Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:45

Als je je voet onder zijn hoofd veegt (niet schoppen) draait ie vanzelf zijn hoofd naar je toe (omdat je voet die kant op beweegt) Op dat moment neem je hem weer mee. Je duwt niet, je gebruikt je beweging om hem in beweging te zetten. Is anders dan dat je gaat trekken of duwen.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 18:46

Welk soort oefeningen zou ik dan kunnen doen? Ik kan moeilijk de hele tijd sta/stop/wijken laten doen.

@miryam, ik zal het zeker proberen.

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:49

Waarom kan dat niet? Ik doe dit ook met mijn haflinger die alleen maar op de buitenwereld gefocust is en daardoor vergeet dat ik aan de andere kant van het lijntje loop.
Daardoor kan ik nu wel fatsoenlijk met hem wandelen in plaats van dat hij met mij wandelt en alleen maar met zijn kop in het gras staat.

Wees creatief, probeer wat oefeningetjes uit.. En als rust kun je hem dan een keer laten eten, maar zorg dan wel dat het op jouw commando is en dat het ook klaar is als jij het zegt. Zo leert hij dat hij wel mag eten maar alleen als de baas het zegt. Er zijn zoveel grondwerkoefeningen die je zou kunnen doen.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:51

LadyMadonna schreef:
MorganeR schreef:
Ik moest al bijna overgeven bij de gedachte alleen al, zo kruw als het in mijn hoofd uit zag.

Overdrijven is ook een vak....
Maar ga met de rest mee, zweep mee en nee is nee,ten alle tijde.
Heb een paard gekend die at tijdens werk alleen op commando ;) kon je mee op gras gaan staan, maar zolang je geen "toe maar" zei, ging ie ook niet eten ;)

Altimapanda, met die visie kan je een touwhalster dus nooit gebruiken... Er kan tenslotte altijd iets gebeuren...



je kan het gebruiken tijdens grond werk en als paard gwn heel wat makkelijker is tijdens het wandelen is

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 18:54

Dus de drie tips op dit moment zijn, zweepje/clicker, voet vegen, bezig houden (met nog uit te vogelen oefeningen). Heeft iemand nog een ander idee of ideeën voor oefeningen?

Waar kan ik makkelijk een touwhalster krijgen? (Dus liever geen hoofdprijs).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:22

alltimapanda schreef:
je kan het gebruiken tijdens grond werk en als paard gwn heel wat makkelijker is tijdens het wandelen is


Gewoon schrijf je met een e en twee o's...
Tijdens grondwerk kan een paard zich ook los trekken en op t touw gaan staan...

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:26

Ik geneer mij er best voor maar ik ben heel gemeen geweest tijdens de opvoeding van mijn beest. Ik nam een extra halstertouw mee en als de neus in het gras verdween dan slingerde ik de musketon laag door het gras gewoon hard tegen zijn neus aan. Dit moet je trouwens wel goed timen, bij hap nr 1 moet hij de tik op zijn neus krijgen. Intussen liep ik gewoon door alsof er niets gebeurde.
Het werkte heel heel snel, maar ik vond het wel gemeen van mijzelf...

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 19:28

Ik wil hem ook niet echt pijn doen, alleen laten schrikken zodat hij merkt dat er iets aan de andere kant van het touw staat.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:29

Met hoofdstel gaan wandelen? doet hij het dan ook?
niet de bedoeling dat je hem dan aan het bit omhoog skeurt natuurlijk :')

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:30

mrie schreef:
Ik geneer mij er best voor maar ik ben heel gemeen geweest tijdens de opvoeding van mijn beest. Ik nam een extra halstertouw mee en als de neus in het gras verdween dan slingerde ik de musketon laag door het gras gewoon hard tegen zijn neus aan. Dit moet je trouwens wel goed timen, bij hap nr 1 moet hij de tik op zijn neus krijgen. Intussen liep ik gewoon door alsof er niets gebeurde.
Het werkte heel heel snel, maar ik vond het wel gemeen van mijzelf...


ben je er wel snel vanaf :9
mijne deed het ook, even goed boos worden en je bent al een goed stuk op weg

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 19:31

Met bit in wandelen, een keer gedaan. Ik kan de teugels gewoon om mn arm houden en zodra hij dan ook maar iets van druk voelt (doordat hij naar het gras trekt en de teugels niet lang genoeg zijn) dan loopt ie weer braaf mee.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:32

Nou dat is dus ook wat ik deed. Doordat hij zo gefocust was op gras zag hij het touw niet aankomen. De musketon aan de onderkant leverde en een tik op én gaf het touw genoeg gewicht om het onopvallend tegen zijn neus aan te laten komen. Zwier maar eens een touw zonder gewicht onopvallend naar een paard...

MorganeR: Ik wil dus niet bezig moeten zijn met het steeds weer omhooghalen van het paard. Hij moet gewoon doorhebben dat er momenten zijn dat er niet gegeten wordt, wat voor ding er ook om zijn hoofd zit, nu wordt er niet gegeten klaar...
Laatst bijgewerkt door mrie op 04-05-14 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 19:33

Tijdens het eten kan onze hond tussen zijn benen door rennen of een auto langs scheuren, het doet hem absoluut niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:05

alltimapanda schreef:
@dianxx touwhalster is ook niet veilig voor het wandelen als het paaard los rukt en hij gaat vandoor kan het halster niet kapot enzo. en gaat dus wonden veroorzaken bij het paard. een gewoon halster is minder erg en knapt vaak wel zelf los


Als mijn paard een onverwachte beweging maakt of trekt onder het lopen heb ik liever dat het halster vast blijft zitten dan dat hij los knapt. :D

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:08

Is een hengstenketting geen idee als je geen bit wil bij wandelen? Gewoon ketting onder de kin door, dan lopen ze wel hoor. Krijg zelfs mijn gestoorde Haflinger er mee op de wei zonder dat ie ervandoor klettert.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:09

alltimapanda schreef:
mnkortleve schreef:
Zoiets is heel makkelijk af te leren, gewoon consequent zijn nee is nee en als een stemverheffing of een ruk aan het touw daarbij niet werkt zal je echt harder in moeten komen.
Ik zou eerst eens proberen om een touwhalster om te doen en daar een ruk aan te geven en anders toch echt een zweep mee en een flinke klets geven.
Misschien hoef je het maar een paar keer goed te doen en ben je van het probleem af en je kan wel vinden dat het zielig is, maar het paard toont gewoon geen respect als het niet luistert en dat kan tzt gevaarlijk worden en ik neem aan dat je daar ook niet op zit te wachten.


Dat is gevaarlijk een touwhalster. als paard dan op zijn eigen touw staat als die los rukt of het touw blijft ergens achter hangen kan je paard naar de dierenarts brengen want touw snijd. touwhalster is beter bij grondwerk en poetsen maar nooit tijdens het wandelen


Niks gevaarlijks aan hoor en dat touwhalster snijd echt niet gelijk in je paard als hij een keer op dat touw gaat staan. :n
Bij grondwerk kan je paard ook los breken, bij het poetsen kan het ook schrikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:21

Is heel simpel op te lossen door een rukje te geven aan het touw, niet te gaan hangen want dat heeft geen zin en als hij niet reageert zit per ongeluk mijn voet onder zijn kaak :+ niet dat ik m dan keihard schop maar even een tikje zodat hij zijn hoofd weer omhoog doet. Rukje met het touw moet je wel heel handig mee zijn en op het goede moment doen. Edit: rukje aan t touw moet omhoog zijn dus niet terugtrekken van het paard, enkel het paard corrigeren.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 20:37

Was het maar zo makkelijk, of misschien heb ik gewoon slechte timing... ik zal in ieder geval de volgende keer de tips proberen.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:57

MorganeR schreef:
Was het maar zo makkelijk, of misschien heb ik gewoon slechte timing... ik zal in ieder geval de volgende keer de tips proberen.


Zorg dat je wat schuin voor het paard loopt en niet met je rug naar hem toe, dus niet schuin in lijn maar schuin/scheef in lichaam dan kan je hem veel beter in de gaten houden en zodra je zie dat het hoofd naar beneden gaat reageer je met een ruk aan het touw.
Dan loop je weer door en als hij het weer doet herhalen en als hij aan de gang blijf, je reactie groter maken en desnoods je lichaam er bij gebruiken laat maar eens zien dat jij het echt meen.
Een klets op een kont of een voet er onder duurt veel te lang je moet veel sneller reageren wil je resultaat boeken.
Waar je dat touw heen trek maakt niet uit of het nu naar beneden naar boven, opzij of naar achter is, je wil gewoon hebben dat hij stopt met dat hoofd naar beneden doen.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 21:03

Misschien ben ik inderdaad te langzaam, maar een kort rukje werkt niet echt, ik kan aan de andere kant van de straat lopen en nog meegesleurd worden naar de gras kant zonder dat ik ook maar iets kan doen, hij is dan echt compleet op het gras gefocust. Zelfs een vuist op de plek waar je normaal zou aansporen of een flinke tik op zn neus doet dan vrij weinig.

Ik kreeg zojuist van een andere bokker de mooie conclusie "tja als je zonder bit bezig bent heb je ook helemaal geen controle, gewoon een bit erin hangen en hij luistert wel. Controle zonder bit kan gewoon niet." Ik ben het er niet mee eens, het moet toch ook zonder kunnen?

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:07

Ik ga altijd met het uiteinde van me touw voor zijn neus slingeren. Meestal gaat zij hoofd al omhoog en dan loop ik verder. Wilt ze niet om hoog. Steeds fanatiekef slingeren. Dat je haar een keer raakt maakt niet uit. Dat gebeurd een keer dan is slingeren al genoeg. Beter is nog om ge beginnen met slingeren als je maar voelt dat ze naar het gras toe trekt. Werk hier perfect.

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:08

Tuurlijk moet je ook zonder een bit de controle over een paard hebben.
Vind het echt een belachelijke uitspraak sorry.

Een paard wat je alle kanten opsleurt moet echt wat respect bijgebracht worden.
En dat hoeft helemaal niet met schoppen, meppen met een zweep of er een zwaar bit in hangen.
Maar je moet wel duidelijk en consequent zijn....
Als je hem een pink geeft vreet ie je hele hand op...

Toen ik mijn haflinger een maand of wat had en hem had verhuisd naar een andere stal was hij zo dat hij jou wel mee nam naar stal. Nou dat heeft ie geweten. Ik heb hem nu een jaar en het is er zo goed als uit. Soms heeft hij het nog wel in zijn kop en dan probeert ie je zo weg te trekken enzo. Maar dat is een keer een goede wiggle aan het touw of een goede ruk als de wiggle niet werkt en dan is het weer klaar.
Maar hier heb ik echt heel veel moeite voor moeten doen.
Zoiets is niet in een dag of een week opgelost.
Geduld is een schone zaak.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 21:10

Haha bij hem klopt het gebruik van de hele hand op eten wel mooi hierbij.

@koetjeboe: Hij is zo mak als een lammetje, schrikt werkelijk helemaal nergens van. Dus ik zou wel heel erg mogen juichen als hij ervan opschrikt.

Karin92: Dat hier iets niet goed zit dat was mij al duidelijk, daarom vraag ik ook om hulp zodat het beter kan en zal gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:11

Dan is idd je timing niet goed, let op zijn lichaam, let op zijn orenspel. Wat je kunt oefenen in de bak is dat hij op jou moet blijven letten, zodra hij wat ziet of afgeleid is,zorg je met een rukje aan de lijn ervoor dat hij weer bij jou is. Een paard mag best wel op de omgeving letten maar hij moet ook op jou blijven letten en jij moet ten aller tijde de baas zijn.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Hoe zorgen dat paard geen gras eet tijdens een wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:13

Ik dat het ook aan je timing ligt. Mijn truc werk altijd. Meestal omdat het onverwacht is