Citaat:
Als je de voer beurten weg kan laten doormiddel van onbeperkt hooi ophangen zal je al snel verschil zien (tevens op 2 plekken)
Neem dan drie plekken, want het ruintje zal blijven jagen, dus blijft het een gerommel. Ik merk bij mijn drietal dat als ik vier voerplekken heb, ook op kleine ruimte dat de rust er dan snel weer is.
Het feit dat een een ruin is en ander een hengstje maakt denk ik in dit geval niet zoveel uit, hengstje is de pineut.
Uit elkaar halen is de laatste optie, maar zou het even een week of twee aanzien, mits ze elkaar het licht niet uit de ogen slaan
Bij die van ons is ook een duidelijke volgorde, eerst Snuit (13 jaar), dan Alwyn (3 jaar) en dan Freddy (2 jaar en de kleinste, maar wel de slimste
). Freddy houdt heel goed in de gaten waar Snuit staat en wurmt zich dan tussen ze door en pakt zo zijn plekje. Hij dringt zich gewoon heel sneaky op zeg maar. Als er geen hooi meer is en ik kom hooi brengen, zorg ik er altijd voor de de 4 plekken dus gevuld zijn zodat de heren hun eerste voernijd kunnen wegkauwen. Freddy stelt zich tijdens het neerleggen van het hooi / vullen van de netten altijd tactisch op, bemoeit zich nergens mee en gaat pas eten als hij ziet dat de andere twee een plekje hebben. Als dat is gebeurd, na zo'n half uurtje, kan het spul gewoon weer door elkaar lopen. Dit heeft overigens ook een week of twee geduurd voordat het zo ging zoals het nu gaat. Eerst werden zowel Alwyn als Fred weggetrapt door Snuit, toen werd Alwyn gedoogd en nu is de stand van zaken als omschreven.
Zelf zo weinig mogelijk mee bemoeien, alleen zorgen voor veel hooi
en veel plekken.