Zit met een vervelende situatie bij mij op stal.
Mijn ruin heeft tot 2maanden geleden steeds met een andere ruin gestaan, die 2 konden perfect met elkaar omschieten en konden bij wijze van spreken uit dezelfde pot eten. Echt heel dikke vrienden!
Mijn 2 stonden gewoon 24/24 7/7 buiten. 's nachts op de piste en dan mogen ze binnen en buiten hun stal (uitloopstalachtig) omdat het anders 2 ronde tonnetjes waren en beetje om het gras te sparen.
Helaas heb ik mijn pony verkocht en staat mijn lesgeefster bij mij met haar merrie. Toen ze net samen waren was ze net hengstig en geen klein beetje. In het begin hebben we ze apart gehouden voor de zekerheid. Na een kleine week mochten ze samen, ging goed behalve had ze nog al redelijke losse beentjes als Charlie aan haar kont kwam. Nuja tot daar aan toe.
Maar sinds een kleine maand valt ze hem letterlijk aan, ik heb het 3x zien gebeuren en wat ik vandaag zag was een stap te ver.
De eerste maal was eigenlijk ook al heel erg, mijn ruin stond in "zijn" stal (waar hij zijn eten krijgt). Plots gaat die merrie in zijn stal oren naar achter, zweep lag nog op de grond van te rijden dus neem hem bij mij. En ga vlug in de andere stal zodat ik kon zien wat er gebeurde. De merrie bijt in mijn ruin zijn nek echt heel hard houd vast (ik al aant roepen om haar uit de stal, wou eerst voorkomen dat ze allebei tegelijk uit de stal zouden proberen racen) zij draait zicht om, mijn ruin zat in de hoek gedrumt begint echt hem te slaan geen 1x maar echt ze bleef geven en ze reageerde niet op mijn zweep dus longe zweep gaan halen en via de andere stal haar een lap verkocht toen ging ze uit de stal. Mijn ruin stond hier gewoon de hele tijd stil zonder hem te verweren.
2de maal was weer gewoon op de wei-piste plots valt ze hem echt weer aan jaagt hem in de hoek en begint hem echt terug te slaan met haar achterbenen. De 2de maal is mijne ruin gewoon door de draad gegaan uit pure paniek. Hier had hij toch een serieuse wonde op zijn been en stond hij mank van (dit was zaterdag). Ben er terug tussen gekomen want mijn ruin doet gewoon niets.
Vandaag had mijn opa ze toch op de wei samen gezet (een vet stukje), bij het afhalen van de wei stonden ze even samen in de piste zodat ik het hekken kon toedoen. Ik was het hek aan het dicht toen, toen ik weer gerommel hoorde. In mijn ooghoek zag ik dat ze hem weer aanviel hierbij liep mijn ruin gewoon door het lint (en hij is het type dat je bij wijze van spreke met een lint op de grond op de wei kunnen zetten) in pure paniek ik doe snel het hekken dicht in de hoop hem hiermee tegen te houden, probeer hem af te remmen maar in pure paniek sprong hij over het hekken. Hij rende gelukkig richting de maisvelden en niet richting straat. Uiteindelijk stond hij stil maar ik zag aan hem dat hij echt gewoon doodsbang was. Het duurde ook ff voor ik hem kon overtuigen om mee te gaan naar de stal. Ik moest de merrie voorbij gaan en hij wou hier echt een hele grote boog rond maken. Ik ben dan ook heel bij dat het enige wat hij er van over gehouden heeft is een dikke snee op zijn bil. Ik mag er niet aan denken dat hij bleef steken op het hek.
De merrie stond ook al op stal, heb ze beiden wat hooi gegeven en de merrie dreigde richting hem ookal kon ze niet aan hem hij plakte weer tegen de andere kant van de stal. Ik had al gemerkt bij het op de wei zetten dat als de merrie de kop nam mijn ruin niet meer vooruit wou hij.
Zijn er mensen die dit ook al hebben meegemaakt? Verbeterd dit ooit?
Vind het zo zonde voor mijn ruin hij heeft echt graag een vriendje om mee te spelen en etc. Hij is het ook altijd gewoon geweest om samen te staan. Vanaf nu gaan ze apart staan, ze gaan elkaar wel zien maar vind dit nog steeds niet hetzelfde als echt samen op de wei te staan.
Had zo gehoopt dat ze goed overeen zouden komen.