Halsterdrama veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:55

tengeltje11 schreef:
Al dat zweverige van 'naast je leren lopen zonder halster',tuurlijk,en ga dan maar eens met zo'n paard aan de slag als ze ouder zijn.
Kent geen druk,kent geen meelopen aan halster,kent geen vaststaan.,,,,
Pas dan kom je in gevaarlijke situaties!

_/-\o_

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:05

Inderdaad, voor het grootste gedeelte is het "drama" gedeelte uit de titel "halsterdrama" de drama die je er zelf aan toevoegt. :j

Mijn jonge merrie heeft zich wel eens raar vastgedraaid in het touw en zich ook wel eens proberen los te wurmen, maar zelf rustig blijven en het fenomeen "vaststaan en halsteren" gewoon blijven behandelen als iets normaals en vanzelfsprekends zorgt al voor veel rust. Ook na een minder positieve ervaring helpt het paarden als je zelf rustig en 'gewoon net zoals anders' doet, dan is er vaak al geen sprake meer van een trauma. Paarden reageren vooral op de spanning die zich in het nu voordoet, die denken niet aan wat er vorige week of vorige maand gebeurde - alleen hebben ze misschien een vervelende associatie gelegd tussen "trekken" en "loskomen", een associatie die je echter ook weer kunt "ont-koppelen" door ervoor te zorgen dat dit niet meer met elkaar gelinkt is.

Als het veulen steigert of wegrent helpt een afgesloten ruimte waar je haar makkelijk zonder wegrennen kunt halsteren: als meelopen het probleem is, helpt het om samen met de moeder te lopen en eventueel een "handtasje" van touw om het lijf, of een touwtje om de kont om het veulen, om zo naar voren te kunnen drukken zonder meteen in een trek-wedstrijdje bij het hoofd te verzanden. Bij angst voor vastzetten helpt het om een voerbak aan de (stevige!) paal te hangen waar je het veulen vast hebt staan, dan is vaststaan ineens iets leuks, eventueel met de moeder ernaast vastgezet voor een fijne rustige borstelbeurt.

En ja, dan kan het gebeuren dat het veulen gaat springen of trekken als je dit wil oefenen, en dat ziet er niet leuk of gezellig uit, maar omdat het trekken en springen uiteindelijk geen effect heeft - want je trekt niet terug, of zorgt ervoor dat ze niet los kan komen door het trekken - zal ze daar na enkele keren weer mee stoppen. En dan heb je, als het goed is, een halstermak paard.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:40

TerraHowrse schreef:
tengeltje11 schreef:
Al dat zweverige van 'naast je leren lopen zonder halster',tuurlijk,en ga dan maar eens met zo'n paard aan de slag als ze ouder zijn.
Kent geen druk,kent geen meelopen aan halster,kent geen vaststaan.,,,,
Pas dan kom je in gevaarlijke situaties!

_/-\o_

Zweverig..????
Kom op zeg!!!

"Ga maar eens aan de slag met zo'n paard als ze ouder zijn" - ik vermoed dat schrijster er achteraan dacht "Gna, gna - wat zal ik dan lachen!"


Helaas (?) ben ik niet zweverig.
En ik beschreef precies wat ik bedoel: zo neem je een dier mee.
Dwz: ik bepaal.
Mogelijk wat subtieler dan sommigen gewend zijn "dat zij dan maar zo", maar ik bepaal, ik leid - maar wel zonder halster.
(Als dat ding gedoe geeft, doe ik het toch zonder zo'n ding!)


Dus waar aannames als 'zo leert het dier geen druk' op gebaseerd zijn, ontgaat mij. (Ik schreef nog concreet over voorste hand doet stop en achterste hand doet voorwaarts.) %)

En vaststaan is goed aan te leren vanuit 'ik leid, doe je hoofd omlaag' en dan in alle rust halster aan.
Mijn ervaring is dat deze dieren tot op hoge leeftijd erg prettig in de omgang worden...

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:43

Misschien denk ik wel helemaal scheef, maar als een paard al geen druk van het halster duld, hoe moet dat dan als deze straks ingereden moet worden? Dan pikt die toch ook geen druk van het hoofdstel?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:53

Er bestaat niet zoiets als een "halstertrauma" bij veulentjes.
Er bestaan wel houders/verzorgers die niet van doorpakken weten en daarmee een (jong) paard verpesten.

Het enige wat nu goed is voor dit dier is hem het halster dragen en tolereren van druk direct aan te leren. Het maakt echt niet uit hoe je dat doet (zacht, hard, zweverig- maakt geen zier uit), zolang het resultaat maar is dat hij het snapt en pikt. Er zijn meerdere wegen naar Rome. Bovendien, paarden zijn onderling zeer direct en hard en leren het snelst van een duidelijke boodschap, dus waarom zou je niet even direct, hard en duidelijk mogen zijn?

Er zit helemaal niemand te wachten op een dier dat dit basisbeginsel al niet aan kan.
Zo'n verpest dier is over een tijdje inderdaad gewoon gevaarlijk.
Het is daarom in zijn eigen levensbelang dat hij deze lessen gaat leren. Liefst vandaag nog.

TS, ben je al begonnen?

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:08

@Dees: inderdaad je hebt gelijk,voor de toekomst van een paard is het zeer belangrijk dat hij een goede opleiding krijgt.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:22

Inderdaad mee aan de slag gaan nu. Halster omdoen en dan om laten, en oefenen met wandelen.
Misschien is het handig als er met wandelen/oefenen een oud, rustig ervaren paard bij is? Dan is het misschien wat minder stressvol.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:26

Heb bij merensmerrie van 2 deze basis er nog in moeten doen, dier was als veulen niet goed genoeg in de hand geweest. Ook halster en meelopen was nooit goed bevestigd. Dier was panisch voor mensen en bloedje link daarin. Halsterloos enz. Toch moest ze mee toen we haar kochten.

Heel simpel, stal ingejaagd/lokt met brokken. Emmer voer in het halster met neusverstelling gezet. Neus ging de emmer in, halster omhoog getrokken en razendsnel vastgemaakt. Hoop protest daarna, jammer dan. Ze stopte vanzelf met spartelen en hoe bang ze ook was. Halster was geen probleem meer. Daarna die een tijd aan gehouden uiteraard

Kwestie van gewoon doen, niet miepen maar vriendelijk en zachtaardig doorpakken, eventueel een halster omdoen en omlaten en met een tweede gaan oefenen. Dan heeft veulen al halster om waar je aan kan vast houden en sturen

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:29

Hoe ga je haar straks verplaatsen en waarom? Blijft ze daarna op een plaats waar ze ook veilig ongehalstert kan zijn?

mavantos

Berichten: 3590
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:30

Heel simpel verhaal dit, halster om doen en gewoon het halster om laten. Na een dag zijn ze eraan gewend en dan is het een kwestie van iedere dag oefenen. Rent ze naar voren? Zorgen dat ze met het hoofd richting de muur staat. Rent ze naar achteren? Zorgen dat er een muur achter haar staat. Eventueel gewoon beginnen in een stal en dan maar een beetje een rondje door de stal draaien en een keer een beetje druk geven.

Niet aan zweverig gedoe beginnen, gewoon heel duidelijk en consequent zijn met dit mag niet en dit mag wel.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:32

Goof schreef:
Janneke2 schreef:
Voor "meelopen" heb je geen halster nodig.

Oefen met naast het veulen lopen: jouw ene hand op de boeg (de hand die 'stop'kan zeggen)
en je andere hand rond de billen ('voorwaarts').
Wenden doe je met wat teamwork, zachtjes 'meenemen' naar links of rechts.


Wordt alleen een beetje moeilijk als hij straks 1.70 groot is.

Het wordt nog moeilijker als het halster straks écht een issue is. Bij voorbeeld door goedschiks-of-kwaadschiks praktijken.

Voor TS is het halster nu een issue. Ze maakt zich druk omdat het veulen verplaatst moet worden. Tijdsdruk dus. Die mentale druk bij TS is nu het voornaamste probleem.

Ik zou zeggen: zoek een andere manier om het veulen te leiden. Er kwam al een goede tip voorbij van touw om het lijf. Eventueel touwtje om de hals een optie? En adem uittttttt.

En als het veulen eenmaal verplaatst is ga je met het halster oefenen. Maar als je er nu een ding van maakt dan levert het alleen maar stress en gedoe op.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:06

Yep. Daar ben ik het mee ens koper. Bij mij worden ze gewoon zo min mogelijk gehalsterd. Al helemaal nadat een vriendin behoorlijk is geschrokken toen ze vele beschadigde nekwervels bij de va op de foto heeft gezien. Vaak niet eens bekend bij de eigenaren. Trauma door het hangen in een halster bij jonge dieren.
Maar goed. Hier moesten ze alleen op ons eigen terrein verplaatst worden. Maar mochten ze onverhoopt toch ergens met de trailer heen moeten, gingen ze daar los met de merrie in.
Vandaar mijn vraag aan TS.
Pas later ging ik halsteren, in een kleine ruimte en met alle rust.
Als ze trouwens een halster omhadden, bleef dat om. Tweede halster er overheen om aan- en afdoen te oefenen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:38

Dees schreef:
Er bestaat niet zoiets als een "halstertrauma" bij veulentjes.

Oneens.
Afgezien van psychische stress: ook röntgenfoto's tonen trauma.
Citaat:
Er bestaan wel houders/verzorgers die niet van doorpakken weten en daarmee een (jong) paard verpesten.

Gedeeltelijk eens.
(Er zijn veel manieren om een paard te verpesten.)
Citaat:
Het maakt echt niet uit hoe je dat doet (zacht, hard, zweverig- maakt geen zier uit), zolang het resultaat maar is dat hij het snapt en pikt. Er zijn meerdere wegen naar Rome. Bovendien, paarden zijn onderling zeer direct en hard en leren het snelst van een duidelijke boodschap, dus waarom zou je niet even direct, hard en duidelijk mogen zijn?

Gedeeltelijk eens.
Een duidelijke boodschap hoeft niet hard te zijn, dat is ook het misverstand -denk ik - als ik 'zweverig ' naar mijn hoofd krijg.
Idd: paarden onderling communiceren heel precies, en na 2 of 3 waarschuwingen (die niet ieder mens ziet) corrigeren ze beslist niet soft.
Dat paarden onderling 'altijd hard' corrigeren is onkunde.

En uiteraard is er verschil tussen 'blanco beginnen' en werken met een dier dat een nare ervaring heeft.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:47

Janneke2. Ik denk dat de meesten die het "lief" willen doen, het paard zullen verpesten omdat het paard daar gewoon geen boodschap aan heeft. Dat kan zelfs uitlopen tot gevaarlijke situaties. "koedie-koedie" kan werken, maar dat is meer toeval dan kunde. Ik zou daarom nooit de 'lieve' methode op internet gaan uitleggen. Leuk als het voor jou werkt, maar van de meeste mensen die denken dat het voor hun werkt, zou ik echt geen paard willen kopen.

Een halster omdoen bij een veulen levert altijd protest op. Tenminste, als er wat pit in zo'n veulen zit. Tuurlijk is dat een stressmoment voor zo'n dier. Maar daar moet je doorheen. Als je stopt zodra zo'n beest 'stress' toont, dan leert het alleen maar om onder de wil van de mens uit te komen. Dáár verpest je dieren mee. Mens is baas en wat de mens wil, dat moet.
Maar dat moet je een dier dus wel leren. Dus moet je iets doen waar het dier niet blij op zal reageren en dan moet je doorpakken. Er zit niets anders op.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:52

Natuurlijk moet hij het leren maar het voornaamste is nu dat TS niet ten prooi valt aan haar eigen stress. Dat het veulen verplaatst moet worden is een gegeven. Dat TS zich druk maakt om dat gegeven in combinatie met eerdere halstergebeurtenissen ook.

"Even doorpakken" in combinatie met stress bij jezelf is wachten op nog veel meer nare halsteravonturen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:58

Als TS er zo gespannen inzit, kan ze het misschien inderdaad beter uitbesteden.
Ik ken TS verder niet.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:56

@Janneke,neen hoor,ik dacht totaal,totaal niet 'dan ga ik lachen',maar gewoon 'dan kan je pas ongelukken krijgen'.

druk met je lichaam,je handen,.....is totaal niet te vergelijken met een halster en de halsterdruk.

als jij tegen je veulen drukt om het opzij te laten gaan,dan geef je ook druk ja,en hij leert ook wijken voor druk.
maar toch blijft dat halster totaal,totaal anders.

het is niet dat,als je je veulen bv leert achteruit gaan bij druk op de borst,hij ook zijn achterhand automatisch verplaatst bij het druk geven op de achterhand.
ook dat moet aangeleerd worden.

net als het halster.
als mens kan je dat niet vervangen en zonder halster aanleren.
zonder vast te staan,kan je geen veulen leren vaststaan,want niets anders houdt 250 kg trekkens vlees tegen.
als je als mens 250 kg tegendruk krijgt,geef je mee en geef je automatisch wat toe.
dat is net wat een paard niet moet geleerd hebben alvoor hij leert vast te staan,want door hem enkel te leren dat hij wat minder tegendruk krijgt bij druk,dan gaat hij nog langer tegenwerken eens hij vaststaat.

dus neen,hoe je het ook draait of keer,zonder halster en zonder vaststaan,leer je een veulen geen halster en vaststaan aan.

dat zo'n dieren dit allemaal braaf doen en blijven staan waar jij het zegt,allemaal ok.
maar ga met zo'n dier op verplaatsing en de miserie begint al,want op welke stopplaats kan je veilig je paard parkeren zonder dat hij vaststaat?wat als hij schrikt?(tuurlijk kan een dier die wel vaststaat ook schrikken,maar die weten dat ze niet weg kunnen,springen ff opzij en daar blijft het bij,eentje die niet vast staat,gaat het dan al vlug op een loopje zetten)

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:15

Je houdt het halster zo dicht mogelijk klaar om het hoofd in te steken ,bij het mond gedeelte hou je op je platte hand iets lekkers en dan net zo lang proberen tot ze zelf haar hoofd in het halster steekt en dan de lekkernij op eet.
Kan zeker een geduld zaakje zijn. |o

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:17

tengeltje11 schreef:
@Janneke,neen hoor,ik dacht totaal,totaal niet 'dan ga ik lachen',maar gewoon 'dan kan je pas ongelukken krijgen'.

druk met je lichaam,je handen,.....is totaal niet te vergelijken met een halster en de halsterdruk.

als jij tegen je veulen drukt om het opzij te laten gaan,dan geef je ook druk ja,en hij leert ook wijken voor druk.
maar toch blijft dat halster totaal,totaal anders.

het is niet dat,als je je veulen bv leert achteruit gaan bij druk op de borst,hij ook zijn achterhand automatisch verplaatst bij het druk geven op de achterhand.
ook dat moet aangeleerd worden.

Ff voor alle duidelijkheid: 'stop' bij druk op de borst hoef je niet aan te leren. Of veulens dit nu van mama leren of instinctief (of een combi, kan ook nog) weet ik niet - maar je begint dan als mens op een punt wat het dier al weet.
Idem voor druk op de achterhand.

Volgende stap: in die zin ben ik het met je eens dat een halster iets anders is.
Dat is een mensending, dus nieuw. (Geeft niets bij nie verprutstepaarden, leuk zelfs!)
Wel is het halster onlogisch en contra instinctief: fikse druk achter de oren levert reflexmatig hangen op - aan ons als homo sapiens de taak dit te voorkomen.
Citaat:
net als het halster.
als mens kan je dat niet vervangen en zonder halster aanleren.
zonder vast te staan,kan je geen veulen leren vaststaan,want niets anders houdt 250 kg trekkens vlees tegen.
als je als mens 250 kg tegendruk krijgt,geef je mee en geef je automatisch wat toe.
dat is net wat een paard niet moet geleerd hebben alvoor hij leert vast te staan,want door hem enkel te leren dat hij wat minder tegendruk krijgt bij druk,dan gaat hij nog langer tegenwerken eens hij vaststaat.


...een van mijn ideeën was: leer, en ik bedoel dan ook echt leren, het dier dat ik, mens nu bepaal waar hij heen gaat.
Dat gaat doorgaans goed. (Begin liever niet met iemand die links een appel staat te eten en jij wil naar rechts, houd het kort en speels - maar het is wel serieus : ik bepaal.)
Is dat bevestigd, breng het hoofd omlaag, doe het halster aan en vraag het dier om naast jou stil te blijven staan. (Lang stil staan op bevel is erg lastig voor een jong ding, maar drie seconden kan best!)

En mijn favoriete volgende is daarna het dier leren dat als ik 3 gram druk op het halster geef, dat ik dan wil dat hij meeloopt. Dat kan met een hand bij de staart, of met touwen in een achtje.
Citaat:
dus neen,hoe je het ook draait of keer,zonder halster en zonder vaststaan,leer je een veulen geen halster en vaststaan aan.

Gedeeltelijk mee eens.
Ik begin het liefste aan het begin, en als het dier zoet met mij meeloopt, stopt, weer meekomt zonder onlogische mensendingen als een halster...
....dan ga ik pas het onlogische, maar wel praktische ding gebruiken.

Doorgaans gaat dit erg gemakkelijk, het dier hoeft geen mentale toeren uit te halen, geen pijn, noem maar op.
(Niet dat ik nooit een tik uitdeel, maar dat gaat over bijvoorbeeld uitdagen.)
Citaat:
dat zo'n dieren dit allemaal braaf doen en blijven staan waar jij het zegt,allemaal ok.
maar ga met zo'n dier op verplaatsing en de miserie begint al,want op welke stopplaats kan je veilig je paard parkeren zonder dat hij vaststaat?wat als hij schrikt?(tuurlijk kan een dier die wel vaststaat ook schrikken,maar die weten dat ze niet weg kunnen,springen ff opzij en daar blijft het bij,eentje die niet vast staat,gaat het dan al vlug op een loopje zetten)

....ik heb persoonlijk nooit een dier in de trailer gezet voordat ik het halster bevestigd had.
(....ik heb het over training; ) maar ook over een nette knoop.)

Edit: staatsbosbeheer heeft koniks van de oostvaardersplassen naar Letland gereden met groepsvervoer maar zonder halsters, het kan dus wel.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-12-16 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:30

Dees schreef:
Janneke2. Ik denk dat de meesten die het "lief" willen doen, het paard zullen verpesten omdat het paard daar gewoon geen boodschap aan heeft. Dat kan zelfs uitlopen tot gevaarlijke situaties. "koedie-koedie" kan werken, maar dat is meer toeval dan kunde. Ik zou daarom nooit de 'lieve' methode op internet gaan uitleggen.

Over woorden kunnen we eindeloos discussiëren.
Persoonlijk denk ik, dat ook over het internet de uitleg van .....
wat zou het tegenovergestelde woord zijn? Stoere methoden?
....laten we zeggen stoere methoden tot ongelukken kan leiden.
Omdat een dier dat pijn ervaart nu eenmaal kracht gaat gebruiken.

Het zou leuk zijn, als het helder zou zijn wat jij bedoelt met 'koedie koedie', mij zegt het niets.
En het zou fijn zijn als ik niet het gevoel kreeg weggezet te worden als iemand die weinig van paarden weet, misschien wat bang is en dus maar lief is en vooral geen grenzen stelt.

Het zou nog fijner zijn, als het mij helder was waar dit soort misverstanden en vooroordelen nu precies ontstaan, dan kan ik het euvel tenminste bij de horens pakken.

Citaat:
Leuk als het voor jou werkt, maar van de meeste mensen die denken dat het voor hun werkt, zou ik echt geen paard willen kopen.

Aangezien datgene wat ik beschrijf gebaseerd is op uitgebreid onderzoek en ervaring (niet de mening van iemand bij wie jij niet wil kopen), laat ik dit maar voor wat het is.

Citaat:
Een halster omdoen bij een veulen levert altijd protest op. Tenminste, als er wat pit in zo'n veulen zit. Tuurlijk is dat een stressmoment voor zo'n dier. Maar daar moet je doorheen. Als je stopt zodra zo'n beest 'stress' toont, dan leert het alleen maar om onder de wil van de mens uit te komen. Dáár verpest je dieren mee. Mens is baas en wat de mens wil, dat moet.
Maar dat moet je een dier dus wel leren. Dus moet je iets doen waar het dier niet blij op zal reageren en dan moet je doorpakken. Er zit niets anders op.

....over woorden valt altijd te debatteren, een beetje gespartel nu en dan, 'het zij zo'.
Maar er zit heel erg veel anders op dan je als baas maar van te voren neerleggen met dat je je dier nu eenmaal bakken stress zal moeten aandoen.
Dat is gewoon nergens voor nodig.
(....er zijn mensen die speciaal een hond kopen om te kunnen commanderen....)

(Mens is baas - laat ik dat nou ook herhaaldelijk geschreven hebben... Accoord, in andere woorden, maar toch.)

nienkehelia

Berichten: 55
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:31

Ik had ergens gelezen een veulentasje dan hoef je geen druk op het halster te geven maar kunnen ze wel makkelijk lopen.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:33

nienkehelia schreef:
Ik had ergens gelezen een veulentasje dan hoef je geen druk op het halster te geven maar kunnen ze wel makkelijk lopen.

Wat is een veulentasje?

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:35

Een achtje met een halstertouw om het veulen heen. Zo kun je druk geven op de kont van het veulen. Het ziet eruit of je het veulen op kan tillen vandaar de naam tasje

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:36


Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:42

Heet dat een tasje ja? Klinkt logisch.