Hoe krijg ik overwicht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Hoe krijg ik overwicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:28

Je kent het vast wel, die mensen die de bak in lopen en bam,
paard lief luistert perfect en toon alleen maar respect en onderdanigheid.

Super mooi, maar hoe krijg je dat overwicht, want dat wilt toch iedereen?
En kan je je ontwikkelen tot persoon met veel overwicht als je stiekem
bang bent in sommige situaties?

Op mijn pony heb ik al flink meer overwicht dan eerst,
gewoon omdat ik ontzettend ga bluffen als ze vervelend is.
Er naast ook wel, maar omdat ik het toch wel eng vond toen ze steigerde
nog niet genoeg. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

En zijn mensen met echt overwicht ook wel eens bang,maar laten ze dat gewoon niet zien dan?

[edit = ik denk dat vooral bij jonge paarden mensen met écht overwicht nooit problemen
zullen hebben met hun paard, omdat zodra ze in de buurt komen het paard hun al
opmerkt als sterk en de baas, en dus de perfecte persoon om op te vertrouwen.]

cissy

Re: Hoe krijg ik overwicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:42

ja dat kun je ontwikkelen, ga bijv een cursus grondwerken doen (en evt schriktraining) en leer gedrag herkennen waardoor je niet meer in vreemde situaties terecht komt waar je geen weet van hebt. Dan wordt je zelfverzekerder en daardoor krijgt je paard ook meer vertrouwen in jou.

Mensen met echt overwicht zijn ook echt wel eens bang maar weten dat beter in de hand te houden. Die mensen hebben ook wel eens vlinders in hun buik maar die vlinders vliegen niet als achterlijken door elkaar maar in formatie! :) (uitspraak van Pat Parelli).

Bluffen werkt niet, paarden weten heel snel of je het meent of niet en al gelang naar het karakter van het paard krijg je een passende reactie.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:48

Ik had dit ook met mijn haf.

Hij deed soms onverwachts dingen waar ik van schrok. Durfde hem ook niet door te pakken omdat hij dan in paniek raakte. Dus we liepen een beetje vast. Ik werd nerveus van hem en hij van mij. Hij is heel gevoelig en neemt precies jou gevoel over. Hij is geen type paard wat de leider kan zijn, hij wilt wel maar heeft het lef er niet voor. En ik durfde bij hem niet door te gaan echt het leiderschap te nemen.

Ik ben toen begonnen met grondwerk lessen. Ik heb nu 2 lessen gehad en zelf geoefend en heb nu een heel ander paard. Ik sta nu ook veel sterker in mijn schoenen. Hij is nu veel rustig in zijn doen en laten. Hij doet niet meer zomaar gekke dingen. Hij duwt niet meer door me heen. Echt enorm veranderd en we hebben weer over lol in samen :j. Ik ben de leider en dat weet hij nu. We kunnen we makkelijk wandelen en oefeningen doen.

Dus ik zeg echt grondwerk lessen :j.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 23:45

Grondwerk lessen hebben het gedrag juist veroorzaakt, omdat ze toen "sloom" was,
en we haar aan het lopen moesten krijgen met grondwerken heeft ze spanning opgebouwt
in de bak.

Bluffen helpt bij haar wel, ik bedoel niet dat ik bang ben, maar ik overbluf haar,
dus ze doet vervelend en ik ben eventjes heel streng en zet haar gelijk aan het werk,
en doe ik alsof ze me niks kan maken terwijl ze me er makkelijk af kan krijgen!

Maar hoe kan je je angst onder controle houden? want als een pony steigerend op me af
komt lijkt dat aardig onmogelijk en is dat vanzelf angstig.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 01:26

HorsesWoman schreef:
Grondwerk lessen hebben het gedrag juist veroorzaakt, omdat ze toen "sloom" was,
en we haar aan het lopen moesten krijgen met grondwerken heeft ze spanning opgebouwt
in de bak.

Bluffen helpt bij haar wel, ik bedoel niet dat ik bang ben, maar ik overbluf haar,
dus ze doet vervelend en ik ben eventjes heel streng en zet haar gelijk aan het werk,

Maar hoe kan je je angst onder controle houden? want als een pony steigerend op me af

Dan heb je dus niet goed gegrondwerkt;) Een paard wat sloom is, moet je niet teveel fysiek werk van vragen! Mentale puzzels bieden, het liefst iets waarbij je niet al teveel moet lopen :P
Maar toch als een paard met z'n oren in de nek op je afkomt... niet echt sloom gedrag!

Ik durf mezelf wel iemand met overwicht te noemen. Kan dan wel niet dressuren, maar paarden luisteren wel!

En ik heb ook wel eens een moment gehad dat ik dacht: oeh, hij nou keert ze me haar kont toe. Maar dat is 1/10 sec. tot mijn leiderrol overneemt en zegt: wat maak je me nou?! En ga er juist op af ipv dat ik terugdeins. Uiteraard weet ik wel bij welke paarden/situaties dit wel of niet kan.

Een paard wat op de plek steigert, laat maar steigeren. Een paard wat op me af zou komen terwijl hij steigert zou ik met mijn touw toch even duidelijk de andere kant op wijzen. (Nee paard, mijn kant wil je niet op)

Je mag wel een beetje gezonde angst voelen, maar er niet naar handelen. Je moet dus niet weglopen, verstijven oid. zet die gezonde spanning maar om in een duidelijke correctie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 01:43

Overwicht leer je niet, hoe veel onzin ze hier op bokt ook banketstaaf daarover. Overwicht moet je jezelf aan leren, je moet zelf die knop om zetten. Ik durf te zeggen dat ik overwicht heb over paarden, paarden voelen op de een of andere manier aan dat proberen grapjes met mij uit te halen alleen maar nadelig werkt. Dit levert dan automatisch ook een hele fijne omgang op met paarden, de meeste weten dat ze niks hoeven te proberen, dus ik hoef niks te corrigeren en alles gaat moeiteloos. Wat je wel kan leren is omgaan met paarden, waarom doet een paard bepaalde dingen, en indirect, doordat jij je zekerder om paarden gaat voelen doordat je meer weet, kan het zo zijn dat je meer overwicht gaat krijgen. Over bang zijn zeer zeker, ik heb wellis nieuwe paarden op stal waarbij ik ook even slik omdat ik weet dat die me in 1 klap dood trappen, zulke machtige beesten zijn het dan. Echter dan is het slik en ga ik gewoon door, al dan niet een hoef ontwijkend, respect zal ik hebben, anders is het einde zoek en kan paardlief naar de slacht. Gelukkig is door dat overwicht meestal een simpele stemcorrectie genoeg om de verhoudingen meteen recht zet, zodat ik respect heb, en van daaruit kan ik gaan werken aan het vertrouwen.

Jou adviseer ik als je hier echt aan wilt werken is met zoveel mogelijk paarden in de hand te komen (en met veel bedoel ik niet 2 maar als het kan 20) en hier echt puur op jou manier aan gaan sleutelen. Niet rekening houdend met hoe de eigenaren zouden denken aan bepaalde handelingen maar echt jou eigen manier gebruiken en deze verbeteren, dan krijg je vanzelf overwicht.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:55

Het heeft ook met je eigen houding te maken en wat je zelf uitstraalt.
Als je bijvoorbeeld over een stoep loopt en er komen een paar opgeschoten,drukke jongeren op je af gelopen, wat doe jij dan ? ga je opzij ? Ik niet bijvoorbeeld, loop er dwars doorheen.

Op deze manier kun je "meten" hoe jij overkomt, niet alleen rond paarden maar ook bij mensen. Rug recht, kop omhoog en schouders naar achteren!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:15

Overwicht kan komen met de tijd. Toen ik m'n paardje kreeg had ik in geen enkel opzicht overwicht. Hij deed maar wat ie wilde. Nu zijn we zover dat ik op de grond steeds meer overwicht begin te krijgen.

Oké, in het zadel bereik ik nog steeds niks, maargoed, at komt vast nog wel.

Les nemen wil ook wel helpen. Dan leer je goed wat je moet doen, zodat jij je zekerder voelt. Dit breng je over op je pony, die respect voor jou gaat krijgen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 14:09

Dilan1993 schreef:
Overwicht kan komen met de tijd. Toen ik m'n paardje kreeg had ik in geen enkel opzicht overwicht. Hij deed maar wat ie wilde. Nu zijn we zover dat ik op de grond steeds meer overwicht begin te krijgen.

Oké, in het zadel bereik ik nog steeds niks, maargoed, at komt vast nog wel.

Les nemen wil ook wel helpen. Dan leer je goed wat je moet doen, zodat jij je zekerder voelt. Dit breng je over op je pony, die respect voor jou gaat krijgen.

Ahja, mijn peerd had vandaag ook weer flink schijt aan me met de les,
ze heeft haar buien, we brengen elkaar gelukkig niet meer in gevaarlijke situaties.
Dus er zit verbetering in. :')

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:44

je hebt in je openingstekst het reeds heel mooi zelf al beschreven, zo zou het idd eigenlijk bijna altijd moeten zijn, en wat nog straffer is , het is nooit het paard dat hier in de fout gaat, het is dus aan de mens om er leren mee om te gaan.
Om dit voor elkaar te krijgen is ten eerste paarden kennis nodig, kunne paardrijden is idd zeker ook wel handig, maar er komt toch nog heel wat meer bij kijken, een deel paarden psychologie, het gedrag van een paard kennen en dus ook leren hoe het te manipuleren is, en dit dan steeds doen op een manier die toch wel leuk blijft voor het paard zelf.
De opleiding tot instructeur en nadien trainer zorgt ervoor dat je net daar ook een oog voor krijgt, dat je dingen kan gaan aanbrengen.
Doe zoiets dus niet op eigen houtje , doe het samen met een instructeur/trainer die dan bv 1x/week komt meetrainen, en jij kan dan het geleerde heel de verdere week verder intrainen, en zo is er dan elke week ook een planning , is er controle , en kan er eventueel vlug weer gecorrigeerd worden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:18

Als jij "overwicht" wil op je paard zal je moeten leren om leider van zijn kudde te worden

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en op dit ogenblik is hij leider over jou.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hem dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:14

ik denk dat je gewoon eerlijk je zelf moet zijn; gewoon: ik ben bang van jou, maak een keer dat ik niet bang van jou hoef te zijn! (rare uitleg, maar ik denk dat ik wel ong zeg wat ik bedoel :P )
door te bluffen krijgen mensen van mij niet veel respect, volgens mij werkt dat ook niet bij paarden

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:54

Je kan zeker een hoop leren. Een (andere) cursus grondwerk/loswerken om de juiste handelingen te leren zal je vast meer zelfvertrouwen geven. :j En met wat begeleiding moet je prima je eigen pony goed aan kunnen. Ook omdat je die vaak ziet en toch een band mee opbouwt.

Maar dat echte gepaardenfluister dat je de bak in loopt bij een vreemd paard en hoppa, dat hangt toch ook wel van je persoonlijkheid af.

Niet iedereen is van nature leider en niet iedereen heeft ook de behoefte om alles en iedereen te willen sturen. Veel van die "echte" paardenmensen die bij elk paard "hup" overwicht hebben, zijn ook niet altijd de meest subtiele en sympathieke mensen in de mensenwereld. Paardenmensen staan niet voor niets als bot en dominant/eigenwijs bekend ;) Dat moet je een beetje zijn om met dominante paarden om te gaan.

Heb je dat nou eenmaal niet zo in je? Ook prima toch. :) Dan doe je gewoon je best om veel te leren en zelfvertrouwen te kweken met je eigen pony. Als je die maar met vertrouwen en leiderschap aan kunt en plezier mee hebt en laat dat paard van de buurman lekker zijn pakkie an.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:45

Waves: _/-\o_

Voor elk paard een ruiter, voor elke ruiter een paard...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:10

heel goede uitleg hoor "Waves"

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:38

ja maar ben niet helemaal mee eens dat een paardenmens nu onsympathiek is (ik begrijp ook wel een beetje wat je bedoelt) maar het is meestal zo dat je van paarden (en andere dieren) juist leert hoe je te gedragen :) en mensen zijn altijd graag bij zelfzekere mensen, dus ik denk niet dat die stelling altijd op gaat. eerder niet

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 12:33

Klopt allemaal, ik moet gewoon strenger en consequenter tegen haar zijn, maar ik ben altijd ontzettend zacht geweest. Ze is een eigenwijze haflinger merrie, en ze heeft ook iets dominantst over zich.
Dus op dit moment gaat alles gewoon goed, alleen ik zou soms willen dat het perfect gaat. :)
en daarvoor moet je flink overwicht hebben.

Bluffen werkt bij haar wel. Ik stap er op, ze begint met klieren en ze wil ophoog komen,
dat zet ik haar aan in draf en ben heel streng, dat is bluffen voor mij want ik doe me dan stoerder voor,
maar het werkt wel.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 12:37

Sassol schreef:
HorsesWoman schreef:
in de bak.

Dan heb je dus niet goed gegrondwerkt;) Een paard wat sloom is, moet je niet teveel fysiek werk van vragen! Mentale puzzels bieden, het liefst iets waarbij je niet al teveel moet lopen :P
Maar toch als een paard met z'n oren in de nek op je afkomt... niet echt sloom gedrag!

Ik durf mezelf wel iemand met overwicht te noemen. Kan dan wel niet dressuren, maar paarden luisteren wel!

En ik heb ook wel eens een moment gehad dat ik dacht: oeh, hij nou keert ze me haar kont toe. Maar dat is 1/10 sec. tot mijn leiderrol overneemt en zegt: wat maak je me nou?! En ga er juist op af ipv dat ik terugdeins. Uiteraard weet ik wel bij welke paarden/situaties dit wel of niet kan.

Een paard wat op de plek steigert, laat maar steigeren. Een paard wat op me af zou komen terwijl hij steigert zou ik met mijn touw toch even duidelijk de andere kant op wijzen. (Nee paard, mijn kant wil je niet op)

Je mag wel een beetje gezonde angst voelen, maar er niet naar handelen. Je moet dus niet weglopen, verstijven oid. zet die gezonde spanning maar om in een duidelijke correctie.
\

We konden er niks aan doen dat we haar aan het werk hebben gezet,
en het is echt ontzettend zielig geweest maar we konden ook niet weten
dat ze hoog drachtig was en zo mager dat je het niet kon zien,
dus we dachten dat ze gewoon lui was, want dat had de DA gezegt bij de keuring.

Gelukkig had ik ongeveer een maand voor ze beviel in de gaten dat er iets niet helemaal goed was,
dus toen hebben we rustiger aan gedaan, maar we wisten pas een week voor de bevallig
dat ze drachtig was, godzijdank was het veulen gezond.

Ik denk dat inderdaad het probleem is dat ik door haar gesteiger snel een stapje van haar af doe,
en dat is heel fout want dan krijgt ze ruimte voor haar "slechte" gedrag en word ze niet gecorrigeerd.

Bij het gesteiger kwam ze steigerend op je aflopen, toen heb ik een tijdje onbewust een stapje
achteruit gedaan, en toen iemand dat tegen me zei ben ik er op gaan letter en deed ik juist elke x een stapje naar voren. Met een touw laten weten dat ze niet naar je toe moet komen hebben
we gedaan, maar ze heeft een heeeel hard hoofd.

Het steigeren leek ontzettend op dominantie, maar het was blijkbaar verwarring.
Het is alleen soms moeilijk te zien of het dominantie of verwarring is.
Ze geeft veel tekenen van dominantie,maar veel zeggen dat ze longeren niet snapt.
Maar daar twijfel ik nog steeds een beetje aan, want zodra je door gaat
doet ze het wel, al is het in volle galop en daarom lijkt het dus ook weer op verwarring en paniek.