Paard bijt maar word nu beetje kopschuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miiejs

Paard bijt maar word nu beetje kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 19:38

Hallo,

Mijn paardje is in mei 4 geworden en sinds dec. vorig jaar gecastreerd. Toen beet hij nog erg veel. Het is nu een heel stuk minder maar soms doet hij het nog en krijgt hij een tik op zijn neus, het liefst bijt ie je dan gewoon nog een keer... maar zodra ik erna zijn hoofd wil poetsen of een vlecht wil maken in zijn voorpluk doet ie heel schrikachtig met zijn hoofd...

Hoe kan ik hem nou het besten straffen als ie iets beetpakt of bijt? Want ik wil echt geen kopschuw paardje!

Vond het in het begin er moeilijk om het zo consequent mee om te gaan vandaag dat hij dus nu nog bijt maar dat was omdat ik bang was voor wat er nu dus aan de hand is!

Hoop dat iemand me goede tips kan geven!

Alvast bedankt!

Groetjes Michèle

z3rTjuhH

Re: Paard bijt maar word nu beetje kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:40

je kan hem heus wel een tik geven, dat kan toch gewoon op zijnhals, schouder of boeg. Hoop dat je hier wat aan hebt ;)

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 19:47

z3rTjuhH schreef:
je kan hem heus wel een tik geven, dat kan toch gewoon op zijnhals, schouder of boeg. Hoop dat je hier wat aan hebt ;)

Nou dat doe ik ook maar daar geeft ie helemaal niks om :P daar kijkt ie niet eens van op hihi

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:09

haha ja je ehbt gelijk, maar ik denk dat je verder weinig kan doen, je kan moeilijk met een zweep achter hem aan gaan:P is er eigenlijk een reden waarom hij dat doet??

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:10

gewoon klieren! :)
zijn voor pluk vlecht ik altijd, en dan moet ie altijd ef aan me kleren trekken of in me bodywarmer happen... echt bijten is het niet meer maar wil er toch vanaf en hij is zo slim dat ie mij niet meer echt bijt.. maar een ander probeert ie nog wel soms

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:18

Ik heb zelf ook een paard van 4 en die doet dat ook, maar ik denk eigenlijk dat het een soort van spelen is voor dat beestje. Dat hij een ander wel bijt is gewoon uit testen, hij wil denk ik gewoon weten wat zijn grensen zijn bij een ander :P

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:27

maar als ik hem straf al hij een ander bijt trekt ie zich daar ook niks van aan das toch wel jammer want andere willen hem er meestal niet voor straffen.. maar zou jij dan zeggen ja eigen schuld dat ie je bijt of niet? :o

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:28

nee dat niet, maar als die mensen hem niet straffen zal hij ermee door gaan en dan is het wel hun eigen schuld :P

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:30

Nou ja dat vond ik ook maar daar was ze het niet mee eens maar als ik hem straf neemt ie haar nog in de maling :P

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:39

ja precies en hij snapt het denk ik ook niet echt als jij hem straf geeft, mij is namelijk geleerd dat las ene paard iemand bijt, dat diegene die gebeten is het paard moet straffen :P misschien toch verplichten te straffen ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:39

sla hem niet, maar probeer hem te blocken.

Als het goed is ken je hem nu wel aardig, en zie je de happen waarschijnlijk wel aankomen.
Als jij hem nu direct blockt met je elleboog, op het moment dat hij denkt jou te gaan bijten, krijg hij een flinke knal.

helemaal zijn eigen schuld, zonder dat jij hem een tik moet geven.

Doe naast het 'blocken' verder niks. een duidelijk 'nee' of 'foei' is genoeg.
Daarna gewoon weer verder gaan met waar je mee bezig was, en dit blocken consequent blijven toepassen.

Andere mensen zou ik vragen om zich niet met mijn paard te bemoeien tot dit is opgelost ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:44

Heeft je paard sociale contacten met andere paarden waarmee hij leert dat bijten consequenties heeft?
Of waarmee hij zijn spel kan uitvoeren?

Zijn er andere verzorgers die hem mogelijk iets te fel straffen voor een hap?

Je kunt een bijtend paard best straffen met een snelle korte tik. Maar die tik moet in verhouding zijn, direct en consequent.
Pas wanneer je paard weet waar die tik voor dient, zal hij weten dat hij niet kopschuw hoeft te reageren als je wat anders bij zijn hoofd uitvoert.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:49

kehdra schreef:
sla hem niet, maar probeer hem te blocken.

Als het goed is ken je hem nu wel aardig, en zie je de happen waarschijnlijk wel aankomen.
Als jij hem nu direct blockt met je elleboog, op het moment dat hij denkt jou te gaan bijten, krijg hij een flinke knal.

helemaal zijn eigen schuld, zonder dat jij hem een tik moet geven.

Doe naast het 'blocken' verder niks. een duidelijk 'nee' of 'foei' is genoeg.
Daarna gewoon weer verder gaan met waar je mee bezig was, en dit blocken consequent blijven toepassen.

Andere mensen zou ik vragen om zich niet met mijn paard te bemoeien tot dit is opgelost ;)

Goede tip, van dat blocken, wou idd ook voorstellen om niet te slaan met de hand maar met de elleboog. En idd een stemcommando eraan koppelen, zodat hij zich al bedenkt als ie "nee" of "foei" hoort.

Als je paard vervelend of opdringerig wordt (ik veronderstel dat hij niet agressief bijt, maar het eerder als een spelletje ziet?), kan je hem ook enkele passen doen achteruitgaan, bijv. door met je touw te draaien of te wiebelen, en/of dreigende lichaamshouding aan te nemen (NIET achteruit duwen, dan voelen ze zich nog machtiger). Een paard dat achteruitgaat voor een ander (mens of paard) is onderdanig, en onderdanige paarden bijten niet (dus zelf niet achteruitwijken voor je paard!). Werkt goed bij mijn hengst, want bij die hielpen tikken op de neus ook niet meer: hij probeerde te bijten, maar sprong heel snel weer achteruit, zodat het onmogelijk was om hem te straffen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:05

Carline; het achteruit zetten is inderdaad een goede optie.
Ik denk dat een stukje algemeen grondwerk voor zo'n paard ook niet verkeerd is. :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:27

ik hef vaak mn hand op, vlak bij zn hoofd, als teken dat ie niet moet bijten. (de mijne is sinds 2 weken geen hengst meer) het bijten bij hem is al best wel verminderd

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:58

Opvoeden door middel van grondwerk!
Slaan helpt niet; zoals je zelf al merkt.......
Sterker nog, je paard krijgt er angst van.

Ga GOED leren grondwerken, zoals Freestyle doen.
Hierdoor leert je paard respect te krijgen en afstand te houden.
Dikke kans dat hij er dan al mee stopt.
En zo niet; dan heb je geleerd met alleen al met een vingerwijzing achteruit te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:11

Ik denk dat het probleem is, dat je niet consequent bent geweest, daardoor linkt hij nu de tik niet aan het bijten, en is alleen maar bang voor de tik, omdat hij niet snapt waarom hij die tik krijgt.
Ik ga ook van harte mee met Chubby.

Rumpleteaser: het is niet het slaan waardoor het paard angst krijgt, het paard krijgt angst doordat de aanpak niet consequent is.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 16:47

Nou wat het enige is naar mijn idee is dat hij het meer bij mij doet om wat in zijn mond te hebben.. zoals ik al zei hij pakt mijn jas/trui/vest/bodywarmer als ik zijn voorpluk vlecht, kouwt op zijn halster touwtjes maar gericht bijten is het niet echt meer (zeker niet zoals het was! )

En grond werken doe ik echt veel! meestal 4 a 5 x per week! Ook freestyle enzo en vaak "los" longeren (zonder longe eraan) en daar luisterd ie onwijs goed naar en toont hij ook respect

Maar moet ik dat happen dan voor lief nemen verder?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:55

Ik ga met yamcha mee. Straf hem af met bijten, doe dat wel consequent, maar vergeet niet te belonen als je hem aan het hoofd zit en hij bijt NIET!!!!
Juist daar gaat het meestal fout. Straffen wel, belonen niet!.

EvaRampage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:02

Wat bij mijn jaarling goed helpt is haar gewoon even bij haar lip / neus pakken. Als het ware een beetje terug happen. Dat is geen slaande beweging dus krijgt je paard geen angst van maar laat toch weten dat je dit gedrag afkeurt.