Paard schopt tegen stalwand, niet alleen tijdens voertijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoosjeWings

Paard schopt tegen stalwand, niet alleen tijdens voertijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 14:52

Zoals de titel al zegt zit ik met een lastig probleem.
Mijn paard staat momenteel nog op een pensionstalling maar de bedoeling is dat hij straks bij ons thuis komt te staan.
Sinds (ik denk nu) zo'n anderhalf jaar heeft hij het in zijn bol gekregen om te gaan slaan tegen de stalwanden om aandacht te trekken. Eerst gebeurde dat alleen met het 'slechts' optillen en slaan met 1 achterbeen en nu is het uitgelopen op steunen op de voorbenen en flink schoppen met beide achterbenen.
Maak me zorgen dat hij zichzelf nog een keer beschadigd. Ik heb zelf het vermoeden dat hij gewoon eruit wil en het liefst buiten staat, maar dat is gewoonweg niet altijd mogelijk ivm het weer en de conditie van de weides, ook vertoont hij dit gedrag wanneer er iemand bij een ander paard bezig is en hij dus geen aandacht krijgt.
Als hij bij ons thuis is wordt het de bedoeling dat hij overdag gewoon altijd buiten is maar 's nachts toch wel de eerste periode op stal.
Hoe kan ik voorkomen dat hij meteen de eerste nacht al door de stalwand heen trapt en zichzelf beschadigd, en beter nog, hebben jullie eventueel tips voor mij om dit gedrag af te leren?

comeclose

Re: Paard schopt tegen stalwand, niet alleen tijdens voertijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:55

Mijn paard heeft hier ook last van, maar dan alleen tijdens het voeren. Ik heb haar een aantal duidelijk erop gewezen dat dit gedrag niet juist is en nu doet zij dit ook niet meer. Nu wilt dit niet zeggen dat dit bij jou paard ook werkt, ik zou voor de zekerheid rubbere wanden in de stal laten maken zodat hij zichzelf niet kan bezeren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:57

Heb je hem als een flink op zijn lazer gegeven als hij dit doet ...

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:00

Ik heb hier hetzelfde probleem. Ze is nog jong dus ik hoop dat ze er nog over heen groeit.
Bij ons staan ze alleen in de winter op stal en overdag gewoon op de wei ongeacht het weer. Maar toch vertoont ze dit gedrag helaas helpt het duidelijk erop wijze niet echt. Ik hoop dat het helpt dat er dit jaar een ander paard naast haar komt te staan.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:02

Mijn oude staleigenaar heeft mijn paard met een zachte bezem een keer laten schrikken. En dit een aantal keren vol gehouden dus echt op wacht gestaan en als hij dan sloeg tegen de wanden duwde hij de bezem in zijn lijf. De zachte kant natuurlijk. EN mijn paard schrok dan..en na een tijdje was het stil:)

Als je thuis niet steeds op vaste tijden voert...zal hij het ook minder doen;) En als je hem de nacht goed veel hooi geeft in de stal en stro om op te knabbelen hebben ze genoeg te doen.

Mijn paard sluit ik thuis alleen op als ik weg moet. Maar verder kiest hij zelf maar of hij binnen of buiten staat en meestal de nachten staat hij als zeker als het kouder wordt uitzichzelf in de stal;) Maar kan er uit als hij het zat is. Dat scheelt veel gedoe en gezeur en zal hij ook niet meer slaan tegen wanden.

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 20:43

Kostolany schreef:
Mijn oude staleigenaar heeft mijn paard met een zachte bezem een keer laten schrikken. En dit een aantal keren vol gehouden dus echt op wacht gestaan en als hij dan sloeg tegen de wanden duwde hij de bezem in zijn lijf. De zachte kant natuurlijk. EN mijn paard schrok dan..en na een tijdje was het stil:)

Als je thuis niet steeds op vaste tijden voert...zal hij het ook minder doen;) En als je hem de nacht goed veel hooi geeft in de stal en stro om op te knabbelen hebben ze genoeg te doen.

Mijn paard sluit ik thuis alleen op als ik weg moet. Maar verder kiest hij zelf maar of hij binnen of buiten staat en meestal de nachten staat hij als zeker als het kouder wordt uitzichzelf in de stal;) Maar kan er uit als hij het zat is. Dat scheelt veel gedoe en gezeur en zal hij ook niet meer slaan tegen wanden.

Afstraffen heb ik al eens geprobeerd, ook met verheffen van de stem. Heb alleen het idee dat in dit geval geldt negatieve aandacht is ook aandacht, want 5 min. later doet ie het doodleuk weer en stopt pas als er iemand naar hem toe komt of er naar hem geroepen wordt. Wellicht zou ik het eens kunnen proberen met een bezem.
Dankjewel voor de tips wat het voer betreft, ik denk dat dit zeker de moeite waard is om te proberen.
Mijn plan is inderdaad ook om uiteindelijk de stallen open te laten zodat hij zelf kan bepalen of hij binnen of buiten is maar wil ze eerst de gelegenheid even geven om rustig te wennen aan de nieuwe omgeving (en ook een beetje voor mijn eigen nachtrust, dat ik me niet allerlei scenario's door het hoofd laat halen over paarden die door het lint racen etc. :') )

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:52

Die van mij was ook zo verschrikkelijk.
Altijd trappen tegen de wanden vooral s'nachts.

Ze is er een soort van overheen gegroeid! Al heeft het dik anderhalf jaar geduurd.
Het is ook wel een paardje die veel regelmaat nodig heeft hoor. Als ze dat niet heeft doet ze weer zo.
het is net een klein kind!

rodedaes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:31

Mijn paardje stond toen ik hem kocht (daar op stal) heel rustig. Hij was heel vrolijk maar nieuwsgierig. Eenmaal op zijn nieuwe stal aangekomen is hij begonnen met trappen tegen de deur. De Paarden werden niet tegelijk gevoerd. De hele dag liepen daar schreeuwende kinderen. Ik sta nu sinds een half jaar op een andere stal. Daar wordt hij op tijd gevoerd, rond dezelfde tijd naar buiten, tis daar heel rustig. Ik ken hem niet meer terug. Hij schopt niet meer tegen de deur aan.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:34

dit is een stalondeugd, komt dus door verveling!
afleren haast onmogelijk, zorg ervoor dat hij wat te doen heeft in stal, dus voer in hooizak, bal met voer erin, of een bal die je ophangt, vanalles is daar tegenwoordig voor.
wel zou ik rubber op de muren doen.

oh en grote kans dat hij zijn benen van binnen, dus gewrichten, botten, pezen, banden al beschadigt of overbelast heeft. hoeft zich nu niet te uiten maar kan hij ooit last van gaan krijgen.

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 01:45

liannee001 schreef:
Die van mij was ook zo verschrikkelijk.
Altijd trappen tegen de wanden vooral s'nachts.

Ze is er een soort van overheen gegroeid! Al heeft het dik anderhalf jaar geduurd.
Het is ook wel een paardje die veel regelmaat nodig heeft hoor. Als ze dat niet heeft doet ze weer zo.
het is net een klein kind!

Heb je iets veranderd dan dat ze er overheen is gegroeit of haar gewoon laten trappen?

wilmatj schreef:
dit is een stalondeugd, komt dus door verveling!
afleren haast onmogelijk, zorg ervoor dat hij wat te doen heeft in stal, dus voer in hooizak, bal met voer erin, of een bal die je ophangt, vanalles is daar tegenwoordig voor.
wel zou ik rubber op de muren doen.

oh en grote kans dat hij zijn benen van binnen, dus gewrichten, botten, pezen, banden al beschadigt of overbelast heeft. hoeft zich nu niet te uiten maar kan hij ooit last van gaan krijgen.

Ik heb op de stal waar hij nu staat inderdaad een bal in z'n box hangen maar hij doet er niets mee.
Rubber ga ik zeker doen, maak me inderdaad ook zorgen om zijn benen.

Pmall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 01:53

afstraffen zal weinig nut hebben, ja dat ie uit angst het nog veel meer gaat doen.

Is er een mogelijkheid om hem ergens op stal neer te zetten waar hij maar 1 paard naast zich heeft die heel rustig is en op een plek waar niet te veel mensen komen.

Het is een hele nare gewoonte1

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 01:59

Pmall schreef:
afstraffen zal weinig nut hebben, ja dat ie uit angst het nog veel meer gaat doen.

Is er een mogelijkheid om hem ergens op stal neer te zetten waar hij maar 1 paard naast zich heeft die heel rustig is en op een plek waar niet te veel mensen komen.

Het is een hele nare gewoonte1

Hij staat nu op het moment al op de hoek met maar 1 paard naast zich. Het maakt ook niet uit welk paard er naast staat, hij blijft het doen helaas.

Mijn plan is nu in ieder geval dus om zijn nieuwe stal bij ons thuis te gaan voorzien van rubberen matten en hem zo lang en veel mogelijk buiten te laten lopen, als hij dan op stal staat ga ik hem een slowfeeder geven en op onregelmatige tijden voeren.

Pmall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 02:01

Veel succes!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 06:54

me bijrijpaard doet dit ook hij is ondertussen 23 jaar en doet dit nog steeds.
En die heeft veel op zijn donder gehad.
Matrassen tegen zijn deur aan gezet en die weer vast gezet met halstertouwen anders sleurt hij ze door de stal. En het rek dicht boven zijn stal dat hij niet met zijn hoofd naar buiten kan.
Ik heb hier ooit ook eens een topic over geopend.
Daar kwamen mensen ook met ideeen maar we hebben het bij het matras gehouden.
Hij sloopt regelmatig het hele matras omdat hij ook bonkt tegen het matras. Het is een tuiger met ijzer hij krijgt dat matras gewoon kapot.
Hooinet en speeltjes in de stal hielpen niks.
Ik ga het topic even terug zoeken kijken of het lukt. Daar hadden mensen ook nog wat ideeen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 06:57

[OPG] Bonken tegen de staldeur..Wat helpt dempen?

Misschien heb je er iets aan. Staan meerdere ideeen.

Staan ook ideeen over 24uur buiten maar is geen optie op stal ivm de veiligheid van het paard pas overdag stonden er 2 jongeren met stokken in de wei. Dus paard gaat snachts gewoon op stal en overdag naar buiten oa voor dit soort dingen andere redenen staan in het topic.
Dus zulke reacties kan je ook krijgen. Maar misschien bij jou wel een optie.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:17

Het is augustus, wat doet hij in een stal uberhaupt? :? Ik denk dat hij thuis met een maatje en meer bewegingsvrijheid wel snel opknapt. Zeker als hij er vertrouwen in gaat krijgen dat hij elke dag lang buiten mag. Heeft hij inmiddels geen schade opgelopen door dat geschop?