's nachts gillen en schoppen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: 's nachts gillen en schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:25

Ze kan in en uit, gaat dus bewust naar binnen om herrie te schoppen?
Letterlijk ;)

Zou de wanden eens bekleden met rubber matten of ander dempend materiaal.

Behoud van je hoeven en muren en kijken of het verminderen van het geluid haar ontmoedigt.

Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 11:27

vraagteken schreef:
muizen lijkt mij stug want die heb je in de zomer ook toch?
Staat ze in de zomer dag en nacht buiten of ook snachts op stal?
En is het vorige winter de hele winter door geweest of alleen okt/nov?


Ze hebben een inloopstal, de opening is dus gewoon open, dus ze beslissen zelf wanneer ze binnen of buiten staan. Ze krijgen wel buiten eten.

Vorig jaar is het ongeveer de hele winter geweest, tot ongeveer (ik heb het niet precies onthouden) februari denk ik.

Op haar vorige stalling stond ze over het algemeen 's nachts binnen, overdag buiten, maar in de zomers mochten ze soms ook dag en nacht buiten blijven.

In theorie zouden ze nu dus dag en nacht buiten kunnen staan als ze dat zou willen. Ze kiest er dus zelf voor om in de stal te staan 's nachts.

Ze staat overdag ook wel is op stal, dan gilt/trapt ze niet..

Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 11:27

Shirley schreef:
Ze kan in en uit, gaat dus bewust naar binnen om herrie te schoppen?
Letterlijk ;)

Zou de wanden eens bekleden met rubber matten of ander dempend materiaal.

Behoud van je hoeven en muren en kijken of het verminderen van het geluid haar ontmoedigt.


Dat is wel het proberen waard ja. Maar waarom zou ze het dan alleen 's nachts doen?

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:30

Misschien toch iets psychisch wat met de winter samenhangt? Ik heb ook een rare pony, die is 's zomers over het algemeen de kalmte zelve en 's winters is er geen land mee te bezeilen, druk, schrikachtig etc.

Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 11:31

mysa schreef:
Misschien toch iets psychisch wat met de winter samenhangt? Ik heb ook een rare pony, die is 's zomers over het algemeen de kalmte zelve en 's winters is er geen land mee te bezeilen, druk, schrikachtig etc.


Aan zoiets heb ik ook gedacht ja, maar qua omgang en rijden etc. veranderd er niks bij Zaaf..

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:31

Lastig probleem hoor! Ik zit idd ook te denken aan hengstigheid/hormonen/problemen met de eierstokken. Of mijten, hoewel je dat eerder ziet bij paarden met veel sokken.

marlefeenstr
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:34

kunnen paarden last hebben van een winterdepressie?
Ik heb daar zelf altijd wel een beetje last van. nu al zo'n drie weken, en het duurt meestal tot eind januari. dat is ongeveer dezelfde periode

Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 11:48

RianneH schreef:
Lastig probleem hoor! Ik zit idd ook te denken aan hengstigheid/hormonen/problemen met de eierstokken. Of mijten, hoewel je dat eerder ziet bij paarden met veel sokken.


Nou, het punt is dus, dat we dus nooit merken dat ze hengstig is. Maar in deze periode doet ze het dus zo ongeveer elke nacht. Dan zou de hengstigheid dus zo'n 6 maanden, non stop, duren?

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: 's nachts gillen en schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:53

Het idee is dat ze juist geen gewone hengstigheid heeft en daarom zo heftig reageerd. Zeker als je aangeeft dat je geen hengstigheid ziet, zou dat misschien kunnen komen doordat er iets niet helemaal goed zit.
Ik zou daarin investeren en eens een da langs laten komen om te laten opvoelen en het probleem te bespreken.

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:54

Kan het misschien niet zo zijn dat ze ergens last van heeft,
en dat dat naar voren komt wanneer het kouder wordt (snachts is het weer een stuk kouder dan overdag)?

Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 12:14

ilonamandjes schreef:
Kan het misschien niet zo zijn dat ze ergens last van heeft,
en dat dat naar voren komt wanneer het kouder wordt (snachts is het weer een stuk kouder dan overdag)?


Daar lijkt het inderdaad wel op.. Maar we moeten dus nog wel ontdekken waar ze dan precies last van heeft..

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:24

Muizen en ratten gaan, nu het kouder word, weer stallen en schuren opzoeken voor de winter. Dat je er nog geen hebt gezien wil niet zeggen dat ze er niet zitten. Ze komen ook op de lucht van het paardenvoer af. Eigenlijk kort gezegd, ik ben nog nooit een stal tegen gekomen waar helemaal geen muizen zaten. Ratten zie je ook vaker niet dan wel terwijl ze er toch zijn. Ik zou muizen en ratten dus nog maar niet uitsluiten.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:34

Overleg eens met je da of het geven van een pijnstilling( tijdelijk) een optie zou zijn. Geef je dat twee weken en ze doet niets dan kun je richting lichamelijk iets zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:37

Wat een gekke situatie :?
Enige wat ik me kan bedenken, omdat het alleen in de winter is en ze bewust binnen gaat staan; kan het zijn dat ze het koud heeft? Dat het schoppen en gillen een extreme manier is om zichzelf warmer te houden oid?
Maar dan nog is het wel een hele rare reactie. Ik hoop dat je er achter komt :j

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:55

Annebeth1995 schreef:
RianneH schreef:
Lastig probleem hoor! Ik zit idd ook te denken aan hengstigheid/hormonen/problemen met de eierstokken. Of mijten, hoewel je dat eerder ziet bij paarden met veel sokken.


Nou, het punt is dus, dat we dus nooit merken dat ze hengstig is. Maar in deze periode doet ze het dus zo ongeveer elke nacht. Dan zou de hengstigheid dus zo'n 6 maanden, non stop, duren?


Wij hadden op stal ook een merrie die nooit hengstigheid toonde, maar eens in de zoveel tijd als een hengst te keer ging op stal (gillen, schoppen, enz). Die bleek vleesbomen in de baarmoeder te hebben en nog een gyneacologisch probleem. Is geopereerd, en is daarna een stuk normaler geworden.
Dus misschien tot de DA erbij?

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:00

Bij ons deed ze het midden in de zomer, dus dat ze last heeft van kou kan ik me haast niet voorstellen.

Last van de hormonen / eierstokken vind ik wel een goede suggestie.. Wellicht regelmatig een ei dat niet goed loslaat? Geen idee of dat mogelijk is maar wel een interessante nieuwe hoek om eens in te zoeken!

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:26

toch als eerste camera ophangen en meekijken.

Wat ook kan is vleermuizen het geluid dat ze maken kan voor haar misschien eng zijn, maar ook de manier van vliegen. Nacht uiltjes idem of ander roofdier als een vos.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 's nachts gillen en schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:51

Die beschadiging van die muur op de foto, daar is een hele harde trap aan te pas gekomen. Dan is ze of heel boos of heeft pijn.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:09

Shirley schreef:
Ze kan in en uit, gaat dus bewust naar binnen om herrie te schoppen?
Letterlijk ;)

Jee wat ben jij creatief. Maar ja: waarom niet? Mijn kater doet dit ook. Die gaat in de badkamer zitten wanneer hij hard wil miauwen want daar heeft hij de beste akoestiek :=

Ik denk wel dat zulk gedrag bij een paard meer met de omgeving (de stal of iets wat daar is) te maken heeft dan met het paard zelf, zoals een hormonaal probleem.

cynthia18
Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:22

Ook ik lees even mee! Vind het erg intressant en ben ook benieuwd of de oplossing/ reden naar boven komt!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:25

Koper schreef:
Shirley schreef:
Ze kan in en uit, gaat dus bewust naar binnen om herrie te schoppen?
Letterlijk ;)

Jee wat ben jij creatief. Maar ja: waarom niet? Mijn kater doet dit ook. Die gaat in de badkamer zitten wanneer hij hard wil miauwen want daar heeft hij de beste akoestiek :=

Ik denk wel dat zulk gedrag bij een paard meer met de omgeving (de stal of iets wat daar is) te maken heeft dan met het paard zelf, zoals een hormonaal probleem.

Paard doet het op verschillende stallen en natuurlijk kan het ook aangeleerd gedrag zijn maar ts heeft al aangegeven dat dat hier niet het geval is.

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:44

Ja ik herken het :j

Kainda mijn merrie heeft dat ook gedaan. Heel erg zelfs.
Ik ben wel eens van stal gestuurd met haar omdat omwonenden hadden geklaagd.

Ze schopte zelfs in een bepaald ritme. Echt grote gaten in de muur.

Het kwam/komt bij haar door hengstigheid. Ze is een Alfa merrie. Erg dominant.

Wij hebben haar inmiddels alweer 21 jaar aan huis. Mijn man heeft rondom rubber gemaakt
op de hoogte van het schoppen. Dat werkt top!
We zijn gewend aan haar gegil en schoppen doet ze niet meer. Ze is nu 25 jaar oud.
Ze staat nu ook lekker bijna altijd op het weiland.

Wat goed hielp, was Moodymare van de paardendrogist.

Als je meer wilt weten vraag gerust hoor :)

Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 16:31

Blijheid schreef:
Wat een gekke situatie :?
Enige wat ik me kan bedenken, omdat het alleen in de winter is en ze bewust binnen gaat staan; kan het zijn dat ze het koud heeft? Dat het schoppen en gillen een extreme manier is om zichzelf warmer te houden oid?
Maar dan nog is het wel een hele rare reactie. Ik hoop dat je er achter komt :j


Hmm, nog een invalshoek waar ik niet eerder aan heb gedacht! Maar ze staat nu onder een 100 grams deken + hals, en ze voelt eigenlijk nooit koud. En zoals Debbie zei, vorig jaar zomer heeft ze het ook gedaan..

bigone schreef:
Overleg eens met je da of het geven van een pijnstilling( tijdelijk) een optie zou zijn. Geef je dat twee weken en ze doet niets dan kun je richting lichamelijk iets zoeken.

Hmm, ik ben niet zo van de medicijnen toedienen wanneer ik niet zeker weet of het effect heeft/nodig is.. Maar het is altijd nog een optie!


TinGu schreef:
Wij hadden op stal ook een merrie die nooit hengstigheid toonde, maar eens in de zoveel tijd als een hengst te keer ging op stal (gillen, schoppen, enz). Die bleek vleesbomen in de baarmoeder te hebben en nog een gyneacologisch probleem. Is geopereerd, en is daarna een stuk normaler geworden.
Dus misschien tot de DA erbij?


Oh woh, dat klinkt heftig! Maar het blijft toch gek dat ze er dan een half jaar lang geen last van heeft gehad?

Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 16:32

kainda schreef:
Ja ik herken het :j

Kainda mijn merrie heeft dat ook gedaan. Heel erg zelfs.
Ik ben wel eens van stal gestuurd met haar omdat omwonenden hadden geklaagd.

Ze schopte zelfs in een bepaald ritme. Echt grote gaten in de muur.

Het kwam/komt bij haar door hengstigheid. Ze is een Alfa merrie. Erg dominant.

Wij hebben haar inmiddels alweer 21 jaar aan huis. Mijn man heeft rondom rubber gemaakt
op de hoogte van het schoppen. Dat werkt top!
We zijn gewend aan haar gegil en schoppen doet ze niet meer. Ze is nu 25 jaar oud.
Ze staat nu ook lekker bijna altijd op het weiland.

Wat goed hielp, was Moodymare van de paardendrogist.

Als je meer wilt weten vraag gerust hoor :)


Oh echt? Maar heeft jullie merrie dit altijd al (vanaf een bepaald moment) gehad? En het hele jaar door?

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 17:45

Ja klopt, ze was altijd extreem hengstig. Veel geprobeerd oa heeft ze een chip gehad
om niet meer hengstig te worden. Dat hielp helaas niet.
Schuurt jouw merrie ook erg met haar achterste?
Mijn merrie schuurde soms tot bloedens toe haar vagina.