Jong paard trapt gericht met aanraken achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:30

StalNollie schreef:
Wij zijn wel echt strenger slaan is hier terug slaan. Word hier niet geslagen jong of niet slaan is no go.

Wij bekeren er toch een hoop die totaal niks kunnen nog niet eens vast staan en met resoluut duidelijk bereiken we veel in korte tijd. Paarden gaan hier uiteindelijk voor verkoop weer weg als een mak lammetje. Geen gesodemieter luisteren....

hebben al veel ongelukken zien gebeuren met dat gelief gedoe brokje hier brokje daar


Kijk, ik heb blijkbaar een neus voor gevoelige paarden (shet is uitzondering). Zowel mijn 15-jarige ruin als nu mijn jonkie blokkeren volledig als je ongewenst gedrag met een tik of een shop de kop wil indrukken. Hier is een tik niet de eerste reactie, maar probeer ik negatief gedrag voor te blijven. Friemelen met de lip is nee, niet bijten; toch verder duwen, is neus wegduwen; blijven aandringen is een tik. Zowel bij mijn ruin als bij mijn hengstveulen kan ik de uitgedeelde tikken op 1 hand tellen, ze weten wat er volgt als ze na de 1ste nee nog ongewenst gedrag vertonen. Schoppen idem, mijn jonkie geeft best wel wat signalen voor hij schopt. Gewoon kalm "ho, rustig maar" zeggen en over zijn been strijken is voldoende, een "flink zo" als ie zijn beentje laat staan of een voetje geeft op commando en een "nee" als hij nog maar de kleinste poging onderneemt dat richting schoppen gaat, is echt al voldoende. Zelfs die "nee" heb ik maar een 5-tal keren duidelijk moeten laten klinken. Moest ik met mijn paarden harder omgaan, dan zou ik hier pas een stel onhandelbare etters hebben. En ja, ze krijgen een snoepbeloning nadat ze gedaan hebben wat ik van hen verwacht, maar zowel de hoefsmid als de dierenarts (in het geval van mijn ruin, dierenartsen) zijn het er over eens dat al mijn dieren, inclusief mijn shet, best goed opgevoed zijn. Er is geen gouden regel in het opvoeden van je dieren, je zal altijd rekening moeten houden met de eigenheid van het beest dat je voor je hebt.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Jong paard trapt gericht met aanraken achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:34

Heb er ook gevoelige bij gehad maar ook die werden op hun plek gezet. Dan maar paar dagen weer wat meer werk maar gaatweer oover Door dat gedrag te negeren

best wel is hier niet goed genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:12

StalNollie schreef:
Heb er ook gevoelige bij gehad maar ook die werden op hun plek gezet. Dan maar paar dagen weer wat meer werk maar gaatweer oover Door dat gedrag te negeren

best wel is hier niet goed genoeg



Mijn beesten luisteren en hebben respect voor me, voor mij dus geen reden om hen hardhandiger op hun plek te zetten als ze de mist in gaan. Mijn hengstveulen heeft welgeteld maar 1 poging tot happen gedaan de eerste week dat hij bij mij was en heeft toen een kleine tik gehad. Die ene kleine tik was al voldoende voor hem om geen verder pogingen te ondernemen. Waarom zou ik hem dan een harde klap verkopen? Idem met dat schoppen, heeft ie 1 keer naar de smid gedaan, de dag nadien 1 keer naar mij. Is ook gewoon bij getrokken door rustig, maar kordaat, het voetjes geven te blijven oefenen, heb daar geen schop voor moeten uitdelen. Ik loop met volle emmers voer door de wei, zij houden afstand. Er is hier respect langs beide kanten. Mijn tenen krommen echt van mensen die denken dat je paarden enkel en alleen iets kan bijbrengen door hen op een harde manier op hun plek te zetten. Duidelijk en kordaat grenzen stellen zonder je stem te verheffen en zonder hen aan te raken, kan ook en dat levert geen beesten op die voor anderen een gevaar zijn. Mijn buurmeisje van 8 zou niet tussen mijn paarden kunnen komen als deze onopgevoede lomperikken zouden zijn.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:26

Ik ben zeker niet van t slaan echter als t echt moet dan moet t een keer! Meestal is die ene keer afdoende om een paard duidelijk te krijgen dat bepaald ongewenst gedrag niet is toegestaan. Mijn kleine babyveulen had er na enkele wkn oud een handje van om op je te steigeren ( zeer ongewenst).. had haar al een paar keer gewaarschuwd! Op een bepaald moment dacht ze laat ik het weer eens proberen ( ik heb haar echt enorm laten schrikken Door flink uit te vallen naar haar).. Heb haar letterlijk van me afgeslagen, boze harde stem opgezet, haar terug gezet op " haar" plek. Niet leuk om te doen..Wel effectief! We zijn nu 5 maanden verder en ze heeft het Tot nu toe nooit meer gedaan! Die regels zijn nu duidelijk voor haar..Dat doen We dus niet! Ik ga zeer respectvol met haar om en eis dat terug! Heel fijn dat ik haar daarvoor nooit meer straf hoef te geven! Ik grijp liever een paar keer goed in zodat ik vervolgens een paard eigenlijk nooit meer hoef te straffen! Voor een paard veel fijner lijkt me dan levenslang die corrigerende tik!

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:41

mrie hoort een 2,5 jarig paard dan niet gewoon zijn voeten op te tillen ?
Hmm vreemd onze veulen en jaarlingen doen dit zonder mokken of slaan, gewoon van jongs af aan geleerd.
Zo als het hoort en zeer zeker bij een 2,5 jarige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:52

pol1 schreef:
Ik ben zeker niet van t slaan echter als t echt moet dan moet t een keer! Meestal is die ene keer afdoende om een paard duidelijk te krijgen dat bepaald ongewenst gedrag niet is toegestaan. Mijn kleine babyveulen had er na enkele wkn oud een handje van om op je te steigeren ( zeer ongewenst).. had haar al een paar keer gewaarschuwd! Op een bepaald moment dacht ze laat ik het weer eens proberen ( ik heb haar echt enorm laten schrikken Door flink uit te vallen naar haar).. Heb haar letterlijk van me afgeslagen, boze harde stem opgezet, haar terug gezet op " haar" plek. Niet leuk om te doen..Wel effectief! We zijn nu 5 maanden verder en ze heeft het Tot nu toe nooit meer gedaan! Die regels zijn nu duidelijk voor haar..Dat doen We dus niet! Ik ga zeer respectvol met haar om en eis dat terug! Heel fijn dat ik haar daarvoor nooit meer straf hoef te geven! Ik grijp liever een paar keer goed in zodat ik vervolgens een paard eigenlijk nooit meer hoef te straffen! Voor een paard veel fijner lijkt me dan levenslang die corrigerende tik!



Vandaar dat ik het alleen over mijn ruin en uk heb. :j Mijn shet, dat is een ander paar mouwen. Die heeft wel 1 keer een shop gehad toen hij nog een veulen was, omdat hij zijn achterbenen maar al te graag liet zwaaien.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:08

janderegelaa schreef:
Als je een lange dressuurzweep neemt en je gaat bij haar schouder staan dan kun je met de zweep over de achterbenen aaien. Dan kan ze trappen wat ze wil maar ze raakt toch niets. En als je haar nou iedere keer beloond als ze haar been optilt kun je haar nog de piaffe leren ook :o

Heel verstandig, een paard van 2,5 de piaffe leren :j

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:16

Klaas15 schreef:
mrie hoort een 2,5 jarig paard dan niet gewoon zijn voeten op te tillen ?
Hmm vreemd onze veulen en jaarlingen doen dit zonder mokken of slaan, gewoon van jongs af aan geleerd.
Zo als het hoort en zeer zeker bij een 2,5 jarige.

Maar het is wel anders wanneer je er een op stal krijgt met de 2,5 die deze basis opvoeding helaas heeft gemist.

Er staan meerdere goede tips.
Met water afspuiten en zo aanraking aan leren.
Met het lange touw werkt goed.
En ook de lang steel met gevulde handschoen doet het goed.

Bij alles, probeer de rust er in te houden. Met kleine stapje verder.
Het is altijd jammer als een eerdere eigenaar niet de moeite heeft genomen voetjes te leren geven Zoveel moeite is dat meestal ook weer niet.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:25

Ailill schreef:
janderegelaa schreef:
Als je een lange dressuurzweep neemt en je gaat bij haar schouder staan dan kun je met de zweep over de achterbenen aaien. Dan kan ze trappen wat ze wil maar ze raakt toch niets. En als je haar nou iedere keer beloond als ze haar been optilt kun je haar nog de piaffe leren ook :o

Heel verstandig, een paard van 2,5 de piaffe leren :j



Met achterbenen afwisselend laten opheffen doe je echt niets verkeerd, ik denk niet dat janderegelaa al doelde op een verzamelde piaffe ;)

edit: hier heeft het leren optillen met aantikken mij ook zekerder gemaakt over zijn gedrag wat zijn benen betreft, maar ik vrees dat de jouwe zo heftig zou reageren op de zweep dat je inderdaad beter eerst begin met desensibiliseren en dan pas vraagt om op te tillen.

Je 'neemt je tijd' dan wel, maar als je dat iedere dag doet, is ze het vast snel gewoon en kan je beginnen met meer vragen.

Maar goed je zei al dat je dat van plan was dus dat is super ;)

oh en trappen is voor mij ook een trap terug, ALTIJD. Door andere paarden wordt ook het onderscheid niet gemaakt tussen de tere zieltjes. Trap je naar de hoogste in rang, dan krijg je een trap terug, jammer. Trap je niet, dan is er helemaal geen probleem.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:00

StalNollie schreef:
Wij zijn wel echt strenger slaan is hier terug slaan. Word hier niet geslagen jong of niet slaan is no go.

Wij bekeren er toch een hoop die totaal niks kunnen nog niet eens vast staan en met resoluut duidelijk bereiken we veel in korte tijd. Paarden gaan hier uiteindelijk voor verkoop weer weg als een mak lammetje. Geen gesodemieter luisteren....

hebben al veel ongelukken zien gebeuren met dat gelief gedoe brokje hier brokje daar


En er zijn ook al veel ongelukken gebeurt met de denkwijze 'sla er maar op'.
Ik geloof direct dat je op die manier heel wat paarden terug handelbaar krijgt. Een goede band met het paard krijg je er echter niet van.
Ik heb gemerkt dat als je de moeite neemt om te luisteren naar het paard en de dingen die je vraagt als het ware uit te leggen (te communiceren op zeer lichte manier), de paarden in korte tijd van hun problemen af geraken en graag bij je zijn en graag voor je werken. Je houdt er een hechte band aan over en hebt geen dominantie problemen omdat het paard niet de baas wil zijn, want het paard kiest je als leider.
Ik redeneerde vroeger hetzelfde als jou. Maar ik heb gemerkt dat er veel meer successen te behalen vallen met de training op het individu aan te passen en ten allen tijde op een zo rustig mogelijke manier dingen uit te leggen.
Ik ben zelfs 99% zeker dat als er fatsoenlijk naar het paard geluisterd wordt, het probleem nooit deze mate aanneemt.

Het punt is dat je inderdaad de meeste paarden wel kan laten ophouden met wat ze doen, maar je neemt de oorzaak van het probleem niet weg. Het paard stampt niet zonder reden. Die reden blijft en dan zijn er 3 mogelijkheden. Of het paard is gewoon goed te rijden de rest van zijn leven (en heeft geen echte persoonlijkheid meer), of het probleem is een tijdlang weg en komt later erger terug, of het probleem verdwijnt en er komt een ander probleem in de plaats.
Dit is niet van 1 keer zo te doen, dat geef ik toe.
Maar met die houding treed je consequent hard op bij elk groot symptoom van problemen (bijten, steigeren, bokken, niet vooruit willen, te snel gaan, stampen,...) en negeer je de kleine problemen. Menig probleempaard vind daar zijn oorsprong. Want ik heb gemerkt dat heel veel probleempaarden plots alles doen als je de tijd neemt om naar het paard te luisteren, een stapje terug te doen in de training en beter te luisteren. Dan verdwijnen problemen plots (vaak op minder dan een half uur) om nooit meer terug te komen.

Ik ga niet zeggen dat het bij ts zo snel op te lossen valt. Dat kan zeer zeker zo zijn, maar dat kan ook iets van veel langere adem zijn. Evenals het terug stampen. Dat kan er snel voor zorgen dat het paard het slechte gedrag stopt (hoewel zoals gezegd de oorzaak voor dat gedrag blijft bestaan), maar dat kan er ook voor zorgen dat je in een ziekenhuis beland en een paard hebt dat heeft geleerd dat stampen naar mensen helpt om ze uit de buurt te houden ("onhandelbaar" paard geboren).

En aan iedereen die blijft zeggen dat een paard iets moet kennen omdat het paard een bepaalde leeftijd bereikt heeft of ooit ijzers gehad heeft. Start met te kijken en observeren van het paard dat je voor je hebt op dit moment en vergeet dergelijke regels. Dit paard heeft hier om de een of andere reden moeite mee. Roepen dat dit paard het moet kennen helpt noch het paard noch de ts.

Iedereen heeft natuurlijk het recht om om te gaan met paarden zoals die wil (en zolang dat binnen de perken blijft kan ik daarmee leven). Dus iedereen moet doen wat hij of zij wil.
Ik weet echter ook wat ik wil. En dat is luisteren naar paarden, problemen oplossen door oorzaken weg te nemen en bovenal een goede band waarbij het paard voor je wil werken en je als leider kiest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:17

jensvl schreef:
StalNollie schreef:
Wij zijn wel echt strenger slaan is hier terug slaan. Word hier niet geslagen jong of niet slaan is no go.

Wij bekeren er toch een hoop die totaal niks kunnen nog niet eens vast staan en met resoluut duidelijk bereiken we veel in korte tijd. Paarden gaan hier uiteindelijk voor verkoop weer weg als een mak lammetje. Geen gesodemieter luisteren....

hebben al veel ongelukken zien gebeuren met dat gelief gedoe brokje hier brokje daar


En er zijn ook al veel ongelukken gebeurt met de denkwijze 'sla er maar op'.
Ik geloof direct dat je op die manier heel wat paarden terug handelbaar krijgt. Een goede band met het paard krijg je er echter niet van.
Ik heb gemerkt dat als je de moeite neemt om te luisteren naar het paard en de dingen die je vraagt als het ware uit te leggen (te communiceren op zeer lichte manier), de paarden in korte tijd van hun problemen af geraken en graag bij je zijn en graag voor je werken. Je houdt er een hechte band aan over en hebt geen dominantie problemen omdat het paard niet de baas wil zijn, want het paard kiest je als leider.
Ik redeneerde vroeger hetzelfde als jou. Maar ik heb gemerkt dat er veel meer successen te behalen vallen met de training op het individu aan te passen en ten allen tijde op een zo rustig mogelijke manier dingen uit te leggen.
Ik ben zelfs 99% zeker dat als er fatsoenlijk naar het paard geluisterd wordt, het probleem nooit deze mate aanneemt.

Het punt is dat je inderdaad de meeste paarden wel kan laten ophouden met wat ze doen, maar je neemt de oorzaak van het probleem niet weg. Het paard stampt niet zonder reden. Die reden blijft en dan zijn er 3 mogelijkheden. Of het paard is gewoon goed te rijden de rest van zijn leven (en heeft geen echte persoonlijkheid meer), of het probleem is een tijdlang weg en komt later erger terug, of het probleem verdwijnt en er komt een ander probleem in de plaats.
Dit is niet van 1 keer zo te doen, dat geef ik toe.
Maar met die houding treed je consequent hard op bij elk groot symptoom van problemen (bijten, steigeren, bokken, niet vooruit willen, te snel gaan, stampen,...) en negeer je de kleine problemen. Menig probleempaard vind daar zijn oorsprong. Want ik heb gemerkt dat heel veel probleempaarden plots alles doen als je de tijd neemt om naar het paard te luisteren, een stapje terug te doen in de training en beter te luisteren. Dan verdwijnen problemen plots (vaak op minder dan een half uur) om nooit meer terug te komen.

Ik ga niet zeggen dat het bij ts zo snel op te lossen valt. Dat kan zeer zeker zo zijn, maar dat kan ook iets van veel langere adem zijn. Evenals het terug stampen. Dat kan er snel voor zorgen dat het paard het slechte gedrag stopt (hoewel zoals gezegd de oorzaak voor dat gedrag blijft bestaan), maar dat kan er ook voor zorgen dat je in een ziekenhuis beland en een paard hebt dat heeft geleerd dat stampen naar mensen helpt om ze uit de buurt te houden ("onhandelbaar" paard geboren).

En aan iedereen die blijft zeggen dat een paard iets moet kennen omdat het paard een bepaalde leeftijd bereikt heeft of ooit ijzers gehad heeft. Start met te kijken en observeren van het paard dat je voor je hebt op dit moment en vergeet dergelijke regels. Dit paard heeft hier om de een of andere reden moeite mee. Roepen dat dit paard het moet kennen helpt noch het paard noch de ts.

Iedereen heeft natuurlijk het recht om om te gaan met paarden zoals die wil (en zolang dat binnen de perken blijft kan ik daarmee leven). Dus iedereen moet doen wat hij of zij wil.
Ik weet echter ook wat ik wil. En dat is luisteren naar paarden, problemen oplossen door oorzaken weg te nemen en bovenal een goede band waarbij het paard voor je wil werken en je als leider kiest.



Dankje, dit is dus echt zoals ik het met mijn paarden aanvoel. Ben ook nog op de ouderwetse manier gevormd, mens moet baas zijn, paard moet luisteren. En toen kocht ik een 4-jarige, mijn huidige ruin, hoe meer ik de baas wilde zijn, hoe harder hij in verzet ging. Hij heeft me geleerd om naar hem te luisteren, om samen met hem te werken. Hoe meer ik ging rekening houden met zijn persoontje, hoe meer ik van hem gedaan kreeg. Toen hij 2 jaar geleden ziek werd, zeiden alle dierenartsen in de kliniek dat het over duidelijk was dat mijn paard me 200% vertrouwd en voor mij door een vuur zou gaan. De bijrijder die ik even had, noemde mijn paard eentje dat enorm veel rekening houdt met zijn ruiter. Ik zorg voor hem, hij zorgt voor mij. Een blik, een handgebaar is tussen ons al voldoende, zalig gewoon. Ik zou nooit meer terug willen naar de oude manier van omgaan met paarden.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:31

Zarabsinu schreef:
[...]
Ik ga de komende tijd gewoon rustig opbouwen en belonen en aanraken met een verleging van mijn arm. Touw kan ik ook wel rustig proberen in het begin aangezien ze zo snel en goed is met der achterbeen optillen om te trappen dat de kans groot is dat ze mij ook raakt. Zal jullie op de hoogte houden

Klinkt als een goede aanpak!

Je kunt juist ook het touw goed inzetten nu. Ik haal een zacht touw in de kootholte zakken. Dan geef ik commando 'voetje' en trek ik het touw iets naar me toe, ik sta bij de schouder van het paard. Daar kan ze nooit raken. Zodra ze de voet ook maar iets optilt gelijk de druk eraf en belonen. Dat ga je steeds verder uitbouwen. Als ze trapt blijf jij druk houden op het touw, tot ze ontspant (dat hoeft maar een seconde te zijn, direct lossen). Als je haar aan het touw een voetje kunt laten geven kun je langzamerhand dichterbij komen het overnemen met je hand.

Als je hier geen ervaring mee hebt is het handig om dit de eerste keer (keren) met iemand te doen die dit vaker gedaan heeft.

Voor mij werkt deze methode goed. Zorg vooral dat je zelf heel ontspannen blijft, neurie desnoods een liedje zodat je niet stiekem spanning opbouwt als je dit doet.