Jonge tinker goed doorrijden... tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jelkedam

Jonge tinker goed doorrijden... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 00:13

We hebben sinds gisteren 2 eigen pony's. Na 2 jaar leasepony's en 1 dochter ook nog op manege leren rijden, hebben we besloten toch voor eigen pony's te gaan.
We hebben een 15 jarige ex-manegepony (wel echt warmbloed) en een 4 jarige (kleine C-) Tinkermerrie.
Vandaag zijn we vooral aan de slag geweest met de oudste. Omdat onze 2 dochters daar volgende week mee naar les hopen te gaan (ponyclub). Ze is erg trailermak en veel gewend. Het oefenen vandaag in de manegebak ging ook erg goed. Dat gaat wel lukken.
De 2 nieuwe pony's hebben vanaf het eerste ogenblik een enorme klik. De 15 jarige heeft 3 jaar alleen gestaan bij een boer. Zij is nu duidelijk de schade aan het inhalen in de wei. Ze gilt en rent als we de tinker er even alleen uithalen. En dat na 1 dag! Vandaag hebben we ook in de paddock wat grondoefeningen gedaan (vooral de aandacht vasthouden). Dat vond de oudste nog best moeilijk. Toch pakte ze dat goed op. Ik heb het gevoel dat we vooral zo door moeten gaan met de oudste. Dan raakt ze het vanzelf goed gewend en eigenlijk vindt ze het nog wel spannend, maar doet alles braaf.
Bij de jonge tinker ben ik nog wat aan het aftasten. Ze is vreselijk relaxed. Kijkt echt nergens van op of om. Wel vond ze de zadelmaker vanmorgen wat spannend en is ze nog erg duwerig. Ik oefende 'stilstaan', dat doet ze wel, maar draait nog helemaal om. Ook wilde ze de trailer wel in, maar niet meer uit. Uiteindelijk is ze gedraaid in de 2 paardstrailer... Niet echt de bedoeling.
Ze komt van een manege (wel import tinker), en ze heeft daar ook in de lessen meegedraait. De eigenaresse was heel enthousiast over haar en vond haar erg geschikt voor zorgboerderij of manege.
Nu lees ik best wat negatieve verhalen over tinkers en kinderen. En ben nu eigenlijk een beetje aan het twijfelen, niet handig als je nog moet beginnen... We hebben wel omruilgarantie, maar als ik zie wat voor klik deze 2 nieuwe pony's hebben, zonde! Ook is ze zo erg lief in de wei, komt altijd naar je toe, houdt van knuffelen, zo ontzettend lief. Ook tijdens de proefrit deed ze het echt heel goed. Heel nieuwsgierig, probeerde alles, ook al had ze het nog niet eerder gedaan (een bepaald sprongetje). Onze beide dochters van 8 en 10 reden er zo op weg. Vandaar dat ik tóen geen enkele twijfel had.
Maar als ik zie hoe voorspoedig het met de oudste gaat en we toch duidelijk zien dat de 4 jarige nog veel moet leren, ondanks haar echt heel leergierige en lieve karakter.
We willen eigenlijk wel met haar aan de slag gaan. Maar hoe kunnen we dat dan het beste aanpakken? We hebben al wat grondwerk gedaan. Ze volgt me perfect. Maar met het stilstaan draait ze nog. Het 'trekken' wil ik echt consequent aanpakken. De trailer is nog een project op zich denk ik...
Morgen komt de ponyclub instructrice bij ons thuis om kennis met haar te maken en tips te geven. Ik probeer haar dan ook op te zadelen en te kijken hoe het gaat. Ik merk dat ik het best spannend vindt. Wanneer spreek je over een miskoop? Of moeten we er volop voor gaan? De zadelmaker (ze heeft zelf een manege) vond het een heel leuk paardje, ook echt een leuk karakter, maar ja. We moeten het allemaal nog wel bevestigen en doorrijden. En dan hopen dat ze echt een leuke kinderpony wordt...
Adviezen zijn welkom!

Lazypony

Re: Jonge tinker goed doorrijden... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 00:36

Gewoon lekker lessen nemen in grondwerk en ohz dan leer je samen dan ook heel veel.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 00:37

Misschien zijn sommige tinkers geen lekkere combinatie met sommige kinderen, maar als je kinderen er tijdens het proefrijden zo mee weglopen denk ik dat dit prima moet kunnen. Je denkt duidelijk goed na over waar je mee bezig bent en ze is nog jong en daardoor juist helemaal naar jullie te vormen.
Zolang alles veilig blijft zou ik me er niet te druk om proberen te maken, eigenlijk. Het klinkt heel positief in je OP en ik denk dat je met goede opvoeding een dik eind komt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 01:38

Goede opvoeding en die onderhouden is de truc. Van wat ik lees hebben beide pony's die basis mee gekregen. Meteen goed les krijgen om die basis te onderhouden en uit te bouwen en je hebt er super pony's aan. Ondanks dat kan het heel goed dat je tussen 2 weken en 3 maanden toch veranderingen ziet die je niet wil, omdat er een aantal dingen braaf gedaan werden uit gewoonte en die worden vastgehouden totdat ze de nieuwe situatie gewend zijn. Niet schrikken en opgeven dus als je een dip krijgt, wel meteen al de huisregels vasthouden. Het zijn juist die kleine dingetjes die je negeert want ze is verder zo braaf. Grondwerk leert je ook die teststapjes herkennen en meteen pony aan de regels herinneren zonder dat dat groot en hard moet omdat het gevaarlijk wordt.

Practisch, zowel qua manieren als manoeuvreren : monteer een achteruit knop op de tinker, helpt tegen het gedram en ook vertrouwen in wel ergens voeten neer kunnen zetten waar ze niet de ondergrond kan zien (achterwaarts = blinde vlek in stappen en geen grond + geen gevaar kunnen zien is eng, komt bij dat achtervoeten niet "geprogrammeerd" zijn om te controleren of voet daar veilig kan staan, daar zijn de voorvoeten voor).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:03

Wanneer spreek je over een miskoop? Wat mij betreft als het dier een kwaal heeft waardoor je hem niet kan gebruiken voor je doel of als het dier totaal niet past bij je doel. Heb je ze laten keuren door een onafhankelijke dierenarts? Dat is welbelangrijk ivm criterium 1, criterium 2 ontdek je pas als je langer werkt met een dier, vaak na een maand of 6 heb je een indruk van het echte karakter van een dier. Tot die tijd zijn ze vaak wat anders vanwege het wennen aan de nieuwe situatie.

Overigens klinkt jouw beschijving van beide dieren erg goed en volgens mij komt het allemaal wel goed met een beetje begeleiding

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:17

Je hebt een jong paard gekocht en natuurlijk heeft het dier tijd nodig om te wennen. Nu lees je slechte dingen over tinkers en kinderen, dat had je vroeger kunnen lezen. Het dier heeft niks misdaan en je denkt nu al aan een miskoop... Mij lijkt het alsof je jezelf zwaar overschat hebt qua kunde en ervaring en dit nu op het paard wil afschuiven... Triest. Ken jezelf vooraleer je een paard koopt!
Zoek dus vooral goede begeleiding die jullie alles kan leren over paarden houden en jullie Tinker kan opleiden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:23

Vraagje is het een import tinker of een nederlands gefokt dier?

Lees nu de tekst maar komt ze toevallig bij McCloud vandaan?
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 19-08-16 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:25

Je hebt sinds GISTEREN twee pony's en vergelijkt het gedrag van een ruim volwassen dier met een kleuter pony! Ga eerst nou maar eens kijken met de instructrice en zorg dat je voldoende begeleiding krijgt. Niet alleen op de ponyclub maar ook aan huis. Misschien dat de instructrice ook wekelijks thuis langs wil komen.

Als die vierjarige bij haar vorige huisje gewoon super braaf was dan zou als jullie gewoon consequent en rustig blijven er helemaal geen problemen te verwachten (iig niet meer problemen dan elke gewone paardeneigenaar heeft ;) )

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:32

Ik zou heel veel les nemen. Weet niet precies hoeveel rij ervaring jullie hebben maar een 4 jarig moet echt goede begleiding nemen.
Misschien was het ook niet de slimste zet om een 4 jarige te kopen, jullie konden beter een oudere nemen die zelf ook meer evaring heeft. Is dit ook jou eerste paard? Heb jij zelf ervaring genoeg om jou dochters te ondersteunen? Jou dochters zijn 8 en 10 ik zeg niet dat zij niet goed kunnen rijden maar ze zijn nog wel jong.
Dat ze trouwens op een manege stond wil niet zeggen dat ze alles weet en dat ze makkelijk was in rijden/grondwerk.

Jullie hebben nog garantie? Kijk het dan nog even aan en doe haar anders terug.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:49

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik jonge onervaren kinderen met een jonge onervaren pony nooit een goed combi vind.
Maar goed je hebt het diertje nu een dag, dus veel kun je er nog niet van zeggen!
Laat haar eerst even goed wennen en laat haar eerst goed doorgereden worden door een ervaren volwassen ruiter!
Echt je wilt niet weten wat een ellende het kan worden als zo'n (meestal eigenwijze tinker en ik spreek uit ervaring , ik heb ook zo'n heerlijk eigenwijs en lompe tinker :D ) haar eigen gangetje gaat!
Kind lazert er keer op keer af, pony wordt keer op keer bevestigd in dit gedrag en kind vind er na een paar weken geen reet meer aan!

Sorry, maar heb het al te vaak zien gebeuren!

Maar wat mij ook een beetje verbaasd is een 4 jarige die meeloopt in de les??
Dus ze is niet heel professioneel ingereden?

Misschien is mijn reactie niet zo heel aardig, zo is het eigenlijk niet bedoeld :(:)

Maar ik wil je behoeden voor veel ponyleed!

Hoe is de andere pony als hij alleen is? Is die nog wel te rijden??

Nogmaals zorg voor goede begeleiding en laat je pony goed inrijden!
Succes!

Jelkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 16:03

We zijn beginners en volgens mij geeft dat toch niet...? Iedereen moet ergens beginnen en niet iedereen heeft de luxe gehad om paarden met de paplepel ingegoten te krijgen! We hebben nu 2 jaar ervaring met 2 leasepony's en zijn daar goed mee begeleid door de buren, lessen ponyclub en alle raad en daad daarom heen. Dat is altijd zo soepel gelopen en zo relaxed gegaan. De kinderen kunnen er alles mee, hebben daar zoveel vertrouwen en ervaring mee opgedaan. En wij ook. Ik heb zelf wel 14 jaar gereden op maneges en verzorgpony's, maar mocht zelf geen eigen pony. Ja, als je op jezelf woont... Haha, nu dus al meer dan 20 jaar. We zijn dus aardig klaar om zelf het avontuur aan te gaan.
De tinker was de eerste pony waar we voor gingen kijken. We wilden graag een rustige, lieve pony, koel in het hoofd, fijn in de omgang enz. Dat klopte helemaal met de beschrijving van deze tinker. Er werd benadrukt dat iedereen er zo op weg reed in de manegelessen. En ook tijdens het proefritje deed ze stap, draf, gelop. Het was midden in een les, dus het was wat chaotisch. Ze speerde wel regelmatig naar de uitgang, maar toen onze dochters ze weer naar het midden stuurde, liep ze weer netjes verder. Leek inderdaad een prima pony. Heel knuffelig, lief, en erg rustig.
Vandaag is onze instructrice geweest en merkte op dat ze nog heel erg groen was. Veel groener dan de manege/handelsstal ons heeft doen vermoeden. In haar paspoort blijkt dat ze nog maar 3 mnd in Nederland is (en 2 wk voordat ze haar te koop zette!). Toen ik vroeg of ze in Nederland geboren was, ze zei 'dat denk ik wel, dat is tegenwoordig wel vaak zo', Ik heb toen niet naar een paspoort oid gevraagd. We waren echt veel te goed van vertrouwen.
Ze is inderdaad ook hier heel rustig, lief, ook bij het opzadelen. Ook stap, draf doet ze prima. Maar ze rijdt steevast naar de uitgang. De instructrice wilde het vanmorgen oefenen. Gewoon een rondje lopen zonder stilstaan, omdraaien. We wilden gelijk stoppen als ze het deed (de uitgang negeren), maar ze werd steeds meer chaggie.
Ze was er eerlijk in. Dit is een heel groen paardje, wat echt een flinke klus is. Ze zal het echt allemaal goed kunnen leren, maar dit is niet de goede combi.
Bij de 15 jarige gaat het veel soepeler. Ze moet ook wennen, maar je ziet wel vooruitgang. We rijden expres niet hier om huis, maar weg van de andere pony (met trailer naar ponyclub). We nemen onze kleine Welshje (leasepony) mee voor extra vertrouwen. Dat zien we wel zitten.
Maar de tinker was denk ik niet een goede keus. We hebben hier wel veel van geleerd. Alleen zitten we nu wel vast aan de omruilgarantie met die stal. Waar ik eerlijk gezegd het vertrouwen wel een beetje kwijt in ben.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:08

Of je kunt natuurlijk de Tinker houden en met goede instructie aan de slag gaan... Dat gaat tijd kosten maar je gaat er het meest mee leren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:14

pas op,een paardje die eerlijk is,en karakter heeft(zoals jullie tinker),daar gaan je dochters uiteindelijk nog het meest van leren.

hoe oud zijn ze?

zolang ze niet stout zijn(in de aard van bokken,steigeren,er echt loeihard vandoor rennen,.....),kan zo'n pony dé beste leerschool zijn,en samen groeien met de pony is ook iets leuks en prachtigs hoor!

de combi van een oudere pony die alles kent en een brave pony die nog groen is,lijkt me ook best leuk?

Jelkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 16:15

Ze komt trouwens niet van Mc Cloud stal vandaan.
En wat maximuss schrijft snap ik best. Ik ben me zeer bewust van mijn beginnerspasjes op eigen-pony-gebied. En ik schuif volgens mij niks op de pony af, we gingen teveel af op wat de verkoper vertelde. Teveel vertrouwen gehad in 'paardenmensen-want-die-zullen-het-wel-weten'.
Zij zei 'ja, je het 4 jarige pony's die gelijk geschikt zijn in de lessen, zoals deze... maar één van 17 jr (ze wees naar een pony) zet ik nog steeds niet bij de beginners'. Alles leek te kloppen op dat moment.
Nu ik meer lees over de paardenwereld en de handel (en onze zoektocht naar de 2e pony, heel veel anderen bezocht)... nee, ik geloof het niet meer. Je moet wel heel ervaren zijn om door al die praatjes door te prikken. Triest eigenlijk dat het zo werkt.

Jelkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 16:16

Ja ze bokt helaas wel en voorbenen gingen ook van de grond...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:16

Ik denk dat tijdgeven vooral belangrijk is
Misschien een ervaren verzorger nemen of je instructrice ermee aan de gang laten gaan.
Wij hebben zelf een tinkerkruising, en dit is nog altijd de beste pony ooit. We hebben haar inmiddels al 12 jaar en genieten nog altijd van haar

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:21

Toen ik je vorige topic las vond ik het al dom dat je een 4-jarige tinker kocht voor je dochters.. Nu ik dit lees al helemaal, alles wat je opnoemt is gewoon normaal gedrag voor een jonge pony. Ik zou zeggen breng hem snel terug nu jullie er nog niet te erg aan gehecht zijn of ga goede begeleiding zoeken die jullie kan helpen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:21

ok,als ze bokt en (licht) steigert,zou ik die ook niet 'gebruiken' als 1ste eigen rijpony voor mijn kinderen.

nu,ik zou de stal mailen/bellen met wat ze doet.
ook eerlijk zeggen dat dit niet is wat ze zeiden dat het was en je zelfs niet wil inruilen,maar gewoon je geld terug wilt.

heb je mails ofzo waar in staat dat ze een brave kinderpony verkopen?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:22

Gewoon volhouden. Welk paard je ook koopt, je komt altijd problemen tegen. Zeker als je zelf nog niet zo heel ervaren bent. Paarden proberen je uit, willen weten wie de leider is. Een heel natuurlijk iets.
Je hebt een jonge Tinker die blijkbaar al volop onder het zadel is. Triest maar daar kun je niets meer aan veranderen.
Wel kun je de komende tijd (denk maanden) alleen grondwerk met haar gaan doen. Laat dat zadel lekker in de kast liggen en leer elkaar kennen en respecteren op de grond.
Heel veel plezier, je staat aan het begin van een fantastische reis dus vergeet niet te genieten.
Laatst bijgewerkt door Mara2000 op 20-08-16 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:23

Gefeliciteerd met jullie paardjes. :)F
Ik zou als eerste ervoor zorgen dat de pony's goed gehoorzaam worden als jullie ernaast staan.
Dus bijv. eerst leren achteruit lopen als jullie dat vragen, dat is nml belangrijk als de pony van de trailer af moet lopen. ;)
Er is vast iemand in jullie buurt die jullie het grondwerk kan leren?

En verder lekker meedoen in de lessen, veel beweging geven worden ze braaf van.
Maar blijf vooral consequent, beloon op tijd en overhaast niks dan komt het helemaal goed.

Veel succes. :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:25

Tinkerfans schreef:
Ja ze bokt helaas wel en voorbenen gingen ook van de grond...

Dier is in paniek, zoekt leiding en krijgt die niet. Doet dus zelf maar wat.
Echt, hou vol en laat je begeleiden. Het zal soms best zwaar zijn maar geloof me, elk succes geeft zo'n fantastisch gevoel. En die successen komen er, geloof me. En sneller dan je denkt!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:26

Je hebt pb, ts.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:27

Je zit in een lastige situatie. Zo te lezen wil je heel graag die tinker houden. Als je er perse op staat moet je wel heel veel les nemen, en geloof mij 2 jaar paardrijden is niet lang ik ben 7-8 jaar bezig en ben nog druk aan het leren. Heb zelf ook een tinker die groen is/was, hierbij sta ik op een pensionstal waar ik altijd mensen om hulp kan vragen als het nodig is.
Ik krijg ook 1-2 keer in de week les en als ik jullie was zou ik dat ook zeker doen.

Komt jullie tinker heel toevallig van de Mc cloud stal? Heb daar namelijk mijn tinker vandaan en ik moet zeggen dat we wel in de maling genomen zijn.

Je kan een bijrijder zoeken 16+ bijvoorbeeld die al veel verstand van jonge paarden heeft. Het is wel belangrijk dat de tinker geen verkeerde dingen aanleerd, dus ik zou het aan een prof overlaten.
Dit is omdat ik denk dat jullie er gewoon weg niet alles van weten.

( Ik rijdt mijn tinker wel zelf door maar hierin krijg ik ook begleiding.)

De inruil garantie is er nog? Ik zou dan naar een ervarender paardje gaan kijken, ik denk namelijk echt dat jou dochters daar ook blij mee zullen zijn.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:27

Ellebel123 schreef:
Je zit in een lastige situatie. Zo te lezen wil je heel graag die tinker houden. Als je er perse op staat moet je wel heel veel les nemen, en geloof mij 2 jaar paardrijden is niet lang ik ben 7-8 jaar bezig en ben nog druk aan het leren. Heb zelf ook een tinker die groen is/was, hierbij sta ik op een pensionstal waar ik altijd mensen om hulp kan vragen als het nodig is.
Ik krijg ook 1-2 keer in de week les en als ik jullie was zou ik dat ook zeker doen.

Je kan een bijrijder zoeken 16+ bijvoorbeeld die al veel verstand van jonge paarden heeft. Het is wel belangrijk dat de tinker geen verkeerde dingen aanleerd, dus ik zou het aan een prof overlaten.
Dit is omdat ik denk dat jullie er gewoon weg niet alles van weten.

( Ik rijdt mijn tinker wel zelf door maar hierin krijg ik ook begleiding.)

De inruil garantie is er nog? Ik zou dan naar een ervarender paardje gaan kijken, ik denk namelijk echt dat jou dochters daar ook blij mee zullen zijn.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:40

Ik vind persoonlijk dat jullie wel al heel veel aan het doen zijn, ze zijn er net! Laat ze eerst lekker een weekje aan de nieuwe plek en aan elkaar wennen.

Daarna hele goeie begeleiding zoeken en vooral de 4 jarige voorlopig alleen onder begeleiding trainen en niet zelf mee gaan aanmodderen. 2 keer in de week is eerst prima zat voor zo'n ukje.

Als je een nieuwe pony hebt wil je daar natuurlijk gelijk van alles mee doen, maar dat is niet eerlijk tegenover de pony.