belonende klopjes werken niet meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvaLoveyouxx
Berichten: 392
Geregistreerd: 07-05-14

belonende klopjes werken niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 09:07

ik oefen graag dingen met mijn verzorgingspaard.
ik geef hem vaak een klopje op de hals en op de wang.
maar toen ik eens op een manege kwam zag ik dat bijna iedereen dat als beloning gebruikte.
ik doe dat ook wel eens maar ook heel vaak als hij gewoon staat.
werkt dat dan nog wel?

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: belonende klopjes werken niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:09

wat oefen je dan met je paard?
als je VD doet dan zal ik met suikervrije of gezonde snoepjes belonen.
belonen na het rijden zal ik gewoon nog steeds met een klopje of aai op de hals doen

EvaLoveyouxx
Berichten: 392
Geregistreerd: 07-05-14

Re: belonende klopjes werken niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 09:12

basis vrijheidsdressuur

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:13

EvaLoveyouxx schreef:
basis vrijheidsdressuur

oké gewoon aai blijven geven en als hij dat niet goed vind gewoon beginnen met gezonde snoepjes
(met geen of weinig suiker)

EvaLoveyouxx
Berichten: 392
Geregistreerd: 07-05-14

Re: belonende klopjes werken niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 09:15

oke bedankt. ik gebruik subli paardensnoepjes.daar zit alleen haver in enzo geen suiker

MarliesV

Berichten: 15211
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: belonende klopjes werken niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:20

Je kan als beloning ook bv met wortelen gaan werken. In hele kleine stukjes snijden en in je zak stoppen.

Deze zijn gezonder dan snoepjes. Of je zoekt een vitaminekorrel die een redelijk formaat heeft.

Mocht je niet willen voeren (die van mij wordt erg opdringerig van voer) dan kan je overwegen om te gaan clickeren.

EvaLoveyouxx
Berichten: 392
Geregistreerd: 07-05-14

Re: belonende klopjes werken niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 09:22

oke bedankt. maar van wortels krijgen ze daar na een tijd geen dikke benen van door alle vocht?
en wat houd clikeren precies in

Anoniem

Re: belonende klopjes werken niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:17

Dit hoort niet op AP maar op OPG daarom verplaats ik het topic daar naar toe.

AP => OPG

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: belonende klopjes werken niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:23

Wortels kunnen geen kwaad, dat gebruik ik zelf ook en mijn pony heeft geen dikke benen (doe al 2 jaar VD). Stukjes appel kan je ook gebruiken.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: belonende klopjes werken niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:32

Ik heb hier 1 schuurder die beide niet mag hebben. Snoep hier is wiesencobs van marstall (grasbrok) ook favoriet en zeker zonder dingen waar ze last van krijgen of dik van worden.

xlexxii
Berichten: 78
Geregistreerd: 04-05-14
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:24

EvaLoveyouxx schreef:
oke bedankt. maar van wortels krijgen ze daar na een tijd geen dikke benen van door alle vocht?
en wat houd clikeren precies in

Als je pony stilstaan moeilijk vind, en ze staat gewoon normaal zoals jij beschrijft zou ik inderdaad een klopje geven, anders zou ik het niet doen.. Ik weet niet of het zo is dat ze er dan aan gewend raken,
Maar het zou dan indd best is kunnen dat ze daar geen genoegen meenemen..
Ik denk dat ze bedoelt met clicker, wat ze ook met hondentraining gebruiken?

Brenda_85
Berichten: 264
Geregistreerd: 14-04-14
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:45

Wat ook goed werkt is met je stem belonen! Als hij iets goed doet enthousiast prijzen met blije stem :)

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:54

EvaLoveyouxx schreef:
ik oefen graag dingen met mijn verzorgingspaard.
ik geef hem vaak een klopje op de hals en op de wang.
maar toen ik eens op een manege kwam zag ik dat bijna iedereen dat als beloning gebruikte.
ik doe dat ook wel eens maar ook heel vaak als hij gewoon staat.
werkt dat dan nog wel?

Dit werkt wel zeker nog steeds zo, want het is niet alleen het klopje wat je geeft maar ook de intentie die je overbrengt. Paarden zijn daar heel gevoelig voor. ;)

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: belonende klopjes werken niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:30

Als ze jou nu eens heel uitbundig klopjes gaan geven ga je dan ook dit als een stevige beloning apprecieeren ?
Belonen is rust, even de druk er af halen, meer hoeft dit eigenlijk niet te zijn.

pien_2010

Berichten: 43484
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:39

EvaLoveyouxx schreef:
ik oefen graag dingen met mijn verzorgingspaard.
ik geef hem vaak een klopje op de hals en op de wang.
maar toen ik eens op een manege kwam zag ik dat bijna iedereen dat als beloning gebruikte.
ik doe dat ook wel eens maar ook heel vaak als hij gewoon staat.
werkt dat dan nog wel?


Je probeert te communiceren met je paard en een klein zacht klopje kan daar onderdeel van uit maken. Zoals bij mij en mijn paard, als ze iets ziet wat ze helemaal niets vindt en zich spant, dan kriebel ik tussen haar oortjes met een hand en zeg rustig "ga maar, durf je wel". Dat begrijpt ze want ze ademt uit en gaat er langs.
Als we dressuur oefening doen en iets nieuws is ze soms wat gespannen, klein handje tegen de hals en "braaaf" met bepaalde intonatie en ze weet het is OK. Zo ook met ja , nee, en uhuh.
Als ze het goed heeft gedaan met de dressuur en het werk is gedaan, stap ik af en krijgt ze een echte huk waarbij hoofd over mijn schouders en mijn armen om haar hals kroelen haar links en rechts of krabben eens lekker op jeuk plekjes. Zadel losser, hoofdstel uit, beugels omhoog en samen kuieren we dan rustig naar huis. Natuurlijk hoort daar op de wei paar hapjes gras eten bij. Als ik dat doe loopt een blij ogend tevreden paardje naast me naar huis. Reken maar dat ze weet dat ze super heeft gewerkt.
Dus als jouw klopje een zacht lief klopje is op hals en wang en daar zit en bepaald systeem in, dan reken maar dat je paard weet dat ze het goed doet. Dat is wat anders als wat je ook wel eens ziet dat harde kloppen op de hals. Lijkt me erg onplezierig en averechts werken.

_Lisaa_

Berichten: 4234
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Monster.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:44

xAnthea schreef:
Wortels kunnen geen kwaad, dat gebruik ik zelf ook en mijn pony heeft geen dikke benen (doe al 2 jaar VD). Stukjes appel kan je ook gebruiken.


Wortels en appels zitten juist heel veel suikers in kan je beter gewoon basis biks pakken en per beloning 1 zo'n staafje geven of komkommer oid daar zit alleen maar water in..

Het beste is zoals hierboven al gezegd gewoon met je stem belonen en heel af en toe een brokje, gewoon heel enthousiast alsof je een halve tammen bent praten tegen je paard met hele hoge enthousiaste stem dat vinden ze meestal vinden ze dat juist heel leuk haha, de mijne iig wel!
Laatst bijgewerkt door _Lisaa_ op 13-05-14 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: belonende klopjes werken niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:46

Tsja, eerlijk, ik zou ook niet willen werken voor een klopje op mn nek :=

Gewoon wortels, appels en andere gezonde dingen (basisbrok bijv) aan stukjes snijden en daarmee gaan werken. Hoeven geen halve wortels te zijn, gewoon hele kleine stukjes.
Als je wil dat je paard enthousiast voor je werkt, moet hij er wel wat voor terug krijgen natuurlijk.

En als paarden opdringerig worden met vrijheidsdressuur, dan gaat er iets mis in je basis, dat ligt niet aan het voer.

Amber2004
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:42

ik zou gewoon een klopje op zijn hals geven. /3 /3