Bijtgedrag Appoloosa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:33

Mensgericht worden ze dan uit wanhoop en eenzaamheid. Dat is sowieso al een nare reden om mensgericht te zijn.
Plus je krijgt een paardje dat mensen ziet als speelmaatje, en heb je al eens paarden/pony's met elkaar zien spelen? Dat is inclusief naar elkaar steigeren, elkaar opjagen en happen. Dat vinden ze heerlijk maar als mens is dat reuze gevaarlijk want ze worden erg snel erg sterk, dat wil je toch helemaal niet?

Dat afleren, als ze die natuurlijk speelbehoefte niet op een ander paard kunnen uitleven, is moeilijk en eigenlijk ook zielig, dan kunnen ze nooit eens lekker rouwdouwen immers!

Echt hoor, als je goed voor je pony wilt zorgen geef je haar een vriendje zodat ze niet door jou verplicht eenzaam haar leven hoeft te leiden.
Laatst bijgewerkt door troi op 11-05-16 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt


sloffiee

Berichten: 2305
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:33

Ik snap zoiezo niet dat ouders die er geen verstand van hebben een kind een pony geven die er ook nog niet veel verstand van heeft.. En dan al helemaal een jong dier
Een paard is nou eenmaal een kudde dier jou pony zal waarschijnlijk snachts geen oog dicht doen omdat hij constant allert moet zijn.. Staat ie in een kudde? Dan wisselen ze het af
Ook al zal der 1 shetje bij komen dat is altijd beter dan niets

Succes ts! Het komt vast goed met alle tips hier ;)

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:33

TS laat je niks wijsmaken, je hebt echt een appaloosa pony :j
Een beetje kenner ziet dat gelijkaan de lippen van je pony.

Verder ben ik erg benieuwd hoe ze er gaat uitzien in haar zomervachtje, zo geschoren ogen ze altijd anders.

Ze staat wel op een erg vette wei dus wees daar voorzichtig mee.
Stond ze bij de fokker ook op zoveel gras?

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Mondy

Berichten: 11820
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:35

nanne02 schreef:
Oke,
Mijn moeder vind het raar dat Kylie perse samen moet staan, de vorige eigenaar zei dat het wel kon en dat Kylie dan meer mens gerichter werD...


Dan is je moeder minder paardenmens dan gedacht ;)
Als de vorige eigenaar had gezegd dat je een pony in een donkere stal moet opsluiten en nooit naar buiten moet doen... was daar dan ook naar geluisterd ?
Die kleine donderstenen zijn sowieso al vaak niet goed opgevoed imo en dat ga je zeker krijgen met een die "mensgericht" gaat zijn.
Een paard moet paardgericht zijn..dat is het voornaamste.
Maar ik krijg nu het idee dat het een konijn met 4 hoeven is wat er gekocht is ;)
Hebben jullie iets van een stal op de wei ?
Pas op met dit vette gras, hier kunnen ze inderdaad snel hoefbevangen van worden.
Qua koppie herken ik er zeker wel een appie in :j

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:35

nanne02 schreef:
Oke,
Mijn moeder vind het raar dat Kylie perse samen moet staan, de vorige eigenaar zei dat het wel kon en dat Kylie dan meer mens gerichter werD...

Een duidelijke brief over de welzijnsregels mbt paarden. http://www.sectorraadpaarden.nl/uploads ... 11-def.pdf
Daarin staat ook:
Citaat:
d. Gedrag (sociaal contact): 9. Het houden van één paard is onwenselijk, tenzij dagelijks contact met één of meer soortgenoten mogelijk is. Toelichting: De sector wil het houden van één paard als onwenselijk gaan hanteren in haar advies aan de paardenhouders. Indien het houden van een paard helemaal zou worden verboden is de kans reëel dat paardenhouders vanwege een dergelijk verbod er een soortgenoot bij kopen maar eigenlijk niet de financiële middelen hebben om het dier te onderhouden, met alle gevolgen van dien voor het welzijn. Om deze situaties te voorkomen wil de sector niet overgaan op een verbod op het houden van één paard, maar zich vooral inzetten op advisering over de onwenselijkheid van het houden van één paard. Daarbij komt nadrukkelijk aan de orde dat ieder paard dagelijks mogelijkheden dient te hebben tot sociaal contact met een of meer soortgenoten. De SRP vindt dit beter dan het voorstel van de Dierenbescherming, die van mening is dat het houden van één paard verboden moet worden.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:35

nanne02 schreef:
Oke,
Mijn moeder vind het raar dat Kylie perse samen moet staan, de vorige eigenaar zei dat het wel kon en dat Kylie dan meer mens gerichter werD...

Als je iets mensgericht in je stal wilt, moet je er een mens in zetten :D .

Of denk je dat een pony gelukkiger wordt als hij "mensgerichter" is? Soms moet je niet denken aan wat jij zelf heel leuk zou vinden, maar wat je pony heel leuk zou vinden.

Daarnaast is het pure onzin. Een pony in een kudde maak je even mensgericht, als het maar goed opvoed . En daarnaast zit er gewoon een deel karakter in, ik heb paarden gekend die dol waren op aandacht van mensen en ik heb paarden gekend die zoiets van "ok geef me maar vlug een aai over mijn hals, maar nu wil ik terug grazen hoor".

Het voordeel dat je erbij krijgt echter is onbetaalbaar, je pony kan niet alleen met mensen maar ook met andere paarden overweg, èn voelt zich nooit eenzaam. Samenzetten is dus niets anders dan Win Win Win Win-situatie :) .

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

cinniz123

Berichten: 4391
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:44

Ik vroeg overigens naar foto's
Wie weet hadden we daar uit op kunnen maken waarom ze geschoren was maar ze ziet er goed uit.
Al kan je luizen niet zien op een foto ;)

Er zitten best wel wat harde reacties tussen maar dat komt waars dat die bokkers t idee krijgen dat ze advies in de wind slaat?
Maar denk dat meer en deel toch op haar manier wil helpen.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:45

Hallo TS! Wat een schattige pony :)

Ook ik heb vorig jaar mijn eerste jaarling gekocht, ook een merrie en toevallig óók met stippen op de kont (maar wel en slagje groter). Mijn pony stond vorig jaar in een weide met een groep paarden van verschillende leeftijden, waaronder een goede leider die haar dingen leerde over kuddegedrag - dat ze respectvol afstand moet houden, als laatst mag eten, en natuurlijk: dat ze niet zomaar mag bijten. Dan kreeg ze straf: ze werd weggestuurd, kreeg een trap, of een schop. Toch stond ze ook vaak lekker te kroelen met haar kuddegenootjes als ze zich netjes gedroeg: ze werd opgevoed en ze had vriendjes. Toen ze twee dagen flink ziek was en apart van de anderen moest staan, werd ze juist heel druk en vervelend: ze miste haar vriendjes.

Ik lees dat jij bang bent dat je merrie minder mensgericht wordt als ze met anderen staat: dat is niet zo. Mijn jaarling was erg blij mij te zien, en elke keer dat ik op de wei was kwam ze knuffelen en liet ze zich makkelijk meenemen.

Nu staat ze in een héééle grote wei met andere tweejarigen (dat heet opfok) waar ze kan rennen en spelen. Voor haar is het een soort 'vakantie': ze hoeft niet te werken en alleen maar te spelen. Hierdoor ontwikkelen de spieren goed en kan ze dingen zoals bijten of wild spelen met andere paarden doen en doet ze dit niet met mensen. Dat is belangrijk, want anders krijg je een jong paard dat met jou wil spelen of dat niet snapt dat je een hogergeplaatste niet mag bijten. Mijn merrie is trouwens nog steeds heel mensgericht: ik ga er één keer per week langs de wei om haar een aai te geven en haar hoeven te krabben, en dan loopt ze makkelijk mee en vindt ze het heel gezellig. Wel is haar aandachtsspanne erg kort omdat ze zo jong is: ze kan niet heel lang achter elkaar stilstaan, maar dat is niet zo erg want dat komt nog. :)

Mijn advies is dus: koop er een vriendje of vriendinnetje bij, of breng haar naar een opfok-weide waar ze met een grote groep kan leren spelen. Als je een paardje wil dat al rustiger is, zou ik een oudere pony erbij halen. Er zijn genoeg shetlanders voor weinig geld te koop. Misschien kun je je ouders dit ook laten lezen, zodat ze weten hoe een jong paard goed op kan groeien en hoe andere paarden een jong paard op kunnen voeden?

Veel succes TS, ik weet zeker dat jij het beste met je merrie voor hebt en dat je haar een superjeugd gunt! +:)+

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:50

Mooie reactie ygritte.

Ik hoop dat je er uitkomt met je ouders TS, succes!

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:50

Een nette en duidelijke reactie van Ygritte! Top!

Heavenly (Armani x Aktion) ~ Together since 2016 <3

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:53

nanne02 schreef:
Oke,
Mijn moeder vind het raar dat Kylie perse samen moet staan, de vorige eigenaar zei dat het wel kon en dat Kylie dan meer mens gerichter werD...



Jammer dat je moeder toch geen verstand van paarden blijkt te hebben.

Er is hier maar één verliezer en dat is het merrietje. Een pony is geen goudvis die je even aanschaft!

Je zegt dat je geen mensen kent in de buurt die kunnen helpen. Welke buurt woon je ongeveer? Misschien is er een bokker die wil helpen. Of anders even een rondje rijden en hier en daar wat rondvragen. Over het algemeen vinden mensen het helemaal niet erg om wat uit te leggen, mits je er voor open staat.

De reactie van Ygritte is erg duidelijk, en goed beschreven, waarom het belangrijk is dat hij niet alleen staat.

StalNollie

Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:58

leuk ponytje,

Nanne het is inderdaad beter met weide genoten. mijn oude pony van nu 28 heeft jaren alleen gestaan en vertoonde erg dominant gedrag (niet naar mijn maar omgeving) nu staat ze samen in een kudde en ze is nog dominant maar je ziet dat ze veel gelukkiger is. maar dat hoeft niet perse NU over enkele weekjes als de geschikte weidegenoot hebt gevonden. er is gras genoeg bij jullie

ik zou haar niet meer met deken opzetten, onze pony's hebben nu ook hun zomervacht en staan gewoon buiten ook in de regen.

hoefbevangen kan iedere pony worden ongeacht de leeftijd. het gras bij jullie is vrij hoog en minder voedzaam dus wel iets minder kans, maar daar kan ik je verder niet veel over vertellen omdat ik daar niet zo heel veel vanaf weet. (wij doen aan strookbegrazing).

en nog een tip leuk en mooi dat hout daar maar ik zou daar wel een draadje omheen zetten, binnen enkele weken gaat ze daar aan bijten en houd je niks over.

en voor het bijten in jou toch een forse nee of tik geven. na paar keer snapt ze dit, het is een paard geen mens. paarden worden door elkaar ook gecorrigeerd door een 'schop'

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:00

@StalNollie
Een geschoren vacht is helaas niet waterdicht.
Een mini buitje is dan geen probleem, maar een flinke plens kan hij dan niet hebben.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-16 18:18

Oké, bedankt allemaal! We hebben vandaag een stuk afgezet dus kan ze niet in de hele wei grazen, ik ga op zoek naar een opfok :D

Kleine sterren blinken 't meest

testes76

Berichten: 1028
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Noord brabant

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:40

Wat een leuk paardje heb je daar! T is niet erg dat je wat minder verstand hebt van paarden ( je moet ergens beginnen). Maar zorg dat je mensen om je heen hebt die je kunnen helpen, les kunnen geven en adviezen. Dat is wel erg belangrijk hoor. Vraag en lees veel en doe wat met de adviezen; veel plezier samen en dan komt t helemaal goed met jullie +:)+

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:43

TS je bent top +:)+ . Een ding is toch al zeker, diertje heeft geluk dat hij verkocht is en bij jou terrecht is gekomen. Jij bent tenminste iemand die naar goede raad wil luisteren en echt iets wil doen, bij zo iemand is hij veel beter af +:)+ .

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-16 16:28

Ahh, dank jullie wel! Ik ben echt dol op haar <3 ik ga mij er zeker veel meer in verdiepen! :j

Kleine sterren blinken 't meest

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:30

Mijn complimenten +:)+

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:56

Wat een mooie pony!Jaarlingen kunnen bevangen raken maar dat komt niet vaak voor.
Opfok is niet noodzakelijk,gewoon een shet erbij....zou ook voldoen.
Niet vergeten te ontwormen,met iets wat ook tegen veulenwormen werkt.Want dat doen niet alle middelen,en veel dierenartsen weten dat niet of zijn het vergeten.
Succes met je mooie pony!

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-16 17:28

Dankje jullie, ik heb al een stukje afgezet, en ontwormen en bekappen komt helemaal in orde! :j

Kleine sterren blinken 't meest

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:27

TS, ik vind het echt top hoe je reageert :)

Mijn pony heeft ook jarenlang alleen gestaan door onwetendheid van onze kant en die werd echt een draak en nu is het een rustige ruin die mijn nieuwe grut mag opvoeden. Ik denk dat hij niet gestoord is geworden, omdat hij nog wel snuffelcontact had met anderen en hij is zelfs iets te vergevend tegenover Jorie, die hem echt als een draak aan uittesten is, haha.

Alex en Jorie <3

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-16 19:25

Ohh, wat een boefie! :D was het eerst een hengst en heb je hem ruin gemaakt of was tie al ruin? Dat kan ook veel schelen... :j Shet, appie? Of wat heb jij?

Kleine sterren blinken 't meest

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:15

Ik ben daar heel streng in. Bijten = bijten en dit mag niet. Mijn paard heeft mij ooit 1x gebeten en ik heb die toen een flinke tik op zijn neus gegeven. Achteraf heeft hij dit nooit meer gedaan.

Wat soms ook wel helpt is heel kwaad 'nee!' zeggen. De meeste paarden hebben dit heel snel door. Als mijn paard nu iets doet wat niet mag en ik zeg op een strenge toon 'nee' dan begrijpt hij dat.

Je hoeft ze niet persé een tik te verkopen maar wel consequent omgaan met dat gedrag, zeker omdat ze ook nog zo jong is.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-16 16:00

oke, het gaat nu al steeds beter! ik heb een soort kennis die zelf een pony heeft en heel veel van pony's weet, zij heeft mij het een en ander vertelt ( ze komt binnenkort een keer een 'lesje'geven) ze zei ook dat ik te lief voor kylie was en dat ik haar strenger moet aanpakken ook omdat ze een jaarling is, dit gaat inmiddels super! +:)+ ook ben ik in mijn zoektocht naar een andere pony er 2 tegen gekomen, nu aan jullie de vraag welke is handiger?
1. een zwarte pony, merrie, van 19 jaar
2. een vosje, merrie van 3 jaar
wat zouden jullie doen als jullie een jaarling hadden en er een pony bij moesten zetten, qua geld zijn ze trouwens gelijk :+

Kleine sterren blinken 't meest

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-16 16:08

of...
3. een 21 jarige vosje, ruin

Kleine sterren blinken 't meest


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers