Over een viaduct met je paard (over de snelweg)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:17

Josien_ schreef:
Ja het is maar net hoe je het ziet natuurlijk. Het is wel de bedoeling dat ze die dingen in alle rust kan doen he ;) . Niet er heen lopen met een gestrest paard en weer terug lopen met een gestrest paard. Dat werkt inderdaad averechts.


Maar daarmee bevestig je de stress tenminste niet. Dat zal dan inderdaad de eerste paar keer gestrest gaan maar na een paar keer heeft een paard gauw genoeg door dat er echt niets gebeurt.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:18

een viaduct is voor een paard heel raar. Ze kunnen geen diepte zien, en krijgen zo een beetje het idee dat het direct op hun af komt.

Weet niet of je een viaduct in de buurt heb waar haast geen verkeer rijdt. Dan zou ik daar beginnen. Voor de rest een braaf paard mee, kan altijd werken. En elk positieve stap belonen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 12:20

felicity schreef:
Voor mij is met andere paarden of andere ruiters geen mogelijkheid.
ze verklaren me hier voor gek dat ik naar het bos wil aan de andere kant.

Denk dat ik maar gewoon een keer op zondagochtend heel vroeg ga. En dan maar even heel asociaal over de 80 km weg in een drafje.



Ik kan wel met je mee gaan met onze koudbloed, die geeft nergens wat om *\o/*

Josien_

Berichten: 9042
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:04

mang schreef:
Josien_ schreef:
Ja het is maar net hoe je het ziet natuurlijk. Het is wel de bedoeling dat ze die dingen in alle rust kan doen he ;) . Niet er heen lopen met een gestrest paard en weer terug lopen met een gestrest paard. Dat werkt inderdaad averechts.


Maar daarmee bevestig je de stress tenminste niet. Dat zal dan inderdaad de eerste paar keer gestrest gaan maar na een paar keer heeft een paard gauw genoeg door dat er echt niets gebeurt.


Zou ik normaal gesproken ook doen. Maar in deze situatie zou ik het rustiger aan doen.
Maar wat je doet is heel erg afhankelijk van jezelf en je paard. Voor de een werkt het een beter en voor de ander het andere.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:10

lijkt mij doodeng!

Niene87

Berichten: 3406
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Re: Over een viaduct met je paard (over de snelweg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:13

Niet alleen gaan
altijd zorgen voor een braaf stabiel paard.

Als je dat vaak doet leert het andere paard vanzelf dat het goed is en er niks gebeurd. Zo gewoon doorbouwen en door gaan en dan kan je uiteindelijk na veel kilometers over die viaduct ook alleen..

Ik heb het regelmatig moeten doen met mijn kwpn'er en als er maar een braaf paard mee was waar je eventueel de neus in de kont kan drukken en waar die op kan steunen. Nooit problemen gehad.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 07:27

friesam schreef:
felicity schreef:
Voor mij is met andere paarden of andere ruiters geen mogelijkheid.
ze verklaren me hier voor gek dat ik naar het bos wil aan de andere kant.

Denk dat ik maar gewoon een keer op zondagochtend heel vroeg ga. En dan maar even heel asociaal over de 80 km weg in een drafje.



Ik kan wel met je mee gaan met onze koudbloed, die geeft nergens wat om *\o/*


Dat zou fijn zijn. Kom je uit de buurt?

Utixo

Berichten: 6606
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Over een viaduct met je paard (over de snelweg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 07:32

Ik zou juist even in de gaten houden wanneer er file staat onder het viaduct, en dan gaan. Dan heb je in ieder geval geen voorbijrazend verkeer onder je. Betekend wel dat je gelijk weer terug moet, want anders is de file opgelost.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Over een viaduct met je paard (over de snelweg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 07:44

Ik woon dus in kaatsheuvel we als wij naar de bossen gaan moeten we er dus overheen.
Heb er veel voor de eerste keer overheen geleid en mijn ervaring leert is dat als je met een groep gaat je redelijk safe zit.
Mijn haflinger is in haar eentje wat meer kijkeriger en schrikkeriger Bijv en in een groep geen blikken of blozen.
Met mijn vorige paard een draver verongelukte Ik Bijna maar in een groep hetzelfde verhaal.
Ik zet gewoon steeds mijn verstand op 0 maar het is dan ook goed beveiligd bij ons dus wel een verschil

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:00

Ik zou ze inderdaad in het 2 span zetten met een ouder bomproef paard.dat ook niet mee gaat rennen .dus als ze weg wilt dat andere paard denkt van nee we stappen nu rustig en gaan niet rennen.dan kan ze stuiteren zoveel ze wilt maar kan nergens heen.

Mariska_87
Berichten: 267
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Over een viaduct met je paard (over de snelweg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:08

Is het echt noodzakelijk om te gaan? T lijkt echt als of je paard een enorm trauma heeft..

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 08:13

Mariska_87 schreef:
Is het echt noodzakelijk om te gaan? T lijkt echt als of je paard een enorm trauma heeft..


Ja er is geen rijbak en de andere kant op kom je in het dorp.

Dus verder kom je niet ver met het paard (niet mijn eigendom).

Paard heeft ook echt een trauma (en geluk dat alles en iedereen nog leeft) want als ze echt de snelweg op gelopen was. Ze was al onderaan de afrit.

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Over een viaduct met je paard (over de snelweg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:16

Hoe doet je paard het als je met oogkleppen zou rijden?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 08:19

Urion schreef:
Hoe doet je paard het als je met oogkleppen zou rijden?


Dat kunnen we wel eens proberen.


Deze winter komt er een rijbak maar dat betekend nog niet dat ze niet over het viaduct hoeft voor een lekker ontspannen bosrit (met de trailer gaat goed)

janouk
Blogger

Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:37

Ik denk eerder dat jij een trauma hebt dan je paard. :o :o
Paard naast een ervaren menpaard, paard aan de binnenkant van de weg zetten, oogkleppen dicht vouwen en voorwaarts over het viaduct rijden,
Zo leert hij van het ervaren menpaard.
En niet rottig bedoeld,, misschien is het beter dat jij op flinke afstand blijft, om niet jouw spanning over te brengen

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 08:39

janouk schreef:
Ik denk eerder dat jij een trauma hebt dan je paard. :o :o
Paard naast een ervaren menpaard, paard aan de binnenkant van de weg zetten, oogkleppen dicht vouwen en voorwaarts over het viaduct rijden,
Zo leert hij van het ervaren menpaard.
En niet rottig bedoeld,, misschien is het beter dat jij op flinke afstand blijft, om niet jouw spanning over te brengen



Ik ben niet degene die op het paard zat toen het is gebeurt en ben er zelfs niet bij geweest. En heb het nooit zelf geprobeerd, ik ben niet haar ruiter ik rij een ander paard en rij met dat paard zelf wel over het viaduct dus dat denk ik niet. Ik heb wel paard en gewonde meeloper opgehaald aan de andere kant van het viaduct, dus heb alleen het resultaat gezien.
Laatst bijgewerkt door IrishDraught op 18-09-14 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:41

Ik zal eerst begingen door te oefenen met de oprit van viaduct en leer je paard desnoods om door te grazen in berm. Want mocht weer vandoor gaan dan is dat minder erg dan een paard wat de snelweg op rent.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Over een viaduct met je paard (over de snelweg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:58

Klopt wel wat gezegd word, wie het ook is ... Ze brengen omdat ze weten wat ze doet onbewust al spanning over Op het paard waardoor die emoties al versterkt en bevestigd worden bij het paard.
Eigenlijk zou er een compleet blanco iemand een keer mee moeten gaan die niet bang is.
Of naast de ander

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Over een viaduct met je paard (over de snelweg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:07

Poeh, herkenbaar! Lang geleden, met een uberbrave pony ging ik nietsvermoedend de snelweg over. Hij zag ineens autos onder zich door komen en schoot totaal in paniek. Dat was ff schrikken. Mn sensibele merriegeval, die van een blaadje al kan schrikken gaat er zonder blikken of blozen overeen....

Ik zou het, als het echt moet, proberen met een grotere groep (wel zeker weten dat er geen een is die het eng vind), of in tweespan. De tip van de kleppen vind ik ook een goede! Succes!

Syberdepiep

Berichten: 1601
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Over een viaduct met je paard (over de snelweg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:26

Als ik wil buitenrijden moet ik een viaduct de A4 bij Leiden over, dat is 2x 3 baans en 100km p/u ;-) . Recreatiegebied is 5 min stappen van m'n huis dus nemen dat er maar bij, iedereen in onze omgeving gaat erover. De eerste keer vond m'n paard het best spannend maar we zijn en samen vrij vlot over gegaan alsof er weinig aan de hand was, vond het zelf ook enorm spannend hoor. Maar had hem toen al 8 jaar en gingen samen regelmatig op pad met trailer naar strand etc, waren al wat gewend. Het is een enkele autoweg met fietspad erlangs, dus nog vrij breed voor een brug. Alleen komt de reling net onder m'n knie als ik op m'n paard zit dus rij het liefst langs de grens van fietspad tegen de weg aan, voel ik me het veiligst mocht ie een keertje struikelen... Na een aantal keer was het helemaal gewoon. Toch schieten de vrachtwagens vlakbij onder je de brug onderdoor en voel je zelfs op je paard de brug denderen. Sommige idioten vinden het ook nog leuk om flink te toeteren als ze je passeren onder de brug, zelf vrachtwagens. Zolang dit nog verantwoord gaat zie ik het maar als een extra schiktraining.
Ik denk dat je zoals hierboven al paar keer geadviseerd wordt gewoon met andere ruiters moet gaan zodat je paard kan leren dat het heel normaal is. Gewoon de tijd nemen je paard goed te laten kijken en z'n vertrouwen te laten winnen. Ik wil met de tijd m'n jaarling ook aan de hand meenemen om dit soort situaties al te leren kennen, liefst met andere paarden erbij. Het zijn vluchtdieren, maar met veel vertrouwen en oefenen van verschillende situaties kunnen ze aardig bomproef worden. Succes ermee!

liefhelietje

Berichten: 1920
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:38

BopjeBo schreef:
Als ik wil buitenrijden moet ik een viaduct de A4 bij Leiden over, dat is 2x 3 baans en 100km p/u ;-) . Recreatiegebied is 5 min stappen van m'n huis dus nemen dat er maar bij, iedereen in onze omgeving gaat erover. De eerste keer vond m'n paard het best spannend maar we zijn en samen vrij vlot over gegaan alsof er weinig aan de hand was, vond het zelf ook enorm spannend hoor. Maar had hem toen al 8 jaar en gingen samen regelmatig op pad met trailer naar strand etc, waren al wat gewend. Het is een enkele autoweg met fietspad erlangs, dus nog vrij breed voor een brug. Alleen komt de reling net onder m'n knie als ik op m'n paard zit dus rij het liefst langs de grens van fietspad tegen de weg aan, voel ik me het veiligst mocht ie een keertje struikelen... Na een aantal keer was het helemaal gewoon. Toch schieten de vrachtwagens vlakbij onder je de brug onderdoor en voel je zelfs op je paard de brug denderen. Sommige idioten vinden het ook nog leuk om flink te toeteren als ze je passeren onder de brug, zelf vrachtwagens. Zolang dit nog verantwoord gaat zie ik het maar als een extra schiktraining.
Ik denk dat je zoals hierboven al paar keer geadviseerd wordt gewoon met andere ruiters moet gaan zodat je paard kan leren dat het heel normaal is. Gewoon de tijd nemen je paard goed te laten kijken en z'n vertrouwen te laten winnen. Ik wil met de tijd m'n jaarling ook aan de hand meenemen om dit soort situaties al te leren kennen, liefst met andere paarden erbij. Het zijn vluchtdieren, maar met veel vertrouwen en oefenen van verschillende situaties kunnen ze aardig bomproef worden. Succes ermee!

Pfffff als ik dit lees krijg ik helemaal de kriebels :o , ik ben niet heel bang aangelegd maar zou het echt niet durven. En dan ook nog van die idioten die het grappig vinden om te toeteren!

MoOtJuHh

Berichten: 963
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Re: Over een viaduct met je paard (over de snelweg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:56

Weet je waarvoor ze bang is? Als het puur het geluid is, zou je het omgekeerd kunnen proberen. Dus een snelweg zoeken die over het viaduct gaat en jij met het paard eronder door. Het geluid blijft, maar ze kan niet naar 'beneden' springen. De enige optie is dan eigenlijk nog naar 'voren' of 'achteren'.
Hier in het bos zijn er 2 viaducten waar je onderdoor zou kunnen. Helaas voor jou te ver, maar misschien is dat ook bij jou in de buurt aanwezig.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:03

OP een zondagochtend gaan> Vroeg! Dan is het zowel op de snelweg als op het viaduct het meest rustig. Neem ik aan. Rij over hetmidden van de weg. Niet over het fietspad want dan kunen ze naar beneden kijken.. Zo ben ik ook met mijn paard begonnen

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:05

Nog even binnenvallend. Ik denk niet dat je paard de auto's of drukte eng vind. Meer het feit dat de auto's onder haar door rijden. Als jij op de viaduct staat ziet het paard een auto recht op zich af komen. Sommige snappen dan niet dat die onder hun door gaan. Toen ik voor het eerst met mijn pony een viaduct over ging schrok hij ook. Hij dacht gewoon dattie aangereden zou worden. Tegenwoordig schrikt hij niet meer maar helemaal ontspannen loopt hij ook niet. Hij blijft het raar vinden. Ik heb hem toen van de zijkant een poosje laten kijken. uiteindelijk ging hij zelf op onderzoek uit.

FrNo
Berichten: 3678
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:33

Nanda schreef:
OP een zondagochtend gaan> Vroeg! Dan is het zowel op de snelweg als op het viaduct het meest rustig. Neem ik aan. Rij over hetmidden van de weg. Niet over het fietspad want dan kunen ze naar beneden kijken.. Zo ben ik ook met mijn paard begonnen


Misschien kun je hier bij ook iemand met de auto mee laten rijden en dat je voor of achter die auto rijdt, zodat je meer naar het midden kan en andere auto's af moeten remmen.