Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:23

Soms helpt het om de stalhouder om advies te vragen. Dus zelf niet direct de oplossingen aandragen of 'Klagen'.
Dus net zoals je nu je topic hebt geopend op bokt vragen wat je hier nu mee moet.... Verder helemaal open laten!

Jammer dat je de eigenaar al hebt gesproken, want de tactiek 'advies vragen' helpt soms beter dan 'verhaal' halen.
Daarna kan je altijd nog je eigen ideeën in de groep gooien, conclusies trekken en veranderingen opperen en uitvoeren.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....


Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:26

Wat naar zeg, eerlijk gezegd vind ik het een beetje een aparte reactie van hen. Dat in de dekens van hun paard ook zou worden gebeten heeft hier toch niet zoveel mee te maken?
Ik hoop dat de situatie zichzelf oplost of dat de verzekering helpt. Hoe is de sfeer op stal? Heb je wel leuke andere stalgenoten en kan je het goed vinden met de stalbaas? Uit je laatste post heb ik zo'n idee dat de sfeer op stal niet heel prettig is.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:33

Wij hebben ons groepje uiteindelijk gesplitst in een groepje van 3 en van 2. Ik vond mijn paard uiteindelijk in de sloot met het halsgedeelte van de deken strak over zn hoofd getrokken waardoor hij niets meer zag, volledig losgescheurd van de rest. In verschillende delen van de wei vond ik nog resten van de deken. Was dus echt niet veilig meer.

En ook bij ons werd er gezegd dat het niet zeker was wie het deed, terwijl er maar 1 nieuwe bij staat en ik in 4 jaar nooit een kapotte deken had gehad en ze nu ook weer heel blijven. Ik laat het verder maar zo al had ik zelf al lang een nieuwe deken voor iemand gekocht als het mijn paard was.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:37

In dit geval is het een beetje een lastige situatie vind ik..

Jij als eigenaar kiest er zelf voor om je paard zo'n dure deken op te doen en je paard daarmee in een groep te zetten waar ook tijdens het spelen wat kapot kan gaan..
Als iemand bij mij aan zou kloppen en dit probleem zou voorschotelen zou ik proberen tot een compromis te komen.. echter als de eigenaar continu bij mij aan de deur komt kloppen om een dure deken te vergoeden tsja dan zou ik er ook snel klaar mee zijn (en mijn verzekering denk ik ook)..

Anderzijds als bij mijn paard continu de dekens gesloopt zouden worden terwijl dit wel noodzaak is zou ik ook niet blij worden als ik iedere x een paar honderd euro kwijt ben..

Gezien die middeltjes ook niet 100% werken denk ik dat er niks anders over blijft dan de paarden te scheiden..

Dus leg je situatie voor aan de stalbaas en ga vooral niet beshuldigend te werk, want waar paarden zijn gaat regelmatig eend wat kapot.
Vertel gewoon wat je dwarszit en vraag of je met zn allen tot een oplossig kunt komen.

Kerstmuts

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-16 12:38

Ik heb dit inderdaad al eens met de stalbaas besproken. Hij zegt ook dat het niet door dit andere paard komt, en dat ik het met de eigenaren zelf moet oplossen :)
Sfeer is redelijk. Ik sta met een goede vriendin, de dochter van de stalbaas heeft er een paard staan en dus het bijtpaard. Kleinschalig dus. Helaas hebben we al een paar keer gemerkt dat er geen ruimte is voor een goed gesprek of discussie. Dus dat gaan we zoveel mogelijk uit de weg. Belangrijkste is dat de paarden hier goed staan. In Utrecht vind je bijna geen stal waar de paarden genoeg buiten komen, en dat is hier wel het geval. Dus voor de lieve vrede en het fijne plekje.. maar goed. Die dekens loopt qua geld wel een beetje de spuigaten uit, dus ik zal toch zo diplomatiek mogelijk tot een oplossing moeten komen.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-16 12:41

dushi88 schreef:
In dit geval is het een beetje een lastige situatie vind ik..

Jij als eigenaar kiest er zelf voor om je paard zo'n dure deken op te doen en je paard daarmee in een groep te zetten waar ook tijdens het spelen wat kapot kan gaan..
Als iemand bij mij aan zou kloppen en dit probleem zou voorschotelen zou ik proberen tot een compromis te komen.. echter als de eigenaar continu bij mij aan de deur komt kloppen om een dure deken te vergoeden tsja dan zou ik er ook snel klaar mee zijn (en mijn verzekering denk ik ook)..

Anderzijds als bij mijn paard continu de dekens gesloopt zouden worden terwijl dit wel noodzaak is zou ik ook niet blij worden als ik iedere x een paar honderd euro kwijt ben..

Gezien die middeltjes ook niet 100% werken denk ik dat er niks anders over blijft dan de paarden te scheiden..

Dus leg je situatie voor aan de stalbaas en ga vooral niet beshuldigend te werk, want waar paarden zijn gaat regelmatig eend wat kapot.
Vertel gewoon wat je dwarszit en vraag of je met zn allen tot een oplossig kunt komen.


Dure dekens is noodzaak, die gaan het minst snel kapot :D eens wat je zegt, daarom heb ik er de vorige drie dekens nooit wat van gezegd. Maar het gaat me nu wat ver. Straks ben ik 450 euro kwijt in nog geen half jaar.. van spelen is geen sprake, mijn haf is 26 en wil gewoon rustig eten. Het paard zuigt lucht op haar rug en zet vervolgens z'n tanden in de deken.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:45

Maar als je nu zegt: "Goh, mijn dekens zijn steeds kapotgebeten, hoe kan ik dat nu eens tegengaan?"

Weinig mensen die dan níet met je mee gaan denken.....

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:46

In dat geval zijn er nog maar 3 oplossingen die allemaal niet ideaal zijn.

1 je paard zo min mogelijk zonder deken zetten dus alleen op de dagen dat het echt noodzakelijk is, maar voor een excemer is dat in de zomer bijna niet haalbaar, maar de winter zou je zonder dekens kunnen.

2 Toch dekens opdoen en zelf voor dekens zorgen en betalen (eventueel zoveel mogelijk op marktplaats zoeken naar goede 2e hands dekens)

3 Een andere stalling zoeken.

Alleen even stomme oplossingen maar in dit geval blijft er niks anders over..

Kerstmuts

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:47

Mloes schreef:
dushi88 schreef:
In dit geval is het een beetje een lastige situatie vind ik..

Jij als eigenaar kiest er zelf voor om je paard zo'n dure deken op te doen en je paard daarmee in een groep te zetten waar ook tijdens het spelen wat kapot kan gaan..
Als iemand bij mij aan zou kloppen en dit probleem zou voorschotelen zou ik proberen tot een compromis te komen.. echter als de eigenaar continu bij mij aan de deur komt kloppen om een dure deken te vergoeden tsja dan zou ik er ook snel klaar mee zijn (en mijn verzekering denk ik ook)..

Anderzijds als bij mijn paard continu de dekens gesloopt zouden worden terwijl dit wel noodzaak is zou ik ook niet blij worden als ik iedere x een paar honderd euro kwijt ben..

Gezien die middeltjes ook niet 100% werken denk ik dat er niks anders over blijft dan de paarden te scheiden..

Dus leg je situatie voor aan de stalbaas en ga vooral niet beshuldigend te werk, want waar paarden zijn gaat regelmatig eend wat kapot.
Vertel gewoon wat je dwarszit en vraag of je met zn allen tot een oplossig kunt komen.


Dure dekens is noodzaak, die gaan het minst snel kapot :D eens wat je zegt, daarom heb ik er de vorige drie dekens nooit wat van gezegd. Maar het gaat me nu wat ver. Straks ben ik 450 euro kwijt in nog geen half jaar.. van spelen is geen sprake, mijn haf is 26 en wil gewoon rustig eten. Het paard zuigt lucht op haar rug en zet vervolgens z'n tanden in de deken.



Misschien kun je het nog filmen als dat leuke paard zijn tanden in de dekens zet en kapot maakt, en dat je dat eens toestuurt naar die eigenaren.. alhoewel ik denk dat dat de sfeer niet echt ten goede komt

Kerstmuts

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-16 13:01

Beeldmateriaal genoeg. Inderdaad gaat dat de discussie vervelender maken en daar zit ik niet op te wachten. Kan het verder met iedereen prima vinden en dat zou ik zo willen houden. Maar er moet wel een oplossing komen. Het liefst dan de oplossing dat het niemand geld kost, en alleen mij wat moeite. Dus verzekering.. Zal in ieder geval weer nieuw busje PBH kopen, dat hielp een beetje.
Paard zoveel mogelijk zonder dekens wil ik heel graag idd. 's Zomers kan dit helaas echt niet. In de winter staat ze alleen met regenachtige dagen onder een deken. Ze is wel 26 he.. ze heeft wel wat nodig met slecht weer.
Hier wat fotootjes van hoe de deken er nu uit zit. Sterke deken gelukkig :DAfbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-16 13:02

Maar goed. Zolang er even niks meer kapot gaat laat ik het hierbij. Dat hebben we net ook afgesproken. Als er weer één sneuvelt gaan we op zoek naar oplossing.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:11

Heb je al eens Cribox liquid geprobeerd?? Dat is een spray. Ik had er hier 1 die het te lollig vond om aan elke deken die mijn oude merrie ophad te trekken, maar met die spray bleef hij er echt wel vanaf.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-16 13:31

Ga ik opzoeken! Thanks :) meest ideaal is natuurlijk een goede spray. Ik kan altijd de stalbaas vragen haar te sprayen als ze de wei opgaat.. dan zijn we ook van al het gedoe af!
Pff. Baal hier wel van. Wil geen gezeur maar wil ook niet failliet. Helaas heeft de praktijk al een paar keer uitgewezen dat een normaal gesprek of discussie lastig is op onze stal :D dus als we dat kunnen voorkomen, graag.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-16 13:34

Ah, dat Cribox heb ik vaker voorbij zien komen! Gelijk besteld, ben benieuwd.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:23

Grinnik denk erom als je dat erop sprayed je mond dichthouden en bij voorkeur ook even niet ademen :+ :D Die fout heb ik al meer dan eens gemaakt, en het is echt goor spul.
En nee ik kan me voorstellen dat na 3 dekens de lol er zo wel af is. Rambo's zijn goed, maar ergens is een grens.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-16 14:39

Haha ik ben geoefend inmiddels. Die PBH spray stinkt ook afschuwelijk, laatst stond de wind verkeerd en kreeg ik de volle laag. Voor m'n gevoel stonk ik 3 dagen later nog :D

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:43

Volgens mij is decribox haast het zelfde als de Phb alleen duurder,Ik heb hem in pasta vorm gehad en die is niet fijn blijft van alles aan plakken.Wat je ook kan doen is een liter hertshoornolie kopen en die in een spuitbus doen en verdunnen met azijn of zo en dan spuiten dat stinkt idd een paar dagen,zeker niet op je kleren of je handen krijgen het spul krijg je er bijna niet uit.http://www.online-drogist.be/jacob-hooy ... 0wodvGkJwg je hebt maar een scheutje nodig . Nog een andere optie ,die gebruikte ik bij een oud ponytje waarvan de dekens steed werden stukgebeten,is een oude dunne deken over de nieuwe doen en die dan inspuiten.Dat is vooral handig bij je regendeken ,op den duur zaten eraan alle kanten gatenin en die lapte ik dan in de rapte op,maar het goede onderdeken bleef teminste heel.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:19

Vervelend zeg dat er niet een beetje begrip voor is en natuurlijk is het risico van het vak als je je paard in een groep zet, maar daarom is het nog wel heel vervelend en een kostbare grap op deze manier. Zou het zelf heel vervelend vinden als mijn paard iets stuk maakt van een ander en daar zeker een oplossing voor proberen te zoeken.

Heb zelf wel eens een nieuwe deken gegeven aan iemand waar mijn paard in de winter iedere keer aan de staartflap trok in de paddock en die er vervolgens helemaal af lag. En ook dat is risico van het vak als je die paarden samen in de paddock zet, maar vond het voor de eigenaar toch vervelend.

Het beste is denk ik inderdaad om je er niet over op te winden en te kijken of de paarden uit elkaar gezet kunnen worden...succes er mee.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 16:48

Nou, het escaleert volledig uit de hand :Y) Tot aan blokkeren op whatsapp aan toe. Voel me bijna weer 16 :D Ik stop ook maar met posten, zou het vervelend vinden als dit hele verhaal teruggevonden wordt door de personen in kwestie.
Thanks iig voor de tips en het meedenken. Gelukkig heeft de stalbaas nu wel meer begrip voor me, dus we zullen zien waar het schip strandt.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:29

Vervelend Mloes. Jammer dat er zo weinig begrip is.Misschien toch eens rondkijken voor een andere stalling.Maar idd niks posten als je denkt dat ze wel hier kunnen lezen.


Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 17:49

Ja, erg vervelend dit allemaal! Stallingen liggen helaas niet voor het oprapen in Utrecht en omgeving, en moet zeggen dat ik eigenlijk geen reden zie om te vertrekken (op dit dingetje na :D). Ik snap vooral niet hoe een vriendelijk verzoek (ik ben echt echt echt heel netjes geweest, niet verwijtend, goed op mijn woordkeus gelet) zo kan escaleren. Dat wil ik ook zeker met ze bespreken, ik vind dat echt niet normaal en iedereen heeft er ineens last van.

Vandaag weer een heel goed filmpje gemaakt van het deken trekken, dus mochten ze mee willen werken en iets ondernemen richting verzekering, dan heb ik een prachtfilmpje :D Mocht iemand 'm willen zien om te weten hoe het precies gaat, pb even.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 13:17

Ennn weinig vooruitgang geboekt met de mensen zelf, ik word genegeerd en ze willen het er gewoon niet over hebben. Lekker makkelijk :')
Maaaar inmiddels wel (hopelijk) een geniaal idee gehad! Ik heb gister een heel potje Byte X op de deken leeg gedruppeld. Dat is anti nagelbijtlak. Probleem met die sprays bijvoorbeeld is dat het met een regenbuitje weg is. Dit spul blijft gewoon zitten. En dit is VIES spul |( Ik beet vroeger nagels, en je blijft dit echt twee weken proeven. Fingers crossed dat dit de oplossing is *\o/*

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:45

O ben benieuwd!!!!

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 13:34

Het lijkt te werken *\o/* *\o/*
Gister beet het paard wel in de regendeken, maar ze liet gelijk weer los, oren naar achter.. Daarna gelijk gras eten. Vervolgens zag ik dat ze begon te bijten aan de deken van het paard van de stalbaas. Probleem verplaatst zich nu wellicht, allemaal aan de Byte X :')

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard bijt dekens kapot - hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:51

_O- _O- _O- wel briljant gevonden. Maare ik zou mijn geheime tip dus fijn niet aan de stalgenoten vertellen. Volgens hun is er toch geen probleem.... }>
Wel balen hoor dat er zo makkelijk over gedaan wordt. Als het hun spullen zouden zijn zouden ze toch anders reageren. Dan gaat het over hun portomonee. Maar ja als een ander het betalen moet is toch niet hun probleem.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Volte en 25 bezoekers