Paard respectloos tegen over anderen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

Paard respectloos tegen over anderen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:39

Sinds 2 maand ongeveer heb ik een 3 jarige ruin , erg lief dieren en heel leuk in de omgang , tenminste met mij ...
Doordat hij wat hoog in het bloed staat is hij wat heter en heeft ie meer energie , ik vind het geen probleem reageer er niet op en corrigeer hem daar waar het nodig is op zijn verkeerde gedrag
Dit pakt hij goed op en hij weet al meerendeel dat ik de baas ben , hij blijft wel uitproberen maar dan corrigeer ik hem (lees: een ferme tik of stemverheffing) en dan reageert hij meteen en daarna komt hij naar me toe om weer te vragen, om het maar zo te zeggen.

Hij is erg gehecht aan de groep waarmee hij in de wei staat en is alleen dan soms wat moeilijker , wanneer ik hem naar binnen of naar buiten wil zetten gaat dit gewoon goed , hij is wat onrustig maar als hij em voorbij loop dan corrigeer ik hem gewoon .
Wanneer stalgenoten of de staleigenaar hem binnen of buiten willen zetten dan wordt hij gewoon gevaarlijk en gaat hij rennen en soms ,over een afstand van 20 meter, wel 4 tot 5 keer steigeren. Dit is niet onbekend bij hem op stal doet hij dit ook wanneer hij eruit wilt en helemaal alleen op stal staat. Wanneer hij mij ziet doet hij dit dan niet omdat hij weet dat hij dan straf krijgt.

Om het ng maar even goed utiteleggen , ik kan herm zonder moeite buiten en binnen zetten , maar dan ook ik alleen , bij anderen is hij vervelend gaat ie trekken of heel hard wegrennen steigeren.
De staleigenaar is behoorlijk pissed hierover , dus ik zou hem elke ochtend en elke avond binnen buiten moeten zetten , ik kan dit niet elke dag , en dan zouden alle paarden meteen naar buiten of binnen moeten want hij heeft een gruwerlijk hekel aan alleen buiten staan.

Hoe is dit op te lossen zonder dat elke stalgenoot aandacht aan hem moet gaan besteden , is het aanhankelijkhied naar mij en dat hij mij als baas ziet of is het pubergedrag ?

SuzanLarissa

Re: Paard respectloos tegen over anderen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:56

Echt niemand ? Het is echt een flink probleem en heb echt een oplossing nodig !

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:25

Denk dat jij veel duidelijker tegenover hem bent en dat andere hem ook zo zullen moeten behandelen. Duidelijk en consequent.
Ze zullen er toch wel iets of wat aandacht aan moeten besteden. Wat doet hij als jij erbij bent en een ander brengt of haalt hem van de de wei?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:59

Ik denk dat dit een verdomd lastig probleem is geworden. De mensen die hem hanteren als jij er niet bent zijn waarschijnlijk een ietwat bang geworden van hem en dat weet ie. Daar maakt hij misbruik van.

Het gaat hier niet alleen meer om het opvoeden van je paard, maar ook om het opvoeden van je stalgenoten/ baas.

Je paard weet dondersgoed dat hij meer ruimte krijgt bij hen dan bij jou. Op zich is dat niet abnormaal, derden vinden het vaak moeilijker om andermans paard flink aan te pakken, ook wanneer dat echt nodig is. De ene eigenaar zegt van "doe wat je moet doen", de ander zegt dat je het ten allen tijden met 'aai paardje aai paardje lief lief lief' moet doen. En als stalbaas, of diegene die ze moet hanteren, niet goed weet wat jij wil, dat jij het prima vind dat ie eens even aangepakt word of juist wil dat ze niets doen, begint het met eerst eens grondig praten over wat jij denkt dat nodig is om je paard veilig te verplaatsen, door derden. En als diegenen die je paard moeten hanteren bang zijn geworden, al is het maar een beetje, denk ik dat je hetzij moet proberen iemand anders te vinden die niet onder de indruk is van je paard, hetzij verhuizen naar een andere stal. Het probleem is niet zozeer je paard, maar de mensen volgens mij. Als je paard naar jou wel luistert kan ie het dus wel.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 07:54

We hebben het nog niet geprobeerd met mij erbij , ik denk dat hij zich dan wel gedraagt omdat ik erbij ben. Ik zal zo op stal kijken hoe het gaat als ik erbij ben ;) en hij kan het best wel ja, hij heeft meer van die dingen . Zoals voetjes geven soms vertikt hij het maar met wat doorzettingsvermogen heeft hij wel toe, precies hetzelfde met naar de wei doen hij vind soms dingen nep eng en ik loop dan gewoon door en hij loopt achter me aan, ik zal het er met stalgenoten over hebben hoe zij hem behandelen en of daar iets aan moet worden gedaan :) bedankt voor jullie reacties!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:12

Tjee, je paardje is pas drie jaar. Begrijpt die stalhouder dan niet dat zo'n 'kind' nog moet worden opgevoed en dat dit tijd en moeite kost?!? :( Als een kind op de net op school zit en lastig is zegt de juf toch ook net dat de moeder dat moet komen oplossen?!?
Maar goed, een tip: misschien kun je zelf oefenen samen met andere mensen (stalgenoten, vrienden), zodat je paardje eraan went dat hij niet alleen jou serieus moet nemen, maar anderen ook.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:16

Elsb : Dat denk ik dan ook weer :o hij probeert gewoon uit netzo als een klein kind die iets niet wil , zo van IK wil NIET ik wil NIET :P

Maar inderdaad ik denk dat ik het gewoon ga proberen dat anderen hem ook wat meer in handen krijgen , ik ga ten slotte ook wel een keer op vakantie en dan zal er toch wat mee moeten worden gedaan worden ;)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:59

Ja, ik denk ook dat de 'oplossing' zit in hem uit handen geven. In het begin gewoon poetsen samen met iemand anders, maar dit uitbreiden tot een stukje lopen over het terrein, met en zonder jou. Steeds een stapje verder.
Oefenen oefenen oefenen.
Alles draait om gewenning! Als je paard begrijpt dat anderen hem ook op z'n donder geven als hij grenzen passeert, zal hij respectvoller worden naar mensen in het algemeen!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:34

Dit probleem komt mij bekend voor, mijn verzorgshetje Romy heeft hier ook een handje van.
De eigenaren, hun dochter, ik zijn de enigste die haar gewoon in en uit de wei kunnen halen, mee kunnen wandelen enz.
Zodra een vreemde komt is het raak, heel irritant want Romy steigert dan nog al graag of bijt.
Ik heb me heel lang afgevraagd hoe dit kwam, en ben gaan opletten toen er een nieuw meisje kwam om soms op Romy te rijden, het werd mij toen helemaal duidelijk dat Romy er gewoon niet van gediend is dat een vreemde zomaar aan haar lijf gaat zitten, en daarin heeft zij een heel erg sterke mening (ze laat het eerst subtiel weten, maar dat signaal vangen veel mensen niet meteen op).

Als er nu nieuwe mensen komen, mogen ze Romy gedag zeggen en verder niks en alleen maar stil staan naast haar, ik laat ze gewoon staan zodat Romy zelf deze personen kan ontdekken, door ze te besnuffelen, na een paar min gaat ze vaak wel weer haar eigen gang en als deze mensen haar dan benaderen, wel rustig en beleefd, dan is het verder gewoon goed, en kan er gewoon gepoetst worden.
Met het wandelen is het dan soms nog wel wat lastig, daarbij vraagt Romy om een duidelijke leider, twijfel je dan maakt zij daar gelijk gebruik van, ik loop er de eerste paar keer dan vaak gewoon bij, zodat ik Romy kan corrigeren op momenten dat de nieuwe persoon dat nog even niet snel genoeg ziet, of ik zeg het van let op want er gebeurd... meestal gaat die na een paar keer gewoon steeds beter, maar dan ook alleen als de persoon wel de tijd neemt om haar te leren kennen wie zij is en wat ze wel en niet wil, en dat gaat vaak niet zomaar in 1x.
Wat ik ook vaak doe is tijdens een wandeling, Romy laten aaien door mensen die dat even willen zodat ze gewend raakt aan vreemde en dat het helemaal niet zo erg is als je een knuffel krijgt van een onbekend mens, dit heeft voor haar goed geholpen want sinds ik deze dingen toepas is ze veel vriendelijker naar andere geworden.

Ik snap dat het voor de staleigenaar heel vervelend is dat je paard zo doet, maar als jij net een paard hebt die misschien ook niet zomaar alles prima vind van een "vreemde" dan kan die eigenaar wel boos worden, maar het is niet jou schuld.
Het ene paard is het andere niet, de ene gaat zomaar met iedereen mee, en de ander heeft duidelijke voorkeuren.
Bij Romy moet ik er gewoon goed bij blijven, terwijl ik de andere pony zo op pad kan sturen met jan en alleman.

Denk dat je het beste gewoon jou manier van omgaan met jou paard kan beschrijven, en vragen of zij het op die manier ook wilt toepassen, blijkbaar vind jou paard het prettig bij jou manier van handelen.
Anders zou de persoon die jou paard in en uit de wei haalt soms eens even mee moeten lopen als jij er ook bent, dan kan je hun ook met jou paard laten lopen en jij er bij blijven, zo kan je zien hoe hun jou paard leiden en aangeven of ze sommige handelingen juist goed doen of beter niet kunnen doen.

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen.
Heel erg veel succes met dit vervelende probleempje :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:00

Oefenen lijkt mij de beste oplossing. Maar misschien is het daarbij handig om naast jou te beginnen met nog één vaste persoon die hem binnen/buiten zet. Hij moet op die manier vertrouwen en respect krijgen voor andere mensen. Bouw het langzaam op.

Het is wel heel belangrijk het paard toegankelijk te krijgen voor andere mensen, anders zit je met een groot probleem als je er eens niet voor je paard kunt zijn.

Dus maak duidelijke afspraken met een tweede persoon en ga samen aan de slag. Zorg voor duidelijke hulpen/taal naar je paard toe. Zorg dat jullie manier overeenkomt.

Succes!

jillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:37

Ik denk dat er hier een aantal misverstanden ontstaan die niet nodig zijn en broodnodig uit de wereld moeten worden geholpen. Het paardje is drie jaar en logisch een echte puber die gaat uitproberen. De eigenaar geeft aan dat het paardje het gedrag alleen bij stalgenoten doet. Dit is niet waar. Ik kan me nog herinneren dat het paardje ook met het hastertouw nog om in de wei liep bij de eigenaar. Ook heeft de eigenaar dit weekend een klap op haar arm gehad doordat het paardje niet bekapt wilde worden bij de hoefsmid. Het paardje is al vaker naar de hoefsmid geweest en weet precies wat er van hem verwacht wordt. Lekker uitproberen dus...maar ja als hoeven uitkrabben bij de eigenaar zo al niet lukt moet je er niet vanuit gaan dat het dan bij de hoefsmid wel goed gaat. Gevaarlijk en gemeen is hij niet maar gewoon erg speels en brutaal. Je moet gewoon goed opletten en consequent zijn. Het in en uit de wei halen oefenen is een taak van de eigenaar en doet ze dit niet zoals we al vaak hebben gezegd dan kan ze hem zelf binnen en buiten zetten. Met buiten zetten bedoel ik dan op de manier zoals het hoort. Paard in de wei zetten omdraaien, losknippen en natuurlijk hek dicht doen en niet langs je heen laten rennen, dan snel het touw losknippen met als resultaat een paar hoeven die rakelings langs je hoofd gaan. Dat ze zelf een drie jarige wil aanschaffen prima, maar het is niet nodig dat stalgenoten hiervoor moeten opdraaien. Hetzelfde geld voor het uitmesten van de stal iedereen wil elkaar best uit de brand helpen hier, maar niet wanneer de stal al dik 2 dagen niet is gedaan. Dit is het vuile werk (letterlijk) door anderen laten opknappen.
We willen haar allemaal best helpen hier op stal maar ze zal zelf met hem consequent moeten oefenen met verschillende dingen en dit niet bij een ander neerleggen.

Ik hoop hiermee de nodige duidelijkheid te scheppen om te voorkomen dat de stalgenoten de schuld krijgen dat bepaalde dingen niet lukken en we hierdoor ook nog eens een rare naam krijgen :D
Laatst bijgewerkt door jillz op 18-05-10 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:42

heel vervelend probleem. lastig op te lossen ook.

bij ons op stal staat een 2jarige tinker die nu ook in de uitprobeerfase is. Ik ben normaal niet bang aangelegd, maar heb toch wel respect voor die grote hoeven die alle kanten op maaien. Het is niet mijn paard, dus niet aan mij om haar op te voeden. Maar ik moet toch wel af en toe paarden binnen en buiten zetten, en dat is toch wel lastig.
ik begrijp je stalgenoten en staleigenaar wel. Het kan best heel gevaarlijk zijn, zo'n paard.

Opvoeden en zelf heel consequent zijn, en hopen dat dit gedrag snel weer over gaat.

jillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:29

Ik denk dat er zo genoeg duidelijkheid is verkregen. We rijden hier met plezier op stal en dit staat ook boven alles. Om de goede sfeer op stal te behouden lijkt het me een goed idee dit "meningsverschil" niet verder (op bokt) voort te zetten.
Mocht je opmerkingen over stalgenoten of de stalhouder hebben zeg het vervolgens gewoon rechtstreeks tegen die persoon, dit voorkomt rare situaties en rare broodje aap verhalen op bokt, die niet alleen wij lezen maar ook anderen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:32

Ik zou een andere stal zoeken met een stalhouder die wel overwicht op paarden heeft en weet hoe hij/zij dit soort problemen op zou moeten lossen.
Dit getuigt voor mij niet echt van een echte paardenman.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:41

polly2 schreef:
Ik zou een andere stal zoeken met een stalhouder die wel overwicht op paarden heeft en weet hoe hij/zij dit soort problemen op zou moeten lossen.
Dit getuigt voor mij niet echt van een echte paardenman.

Dat is wel erg kort door de bocht hoor. Maar dat zal aan mij liggen misschien.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 12:11

Dat is inderdaad wel heel erg kort door de bocht ;)
Heb het erg naar mijn zin daar op stal, dus zou er zeker niet weggaan omdat mijn paard aan et puberen;)
Mijn paard begint zich overigens al beter te gedragen, hij begint al meer te besefen wat hij wel mag en niet. Dus dat zal zeker flink helpen ;)