Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HorsesWoman schreef:Grondwerk lessen hebben het gedrag juist veroorzaakt, omdat ze toen "sloom" was,
en we haar aan het lopen moesten krijgen met grondwerken heeft ze spanning opgebouwt
in de bak.
Bluffen helpt bij haar wel, ik bedoel niet dat ik bang ben, maar ik overbluf haar,
dus ze doet vervelend en ik ben eventjes heel streng en zet haar gelijk aan het werk,
en doe ik alsof ze me niks kan maken terwijl ze me er makkelijk af kan krijgen!
Maar hoe kan je je angst onder controle houden? want als een pony steigerend op me af
komt lijkt dat aardig onmogelijk en is dat vanzelf angstig.
Dilan1993 schreef:Overwicht kan komen met de tijd. Toen ik m'n paardje kreeg had ik in geen enkel opzicht overwicht. Hij deed maar wat ie wilde. Nu zijn we zover dat ik op de grond steeds meer overwicht begin te krijgen.
Oké, in het zadel bereik ik nog steeds niks, maargoed, at komt vast nog wel.
Les nemen wil ook wel helpen. Dan leer je goed wat je moet doen, zodat jij je zekerder voelt. Dit breng je over op je pony, die respect voor jou gaat krijgen.
Sassol schreef:\HorsesWoman schreef:Grondwerk lessen hebben het gedrag juist veroorzaakt, omdat ze toen "sloom" was,
en we haar aan het lopen moesten krijgen met grondwerken heeft ze spanning opgebouwt
in de bak.
Bluffen helpt bij haar wel, ik bedoel niet dat ik bang ben, maar ik overbluf haar,
dus ze doet vervelend en ik ben eventjes heel streng en zet haar gelijk aan het werk,
en doe ik alsof ze me niks kan maken terwijl ze me er makkelijk af kan krijgen!
Maar hoe kan je je angst onder controle houden? want als een pony steigerend op me af
komt lijkt dat aardig onmogelijk en is dat vanzelf angstig.
Dan heb je dus niet goed gegrondwerkt;) Een paard wat sloom is, moet je niet teveel fysiek werk van vragen! Mentale puzzels bieden, het liefst iets waarbij je niet al teveel moet lopen![]()
Maar toch als een paard met z'n oren in de nek op je afkomt... niet echt sloom gedrag!
Ik durf mezelf wel iemand met overwicht te noemen. Kan dan wel niet dressuren, maar paarden luisteren wel!
En ik heb ook wel eens een moment gehad dat ik dacht: oeh, hij nou keert ze me haar kont toe. Maar dat is 1/10 sec. tot mijn leiderrol overneemt en zegt: wat maak je me nou?! En ga er juist op af ipv dat ik terugdeins. Uiteraard weet ik wel bij welke paarden/situaties dit wel of niet kan.
Een paard wat op de plek steigert, laat maar steigeren. Een paard wat op me af zou komen terwijl hij steigert zou ik met mijn touw toch even duidelijk de andere kant op wijzen. (Nee paard, mijn kant wil je niet op)
Je mag wel een beetje gezonde angst voelen, maar er niet naar handelen. Je moet dus niet weglopen, verstijven oid. zet die gezonde spanning maar om in een duidelijke correctie.