik rij en de inhammen zijn om uit te wijken als er groot verkeer aan komt . Ik denk dat het in ieder geval belangrijk is hoe je zelf in je vel zit doe dit dus alleen als hè happy bent en positief anders word het lastig. Sterkte en hopelijk komt het goed dravers zijn naar mijn idee perfecte buiten paarden !!!


Ja dat zijn ze zeker! Nou dan zal her wel aan mij liggen aangezien ze eerst nergens van opkeek. Maar ze is 1 X zo aan de kletter gegaan van een vrachtwagen, terwijl ze dit dus echt nooit deed. Daarom stap ik bij voorbaat al af als ik een vrachtwagen aan zie komen.

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:05

Tja dat heb ik ook wel gedaan maar dan werd ik wel beetje moe van iedere weer op te moeten stappen . In het begin ook wel naar het bos gelopen das 30 min en dan rijden en dan blijven zitten tot er wat aan kwam en er dan af. nu kijk ik naar mijn eigen stemming als ik goed in mijn vel zit komen we een heel eind en gaan we verschillende keren een stuk langs de weg en rij ik zo 3 uur of langer en neem ik paden waar ik verkeer niet kan ontwijken maar zoals nu heeft paardje het een beetje op zijn heupen en blijf dan een beetje in de buurt waar ik uitwijkmogelijkheden heel goed kan of rij met vriendin samen want dan is het ook geen probleem. Moet zeggen ik heb wel een extra moeilijkheid want paardje is helaas aan de linkerkant blind met rijden niet echt last van want ze is voor niks bang en heeft ze in het verleden haar kaak gebroken en dit heeft als nadeel dat ik niet te veel met mijn teugels wil doen. Mijn tip zorg dat je een goed team bent samen neem even iemand mee op de fiets of lopend of laat je door de andere ruiter ophalen en ga een hoop buitenritten maken oefening helpt echt . Succes en doe voorzichtig !!!
Ps kies wel beetje rustig weer uit zuid wester storm is niet handig .

Gerdagorter

Berichten: 50
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:17

Lukt het ook om lopend naar het bos te gaan?
Bij mijn paard helpt het enorm als ik voor haar loop.

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 09:55

Inderdaad voor de eerste keer vragen of je buitenrit maatje jou komt ophalen op stal zodat je paard niet alleen langs die weg hoeft. Ook zou je inderdaad bij de weg af kunnen stappen zodat je voor je paard uit kan lopen. Verder als je wacht met oversteken niet te dicht langs de weg staan; als je paard een keer een stap vooruit zet, staat hij niet gelijk op het wegdek en merk ook met mijn eigen paard dat hoe groter de afstand tussen hem en de vrachtwagens, tractoren enzovoort, hoe minder problemen hij ermee heeft. En vooral zelf rustig blijven natuurlijk! succes