Nieuw project, een nieuw avontuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:30

Is ook belangrijk. Geen een mens kan teveel prikkels Verwerken. Als je lekker alleen bent kun je samen aan het werk en heb je 100℅ concentratie voor het dier. Zo vang je de signalen en alles zoveel beter op :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:48

liespower94 schreef:
Is ook belangrijk. Geen een mens kan teveel prikkels Verwerken. Als je lekker alleen bent kun je samen aan het werk en heb je 100℅ concentratie voor het dier. Zo vang je de signalen en alles zoveel beter op :j


Dat is helemaal waar. Ik merk ook dat ik bijna niet praat tegen haar, het is puur samenwerken op gevoel en lichaamstaal. Iets wat ik merk dat ik echt heerlijk vind om te doen, en wat me eigenlijk al tweede natuur af gaat.

Ik vind het eigenlijk iets heel moois, want ondanks dat ik een depressie heb, kan ik wel goed samenwerken met een paard. Hoe slecht ik me ook voel, met de paarden werken lukt altijd. En dat is toch wel iets heel moois hoor :D

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:08

Ik vind dat je heel goed en fijn bezig bent!
Je legt ook heel goed uit hoe en waarom je iets doet! +:)+
Herkenbaar en leerzaam tegelijk.
Wat fijn dat het ondanks je depressie zo goed gaat met dit paard. Hopelijk ben je snel van je depressie af.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:15

Heel interessant om te zien Jolien! Het is dat mijn pony zo klein is, maar anders had ik je best willen vragen om die van mij ook te doen :D

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:03

liespower94 schreef:
balance schreef:
Het gaat goed vooruit zo, fijn om te zien. Niks mis mee, als je meer plezier uit grondwerk haalt dan uit rijden.


Wat bedoel je met die laatste zin?

TS: ik vind het leuk om te zien hoe het er in het echt uitziet. Mooi ook hoe gezien kan worden wat het dier met de oren doet bij het werken.
Ik ben benieuwd, ziet er uit als een heel vriendelijk dier!


TS schrijft:
Citaat:
Wel merk ik dat ik het rijden minder leuk vind :oo dat is nieuw voor mij :=


Daar reageerde ik op. Grondwerk is ook leuk en als rijden dan even wat minder is, prima toch.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:33

Joolien schreef:
liespower94 schreef:
Ik heb altijd het idee dat dat neusje duwen een beetje aandacht is.
Alsof het paard het probleem wel ziet en wil zeggen he joh, kijk daar is gevaar/iets interessants.

Ja dat zou idd wel kunnen ja, ik ga t in de gatne houden.

Neus duwen is dominantie.

Overigens vind ik dat als je serieus bezig bent op de grond, je echt geen tijd hebt om filmpjes te maken. Dan mis je teveel momenten van correctie of beloning. Zie ik ook enorm terug in je filmpje.

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:03

Ik vind dat je het keurig doet, ik heb daar bewondering voor. Omdat het paard rechtsom veel spanning geeft, wil dat dan ook zeggen dat je met rijden rechtsom minder meepakt? In het filmpje rij je vnl linksom. Daarnaast vind ik het wel bijzonder dat je met je depressie zo met een paard kan werken. Deze ziekte is erg ingrijpend, maar het heeft blijkbaar geen invloed op je communicatie met het paard. Fijn dat je bij het paard jezelf kunt zijn.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:17

He ik zie je topic ook nu pas. Ik volg ook. Ik zie veel dingen terug die Nick ook doet. Dus misschien kunnen we nog van elkaar leren.
En ik vind trouwens dat het filmen van jezelf (en zeker op statief) alleen maar handig is. Dan kan je jezelf terug zien en kan je daar ook weer van leren! TEnminste, dat heb ik. Ik beleef het altijd heel anders als ik iets doe dan iemand die er naast staat. Dus ook als je later je film terug kijkt en dus ziet hoe het gegaan is (net als iemand die staat te kijken) ervaar je het weer heel anders. En kan je denken 'oh dat had ik beter anders kunnen doen' of 'oh dat ziet er best goed uit, zo voelde het niet'. zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:36

R12312 schreef:
Joolien schreef:

Ja dat zou idd wel kunnen ja, ik ga t in de gatne houden.

Neus duwen is dominantie.

Overigens vind ik dat als je serieus bezig bent op de grond, je echt geen tijd hebt om filmpjes te maken. Dan mis je teveel momenten van correctie of beloning. Zie ik ook enorm terug in je filmpje.


Klopt hoor, normaal doe ik dat ook nooit, alleen dus deze keer. Maar ik merkte direct dat ik haar niet kon corrigeren zoals ik dat wilde, dus dat is niet handig.

Haai Evelien :D Wat doet Nick dan precies?

Eldie, in het begin heb ik wat meer linksom gereden, maar uiteindelijk heb ik het goed afgewisseld hoor, en ook gewoon rechtsom gereden.
Ik ben altijd iemand die wil voorkomen dat ik de grens opzoek. Als ik merk dat een paard het moeilijk vind, druk ik soms door, maar meestal kijk ik of ik het dan op een andere manier kan doen, zodat ik uiteindelijk hetzelfde resultaat bereik.
En ik vind het ook bijzonder dat het zo lukt hoor. Wanneer het echt niet goed met me gaat, lukt het me uberhaupt niet om naar de paarden te gaan. Maar als ik me slecht voel, maar wel goed genoeg om naar de paarden te gaan, dan kan dat me soms juist sterker maken en wat uit mn dip trekken :)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:16

Ook neus duwen. En heel kijkerig. Moet zeggen dat dat wel minder wordt en dat hij al wat meer aandacht voor mij krijgt. Maar eerder leek net of ik niet bestond. Als maar kijken boel in de gaten houden. Nerveus. Continue met die oren.
Maar hij wordt wel meer ontspannen nu ik meer met hem bezig ben. En ik laat hem ook wel eens vrijspringen en drijf hem dan zonder hulpmiddelen. Dus met lichaamstaal. pakt ie heel leuk op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:45

Chasey schreef:
Ook neus duwen. En heel kijkerig. Moet zeggen dat dat wel minder wordt en dat hij al wat meer aandacht voor mij krijgt. Maar eerder leek net of ik niet bestond. Als maar kijken boel in de gaten houden. Nerveus. Continue met die oren.
Maar hij wordt wel meer ontspannen nu ik meer met hem bezig ben. En ik laat hem ook wel eens vrijspringen en drijf hem dan zonder hulpmiddelen. Dus met lichaamstaal. pakt ie heel leuk op!


Ja soms is dat ook een process hoor, dat een alert paard gewoon moet wennen en gaan vertrouwen op jouw leiderschap.

Dinsdag niks kunnen doen met Aafje, ze was ziek geweest overdag. Ze had een dikke mondhoek en kwijlde wat, en ze was niet lekker. Dierenarts dacht dat ze met een processierups in aanraking ewas gekomen. Dus heb ik haar dinsdag met rust gelaten, en gisteren even buiten gewandeld. Ook hier weer zijwaartse ontspanning gebruikt,en dat werkt heel goed. Ik zag de spanning bij haar afvloeien. Ze was evengoed nog wel erg alert, maar nu was ze te bereiken. Eerder sloot ze zich af voor mij en had ik weinig invloed op haar. Dus dat was weer een goede stap voorwaarts.

Anoniem

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:45

Vandaag was ik op stal, waren ze de stacaravan naast de stallen aan het slopen. Er lag allemaal afval langs het pad naar de stal, en toen ik haar binnen haalde, liep ze daar onverstoorbaar langs. Dat vond ik toch wel bijzonder. Ze is evht niet snel onder de indruk.

Hier moest ze langs :P
Afbeelding

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:47

Wat interessant allemaal!
Ik ga dit zeker volgen, want denk dat ik hier nog heel veel van kan leren.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:40

Fijn dat ze daar gewoon langs liep!

Juliana1
Berichten: 149
Geregistreerd: 25-11-14
Woonplaats: Nederland

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:08

Ik volg dit topic ook. Interessant, ondanks dat ik geen eigen paard heb en zeker niet een paard als Avontuur!

Anoniem

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:52

Oh man oh man, ik zei vorige week dat ik rijden misschien toch neit zo leuk vind, maar dat was blijkbaar alleen die dag.

Gisteren ging ik weer aan de slag. Ik was gisteren erg slecht, zo slecht dat ik bijna in elkaar zakte tijdens het opzadelen. Ik voelde me al slecht, maar de minimale spanning die het rijden met zich mee brengt, is me dan meteen funest. Gelukkig kon ik doorzetten. Wat heel bijzonder was, normaal met opzadelen begint ze rondjes te lopen in stal en gaat ze met haar kont naar de duer staan. Ik laat haar dan even gaan, en daarna nodig ik haar dan uit om mee te gaan, ik dwing haar niet. Dat heeft onwijs gaaf zijn vruchten afgeworpen, gisteren stond ik namelijk buiten de stal mijn cap op te doen, en ze liep zo naar me toe! Dat was wel even een gaaf moment. Ze keek me ook echt aan met een blik van 'gaan we weer wat doen?' Dat vond ik echt bijzonder :D

Enfin, toen de baan in. Ik merkte dat ze wel weer wat meer spanning had, kan ook komen omdat ik gewoon heel slecht was, of dat de zoon van de eigenaar een tijdje bij me stond te kletsen, maar ik ben gewoon rustig gebleven, gewoon hetzelfde gevraagd, en na 10 min kon ik prima opstappen.
Ze is ontzettend scheef, dus veel daarmee geoefend. Dat vond ze moeilijk, maar ze pikte het goed op.

Toen ging ik draven, in het begin is ze dan tegen het been, oren bijna in de nek, hoofd omhoog. Niet lekker dus. Het enige wat ik dan doe is voorwaarts houden.
Wanneer een paard stakerig gedrag vertoond, kijk ik altijd of er niet meer aan de hand is. Maar goed, ik weer stappen, en toen voelde ze zo los, wat heerlijk ws dat. Dus weer aandraven en wauw, ineens was ze daar. Los, voorwaarts, redelijk recht. En wat een beweging heeft ze dan, daar werd ik echt blij van. Ik hoefde alleen maar te zitten en te genieten.

Dus ik stapte met een brede glimlach af, heerlijk! En hoe slecht ik me voelde voordat ik opstapte, zo genoot ik toen ik afstapte. Nog iets bijzonders, toen ik afstapte, draaide ze haar hoofd naar me toe en hinnikte ze zachtjes. Daar gaat mijn pennyhart van smelten <3

Ik heb nog foto's van haar gemaakt, en weer een filmpje. Alleen huilie, t beste gedeelte staat er niet op, camera ging in slaapstand :')
Zal ze vanavond even posten.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:11

Super boeiend om te lezen hoe je het aanpakt, en met prachtige resultaten al! Aah dat hinniken wat heerlijk.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:14

Wat goed van je dat je toch doorgezet hebt zeg, ondanks dat je je zo slecht voelde! En wat een gaaf gevoel moet dat zijn geweest dat ze zelf naar je toe kwam!

Hoe merk je eigenlijk dat een paard scheef is? Waar uit zich dat in?

Wat fijn dat het al met al goed gegaan is en je met een lach afgestapte :) Dat gevoel moet je vasthouden. Ben ook wel benieuwd naar de foto's.
Mare... waarom gaat je camera op slaapstand tijdens het filmen? :P Wat een raar ding!

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:47

Fijn dat het je zo'n positief gevoel gaf! :j

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:01

wauw wat een mooi bericht! Wat fijn dat jullie samen zo goed gaan en dat ze je positieve energie geeft.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:58

Wat fijn dat jullie samen zo goed gaan!

Zat je nog een beetje op het wolkje van het rijden toen je dit typte? Het uit zich in elk geval in de woorden en zo te horen mag dat ook wel. Geniet ervan!

Anoniem

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:45

Ja ik realiseerde het me pas weer vanmorgen, dus dat was wel even bijzonder ja haha :D

Hier alvast wat foto's van Avontuur, aka Aafje :D (ja, ze heeft exzeem helaas)
Afbeelding

Dit is hoe ze me iedere keer nakijkt <3
Afbeelding

Vandaag weer gereden, ze was aardig gespannen weer, kan ook komen omdat ik wederom niet goed in mn vel zat, maar na het positieve van gisteren, zag ik het wel zitten om weer te gaan rijden. Helaas heb ik een probleempje met het zadel, het schuift ontzettend naar links, waardoor ik als eerste niet recht kon blijven zitten, maar ook vond Avontuur het uiteraard niet leuk. Dus voortijdig gestopt.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:07

Leuk om te lezen hoe ze vooruit gaat.. +:)+ +:)+
Tja.. een echte Animo dus.. die eist respect van de ruiter, anders verongeluk je ermee.. :o

Anoniem

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:11

Haha Casarell, dat heb ik wel eens eerder gehoord idd. Niet het makkelijkste karakter.

Hier nog een foto na het rijden, ben gewoon gaan poseren voor de draaiende camera en daar een still uit gehaald :D
Afbeelding

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:10

Wat een warme uitstraling heeft het dier in de ogen <3