Hoe mini shetlander (3jr) manieren leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Hoe mini shetlander (3jr) manieren leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:23

heaa,
ik verzorg een mini shetlander/Falabella van 3 jaar, die je probeert te bijten als je iets met hem doet, of als je hem bij zijn halster pakt.
Als ik met hem loop en bij de sluiting van het halster touw vasthoud, word hij heel vervelend en bijterig. wat kun je hieraan doen??
x

Puchje

Re: Hoe mini shetlander (3jr) manieren leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:24

Is het een hengst of een ruin?
Mijn hengstje heeft dit ook, maar dit is voornamelijk uit speelsigheid. Als je namelijk in een kudde kijkt, dan bijten hengsten elkaar speels rondom het hoofd. Mijn hengst denkt: mens komt met hand naar mijn hoofd, terugbijten!
Ik benader hem nu niet meer vanaf de voorkant, maar vanaf de zijkant, aai hem eerst over de hals en ga dan pas naar voren naar zijn koppie toe :)
Succes ermee!

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 11:54

het is volgens mij een ruintje :) als je met hem loopt wil hij nog wel eens steigeren en dan happen :Y)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 22:27

vandaag weer, ik was met hem aan het wandelen en als ik eventjes stopte draait hij zijn hoofd en probeert te bijten. ook liep ik gewoon naast hem, met het touw losjes, niet te strak, en ik zie hem zijn hoofdje draaien en met open mond naar mijn been gaan en bijten! Ik kneep in zijn lip zodat ik ''terug bijt''.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:35

Grinnik, wat een draak en hoe herkenbaar!
De truuc is dan om méér afstand te nemen tussen jou en je shet, zodat jij goed je eigen ruimte bewaakt!
Dit kun je doen door je halstertouw richting hem te zwaaien om je ruimte af te bakenen, knalt het tegen zn kop aan: pech gehad, moet ie maar wegwezen. Maar... op het moment dat hij ook uit je ruimte is, dan stop je meteen met zwaaien zodat hij weet dat het dan goed is.

Nogmaals, succes!

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 10:01

ik ga het vandaag proberen ;)

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:47

Hallo,

dit is heel normaal spelgedrag voor een paard van drie jaar. Om volledig te zijn: een paard op stal verveelt zich steendood. Als jij hem dan eindelijk een beetje plezier kan bezorgen door jou wat te plagen en oraal spel te spelen (halster beetnemen en bijten) en jij ontneemt hem dat, dan is dat vrij begrijpelijk dat de pony blijft spelen. Je zal hem dus twee dingen moeten aanbieden wil jet het bijtgedrag niet meer terugzien: hem de mogelijkheid geven om wel te spelen (laat hem bv wel bijten in een touw dat je geeft, maar niet in je arm) en laat hem zo veel mogelijk paard zijn; dat wil eggen: buiten en tussen andere paarden.

ik herhaal nog eens: heel veel stalondeugden en ongewenst gedrag verdwijnen vanzelf als je het paard geeft wat hij echt nodig heeft.

Mvg
Eva Saegerman
Gedragstherapeute paarden

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 12:54

PIB schreef:
Hallo,

dit is heel normaal spelgedrag voor een paard van drie jaar. Om volledig te zijn: een paard op stal verveelt zich steendood. Als jij hem dan eindelijk een beetje plezier kan bezorgen door jou wat te plagen en oraal spel te spelen (halster beetnemen en bijten) en jij ontneemt hem dat, dan is dat vrij begrijpelijk dat de pony blijft spelen. Je zal hem dus twee dingen moeten aanbieden wil jet het bijtgedrag niet meer terugzien: hem de mogelijkheid geven om wel te spelen (laat hem bv wel bijten in een touw dat je geeft, maar niet in je arm) en laat hem zo veel mogelijk paard zijn; dat wil eggen: buiten en tussen andere paarden.

ik herhaal nog eens: heel veel stalondeugden en ongewenst gedrag verdwijnen vanzelf als je het paard geeft wat hij echt nodig heeft.

Mvg
Eva Saegerman
Gedragstherapeute paarden

wij wandelen nu iedere dag in het bos of op de hei met hem :D dat vind hij helemaal geweldig en hij staat voortaan in een weitje met 2 andere shetten :D wij vinden dat heel fijn want dan kan hij lekker zijn ding doen ipv altijd in zo`n stal te staan *D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:16

Zo gaat die van mij altijd naar mn benen happen als we in de paddock staan en hij wil spelen :P Ga ik rennen, gaan we spelen, hij helemaal happy. Ben ik t er niet mee eens, duw ik m 2x weg, is t over, mag ie met zn weidemaatjes lekker het uitzoeken hihi.

Bijten is idd lastig, maar wat je ook zou kunnen proberen om hem te leren dat bijten niet mag, is hem het juiste gedrag aanleren. Als die van mij bijv over mn rug snuffelde (wat vaak de voorbode was het het testen van mijn eetbaarheid) zei ik 'zachtjes' en vervolgens met stem belonen voor elke halve seconde dat ie idd niet beet. Binnen 2 weken had ik het bijten eruit :)

Verder idd het ruimte aangeven en leuke dingen doen met m :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:19

PIB schreef:
laat hem bv wel bijten in een touw dat je geeft, maar niet in je arm

Das wel een tricky tip hoor, ze leren dat snel genoeg aan, die van mij wil altijd zn hengstenketting vastpakken, maar mikken is zo nu en dan best moeilijk. Hing van de week evengoed in mn arm. Dus je moet dan goed opletten dat ie er alleen op mag bijten als je het touw ook echt aan hem geeft, niet dat hij het zelf mag pakken, dat gaat dus nog wel is mis, getuige de dikke blauwe plek op mn arm :P

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 10:06

oei :o

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:45

Waar jullie dringend moeten mee beginnen is het opvoeden van jullie pony, anders wordt hij een draak zoals zovele shetlanders.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt hij dat hij leider is en jij de ondergeschikte. Jij moet hem opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte". Bijkomend probleem is dat je een 3 jarige pony kan vergelijken met een mensen puber : die willen hun grenzen uitproberen en denken dat ze alles het best weten.
De volgende stappen kunnen je helpen bij dit opvoeden.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet. Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jij bij je pony bent en zolang dat je je pony hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.
Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.

Als je hulp wil zou ik adviseren om een goede western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 11:51

oke ik zal het een en het ander opzoeken :D

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:36

Consequent zijn! zorgen dat jij de baas bent en als ze iets goed doet belonen! niet boos worden. Heeft bij mijn ukkie pukkie ook geholpen zij deed namelijk hetzelfde ;)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 18:56

oke :) nu staat hij op de wei, en doet het veel beter! hij bijt niet meer zo veel en je kan hem nu iets strakker houden bij zijn touw :D

Chanou5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:30

hallo,

dat deed mijn schetje ook..in begin vaak maar nu maar af en toe...ik deed ook met een halster zwaaiien naar hem en zeggen niet doen als is wilt bijten..dit was meer de speelsigheid van hem nu is ie wat ouder en wijzer geworden en nu weet hij het wel maar af en toe probeerd hij het nog en dan zet ik mijn hoge stem op pas op of zo zeg ik tegen hem en dan weet hij al hoelaat het is..of een klien tikje op zijn neus geven als hij het nog eens probeerd.