jaarling steigert bij da/hoefsmid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

jaarling steigert bij da/hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 18:08

Ik weet dat hier al veel topics over zijn, maar eigenlijk geeft niet een voor mijn gevoel een goed antwoord, mocht je een topic weten waar alles wel duidelijk in uitgelegd is hoor ik het graag.
Sinds een tijdje heb ik een mini van een jaar super lief beestje maar meneer heeft er nog al een handje naar om te stijgeren tijdens het bekappen, enten en scheren. Heb het een tijdje zo laten doen, want ja dat arme beest vind het ook allemaal eng! Toen begon ik er over na te denken en eng is allemaal leuk en aardig maar dit is ongewenst gedrag en hij hoort dit gewoon niet te doen.
Maarja, hoe corrigeer ik dit? Ik moet er voor zorgen dan hij niet gevaarlijk is voor de omgeving, dat de enting goed verloopt en niet de naald er in blijft hangen, de hoefsmid niet word getrapt ofzo. Ik moet hem dus vasthouden en corrigeren maar hoe?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:10

Wat je moet doen is NU starten met opvoeden! Hij is een jaar en is al veel te lang weg kunnen komen met dit gedrag. Er wordt niet gesteigerd! Klaar! Aanpakken hoe klein die ook is. Hij zal ten eerste respect voor jou moeten gaan krijgen (grondwerk!) en daarnaast zul je hem in deze situaties moeten gaan opvoeden. Steigeren mag niet en dan verdient hij gewoon een duidelijke correctie.

Oja, en die correctie kan niet duidelijk genoeg zijn. Dus niet eerst met een klein tikje aan komen zetten. Nee, de eerst volgende keer (en zet het gerust in scene dat de DA of bekapper weet dat je dit gaat doen, doe het dus samen) is het dus gewoon een duidelijk NEE: Geef een duidelijk brul NEE!en trek hem naar beneden. Zet hem een aantal passen achteruit en weer vooruit op de plek waar je hem hebben wilt en begin opnieuw (met bekappen bijv). Beloon hem positief en met heel hoge stem als ie keurig stil staat. Laat dan dan ook niet te lang duren. Een duidelijke brul en NEE (evt met duidelijke tik tegen de hals) als ie het weer doet en meteen weer achteruit zetten. Hij moet dus duidelijk leren wat NEE! betekent en wat GOEDZO! betekent. Dit kun je ook nu al doen bij alle andere dingen die je met hem doet: achter je lopen, niet trekkken etc. Er zullen genoeg situaties zijn dat jij duidelijk kan maken dat je iets goedkeurt en afkeurt.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 27-09-10 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:15

Hij is een mini zeg je? Mooi, dat is alleen maar handiger om te corrigeren.
Mocht hij weer van voren voetje van de vloer doen, dan zou ik hem een flinke klap met de vlakke hand tussen zijn lieve kleine oortjes geven.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 18:19

heel erg bedankt voor de reactie, dat bedoel ik dus met duidelijk ;)
Wat we wel even voorop moeten stellen, ik heb hem pas 3 maandjes dus de opvoeding hier voor heb ik jammer genoeg niet in de hand gehad. Hij is verder heel netjes opgevoed, hij loopt heel braaf bij je (voor, achter en naast) hij dramt niet wacht netjes, laat braaf voetjes optillen enz. Ik denk dus (correct me if im wrong) niet dat het echt aan de algehele opvoeding ligt of een dominantie probleem zou zijn.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:20

een mini hoeft niet op een andere manier gecorrigeerd te worden als een groot paard ik heb een belg gehad die op precies dezelfde manier als mijn mini shet behandeld werd en beide wisten prima waar ze aan toe waren ik vind mensen die bij voorbaat al zeggen o een mini alleen maar makkelijk een beetje krom

duidelijk zijn met hoge en lage stemmen zoals hiervoor staat beschreven is een erg goede manier van werken want dat blijft die ook met alles bij wat je in het vervolg nog wil gaan doen dan weet die wat een hoge en lage stem betekend

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:22

Aha, het is dus een kleine hij met ballies <3
Voor een deel is het ook hengstengedrag, maar dat mag je gerust in de kiem smoren. En dat hoeft niet meteen met castratie.
Dobel, ik bedoel met mijn vorige post, dat het bij een mini gewoon simpeler is, om het meneertje even een tikkie tussen de oren te geven. En dat heeft puur te maken met zijn hoogte.
En inderdaad, met een flinke stemhulp weten ze ook vaak wel hoe het tikt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:25

Ken het probleem :P En het hoeft niet altijd met de opvoeding te maken te hebben, maar kan ook met afstamming!!! (weet ik uit ervaring..)
2 van onze jaarlingen zijn ook écht een drama bij de hoefsmid. We zetten ze dusdanig kort vast, dat ze geen kant op kunnen (en hem ook niet kunnen bijten :P ) Ze geven het redelijk snel op!
Uiteraard verder zo veel mogelijk oefenen met voetje geven. Kort oefenen en veel belonen als het goed gaat. Slaan of boos worden heeft geen enkel nut, hier worden ze alleen maar nog onhandelbaarder door. Voor de rest kun je van alles met ze doen, maar aan de benen komen....... }:0

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:27

Het is niet perse een kwestie van niet goed opgevoed zijn, maar je hebt hem nu dus 3 maanden. En in die 3 maanden heeft hij bij JOU geleerd dat JIJ wel een oogje dichtknijpt als hij zijn voetjes van de vloer haalt! Opvoeding stopt niet bij 9 maanden! Mijn Fries was 6 toen ik hem kocht. Prima opgevoed, maar heeft ook bij mij alle truukjes gebruikt die hij kenden (en gelukkig kent hij het hoog komen niet :P Wel het doordrammen. Doet ie nu ook niet meer }> )

Hij is pas een jaar, dus de echte opvoeding (het voortzetten ervan) begint nu. Zo te horen heeft ie bij zijn mama thuis een goede basis gehad. Dus ga daar op door en pak hem gerust goed aan. Anders heb je straks als ie 2 is een groot mini-probleem!
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 27-09-10 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:27

voor zover mijn ervaring er iets toe doet :D is het enige wat helpt heeeeel veel geduld en veel oefenen

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:38

Hihi, geduld met steigerponies?
Daar kun je maar beter niet teveel geduld mee oefenen maar korte metten mee maken.
Klein of groot, steigeren is gevaarlijk.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:21

Dobel schreef:
een mini hoeft niet op een andere manier gecorrigeerd te worden als een groot paard

amen, ik bemerk nu dus dat ik dat erg makkelijk doe, omdat hij klein is is het steigeren ook lang niet zo link en ik heb de mogelijkheid om hem echt terug naar beneden te trekken, maar hij hoort net zoals een groot paard behandeld te worden.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:22

[quote="bijdehandje1"]Aha, het is dus een kleine hij met ballies <3 quote]
Op vraag van de stalgenoten is meneer vlak naar aankomst gecastreert dus echt hengstengedrag is het denk ik ook niet

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:24

Veel oefenen word ook een beetje lastig, hij is heel braaf maar ik denk door de korte concentratie vermogen van het jonge beest is hij het na een tijd prullen beu. We beginnen altijd super, hij kan ook al heel netjes de hoefjes uit laten krabben.
Hoe moet ik dat nu dan aanpakken met bijv. het enten? Vind het zeer eng met zo een naald als hij dan omhoog gaat. (denkt aan alle nare dingen die er kunnen gebeuren met naald en correctie) :o
In ieder geval bedankt voor alle reacties!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:35

Mijn ervaring is, dat het vaak beter is dat je er zelf niet bij bent. Laat hem maar over aan de smid en de veearts. Ook een goeie veearts weet wel van wanten met stoute pony's. Bovendien eten die mannen zo snel dat de pony geen tijd heeft om kunsten te vertonen.
Succes ermee.

IggyPop schreef:
Veel oefenen word ook een beetje lastig, hij is heel braaf maar ik denk door de korte concentratie vermogen van het jonge beest is hij het na een tijd prullen beu. We beginnen altijd super, hij kan ook al heel netjes de hoefjes uit laten krabben.
Hoe moet ik dat nu dan aanpakken met bijv. het enten? Vind het zeer eng met zo een naald als hij dan omhoog gaat. (denkt aan alle nare dingen die er kunnen gebeuren met naald en correctie) :o
In ieder geval bedankt voor alle reacties!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 20:09

Dus vast zetten is ook slim? of juist niet?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:11

Laat dat vraagstuk maar lekker aan je veearts over joh, die weet er wel weg mee, neem ik aan.
En geheid dat die pony stukken liever is als de baas er niet bij is.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:13

bijdehandje1 schreef:
Mijn ervaring is, dat het vaak beter is dat je er zelf niet bij bent. Laat hem maar over aan de smid en de veearts. Ook een goeie veearts weet wel van wanten met stoute pony's. Bovendien eten die mannen zo snel dat de pony geen tijd heeft om kunsten te vertonen.
Succes ermee.

Ik ken geen enkele hoefsmid of da die alleen met een paard gaat werken. Het blijft een dier en het kan altijd mis gaan. Je moet dus in de buurt blijven want jij bent de eind verantwoordelijke. Moet er niet aan denken dat ik een smid ziekengeld moet betalen... ;(

Balen dat uitkrabben wel goed gaat en bekappen niet. Bij die minis gebeurt het wel snel dat een smid de benen scheef/ te hoog optilt om hun eigen rug te ontlasten (logisch ook). Veel paardjes gaan hier op reageren, misschien die van jou ook. Maar zoals in bovenstaande ook al staat, laat niet over je heen lopen! Een mini heeft de ego van een belg.
Dominantie kan je verbeteren door grondwerk, lopen als jij het aangeeft, stilstaan als jij het aangeeft, opzij etc etc etc. Doet hij een stap vooruit, jij duwt hem naar achter. Ik geloof niet zo in harde stem, wel in lage en hoge stem. BELOON als hij het goed doet. Smid en da moeten iets normaals worden, als je te lang boos bent, wordt het alleen maar enger.

En idd enten gaat zo snel, kleine kans dat hier iets mis gaat. Oefen maar vast een beetje. Onze da klopt eerst een aantal keer op de hals en duwt daarna de spuit erin. Het kloppen kun je zelf iedere dag al doen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:16

Dan zijn het hier zeker uitzonderingen? Ik ben zelf een aantal dagen in de week aan het werk, terwijl man op kilometers afstand van het bedrijf aan het werk is op het land. Veearts en hoefsmid doen gewoon hun werk, hoor. Dit gaat al jaren goed.
Bovendien hebben ze heus wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Enten doen we overigens wel zelf.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:22

Nee hier doen ze het echt niet. Je mag wel even weg zijn, maar ze willen wel dat je op roep afstand bent. Verzekering klopt wel, maar als ik lam wordt getrapt door een paard, wil mijn verzekering ook weten van wie het paard is en waarom het is gebeurt..
Heerlijk trouwens dat je zelf kunt enten!
Sorry, offtopic ik weet t... :)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:24

Dan ga ik ook even offtopic maar zelf enten is voor iedereen binnen handbereik die het aandurft. Even overleggen met je dierenarts.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 20:28

Moet zeggen dat ik wel iets meer had gehoopt op wat hulp van da en de veearts, het komt er op neer dat hun me schreeuwen hem goed vast te houden omdat hij zo klein is kan ik hem wel aan, er komt eigenlijk niet echt een woord uit waar ik iets aan heb. Hou vast, hoofd naar je toe, niet voor hem gaan staan enz :o niet bepaald nuttig in mijn ogen.
Meneer stijgert, word naar beneden getrokken en als hij echt in paniek is (entingen) gaat hij dus uiteindelijk als een gek rennen.
Belonen ben ik zoiezo heel erg van, tijdens het bekappen en het scheren zijn we ook gericht op goede momenten aan het belonen, geeft hem ook mooi wat afleiding. Tijdens het enten krijg ik hem niet meer zo ver zich te richten op de positieve kant van het gebeure. Het viel me wel op dat deze da dus niet klopt van tevore, bij mijn andere da deden ze dit altijd wel, scheelt dit echt veel?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 20:29

bijdehandje1 schreef:
Dan ga ik ook even offtopic maar zelf enten is voor iedereen binnen handbereik die het aandurft. Even overleggen met je dierenarts.

in geen 100 jaar :o maar als je het zelf kunt is het natuurlijk altijd handig

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:35

Citaat:
Hou vast, hoofd naar je toe, niet voor hem gaan staan enz

Vind ik toch wel hele nuttige tips.
naar beneden trekken met steigeren werkt vaak niet. IK ga iets gemeens zeggen, en riskeer daaarmee vast een ban, want daar zijn ze hier erg vlot mee heb ik gemerkt. Maar sla die dreumes een keer goed raak boven op zijn hersenpan, op het moment dat hij op zijn hoogste punt van steigeren staat.

Belonen en belonen is ook twee. Voedselbeloning is niet je van het.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:37

Volgens mij is het een combi van: kijken wat het paard doet, tegen de schrik van plotselinge prik en misschien beetje ongevoeliger maken. Maar ik moet echt eerlijk zeggen dat dat puur een gok is.

1 jaar is echt jong en het is heel belangrijk dat hij nu goede ervaringen opdoet. Je kunt niet heel veel met m doen, maar schriktraining kan altijd en is leuk! Begin met een emmer en eindig op den duur met een zeil of paraplu. Misschien helpt dit wat.

Hoe reageer jij als de smid begint? En als hij raar gaat doen. Het is heel belangrijk dat je hem het gevoel geeft dat er niks engs is, pak hem niet bij voorbaat strakker of juist losser, maar gewoon zoals je hem altijd hebt. Niet van te voren geruststellen, het is normaal net zoals voor de smid kwam. Dit kan je oefenen bij je schriktraining. Elkaar aanvoelen. Misschien ook een keer iemand anders zijn hoeven op laten tillen zonder iets te doen.

Edit: voedselbeloning ben ik ook niet voor, gaan ze van happen. En al helemaal ruinen. Stem moet genoeg zijn. Tussen de oren slaan vind ik ook niet zo'n goede oplossing, het werkt in mijn ogen gewoon niet. Maarja, daarvoor zijn we 2 verschillende mensen.
Edit 2: succes met je ban ;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:45

Het gaat hier over een heel jong paardje in paniek en jullie hebben het allemaal alleen maar over straffen?!! Wat willen jullie dan straffen, het feit dat hij in paniek is? En wat wil je daar mee bereiken, dat hij minder in paniek raakt? Als je jezelf even in zijn situatie verplaatst ga je wel zien dat dat niet de juiste weg is: je bent heel bang van een vreemde die hele rare nieuwe dingen met je doet waar je echt niets van begrijpt, en vervolgens slaat degene die je dan nog een beetje vertrouwd je ook nog heel hard op je hoofd. Je gelooft toch niet dat je zo goed gedrag gaat stimuleren hoop ik. De enige juiste weg, en dat weten alle mensen die met verstand en geduld met hele jonge paarden omgaan, is je paard tijdig en stapsgewijs voorbereiden op al die nieuwe handelingen waar hij mee te maken gaat krijgen in zijn leven. Dus moet hij naar de hoefsmid: besteed dan elke dag even een paar minuten aan het optillen van zijn hoefjes en evt aan het vijlen en bekloppen ervan zodat hij dat al kent voordat de hoefsmid komt. En zoek in godsnaam een hoefsmid met geduld voor jonge paarden, die zijn er echt! Als je nu geen geduld hebt verpest je dit paard voor de rest van zijn leven en zal hij altijd angst, protest en in het ergste geval agressie gaan vertonen. Dat is niet wat je wil hoop ik.
Diana van der Wal, gedragstherapeut voor paarden i.o