advies gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lietje1986

advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 19:30

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb meteen een vraag.
Ik ben vandaag wezen kijken bij iemand om misschien haar fries te gaan verzorgen en weer op conditie te krijgen.
Ze heeft zelf een jonge hengst waarmee ze western rijd en daardoor had ze geen tijd meet voor de fries.
Ik ben er pas 1 keer geweest.
Het gaat om een friese ruin van ongeveer 6 jaar die:
- ruim een jaar heeft stilgestaan
- het hele jaar door op de wei staat
- veel te dik is
- niet vooruit te branden is

Ik heb er even op gereden en het viel me op dat hij bijna gevoelloos is voor hulpen en er werd me al verteld dat hij niet galoppeerd wanneer er iemand op zjn rug zit.
Hij galoppeerd wel als hij aan de longe loopt.
Het is een superlief beest en het is liefde op het eerste gezicht, nu heb ik zelf een beetje zitten denken hoe ik het het beste aan kan pakken.
Maar ik zou wel graag wat advies en tips van andere ruiters en paardenliefhebbers willen hebben.

Mijn plan was om eerst aan zijn conditie te gaan werken en om hem te laten wennen aan mij door veel met de longe te gaan werken en wandelingen maken aan de hand.
Wel met een strakke en strenge hand gezien hij die volgens mij wel nodig heeft.
Bij het longeren veel overgangen met veel stemaanwijzingen zodat ik deze ook kan toepassen tijdens het rijden.
Daarna rustig aan gaan rijden icm longeren, wel rijden met sporen en zweep want ben bang dattie anders geen stap zet.
Nu heb ik wel alleen de mogelijkheid om te rijden in de wei en buitenritten en dus geen buiten of binnenbak.

De huidige eigenaresse vertelde me nog de volgende dingen:
- tijdens buitenritten ook niet vooruit te branden
- weinig mee gereden, veel mee gewandeld en loopt daardoor dus wel bij buitenritten als er iemand voorop fietst of loopt.
- verkeersmak maar af en toe angstig voor kleine dingen, als hij dan in stap is stopt hij gewoon en als hij in draf is gaat hij er vandoor.
- erg sterk
- verder eigenlijk nooit veel mee gedaan en altijd alleen op een weide gestaan.

Excuses voor het enorme verhaal :o :D

Tigra_

Re: advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:41

Denk opzich dat je een goede start gaat maken maar ik zou voor het rijden toch zonder sporen beginnen. Ze zijn niet om je paard voorwaarts te kijgen. Inplaats daarvan moet je gaan zorgen dat hij op de beenhulpen gaat reageren zal niet vanzelf gaan maar is wel basis dat hij goed reageert. Voor de rest zou ik ook als je gaat rijden eerst de galop achterwege laten maar even de conditie opbouwen en als hij weer conditie heeft en goed op de beenhulpen reageert zou ik pas met de galop beginnen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:41

Als je eerst eens aan de longe en aan de hand gaat werken dan wordt zijn conditie beter, valt hij wat af en wordt het aan alle kanten gemakkelijker voor zowel hem als jou.
Maak hem aan de longe snel voor je hulpen, dan wordt het daarna onder het zadel ook gemakkelijker.

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:07

Klinkt een beetje als mijn verzorgpaard, hoewel dat een hengst is en zijn 'niet voor uit te branden buien' afwisselend zijn met enorm voorwaartse buien. Verder komt alles wel overeen, heeft ook ruim een jaar stil gestaan.

Ik ben ook begonnen met longeren en heb langzamerhand het rijden er bij opgepakt, daarna steeds minder longeren en steeds meer rijden. Mijn hengst was ook altijd met zweep en sporen gereden en toen ik er zonder iets op stapte bleef hij ook stil staan en reageerde niet op normale beenhulpen om hem in stap te krijgen. Ik ben hem net zo lang blijven irriteren met mn benen totdat hij begon te lopen en heb hem toen flink beloond, daarna weer stil gezet en opnieuw aangedreven en het ging toen al een stuk sneller, hij was gewoon gewend om de sporen er in geramd te krijgen dus snapte hij eerst niet wat ik bedoelde. Als ik jou was zou ik de sporen mooi weg laten want het zijn gewoon akelige dingen die meer kwaad doen dan goed. Alles wat aan geleerd is kan ook weer afgeleerd worden, alleen kost dat soms wat meer tijd.
Na een paar keer rijden toen de commando's er redelijk in zaten heb ik er toch maar een zweep bij gepakt omdat hij soms in slaap valt en al mijn hulpen negeert, dan krijgt ie een klein tikje om hem weer wakker te maken. Ik rij hem nu al een paar weken en het gaat steeds beter, sinds een paar dagen rij ik hem zelfs bitloos omdat hij soms het bit tussen zijn kiezen pakte en het op een lopen zette, zonder bit heb ik veel meer contole over hem en hij vind het zelf ook veel leuker en begint meer zin in het werk te krijgen.
Wat betreft de galop kun je hem het beste een keer samen met een ander paard mee nemen op buitenrit, als dat paard voorop gaat galoperen zal hij het vanzelf ook moeten doen om hem bij te houden. Als je voelt dat hij wil gaan galoperen gauw de hulpen hier voor geven en als hij in galop zit goed belonen, dan leert hij het van zelf.
Gewoon veel geduld hebben en bij iedere goede reactie uitbundig belonen, dan komt het helemaal goed :D

lietje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 21:38

Dank je wel allemaal, ik ga woensdag aan de slag met longeren en lekker een gezellige wandeling.
En de sporen laat ik zeker achterwege :j
We gaan gewoon hard aan het werk :D

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:30

Veel plezier/succes! :D

Chanou5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:51

he allo,

leuk om een fries te verzorgen..mijn zusje heeft ook een friesje maar helaas ernstig ziek aan haar achter been.

het zijn opzicht paarden die erg dik worden dat zie ik ook aan paard van mijn zusje..dus ik zou zeggen conditie oplaten bouwen door veel te longeren ja duidelijk overgangen laten maken en eventueel wandellen ja en kijken of het paardje ook jou volgt...daarna zou ik als er conditie is en paard wat afgevallen is in de weide proberen te rijden..in iedergeval voltes maken,halthouden ect en daarna gaan uitrijden..dat is mijn visie die gedaan hebt met mijn paardje tinkertje...ik heb haar nieuw en heb ook eerst bij kennis in een poddock eerst paar keer gelongeerd aan elkaar wennen en wat wandellen..ze heeft 2 jaar niets gedaan meer ivm veulen.later ben ik op haar gaan stappen paar keer in de paddock..daarna langzaam in de weide begonnen met longeren en ging goed en zo ben ik in de weide gan rijden en daarna buiten gegaan met onze schet erbij en ging goed en nu rij ik alleen met haar buiten..dan stap ik wel bij het bos op omdat ze nog wat schrikachtig is...

nou succes ermee.