Eigenlijk post ik nooit echt iets op bokt, en ben ook niet echt ten einde raad, maar vroeg me toch af
of er misschien mensen zijn die hetzelfde probleem hebben gehad, of misschien een eventuele suggestie hebben.
Nou even uitleggen:
Ik ben zelf op het moment woonachtig in egypte, sinds mijn 16e, dus ga nu het 6e jaar in alweer. Vanalles op paarden gebied gedaan hier,
was zelf in nederland actief in de rensport, dus dit ook even voortgezet hier, maar aangezien het niveau anders is, zag ik het niet meer zo zitten.
na een beetje springsport, kwam er wat anders op mijn pad.
Meet MyBoo.
Geslacht: hengst
Leeftijd:+/- 6jr.
afkomst : israel.
Myboo is ongeveer 2 of 3 jaar geleden uit israel gekocht, in mijn ogen een mooie bonte hengst, gekocht vooral voor fokkerij.
2 jaar geleden werd mij gevraagd of ik hem onder het zadel wilde proberen, hadden al meerdere mensen op gezeten zonder succes.
hij kwam al heel onstuimig over op mij, werd gezadeld en naar de bak gebracht met aan weerskanten iemand die hem vast hield. Opstijgen was toen al een ramp, steeds omhoog komen. Goed eenmaal erop ging het best aardig, nul druk in zijn mond, omdat ik hoorde dat hij steigerde, en hij dus niet omhoog zou komen op druk die ik hem gaf. Ik had eigenlijk geen klachten over hem verder.
Maar naarmate ik hem leerde kennen, maakte ik ook kennis met een kant die ik nog nooit eerder heb meegemaakt. een beetje een hatelijke kant. Veel staken, en steigeren, en gewoon grenzen opzoeken, gelukkig heeft hij veel balans, dus dat zorgde ervoor dat ik er verder geen problemen mee had. maargoed, er werd gezegd dat ik hem moest aanpakken, maar ik dacht bijmezelf van..tja..die mensen die er al op hebben gezeten , hebben hem al aangepakt, en het resultaat is daar. Hij word alleen maar vervelender. Ik besloot om grondwerk te doen, in het begin best te doen, maar ook hier leerde ik hem kennen, en steigeren is weer zijn truc. longe werk heel moeizaam, op een gegeven moment probeerde ik het op de monty roberts manier, maar had al snel door dat dat niet zou werken, omdat een enkele druk om hem maar achteruit te laten stappen, hem de lucht in deed komen. Toen op een dag, wees ik met de longeerzweep naar hem, heel onschuldig. Rende hij op me af en lag ik daar ondersteboven. Toen ben ik er maar weer op gaan zitten, want zag het zelf niet echt zitten, het spookte natuurlijk best wel in mijn achterhoofd, en werd er dus ook voorzichtiger door, en dat werkt dan niet. Onder het zadel heb ik meegemaakt dat hij op zijn achterbenen stond en tegelijkertijd in mijn handen wilde bijten, en toen ging het na een keer iets strenger te hebben gereden INEENS beter. hij kreeg plezier in het werk. Nouja zag er allemaal helder uit, we werden een team, alsof hij me had geaccepteerd. We begonnen met springen, dat deed hij heel netjes, alleen als het hem dan een keer niet zinde, dan blokkeerde hij totaal, en dan kon ik het voorlopig ook wel vergeten, zon periode kregen we een week voor ons spring debuut. Dat was balen, want de springwedstrijd kon ik op mijn buik schrijven: " beide dagen gediskwalificeerd" Maargoed half parcour gesprongen met een paard dat eerst nog niet rond ging id bak. Stap voor stap. Op dit moment zijn we onder het zadel een superteam, alleen accepteert hij verder niemand, er heeft in die twee jaar een keer een ander op gezeten, en toen brak hij de hele tent af. Klinkt super overdreven maar gek genoeg is het echt zo. Nu mijn probleem, 2 weken geleden waren we bitloos aan het rijden in de bak, na een half uur super te hebben gewerkt, wilde ik het op en afstijgen oefenen, normaal gesproken met opstappen moet iemand hem vasthouden omdat hij dan in mijn benen gaat hangen, maar sowieso altijd id box erop omdat hij buiten de lucht in komt. goed, na twee keer op en afgestegen, derde keer opstappen draaide hij zich naar me toe en kwam omhoog, hij maait met zn benen, dus vasthouden: Forget it, dus meneer ging lekker rollen etc, op hem af lopen en gewoon vastpakken zit er niet in, want dan komt hij gewoon steigerend op je af. totdat hij met zijn achter benen id teugel stond, en geen kant op kon, vast gepakt en zelf voor de zekerheid achter het hek vd bak gaan staan, ik was best pissig maargoed, dus liet hem steeds naar achter stappen, als ik druk gaf. dat deed hij de afgelopen tijd goed, ad hand, gewoon stap terug doen. Nu ook, maar na 2 keer, wilde hij niet meer terugstappen, dus gaf iets meer druk, en toen gingen de oren plat, spitse neus, hele woeste blik en vloog hij zo op me af, en greep me in mijn schouder. ( vest,blousje & tshirt kapot gescheurd) godzijdank stond ik buiten de bak, maar had nooit verwacht dat hij zo op me af zou vliegen, toen ik daarna nog bozer werd, werd ook hij bozer en kwam de lucht in, dat zijn hoeven gewoon langs het hek schaafden, even was ik bang dat hij erdoor heen zou komen. ik was behoorlijk overstuur ervan, niet omdat ik bang was maar omdat ik niet kon begrijpen dat hij dat bij mij zou doen. behalve ik is er niemand die zo goed met hem overweg kan. Ik ben er via via achter gekomen dat hij best mishandeld is geweest vroeger, en ik concludeer zelf dus ook dat dit puur zelf verdediging is. Hij valt aan voordat ik dat eventueel zou doen. En na zon verleden ook begrijpelijk. Ik overwoog te stoppen voor mijn eigen veiligheid, en de eigenaar stond op het punt hem op te halen en alleen in te zetten voor de dekdienst, maar ik ben gewoon zo gek op het hem dus besloten om door te gaan. bij mij is hij nog veilig, want een ander laat het gewoon in de box staan, en kijkt er niet naar om, en als hij dan onder het zadel zou komen, word hij de **** in geslagen dusja.. Sinds die dag neem ik hem gewoon weer onder het zadel, en dat is allemaal oke, maar ad hand, of als hij los is, dat is gewoon een drama. Ik ben zelf totaal niet bang, heb al zoveel paarden onder me gehad, en ben er ook vaak genoeg weer vanaf gestuiterd, maar dit beestje doet dingen die echt niet tof zijn.
sorry een heel lang verhaal, ben benieuwd of er mensen zijn die ook zoiets hebben meegemaakt ?
hoor het graag

ps* : graag serieuze reacties, want op reacties van: hij moet een lesje leren, of hij neemt je in de maling, zit ik niet echt te wachten