Mijn verzorg pony valt aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thessawiskey

Mijn verzorg pony valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 17:40

hallo allemaaal,
ik heb sinds een jaar ongeveer een verzorgpony.
het is een fjord van 2,5 jaar oud.
ik mag beginnen om hem te longeren & daarna te berijden,
maar het probleem is.
hij laat mij niet in zijn wij komen dan gooit hij zijn oren plat ik de nek & begint hij mij aan te vallen
weet iemand wat ik hier tegen kan doen?

thessa,
ps. help me pleace,

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:57

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 27-09-25 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

rob77

Re: Mijn verzorg pony valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:24

gebruik de zoekfunctie eens over grondwerk ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 05:30

Dit lijkt mij pure dominantie.
Hij laat zien dat hij de baas is en jij gaat er op in.
Pas wel op voor jezelf dat hij jou niet bezeerd.
Vraag hulp van de eigenaar

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:56

Nog zeker een half jaartje laten staan, diertje is maar 2.5. En daarnaast gewoon zelf er vanaf blijven, hooguit iemand met véél ervaring naast je. Geen vriendinnetje die wel eens een shet heeft ingereden, maar een volwassene. Dat is sowieso het slimste om te doen, met 2 een pony/paard rijklaar maken. Je bent zelf nog maar 12 jaar, je kan onmogelijk het talent bezitten om op je eentje een pony zadelmak te maken. Jij moet je nek niet gaan riskeren voor de eigenaar.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:46

Je kan hem inderdaad nog wel wat maandjes laten staan. Ik las dat je ongeveer een jaar een verzorgpony hebt, heeft hij altijd al aangevallen zodat je de wei niet in kon? Want ik vraag me een beetje af hoe de situatie is, wat je nu al wel met hem hebt kunnen doen. Als je toch begint met grondwerk en daarna inrijden e.d., zorg dan wel dat je een ervaren persoon mee neemt die echt weet hoe je dit aan moet pakken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:03

Als je al niet weet wat je met een paard moet doen op het moment dat hij jou wegjaagt, zou ik je afraden om hem op eigen houtje in te gaan rijden.

Het paard wilt jou niet in de wei, of jou niet in de buurt. Begin dus met het paard te negeren en gewoon in die wei te zijn, laat hem wennen aan het feit dat jij daar ook rondloopt.
Als hij je echt aanvalt (van je plek af wil jagen) zul je genoeg ervaring moeten bezitten om te weten hoe jij op je plek kan blijven en het paard weg te sturen. Wie de meeste passen zet, verliest.

Ik kan je wel methodes geven waarop ik dat doe, maar als het paard daar dan tegenin gaat en jij weet niet wat je moet doen, lig je straks in het ziekenhuis.

Ik zou dus een ervaren persoon erbij halen, die je kan helpen met dit soort dingen, sowieso ook handig als je het paard wil gaan inrijden (wat ik je dus afraad zonder professionele hulp).

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:08

bij de pony van mn dochter staat er ook 1 die dat doet.
een 19 jarige ruin,1.70 cm, en gaat in de aanval als ie denkt dat je iets van m wil of als ie ziet dat je met n halster oid loopt. als ie eenmaal zn halster omheeft+touw is ie superbraaf(zonder touw valt ie ook aan)
hij heeft t zo erg,dat ik niet zonder zweep de bak/wei in ga,dat is het enige waar hij respect voor heeft, en gezien zn leeftijd denk ik niet dat het nog te veranderen is.
haal goede hulp erbij en veel succes!

thessawiskey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 16:22

xKatleentjex schreef:
Nog zeker een half jaartje laten staan, diertje is maar 2.5. En daarnaast gewoon zelf er vanaf blijven, hooguit iemand met véél ervaring naast je. Geen vriendinnetje die wel eens een shet heeft ingereden, maar een volwassene. Dat is sowieso het slimste om te doen, met 2 een pony/paard rijklaar maken. Je bent zelf nog maar 12 jaar, je kan onmogelijk het talent bezitten om op je eentje een pony zadelmak te maken. Jij moet je nek niet gaan riskeren voor de eigenaar.

jaa ik ben 12 jaar maar rijd ook al 10 jaaar,
bedankt,,

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:56

lang touw meenemen de wei in...zzodra ie op je af komt om aan te vallen met het touw gaan ronddraaien..het touw is in feite een verlenging van je arm..zolang hij wilt aanvallen jaag jij hem weg met het touw.. lekker veel grondwerk doen om hem te leren wie de baas is en zo ook de band tussen jullie te versterken! longeren zou ik niet te veel doen nog hoor.. dat komt allemaal wel.. je moet ook niet te veel in 1 keer willen want dan maak je het erger dan dat het is...