Ik ben nieuw hier en heb meteen een vraag.
Ik ben vandaag wezen kijken bij iemand om misschien haar fries te gaan verzorgen en weer op conditie te krijgen.
Ze heeft zelf een jonge hengst waarmee ze western rijd en daardoor had ze geen tijd meet voor de fries.
Ik ben er pas 1 keer geweest.
Het gaat om een friese ruin van ongeveer 6 jaar die:
- ruim een jaar heeft stilgestaan
- het hele jaar door op de wei staat
- veel te dik is
- niet vooruit te branden is
Ik heb er even op gereden en het viel me op dat hij bijna gevoelloos is voor hulpen en er werd me al verteld dat hij niet galoppeerd wanneer er iemand op zjn rug zit.
Hij galoppeerd wel als hij aan de longe loopt.
Het is een superlief beest en het is liefde op het eerste gezicht, nu heb ik zelf een beetje zitten denken hoe ik het het beste aan kan pakken.
Maar ik zou wel graag wat advies en tips van andere ruiters en paardenliefhebbers willen hebben.
Mijn plan was om eerst aan zijn conditie te gaan werken en om hem te laten wennen aan mij door veel met de longe te gaan werken en wandelingen maken aan de hand.
Wel met een strakke en strenge hand gezien hij die volgens mij wel nodig heeft.
Bij het longeren veel overgangen met veel stemaanwijzingen zodat ik deze ook kan toepassen tijdens het rijden.
Daarna rustig aan gaan rijden icm longeren, wel rijden met sporen en zweep want ben bang dattie anders geen stap zet.
Nu heb ik wel alleen de mogelijkheid om te rijden in de wei en buitenritten en dus geen buiten of binnenbak.
De huidige eigenaresse vertelde me nog de volgende dingen:
- tijdens buitenritten ook niet vooruit te branden
- weinig mee gereden, veel mee gewandeld en loopt daardoor dus wel bij buitenritten als er iemand voorop fietst of loopt.
- verkeersmak maar af en toe angstig voor kleine dingen, als hij dan in stap is stopt hij gewoon en als hij in draf is gaat hij er vandoor.
- erg sterk
- verder eigenlijk nooit veel mee gedaan en altijd alleen op een weide gestaan.
Excuses voor het enorme verhaal