Kan ik mijn pony afleren om in de trailer te plassen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anjore

Kan ik mijn pony afleren om in de trailer te plassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 15:17

Sinds een tijdje gaan we met onze pony Monty met de trailer op pad.
De trailer mag ik lenen van een vriendin en daar ben ik natuurlijk hartstikke blij mee.
Hij gaat gemakkelijk en braaf de trailer in en uit, en gedraagd zich onderweg ook prima. Hij geeft absoluut niet de indruk dat hij het spannend vind op de trailer.

Er is echter een ding dat ik minder leuk vind.
Zodra hij in de trailer staat gaat hij plassen. :?

Als mijn dochter m normaal uit de wei pakt om te rijden heeft hij nooit een plaspauze nodig, al is ze 3 uur met m aan t tutten.
We hebben al verschillende bodembedekkingen gebruikt. Ik dacht het strooisel ruikt naar andere paarden, daar moet hij even wat aan doen...
Maar dat lijkt t niet te zijn. Schoon stro, vlas, houtkrullen, en gisteren maar even niks er in gedaan... alles met het zelfde resultaat.
Dat het tegen zijn benen spettert hindert de viezerik niet want toen we gisteren na het rijden weer naar huis gingen plaste hij weer in de trailer... terwijl we hem na het afzadelen en voor het laden nog even de kans hebben gegeven om buiten te plassen.
Je zou toch verwachten dat het eigenlijk helemaal niet aangenaam is om in de trailer te plassen.

Iemand tips?? Ervaringen?
Is dit te voorkomen? Af te leren?

Ik vind het niet erg dat ik de trailer schoon moet maken voor ik m terug breng, maar vind het toch vervelend, je gaat t op den duur toch merken en ruiken aan de bodem lijkt me.

dus advies is van harte welkom

Joscaa

Re: Kan ik mijn pony afleren om in de trailer te plassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:21

Ik heb geen flauw idee, maar lijkt me erg lastig een paard plassen af te leren? :=
Ben benieuwd naar de reacties op dit topic, of er inderdaad dingen tegen te doen zijn of niet.

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:21

Ik heb de mijne geleerd om in een emmer te plassen! In de emmer heb ik een laagje stro tegen het spetteren en het geluid. Hij blijft op commando staan wanneer hij uitgeplast is, zodat ik de emmer weg kan halen en hij niet in de emmer kan gaan staan.
Ik heb dit eerst geoefend in zijn stal. Iemand houdt hem vast met halster en iemand stelt hem gerust en plaatst de emmer, bij mij ging het heeel makkelijk!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:28

Dit meen je toch niet serieus he

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:30

sporter schreef:
Dit meen je toch niet serieus he

Vroeg ik me ook al af. :)) Daarom ben ik benieuwd naar de reacties.

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:32

Ik?? Of de TS? Ik ben namelijk wel serieus

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:33

Nou,ik wist idd. ook dat mijn paard na het rijden moest plassen en ik zette daar ook een emmer onder. Mijn paard wist niet beter. Ook plaste hij standaard in de trailer en ook daar gebruikte ik een emmer hoor. Scheelt een hoop opruimen,dus waarom niet? Ik vind daar niks geks aan. ;)

Maar ik weet,toen ik op stal kwam verklaarde ze me ook voor gek hoor en lachte ze me uit. Tot ze het gemak er van zagen,nu doet bijna iedereen het :D .

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:35

die trailer kan echt wel tegen een beetje plas hoor ;)
ik snap het probleem eigelijk niet zo..........

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:36

Wij hadden er op stal een paar die zodra ze van een koetstocht terug kwamen in de stalgang wilden plassen. Daar hielden we ook altijd even een emmer onder. Als je weet dat je paard graag op de trailer plast kun je er ook even een emmer onder houden en daarna pas wegrijden.
Bij ruinen gaat dit trouwens makkelijker dan bij merries.
(heb zelfs al een keer een olifant in een emmer zien plassen hoor, die had ook een hele oplettende verzorger die zodra de lifant ging plassen al met de emmer aan kwam lopen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:39

Meid wees blij dat je paard wil plassen op de trailer. Die van mij doet dat dus never nooit niet!
Breekt de trailer af als hij moet piesen terwijl hij er in staat. Mijn auto gaat dan behoorlijk heen en weer. Hij trapt tegen zijn piep op het moment dat de plasdrang verder aandringt. Dit houdt hij de hele weg vol, zo maar anderhalf uur als dat nodig is.
Nog ergers is dat hij dus (mits hij moet plassen) totaal niet te laden is en zelfs 'gevaarlijk' boos wordt. Hij gaat er gewoon niet in dan...sta je dan in je uppie...

Nee wees blij en zet een emmer klaar als je er echt niet tegen kan. Zou een geschenk uit de hemel zijn als de mijne dat deed...

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:42

:o Probeer hem voor het laden te plassen,fluiten wil wel eens helpen, en van die emmer is waar ik heb het zelf gezien bij mijn dochter bij een van de paarden die op stal stond gr hans :D

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:43

Ik heb ervaring en ik denk dat het bang word om het af te leren. Mijn pony deed het altijd als ze na het rijden te trailer weer op moest en de enige oplossing die wij hebben gevonden (en oké, dit klinkt heel idioot) was om de plas op te vangen in een emmer. Zodra de benen werden gesprijd emmer eronder en dat vervolgens weg gooien. Scheelde ons heel veel schoonmaken, de emmer hadden we hier speciaal voor.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:46

Ik ben jaloers...
Ik wou dat de mijne zou plassen in de trailer.

Ik ga nu altijd direct na de proef naar huis.
Meneer moet zo nodig, maar hij wil niet op trailer.

Dus paard eerst naar huis en dan weer terug naar CC voor de prijsuitrijking.

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:48

Cheveyo schreef:
Meid wees blij dat je paard wil plassen op de trailer. Die van mij doet dat dus never nooit niet!
Breekt de trailer af als hij moet piesen terwijl hij er in staat. Mijn auto gaat dan behoorlijk heen en weer. Hij trapt tegen zijn piep op het moment dat de plasdrang verder aandringt. Dit houdt hij de hele weg vol, zo maar anderhalf uur als dat nodig is.
Nog ergers is dat hij dus (mits hij moet plassen) totaal niet te laden is en zelfs 'gevaarlijk' boos wordt. Hij gaat er gewoon niet in dan...sta je dan in je uppie...

Nee wees blij en zet een emmer klaar als je er echt niet tegen kan. Zou een geschenk uit de hemel zijn als de mijne dat deed...

Komt bekend voor, op het gevaarlijk laden na dan bij mijn zus haar paard. Die plast echt nergens anders dan in zn eigen vertrouwde stal (dus ook niet in het land!) Met (wedstrijd)rijden dus eigenlijk best vervelend, want wie gaat er nou lekker draven en galopperen met een onwijs volle blaas??
Zij is jaloers op mijn emmerplasser :=

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:52

Benta schreef:
Cheveyo schreef:

Komt bekend voor, op het gevaarlijk laden na dan bij mijn zus haar paard. Die plast echt nergens anders dan in zn eigen vertrouwde stal (dus ook niet in het land!) Met (wedstrijd)rijden dus eigenlijk best vervelend, want wie gaat er nou lekker draven en galopperen met een onwijs volle blaas??
Zij is jaloers op mijn emmerplasser :=

Daarom.
Paarden kunnen zelfs een blaasonsteking krijgen van het ophouden.
Daarnaast ziet het er ook niet uit als mijn ruin de boel naar buiten laat hangen omdat hij moet maar niet kan.. (onder de proef)
Je merkt het echt met rijden.
Ze worden wat luier voor je been, voelen zich niet fit.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:53

Volgens mij is het niet zozeer stress als zelfs eerder ontspanning. Mijn ruin plaste ook nooit ergens anders, maar zodra hij op de trailer kwam ging hij plassen. Idem dito met de stal, dus ik associeer het eerder met ontspanning/veilige plek dan stress.

Hij heeft het zelfs een keer zo bont gemaakt dat hij tijdens de les tig keer is gestopt om een paar drupjes te doen, toen ben ik na een half uur gestopt met les en pas toen ik thuis kwam kwam er een enorme plas uit!

Je hoort inderdaad heel vaak dat mensen er een emmer onderhouden en dat dat goed werkt. Persoonlijk heb ik geen bedekking in mijn stal. Mest schep ik eruit en mocht mijn paard plassen, dan spuit ik hem schoon na gebruik.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:54

OK Benta,
toen ik het wordt,emmerplasser hoorde schoot ik echt in de lag!
Klinkt net als een of andere vieze pedo ofzo!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:56

mijn paard doet dat ook altijd.. maar dan niet plassen.. maar poepen !!
Wel grappig eigenlijk.. want mijn vader doet altijd de stang er voor en dan begint hij altijd net te poepen..
dus ik heb er niet echt last van :+
Maar ik zou idd niet weten hoe je dat moet afleren.. ik denkt dat, dat onmogelijk is..
Kijk je kunt een mens duidelijk maken dat hij wel daar mag plassen, maar niet hier bijv...
Bij een paard kun je dat niet vertellen.. straks durft het paard niet meer normaal te plassen.. omdat hij dan mischien straf krijgt.. het is mischien niet zo fijn.. maarja dan maar even uitmesten, hoort er bij nou ;)

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:58

loeky_flap schreef:
OK Benta,
toen ik het wordt,emmerplasser hoorde schoot ik echt in de lag!
Klinkt net als een of andere vieze pedo ofzo!

_O- Wist niet zo gauw hoe ik het moest noemen! Misschien komt het nog wel in de dikke Van Dale!! Maare.. ontopic: niet afleren dus, maar een andere oplossing zoeken. Zoals een emmer o.i.d.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:00

Opzich vind ik dit persoonlijk geen probleem...

Je kan vuile gebruikte bodembedekking (uit eigen stal) in de trailer gebruiken.

Ik fluit altijd als mijn paardje gaat plassen, nu plast hij als ik fluit...

mjlein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:00

Misschien dat hij de trailer misschien ook een beetje associeert met werk? mijn paard plast altijd even voordat we aan de slag gaan, niet op comando ofzo maar uit zichzelf.

En ik ga ervan uit dat je de trailer meteen na afloop even uitspuit, in dat geval denk ik namelijk ook niet dat het echt schade aan de trailer gaat opleveren. Anders is de emmer een goede oplossing! inderdaad wel een beetje bodembedekking erin tegen het spetteren *D

bamby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:05

Ook ik zou me er totaal niet druk om maken, zou er juist blij om zijn!
Er zijn zoveel paarden die niet overal durven plassen en het maar ophouden wat niet goed is.

Dus... niet druk om maken en lekker laten plassen op die trailer!
Benen evt afspuiten/sponzen, trailer schoonspuiten en klaar!

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 19:26

Nou, al heel wat reacties hier!

En nog even voor de duidelijkheid..het is geen groot probleem hoor, ik vind alleen dat ie een lastig moment kiest.
Hij staat 24 uur per dag buiten, met inloopstal, en ben soms uren bezig bij de paarden. Ik zie m niet vaak plassen.
En dan moet ie juist als ie op de trailer gaat. Maar ik heb niet het idee dat het uit hoge nood is. Meer een gewoonte.

Terwijl ik ook van meer mensen juist hoor dat paarden liever niet op de trailer plassen. Zoals Daantjuhhh schrijft

Ik vind die emmer nog helemaal niet zo n slecht idee..
ga t proberen volgende keer.

En nogmaals, het gaat er niet om dat het schoonmaken erg is, het hoort er inderdaad bij.
Maar dan krijg ik een keurige schone trailer mee, stapt meneer in, en nog voor we vertrekken is het al een smeerboel.
Alles eruit als we thuis zijn, schoonspuiten, laten drogen. nieuw strooisel erin.

Allemaal niet erg, maar het zou zoveel makkelijker zijn als ie plaste voor hij de trailer in ging.
Of in een emmer dus, proberen waard denk ik

steffie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:34

is het niet mogelijk dat je paard mischien een beetje bang is of onzeker of heeft die stres want dan gaat mijn paardook plassen :+

joyceromeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:29

Misschien is het inderdaad een beetje stress. Die van mij kan nog vlak voor de rit gepoept hebben en al staat ie er maar 10 min in. Als de klep open gaat ligt er standaard een mooie hoop voor me klaar..