Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katyatje

Berichten: 1865
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:13

Natuurlijk kan het zonder bit.
De tip van koetjeboe is wel een goede. En TS, in jouw situatie mag je echt niet bang zijn om je paard een keer flink op zijn donder te geven. Hij heeft helemaal geen respect voor je als hij je zo mee sleurt en zelfs niet luistert als je tegen trekt. Op het moment dat ie nog maar kijkt naar het gras vraag je zijn aandacht door een ruk, slingeren of weet ik veel wat. Als hij dan nog een hap durft nemen verkoop je hem gewoon een goeie tik. En een goeie tik betekent dat hij stopt met eten! Dat zal de eerste keer misschien hard zijn, maar geloof me, ze leren het snel.

Nala

Berichten: 8195
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 21:16

Ik schaam me hier best wel voor maar ik heb in mijn hele leven pas 2 keer een paard gelongeerd (omdat het in de vorige posts over een trekje aan de lijn geven, dus wss longeren), dus ik wil ook niks verkeerd doen. Zal dat dan ook invloed hebben op buiten? Want als ik echt snel genoeg een rukje aan het touw geef is hij zo weer met zn koppie erbij en gaat hij niet eten, dat is een of twee keer gebeurd. Maar dat ik werkelijk om de tien meter een rukje aan het touw moet geven is zo vermoeiend en werkt (omdat we ook pas begonnen zijn met oefenen) nog niet zo goed.

Ik weet dat ik hem eens flink op zijn donder mag geven maar ik weet niet precies hoe en wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:16

MorganeR schreef:
Ik schaam me hier best wel voor maar ik heb in mijn hele leven pas 2 keer een paard gelongeerd, dus ik wil ook niks verkeerd doen. Zal dat dan ook invloed hebben op buiten? Want als ik echt snel genoeg een rukje aan het touw geef is hij zo weer met zn koppie erbij en gaat hij niet eten, dat is een of twee keer gebeurd. Maar dat ik werkelijk om de tien meter een rukje aan het touw moet geven is zo vermoeiend en werkt (omdat we ook pas begonnen zijn met oefenen) nog niet zo goed.

Ik weet dat ik hem eens flink op zijn donder mag geven maar ik weet niet precies hoe en wat.


Als je het moeilijk vind inschatten zou ik eens iemand vragen die wat meer ervaren is en beter kan timen. Iemand die ervaring heeft met grondwerk bijvoorbeeld.

Nala

Berichten: 8195
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 21:18

Ik heb ook al een berichtje gestuurd naar de eigenaresse of we eens een keer samen kunnen gaan wandelen, zodat ik kan zien hoe zij t aanpakt. Helaas nog geen reactie maarja, mensen hebben natuurlijk meer te doen dan wachten op smsjes van bijrijdsters hahaha.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:18

MorganeR schreef:
Ik schaam me hier best wel voor maar ik heb in mijn hele leven pas 2 keer een paard gelongeerd (omdat het in de vorige posts over een trekje aan de lijn geven, dus wss longeren), dus ik wil ook niks verkeerd doen. Zal dat dan ook invloed hebben op buiten? Want als ik echt snel genoeg een rukje aan het touw geef is hij zo weer met zn koppie erbij en gaat hij niet eten, dat is een of twee keer gebeurd. Maar dat ik werkelijk om de tien meter een rukje aan het touw moet geven is zo vermoeiend en werkt (omdat we ook pas begonnen zijn met oefenen) nog niet zo goed.

Ik weet dat ik hem eens flink op zijn donder mag geven maar ik weet niet precies hoe en wat.


Ik denk dat als jij het stug vol blijft houden om de 10 meter een rukje te geven dat jij degene gaat zijn die wint. :j

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23480
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:21

MorganeR schreef:
Ik heb ook al een berichtje gestuurd naar de eigenaresse of we eens een keer samen kunnen gaan wandelen, zodat ik kan zien hoe zij t aanpakt. Helaas nog geen reactie maarja, mensen hebben natuurlijk meer te doen dan wachten op smsjes van bijrijdsters hahaha.


Dan hoop ik voor jou niet dat zij dezelfde methode hanteert als ik :+

Ik heb mijn pony's nu 10 en 16 jaar en vanaf het begin gewandeld met zweep en zodra die kop omlaag ging meteen een tik! Heel sneu, vast, maar als ze aan het werk zijn word er niet gevreten.
Ik heb het in al die jaren misschien 5x moeten doen maar verder nooit. Ze komen nog altijd heel blij aanrennen als ik aankom en zijn niet bang of kopschuw. Ik kan de kleinste kindjes ermee door het gras laten stappen met het touwtje aan het uiteinde vast maar vreten doen ze vast niet.
Het is een paard hoor, niet je moeder.

Nala

Berichten: 8195
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 21:25

@polly, volgens mij heb jij al door waar mijn probleem ligt haha, ik ben veel te lief en bang dat die kleine band die ik nu met hem heb dan weg is haha.

Ik weet dat als ik volhoud dat ik dan win, maar mijn god, hij trekt me zowat de arm uit de kom als hij naar het gras hapt. Daarom doet het na een paar keer ook best pijn om tegen te trekken.

EvelienKiss

Berichten: 942
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:47

Zodra mijn paard al aanstalten maakt om naar beneden te duiken, gooi ik een leadrope naar de kont om haar te versnellen. Als je geen leadrope hebt, kan je een longeerzweep gebruiken. Je tikt niet perse aan, je zwaait er mee rond achter de kont om haar op te drijven. Voorkom dat je haar moet weg trekken, laat haar lopen, lopen, lopen. Als ze netjes achter je blijft lopen, beloon je haar door haar NIET op te drijven. Mijn paard krijgt niet de kans om vaart te minderen. En mijn paard maalt trouwens niet meer om gras sinds ze onbeperkt hooi krijgt. Ook een idee ;-)

Nala

Berichten: 8195
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 21:56

Zoals al eerder gezegd, hij is niet mijn paard dus helaas kan ik geen keuzes maken over voeding. Het is wel een idee ja, zo door laten lopen. Maar helaas kan ik hem niet doordrijven totdat hij draaft ofzo, hij is namelijk op dit moment een beetje kreupel en hij moet dus gewoon zijn beweging krijgen, maar niet echt werken.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23480
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:59

MorganeR schreef:
@polly, volgens mij heb jij al door waar mijn probleem ligt haha, ik ben veel te lief en bang dat die kleine band die ik nu met hem heb dan weg is haha


Die band wordt alleen maar sterker als je hem de duidelijke grenzen geeft die hij nodig heeft. Van 100 zachte tikjes word hij echt niet blijer dan van 1 flinke

Maflinger_S
Berichten: 12172
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:04

Mijn mafje is ook nogal van het eten onderweg. Dus neem ik haar alleen mee met een hengstenketting onder het koppie door want ik ben ook niet zo goed in een voortdurende trekwedstrijd als ik haar alleen aan een halstertouwtje vast heb. Daar word ik chagerijnig van ... en zij ook. Nu heeft ze wel wat speelruimte maar trekken naar het gras wordt tegengehouden door een rukje aan de ketting. Goede timing is hierbij belangrijk en zo lang ponybeest braaf mee loopt heeft ze geen last van de ketting.
Verder helpt het ook om zelf gefocust te zijn: vertel jezelf (en je paard) waar je naar toe wilt wandelen en hou je daar ook aan. Wat niet werkt is halfbakken aan de wandeling beginnen: ach, als ze eet is dat niet zo erg voor 5 minuten. Nee dus, consequent zijn, eten mag alleen als jij dat bepaalt. En dat mag best ergens onderweg een half uurtje zijn als dat haar gezondheid niet schaadt. Grazen aan de hand vind ik altijd wel een ontspannen bezigheid. Maar daarna moet er weer gewoon braaf meegelopen worden.

Nala

Berichten: 8195
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 22:08

Ik probeer dus ook zo hier en daar bewust een momentje grazen in te lassen, maar het feit dat ik het dan "geef" en ook weer "neem" dringt nog niet echt tot zn koppie door helaas. Via privéberichten is me al heel vaak gezegd dat ik gewoon het bit erin moet hangen en dat ik niet klaar ben om zonder bit met een paard te lopen. Ik begin dit zo langzamerhand te geloven maar ik weet ook niet hoe ik de cirkel "ik heb niet genoeg ervaring, dus ik doe het nog niet, dus ik heb niet genoeg ervaring, dus ik doe het niet" dan kan doorbreken.

Maflinger_S
Berichten: 12172
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:13

Met begeleiding. Je wordt hier alleen handig in door het te doen, het liefst met iemand die goed is in timing. En zoals gezegd, focus, ook niet onbelangrijk.

Nala

Berichten: 8195
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 22:14

Ik zou het liefste nu naar stal rennen om het uit te proberen maar helaas, het is al laat en ik denk ook niet dat mijn ouders het op prijs stellen haha. Morgen komt de dierenarts om naar de kreupelheid te kijken (hij is al een tijdje stijf) dus morgen kan ik waarschijnlijk ook niet gaan.

Thats_Me

Berichten: 10948
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:16

Aai aai mentaliteit dus. Nou meid daar ga je niet ver mee komen. Paard loopt letterlijk over je heen. Ooit eens naar paarden in kuddeverband gekeken? Die gaan ook niet lief met elkaar om als het gaat om duidelijk maken wie de baas is.

Hoe zou ik het oplossen: zweep mee en de eerste keer dat hij het doet een flinke mep geven. Waarschijnlijk probeert hij het daarna nog een keer en dan wéér een flinke mep geven. Wel gelijk en goed getimed anders sla je de plank letterlijk mis Daarna zal het eerst wel over zijn.
Oja, door soms wel/soms niet te laten grazen zorg jij voor onduidelijkheid. Het is of wel of niet als je aan het wandelen bent.

Lijkt mij trouwens niet verkeerd om inderdaad begeleiding mee te nemen. Jij moet het nog leren dus hulp kun je goed gebruiken.

Nala

Berichten: 8195
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 22:25

Die hulp ben ik op het moment ook aant zoeken, maar wil niet aan teveel mensen tegelijk vragen en dan heel veel mensen af moeten zeggen haha. En er zijn natuurlijk miljarden manieren, en ik wil wel een duidelijke methode vinden zodat die onduidelijkheid juist minder wordt.

Het klopt ook wel dat ze in de kudde niet zo met elkaar om gaan nee, maar die kracht en hoe zeg je dat... explosiviteit? supersnelle en onverwachte reacties? die lukken me nog niet zo goed.

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:28

Consequent zijn, kort houden en een zweepje mee

Nala

Berichten: 8195
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 22:31

Kort houden, korter dan bijna op de gesp kan niet haha. De andere twee zal ik zeker proberen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23480
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:54

Kort houden als in heel duidelijk zijn in nee is nee denk ik dat er bedoeld word. Ik hou ze op die manier kort maar heb het touw aan het uiteinde vast ;-)
Grazen kan je beter gewoon helemaal niet laten doen, veel duidelijker. Ik heb in het begin juist met hoofdstel gewandeld om de scheiding tussen werk (hoofdstel=niet grazen) en vrij (halster=wel grazen) duidelijk te maken. Nu mogen ze helemaal niet meer eten als ik met ze bezig ben (dus ook niet aan het halster) maar dat geeft ook weer duidelijkheid.

Nala

Berichten: 8195
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 23:04

Dus misschien toch maar gewoon de eerste paar keer nog (helaas) met bit in wandelen? Want ik heb helaas geen bitloos hoofdstel tot mijn beschikking.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23480
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:12

Misschien wel, in elk geval tot het doorgedrongen is bij het paard dat jij de baas bent

Nala

Berichten: 8195
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 23:15

Dan moet dat dan maar... Helaas. Maarja, beter voor hem om eerst duidelijkheid te hebben.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:20

Ik zweer bij het monty robberts dually halster je hebt net wat meer te zeggen maar het is wel vriendelijk. Er zijn geel instuctie filmpjes op youtube over te vinden dn die bekijken is toch wel erg belangrijk alvorens je het halster gaat gebruiken

Nala

Berichten: 8195
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 23:26

Ik wil niet meteen heel veel nieuwe dingen aan gaan schaffen, als deze misschien helemaal niet echt nodig zijn. Dus bedankt voor de tip maar ik zoek meer naar trucs en acties ipv hulpmiddelen.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:43

Heel veelzijdig halster, maar zeker geZien het prijskaartje snap ik dat wel. Ik zou alleen je pony niet te dicht bij het halster vasthouden je hebt juist meer kracht en controle bij wat meer afstand. Zodra hij dan richting het gras gaat een aantal snelle korte rukjes achter elkaar geven.