(Beginners)gedoe bij het opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

(Beginners)gedoe bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 17:42

Dag mensen,

Ik ben een beginnende ruiter (met veel nadruk op beginnend), die nog privéles loopt. Om die reden rijd ik altijd op hetzelfde paard: een heel lief en rustig dat niet gauw schrikt en nooit trapt of bijt (althans niet naar mensen).

Nou is dat dier wel liever lui dan moe, en je weet hoe dat gaat bij paarden: als je niet overtuigend bent, doen ze niet wat je wilt. 'Mijn' paard (het paard waarop ik altijd rijd, natuurlijk) weet intussen wel dat ik niet in mijn eentje haar hoofdstel in krijg, dus zo gauw ik haar box in kom, gaat ze dwars staan en is ze met geen stok 'om' te krijgen. En zelfs als ze goed staat, werkt ze gruwelijk tegen bij het hoofdstel: hoofd naar boven en opzij, net zo lang tot ik het opgeef. Want ik kan wel uit alle macht duwen en vasthouden, steker dan een paard ben ik niet. Uiteindelijk moet dan toch weer mijn instructrice eraan te pas komen om dat hoofdstel er vlot en kordaat in te krijgen...

Vandaag ging het weer gruwelijk mis en nu ben ik het een beetje beu. Tuurlijk, het is een beginnersprobleem, en ik zal het heus leren als ik doorzet. Maar ik wil onderhand wel de groepsles in en dan is het wel handig als je dit kunt. De meesten van jullie zijn al vergevorderd, maar ook jullie moeten ooit een moment gehad hebben waarop je dit geleerd hebt. Wat is nou, volgens jullie, hét trucje om overtuigend op je paard over te komen, waardoor het een beetje luistert en niet denkt: "ach, een beetje tegenstribbelen en hij taait wel af"?

(Voor alle zekerheid: dit paard heeft verder geen problemen met mij. Toen ik eenmaal ging rijden, vreesde ik het ergste, maar ze zat gewoon met haar oortjes naar voren en deed wat ik wilde.)

Rumpleteaser

Re: (Beginners)gedoe bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:44

Kin omhoog, schouders naar achteren en gaan met die banaan!
Maar misschien nog beter: toch nog even om wat begeleiding vragen.
Dan kan je trainster bijvoorbeeld mee kijken als je het hoofdstel in doet en ter plekke tips geven.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:45

Je moet gewoon zeker proberen over te komen! Als je naar haar toe gaat in de box, moet je je niet gaan gedragen als een onschuldige ruiter die eventjes een paard gaat aaien.
Wat je ook kunt proberen met het bit in doen, is een snoepje of een stukje brok!

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:48

Eerst oefenen met een halster, die is wat sneller om te krijgen,
en dan oefenen tot het goed gaat, en dan dat hoofstel nog eens proberen,
ooit moet het lukken, ik rijd nu ook een pony die dat doet.
gewoon je mannetje ( *kuch* vrouwtje ) staan.

En zowiezo met een rustig en zeker gevoel binnenkomen,
paarden merken het gevoel tussen een onzekere beginner,
en een zekere gevorderde.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:53

Kan je instructrice je niet begeleiden er mee, in plaats van dat zij het voor je doet? Daar leer je natuurlijk helemaal niets van!
Gewoon vragen of je instructrice bij je komt staan en het hoofd voor je vast houdt, zodat jij rustig het bit in kunt krijgen.
Let je er wel op dat je je paard geen pijn doet met het in doen van het hoofdstel? Zorg dat het bit niet tegen de tanden knalt, dat je geen delen van het hoofdstel in het oog laat komen want anders zal je paard de volgende keer nog wel drie keer nadenken voor hij jou het hoofdstel om laat doen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:56

Ten eerste: Nooit opgeven!
Al moet je er met je volle gewicht aan gaan hangen, dat hoofd moet naar beneden en het zál lukken!
Onhandig zijn en een kwartier bezig (of langer) maakt niet uit, maar de enige manier om het te leren is door het net zo lang te doen tot het lukt.
Dus op tijd beginnen, doe een touw achter de oren zodat je het paardenhoofd makkelijker naar beneden kunt krijgen en doorzetten.
Een hoofd kun je als mens zijnde nog aardig onder controle krijgen met wat worsteltechnieken.. :P
Je kunt wel kijken hoe een ander het doet en dan gelijk tips vragen.
Beloning pas geven als het hoofdstel daadwerkelijk omzit, anders wordt je straks helemaal door haar in de maling genomen!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 18:20

Jasmijn159 schreef:
Kan je instructrice je niet begeleiden er mee, in plaats van dat zij het voor je doet? Daar leer je natuurlijk helemaal niets van!

Natuurlijk wel, maar vandaag lukte zelfs dát niet. Toen mijn paard eenmaal besloten had niet mee te werken, deed het echt alles om onder mijn grip uit te komen. Uiteindelijk had ze nog moeite om het zelf te doen! (Het kwam ook wel een beetje doordat ze haar paard nog bij zich had, de merrie in kwestie wordt erg onrustig van andere paarden om zich heen.)

Maykoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:24

Misschien moet je eerst een beetje slijmen bij het paard? Ik ben ook niet heel erg gevorderd dus ik weet wat je mee maakt. Maar gewoon eerst een beetje aaien en lief doen. Daarna het paard aan het hoofdstel laten ruiken oid? Misschien dat je hier iets aan hebt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:24

Je hebt natuurlijk al eerder opgegeven, zo zal het paard nóg moeilijker worden, want vorige keer is het toch gelukt dat jij het niet voor elkaar kreeg, dan worden ze gesterkt in hun gedrag.
Daarom mag je ook nooit stoppen met zoiets want paarden zijn éénmaal niet dom.
Het komt wel goed hoor, het kan lastig zijn maar je moet het zien als een uitdaging!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:33

Als echte beginner jaren geleden ben ik gaan werken op manege, ik kon ook geen hoofdstel omdoen etc etc maar afdoende leert men.
In het begin heb ik gewoon brokjes gebruikt in mijn hand. Dan doen de paarden niet moeilijk openen ze vaak vanzelf hun mond en krijg je de techniek te pakken.
Daarna kan je het jezelf moeilijk gaan maken.
Oefen desnoods 100x bij het paard het lukt uiteindelijk wel.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:34

zoals hierboven gezegd werd: niet stoppen.
gewoon doorgaan totdat het lukt.
een paard geeft het vanzelf wel een keer op als ze moeilijk doen met het hoofdstel indoen, zolang je het maar langer volhoudt dan dat het paard doet. Alleen als je al met de houding naar het paard gaat van ik ga net zo lang door totdat het me gelukt is, ook al duurt het een uur, verandert al zoveel dat het dan wél lukt. Je moet jezelf overtuigen, daarmee overtuig je het paard ook.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:43

Je zelfverzekerd voor doen heeft weinig nut, een paard prikt daar direct door heen :D
Geweld gebruiken slaat ook nergens op, een paard is zoveel sterker dan een mens.

Is er geen mogelijkheid om te oefenen met een makkelijk paard?
Als het je bij dat paard lukt heb je de handigheid al een beetje te pakken en is je zelfvertrouwen waarschijnlijk ook toegenomen.

Doorgaan bij dit paard lijkt mij bijzonder onverstandig :n
Als zelfs je instructie er moeite mee had dan kun je er vanuit gaan dat het jou op dat moment zeker niet gaat lukken.
Het is zowel voor het paard als voor jou niet fijn om zo te worstelen.

Mocht je in de buurt van Groningen wonen dan mag je best eens bij mij komen oefenen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:45

Manegepaarden he ;) Ze zijn gewoon slim.
Je kan kijken of je haar om kan lokken met een snoepje. Soms zijn ze dan wel om te toveren.

Wat ik de mensen hier meestal leer:
Box in lopen met met hoofdstel al klaar in je hand. In je linkerhand het kopstuk, in je rechterhand de teugels. Loop meteen naar het hoofd.
De eerste keer draaien ze met je mee en draai je dus een rondje in de box. (Vind je dit eng, vraag dan of iemand even bij de deur komt staan).
Staat ze stil, dan leg de teugels over de oren. Leg ze vlak achter d'r oren.
Trek nu heel zachtjes het hoofd naar je toe.
Leg nu je linkerhand (waar je het hoofdstel in hebt). Op haar neus. Je rechterhand beweeg je onder d'r kin langs en leg je ook op d'r neus.
Je andere hand heb je nu weer vrij om te bewegen met het hoofdstel.

Suena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:45

Misschien een suikerklontje onder het bit leggen. en vooral schouders naar achterern borst vooruit, Doe in ieder geval of het een eitje is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:38

Kun je niet een halster aandoen dan het paard vast zetten? Je zou kunnen oefenen als dat mag gewoon met het halster er onder als je dan de handigheid te pakken hebt kun je het halster vervolgens weg laten.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:37

Vergis je niet, manegepaarden kunnen extra moeilijk zijn omdat ze ervaring hebben met beginners en omdat het lastig is om ze op te voeden. Je ziet ze immers weinig en elke dag komt er een andere ruiter. Zelf heb ik mijn paard getraind om haar hoofd naar beneden te brengen als ik met het hoofdstel aankom en zelfs om haar snoet er in te steken. Dat gaat jou niet lukken met een manegepaard. Daarom moet jij op een andere manier slimmer worden dan je paard. Ik ben benieuwd hoe jouw instructeur er wel in slaagt om het hoofd beneden te houden. Heeft ze meer kracht, heeft ze een andere commando, een andere greep? Kortom, wat doet ze PRECIES en ga dat exact zo nadoen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 15:56

Dag mensen, bedankt voor jullie berichten allemaal!

Ja, natuurlijk moet ik doorzetten en moet mijn paard degene zijn die opgeeft, maar een les duurt maar een halfuur, dus je wilt wel op tijd klaar zijn. Ik kan dus niet doorgaan tot ze eindelijk eens luistert. Verder: ja, ik probeer ook exact na te doen wat mijn instructrice doet, maar dat gaat zomaar niet. "Wil je kunnen pianospelen? Kijk naar Lang Lang en ga dat exact nadoen." Zo werkt het niet helemaal. :) Trucs met snoepjes of stroop op het bit zijn te vermijden, behalve in het uiterste geval (als écht niemand het gedaan krijgt). Zie ook de discussie die daarover nu woedt.

Ook goed trouwens dat jullie me moed inspreken. Gisteren had ik voor het eerst sinds ik begin te rijden het idee "ik hou er maar mee op." (Doe ik niet hoor. Ik heb net deze maand mijn bankrekening geplunderd voor een cap, laarzen, broek en zweep!) Zoiets als "ga desnoods aan haar hangen, naar beneden moet ze met dat hoofd" is niet aan mij besteed. Hoe kalm mijn paard ook is, als ze zo tegenwerkt, ben ik echt bang voor dat grote sterke dier, dat me zo kreupel kan schoppen als ze wil. Daar zet een mens zich ook niet zomaar overheen.

We gaan het ook oplossen, althans eraan werken. Volgende week besteden we een hele les aan het opzadelen, waarbij we eerst met een pony beginnen, die nóg rustiger is en mij nog niet kent. Zonde van het geld (een privéles van een halfuur kost 25 euro, als ik daarna nog ga rijden, ben ik 50 ballen kwijt), maar wel erg nodig. Want één ding weet ik wel: zodra je ergens handigheid in hebt, zo'n paard het tegenwerken wel uit zijn hoofd!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:51

Maar ze is toch verder niet gemeen, ze doet alleen haar hoofd omhoog, dus je gaan trappen enzo zal ze heus niet doen. (anders waren er te weinig lesklanten over) :P
Ik denk ook dat je daar juist de (denk)fout maakt, dat ze geen hoofdstel in wil is wat totaal anders dan je kreupel trappen.
Als je al zo de stal binnenkomt, met het idee 'dit paard gaat me vermoorden als ik sterker ben en mijn zin door zet', dan lukt het tuurlijk niet.
Doe het dan met iemand erbij, dan voel je je waarschijnlijk veiliger, begin een half uur van te voren.
En oefenen op andere paarden is altijd goed.
Succes!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:55

Op een krukje gaan staan...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:58

NWDynamite schreef:

Ja maar slimme paarden zetten dan een stapje opzij! :D

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:02

MirandaFuego schreef:
NWDynamite schreef:

Ja maar slimme paarden zetten dan een stapje opzij! :D

Dan schuif je het krukje dichterbij. }:0

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:06

Mijn ervaring is dat paarden uiteindelijk wel opgeven als jij maar lang genoeg wacht. Dus gewoon blijven staan bij zijn hoofd en uiteindelijk doet je paard zijn hoofd omlaag. Niet hangen of duwen, dat heeft geen zin. Gewoon zorgen dat jij de langste adem hebt. Op tijd beginnen, zodat je ook alle tijd kunt nemen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:07

Ken dr ene die je de box uit stampte als je hem wou gaan halen, iedereen uiteraard bang maar ik wist van niks, zelfverzekerd de box in gelopen en binnen 5 tellen had die zijn halster netjes om en stond die met mij voor de box.
Jij bent de baas hè, niemand anders. Als hij dan toch al zijn hoofd omhoog doet is het handig om bij de neus vast te pakken, gewoon bijna bij zijn neusgaten. Of vingers in de mond en op de plek pakken waar het bit moet liggen, kop komt naar onder en je kunt ook gelijk het bit in doen.
Grof, maar jij bent de baas :)

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:09

Kun je wel eerst een halster omdoen, of doet ze daar net zo moeilijk mee als met het hoofdstel? Want dan kan je het halster daarna om de nek laten, zodat het paard niet van je weg kan lopen. Misschien gaat het dan makkelijker.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:15

NWDynamite schreef:
Dan schuif je het krukje dichterbij }:0

Ja, haha, das leuke bezigheidstherapie maar dan loop je er constant met een krukje achteraan. _O-