Pony schrikt van niks: straffen, negeren of gerust stellen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MRIIIS

Pony schrikt van niks: straffen, negeren of gerust stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:08

Ik rij sinds begin maart een Arabiertje bij. Nu gaat dit vrij goed, maar af en toe schrikt ie uit het niets. Oortjes naar voren, schrikactie en/of wegspringen. :Y) Meestal negeer ik dit en rij gewoon weer verder, maar het is wel knap irritant af en toe en soms word ik ook wel even boos op 'm. Wat doen jullie op zo'n moment; straffen, negeren of gerust stellen? Zelf ben ik niet zo van deze laatste optie, omdat je hiermee dit schrikgedrag juist stimuleert, lijkt mij.

Pony is medisch in orde, tuig past goed dus daar ligt het niet aan. Hij loopt prima, maar af en toe die bakkabouters.. 8)7

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:10

Negeren, des te meer belonen wanneer hij WEL braaf is en goed doorloopt..
Zeker niet boos worden, alleen als je weet dat het getreiter van zijn kant is. Maar als je paard echt bang is, los je met boos worden niks op..
Laatst bijgewerkt door MiSsY_Me op 27-04-10 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:10

Ik rij gewoon door, je weet het nooit helemaal zeker he! Voor hetzelfde geld ziet hij wel iets engs dat jij niet zit, dan is het niet erg rechtvaardig om hem daarvoor te straffen.

Kijk, als het echt te gek word is het wat anders. Maar dan is het ook niet schrikken meer...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:11

Gewoon negeren. Zeker geen aandacht aan besteden om precies dezelfde reden die jij aangeeft.
Wat ik wel doe als paard ergens van schrikt en even de aandacht kwijt is onder het zadel is om m even aan te pakken en hem net dat beetje moed te geven om gewoon door te lopen :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:12

Arabieren zijn in mijn ervaring heeeel goed in je foppen.. Zou inderdaad ook negeren en belonen als ie weer netjes doorloopt.. :)

ayo

Re: Pony schrikt van niks: straffen, negeren of gerust stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:37

Negeren, als je erop reageert wordt je pony alleen maar bevestigd in het idee dat er 'iets' is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:44

Hou er rekening mee dat een paard/pony veel sterker en ook anders waarneemt (reuk, hoor, breder gezichtsveld) dan een mens en dat deze sterke zintuigen er niet voor niets zijn: Een paard is van nature een vluchtdier en moet ten alle tijden in staat zijn te vluchten, dat is zijn "redding", dat is zijn instinct...

Voor jou is er misschien niks aan het handje, dat wil niet zeggen dat er voor het paard 'niets' is. Straffen is dus zeker geen optie, vaak leidt dit alleen maar tot meer paniek. Gewoon negeren...Ja en nee...Ik leg persoonlijk liever even het been er aan, om het paard te laten voelen dat ik (leider) er ben en dat wanneer ik zeg dat hij zonder problemen door kan lopen, hij dit ook gewoon kan doen...

Dat is heel persoonlijk, maar ik heb dat ooit van iemand geleerd toen ik met een schrikachtig paard onderweg was, en inderdaad was het voldoende de leider vol zelfvertrouwen uit te hangen, dan liep hij wel ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:49

Zorgen dat je beter de signalen leert voelen ook dmv les.
Wanneer je zorgt dat hij wat buiging heeft, zul je voelen dat hij voor het schrikken zich rechter zal maken. Soms lijken ze buiging te hebben, maar is bijv de schouder er niet bij waardoor ze nog steeds makkelijk kunnen wegspringen.
De oefening om veel figuren te rijden is 1 goede oefening voor de ruiter, zodat deze blijft rijden (ipv meeliften) en hulpen blijft geven en dáárdoor krijgt het paard niet de kans om weg te springen.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 05:08

Ben het helemaal eens met adill18. Daarnaast kan het helpen om dagelijks het paard door oefeningen minder gevoelig te maken (sorry ik Ken alleen de engelse uitdrukkingen en vertaal die naar het nederlands dus het zal wat knullig klinken)
Je Kent het vast well, wennen aan wapperende plastic zakken, etc etc. Mijn arabier heft hetzelfde probleem en ik moet altijd vooruit kijken op buitenritten. Dat is best vermoeiende, maar probeer Niet boos te worden. Geduld, een goede leider zijn en tijd in je paard stoppen....

Succes!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:01

Had de titel eerst verkeerd begrepen :o Ik verstond hieruit dat de pony van niks schrikt, dus dat ie gewoon braafjes door loopt en volledig bomproof is, vroeg ik me af wat het probleem was :+

Maar als hij schrikt van de bakkabouters, moet je het gewoon negeren en hem voorwaarts aansporen. Mijn pony (menpony) heeft ook hééél veel last van boskabouters, verschrikkelijk is dat! Ik straf hem niet, maar ik zeg gewoon: "doorgaan" en ik houd mijn zweep tegen de kant waarnaar hij wilt uitwijken. Dit weekend was er zo een gigantische boskabouter dat mijn pony een gat in de lucht sprong en heel hard uitweek, tot ik hem 3 meter verder(en een heel stuk opzij) stil kreeg op 5 cm van een coca-colabusje. Jezus wat ging mijn hart tekeer!
Toen was het onderwerp met mijn vriend: "verzekeringen" :+ (hij volgt op school financie- en verzekeringswezen)

Ik denk dat de beste oplossing is om te negeren en hem vooruit te sturen, niet laten uitwijken, gewoon sturen waar je naartoe wilt en aansporen.

Vall89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:04

Mijn pony is soms ook behoorlijk schrikachtig en wil dan niet verder lopen.. wanneer ze wel verder loopt, beloon ik haar om te laten zien dat ze het goed gedaan heeft om door te lopen.
Als ze moeilijk blijft doen, probeer ik haar gerust te stellen.. :)

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:36

probeer het gedrag te negeren, als jij boos wordt op je paard als hij schrikt zal hij het rondje daarna precies hetzelfde doen, omdat jij hem dan hebt aangegeven (dmv boos worden) dat er ook echt iets engs zit.

En lekker veel wandelen, overal laten snuffelen, zelf op die enge (uitstaande) tractor aflopen en aanraken..

Alles moet de gewoonste zaak van de wereld worden

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:51

Adil18 schreef:
Hou er rekening mee dat een paard/pony veel sterker en ook anders waarneemt (reuk, hoor, breder gezichtsveld) dan een mens en dat deze sterke zintuigen er niet voor niets zijn: Een paard is van nature een vluchtdier en moet ten alle tijden in staat zijn te vluchten, dat is zijn "redding", dat is zijn instinct...

Voor jou is er misschien niks aan het handje, dat wil niet zeggen dat er voor het paard 'niets' is. Straffen is dus zeker geen optie, vaak leidt dit alleen maar tot meer paniek. Gewoon negeren...Ja en nee...Ik leg persoonlijk liever even het been er aan, om het paard te laten voelen dat ik (leider) er ben en dat wanneer ik zeg dat hij zonder problemen door kan lopen, hij dit ook gewoon kan doen...

Dat is heel persoonlijk, maar ik heb dat ooit van iemand geleerd toen ik met een schrikachtig paard onderweg was, en inderdaad was het voldoende de leider vol zelfvertrouwen uit te hangen, dan liep hij wel ;)

Mee eens!
Ga ook eens schriktraining met m doen, dan wordt ie vanzelf moediger want je leert hem dan om te gaan met zn vluchtreactie, hij zal m nooit kwijtraken en dat moet je ook niet willen, maar leer hem dat niet alles wat ritselt m ook opvreet. :) Als jij m daarbij helpt zal hij jou ook beter vertrouwen want jij zegt m dat het goed is wat jij m laat doen, blijf daarbij dus zelf heel rustig en consequent.

char_lew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:14

De mijne schrik ook vaak, maar dan is het meer van iets zien in de verte en dan blijven staan uit koppigheid. Als ik dan eerst vriendelijk vraag om toch maar vooruit te gaan en hij blijft staan geef ik hem een zacht tikje; 1 hij gaat gewoon vooruit of 2 hij gaat achteruit..

2 ik geef hem nog een tikje en gebruik mijn stem. soms blijft hij dan even staan en wilt hij terug. Ik ben vrij koppig dus ik zal blijve proberen tot hij vooruit gaat, maar wanneer er auto's zijn of ander verkeer moet ik echt afstappen en voor hem lopen. dan geef ik mij natuurlijk gewonnen.

Heeft er iemand nog tips om hem vooruit te krijgen en die koppigheid weg te krijgen of zal ik gewoon moeten blijven oefenen?

ebn830

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:43

Id gewoon negeren.
Ik heb mijn bijrijpaard soms het gevoel dat ze op zoek is naar dingen om van de schrikken. Dat voel je echt. Ik hou haar dan bezig met iets anders en negeer haar "zogenaamde" schrikgedrag.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 12:06

Allemaal bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik les, waar ik 'm goed aan het werk moet zetten en hierdoor schrikt hij vrijwel niet meer. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:10

MRIIIS schreef:
Allemaal bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik les, waar ik 'm goed aan het werk moet zetten en hierdoor schrikt hij vrijwel niet meer. :)

In de meeste gevallen gaat het er dus om dat jij aan het werk wordt gezet en niet het paard.
Hierdoor blijf je hulpen geven en reageer je onbewust op tijd ipv steeds te laat. ;)
Natuurlijk wordt hij hierdoor ook meer afgeleid, maar het belangrijkste is dat jij hulpen gaat geven vóór hij kan schrikken.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 10:25

Juist precies :j

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:56

Goed zo!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:11

Ik ken dit probleem, heb het ook gehad toen ik mijn pony nog verzorgde. In de mijne zit ook wat arabier, en hij wil graag werken. Zodra hij niet genoeg aan het werk wordt gezet gaat hij dingen verzinnen. Maar ook als hij teveel aan het werk wordt gezet dan is het om eronderuit te komen. Wat ik altijd doe, NOOIT een zijde rechtuit rijden, een gebroken lijn, kleine volte, van hand veranderen, grote volte, pasje wijken, overgang. En niet blijven hangen in dezelfde oefening.

Emelwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:51

Doorrijden, en waar hij van schrok meteen weer langs rijden.

Fijn dat je les hebt, en dat het al beter gaat!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:00

slecht gedrag negeren & goed gedrag belonen, dat werkt bij ons het beste

Fijn dat het beter gaat!

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:02

Mijn paard heeft dit ook een tijd gedaan. Het enige wat helpt is zelf heel geconcentreerd blijven rijden en het paard aan het werk houden. Zodra ik voel dat ze ergens naar kijkt, geef ik been, of maak ik een halve ophouding zodat ze bij de les blijft.

Straffen, negeren, gerust stellen; ik zou geen van de 3 doen. Gewoon doorrijden, en het tempo er goed inhouden.

Vall89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:48

MRIIIS schreef:

Mooi dat hij vrijwel niet meer schrikt! :)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:34

Pff, dit probleem heb ik bij mijn verzorgpony. Die heeft het nogal met vrachtwagens. Normaal liep hij een stapje opzij, later begon hij weg te springen en sinds kort heeft hij iets nieuws: Omdraaien en wegrennen! Gelukkig is het bij mi er nog niet van gekomen dat hij wegrent, maar ik vind het nu steeds minder fijn om te gaan rijden overdag als het verkeer wat drukker is (geen bak, rij altijd buiten. Hij loopt nu al 10 jaar buiten en ineens is het zo erg :S)

Dus hoe ik het nu lees: Gewoon gaan rijden, zelf ontspannen zitten en het negeren als hij schrikt?
Sowieso beloon ik hem als hij het goed doet. Als hij zich omdraait, dan krijgt ie wel even een tik en een boze "Nee, dat mag niet!"