Beste maatjes ruzie op stal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Beste maatjes ruzie op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:40

Sinds ongeveer vorige week staat Biscuit(jaarlinghengst) samen met zn beste maatje(3-jarige ruin) op stal. Hiervoor stond Bis al een week of 2 alleen in die stal, ivm lichte diarree. Nu het weer slechter wordt is zn vriendje er bijgekomen. Nu heeft deze pony pittige voernijd, maar na een flinke tijd therapie van Bis (lees; Bis die voer jat uit de mond van zn vriendje) is dit al een stuk minder en konden beide pony's bij het vaststaan een pluk hooi delen zonder enig probleem.

De eerste paar dagen ging het prima samen op stal. De stal is ruim zat en op een paar boze gezichten van de ruin na, was er niks aan de hand en deelden ze gewoon die pluk hooi. Gisteren kreeg ik al een berichtje dat mn pony zn stal niet in wilde, door er iemand achter te laten gaan staan terwijl de ander hem meelokte lukte het uiteindelijk, maar niet van harte. (tot gisteren heb ik hem elke dag zelf binnen gezet en stond hij er ook als eerste in, ander kwam ongeveer een uurtje/2 uur later).

Vandaag zette ik hem zelf weer binnen; no problem (was het dan toch één van zn buien?). Heb er 20 minuten bijgestaan, buiten de stal, en heb tot 3x aan toe aan moeten zien hoe mijn pony de hele stal doorgetrapt werd. Ging ik er bij staan, niks aan de hand. Liep ik eruit, kreeg hij weer klappen. T is een ontzettend sociaal paardje, heel netjes onderdanig dus daar ligt het niet aan. Hij stond te kauwen en liep gelijk weg als de andere pony naar de pluk hooi liep, maar kreeg evengoed een flink aantal trappen.

Nou weet ik heus wel dat ze het gewoon even moeten uitvechten.. Maar nadat het al een paar dagen goed gaat??

Ligt het misschien aan de harde wind? Storm op komst?

Wie herkent dit??

belle_boef

Re: Beste maatjes ruzie op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:42

Ik denk dat je ze toch zal moeten scheiden, als die andere pony echt voernijd heeft zal die hem echt weg blijven jagen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:44

Maar het gekke is dus dat het hiervoor (ook op stal) weer wél goed ging...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:48

In elk geval 2 plukken hooi geven ipv 1.

Jaarling stond al in de box (dus zijn territorium) en dat kan een paar dagen goed gaan, kennelijk ligt de rangorde nu weer normaal.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:50

Ze hebben nu idd 2 plukken, hadden al een paar keer maar 1 gedaan omdat het zo goed ging. Ik dacht ook al aan zoiets idd, tamary... T is in ieder geval vreselijk om te zien hoe je oh zo sociale beessie flink wat klappen krijgt ):

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:31

Ik herken dit probleem heel erg en ik ben vooral van mening.. wanneer je ze uit elkaar haalt gaat het daarna ook niet meer lukken. Het heeft tijd nodig. Eventueel helpt het om een grote hooinet op te hangen zodat ze onbeperkt hooi hebben hangen zodat er bij het voeren geen nijd kan ontstaan. Dit werkte bij mij altijd prima (deed het in een ruif). Er zal altijd een de baas zijn en dat zal uitgevochten moeten worden. Nu is er een duidelijke rolverdeling wie er de baas is. Als je de voer beurten weg kan laten doormiddel van onbeperkt hooi ophangen zal je al snel verschil zien (tevens op 2 plekken)

cunemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:17

ik denk dat je ze moet scheiden want de box was is van de jaarling en het is ook nog een hengst en die reageert misschien wat agressiever dan als het een ruin was

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:53

Volgens mij is het juist het ruintje wat agrassiever doet?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:02

inderdaad ;)
Het ruintje heeft vorig jaar op stal gestaan met een zeer dominante merrie. Die merrie deed ditzelfde gedrag bij de ruin. Dus ook aanvallen en wegjagen bij het eten. Het ruintje heeft dit gedrag dus overgenomen.
Maar het gaat al veel beter dan in het begin, ze kunnen nu zelfs samen van 1 pluk eten. Maar sommige dagen gaat het slechter.
(eergister was er bjivoorbeeld niks aan de hand)

De ponys komen hopelijk snel in een grotere buitenstal terecht waar ze elkaar wat meer uit de weg kunnen.

Riv: We hebben 2 enorm grote plukken hooi in de stal liggen. Het is dus niet zo dat er niet genoeg is, de ruin kopieert dus gewoon nog steeds het gedrag van die merrie. Want als je die merrie in stal zet, zou de ruin dit gedrag niet meer vertonen want dan is hij onderdanig.
Maar gezien de hengst nu onderdanig is maakt hij daar gebruik van.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:32

Citaat:
Als je de voer beurten weg kan laten doormiddel van onbeperkt hooi ophangen zal je al snel verschil zien (tevens op 2 plekken)

Neem dan drie plekken, want het ruintje zal blijven jagen, dus blijft het een gerommel. Ik merk bij mijn drietal dat als ik vier voerplekken heb, ook op kleine ruimte dat de rust er dan snel weer is.
Het feit dat een een ruin is en ander een hengstje maakt denk ik in dit geval niet zoveel uit, hengstje is de pineut.
Uit elkaar halen is de laatste optie, maar zou het even een week of twee aanzien, mits ze elkaar het licht niet uit de ogen slaan :(:)

Bij die van ons is ook een duidelijke volgorde, eerst Snuit (13 jaar), dan Alwyn (3 jaar) en dan Freddy (2 jaar en de kleinste, maar wel de slimste :+ ). Freddy houdt heel goed in de gaten waar Snuit staat en wurmt zich dan tussen ze door en pakt zo zijn plekje. Hij dringt zich gewoon heel sneaky op zeg maar. Als er geen hooi meer is en ik kom hooi brengen, zorg ik er altijd voor de de 4 plekken dus gevuld zijn zodat de heren hun eerste voernijd kunnen wegkauwen. Freddy stelt zich tijdens het neerleggen van het hooi / vullen van de netten altijd tactisch op, bemoeit zich nergens mee en gaat pas eten als hij ziet dat de andere twee een plekje hebben. Als dat is gebeurd, na zo'n half uurtje, kan het spul gewoon weer door elkaar lopen. Dit heeft overigens ook een week of twee geduurd voordat het zo ging zoals het nu gaat. Eerst werden zowel Alwyn als Fred weggetrapt door Snuit, toen werd Alwyn gedoogd en nu is de stand van zaken als omschreven.

Zelf zo weinig mogelijk mee bemoeien, alleen zorgen voor veel hooi :Y) en veel plekken.