Hengsten kunnen elkaar plotseling niet meer uitstaan.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Hengsten kunnen elkaar plotseling niet meer uitstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 11:53

Al meer dan 2,5 jaar staan mijn hengsten (nu 5 jaar en 3 jaar) samen. Ze waren werkelijk onafscheidelijk. Van de zomer heb ik er nog een nu 3 jarige hengst bijgekocht en die werd al snel in de groep opgenomen. De 3 heren hebben de hele winter heerlijk samengestaan en waren de hele dag met elkaar aan het dollen.

Sinds vorige week staat er een ruintje bij die ik een maandje voor de kar ga beleren. Mijn 3 hengsten stonden samen en het ruintje stond met 2 draden + afstand ernaast. Op een gegeven moment begonnen 2 hengsten te poedersuiker over wie er bij het draadje bij de ruin mocht staan. Dit was redelijk onschuldig, ze liepen te klieren maar liepen verder geen verwondingen op.

Vorige week vrijdag is er een of andere retard geweest die mijn draden plat heeft gegooid en alle 4 bij elkaar heeft gejaagd. Vanaf toen is het echt fout gegaan. Het ruintje wordt door iedereen volledig geaccepteerd maar mijn 5 jarige Nelson en 3 jarige Femur kunnen niet meer met elkaar door een deur. Uiteindelijk heb ik ze maar alle 4 samengezet maar ook dat werd niet beter. Ze vliegen elkaar continue in de haren en zitten nu onder de bijtplekken. Geen leuk spelletje dus. Nelson heeft mijn andere 3 jarige, Blaze en het ruintje tot zijn kudde benoemd en Feem hoeft er niet eens naar te kijken of Nels vliegt m aan.

Een paar dagen terug heb ik om Feem te beschermen (die geloofd dat aanval de beste verdediging is ipv weg te rennen wat veel meer effect zou hebben) hem apart gezet van de rest. De groep was rustig en Femur leek tevreden. Vandaag hebben de heren zelf de draden plat gegooid en Femur zit wederom onder de bloedvlekken en wonden. Ik ben nu echt ten einde raad.

Voor de mensen die gelijk castreren zeggen, ik heb geen problemen met ze, ze zijn super lief in de omgang en gaan ook naar de hengstenkeuring dus ik houd ze niet enkel hengst omdat dat "stoer" zou zijn.
Ze staan 24/7 op het land met eromheen niet direct paarden waar ze om zouden kunnen vechten.

Ik ben heel benieuwd of jullie DE oplossing hebben aangezien ik het allemaal niet meer weet...

zap

Re: Hengsten kunnen elkaar plotseling niet meer uitstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:57

Is er geen mogelijkheid om 2 kuddes te maken? Dan staat femur niet alleen en heeft Nelson nog genoeg kudde om over de vaderen.

Goed draad ertussen (met tussenstuk uiteraard) en flink wat stroom erop zodat ze het uit hun hoofd laten om het plat te lopen. Allebei het eten/drinken aan de andere kant van het land, zodat ze niet eens bij elkaar in de buurt hoeven te komen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:59

Ze vechten dus blijkbaar wel: om het ruintje namelijk. Een paard kan namelijk bij een ruin de testosteron niet ruiken. Er is dus een goede mogelijkheid dat ze de ruin als kudde zien en ja die gaan ze dan verdedigen. Blaze is blijkbaar nog geen bedreiging. De oplossing is volgens mij door ze in 2 groepjes van 2 te verdelen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 11:59

Tja daar heb ik ook over zitten denken maar als het ruintje weer weg is staat er een alleen. Daarnaast zijn het ruintje en Blaze super leuk samen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:00

maar als het ruintje weer weg is hebben ze ook niet meer om over te vechten ws.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 12:08

Nee dat hoop ik ook. Mocht het dan nog steeds doorgaan wordt femur gecastreerd maar het is niet mijn eerste keuze. Imo horen hengsten niet alleen dus ik zal alles doen om ze bij elkaar te houden. Ik probeer nu blaze en de ruin te scheiden wat ook niet zo makkelijk is als het klinkt...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:10

waarom niet blaze en ruin in 1 paddock en de andere 2 bij elkaar?

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:11

ja, misschien lost het wel zichzelf op als het ruintje weg is? Hoelang blijft hij nog ten minste bij jou?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:12

ja lief :) logisch, het is lente en de 3 jarige word nu een bedreiging voor de 5 jarige :)

zolang er geen merries in de buurt zijn zal het geen problemen geven, maar staan de merries aangrenzend dan zullen ze inderdaad gaan knokken om de eer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:15

sorrie lees nu dat het om ruinen erbij gedaan gaat.

maargoed dat is ook hetzelfde laken een pak....

twee hengsten gaan goed samen, bij meerdere paarden (lees OOK runen) komt toch de drang tot familie naar boven...... en zal je altijd onrust hebben.

Die twee samen houden en de rest ver weg, maar maak koppeltjes van 2 en zorg dat ze elkaar niet "zien" :)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:16

Het kwaad is al geschied natuurlijk en ik denk ook niet dat dit nog goedkomt, waarschijnlijk zal castreren ook niet meer helpen omdat ze nu al een bloedhekel aan elkaar hebben gekregen en tja, het zit in de natuur van een hengst he?
Ik heb het zelf nu al meerdere keren meegemaakt en hoe leuk en schattig ze ook met elkaar omgaan, vroeg of laat komt er een omslagmoment waarop de vlam in de pan slaat. Ik heb 2 hengsten gehad die elkaar echt bijna vermoord hadden als we niet tussenbeide waren gekomen, en echt, dat waren schatjes hoor en ze gingen heeeeeel leuk met elkaar om. ;)
In dit geval maakt het niet uit of er wel of geen merries bijwaren, Wobbe is waarschijnlijk de druppel geweest en wordt nu als "eigendom" beschouwd.
Ik denk dat je ze permanent zult moeten gaan scheiden, ruinen of niet.
Ik snap dat de ideale gedachte is dat je ze allemaal in pais en vree bij elkaar wilt houden maar daar is het nu te laat voor vrees ik.
De confrontaties zijn al geweest dus zelfs als je zou ruinen wordt hij als de concurrent gezien.
Sterkte!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 12:16

Nels en feem blijven knokken ook als blaze en wobbe even uit het zicht zijn.
Blaze is trouwens de enige waar Femur nog enigzins respect voor heeft. Nels is al die tijd veel te lief voor Feem geweest.

Tja lente idd maar er staan geen paarden in de weilanden ernaast en die komen er ook niet. Dichtsbijzijnde paarden staan 200 m verderop.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 12:18

Ik denk wel dat castreren helpt. Het zijn nu de hormonen die het doen. Ik kan ze ook gewoon nog samen naast elkaar meenemen naar stal. Zolang ik in het midden sta gebeurd er niks.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:21

Tosadog, dus als je ruint blijven ze elkaar niet mogen? Meen je dat? Ik dacht echt dat dat een goede oplossing zou zijn en dan langzaam terug bij elkaar brengen. Heb gelukkig nog nooit zoiets voorgehad met een ruin of hengst.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:24

sap, begrijp me niet verkeerd hoor, maar jij wil iets wat tegen de natuur van paarden indruist.
Het is niet voor niets dat "paarden in het wild" maar 1 volwassen hengst erbij hebben lopen, er worden kuddes jonge hengsten gevormd die zich niet meer bij de kudde aansluiten, gaan prima met elkaar om TOTDAT er 1 is die het leiderschap wil en het weer vechten wordt en de verliezer(s) afdruipt. Ik denk dat Nelson en Feem allebei dat leiderschap willen anders zou feem niet steeds terugkomen. Het pleit is dus niet beslecht en dat zal net zo lang blijven tot 1 van de 2 het opgeeft (lees: zwaargewond raakt).
je hebt het wel over volwassen hengsten he, allebei, 3 en 5 jaar dus of nu castreren jou de complete oplossing biedt? Ik denk dat dat te laat is.
Ruinen die laat gecastreerd worden blijven vaak veel hengstengedrag vertonen.
Heb je geen mogelijkheid om ze echt goed van elkaar te scheiden?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:26

@Dorien: zie mijn reaktie hierboven. Ik hoop dat ruinen helpt, als je het jong doet (1 tot 2 jaar) is het gedrag nog niet zo bevestigd maar 3 jaar (of 5 jaar) is toch een ander verhaal. Maar misschien werkt het wel bij Sappos, ik hoop het voor haar.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:32

Tosadog schreef:
@Dorien: zie mijn reaktie hierboven. Ik hoop dat ruinen helpt, als je het jong doet (1 tot 2 jaar) is het gedrag nog niet zo bevestigd maar 3 jaar (of 5 jaar) is toch een ander verhaal. Maar misschien werkt het wel bij Sappos, ik hoop het voor haar.

ja, ja ik snap het nu. Dus als ze het gedrag natuurlijk al ouder kunnen uitvoeren blijft dat wel ergens hangen en zijn het niet alleen nog hormonen. Ze willen dus gewoon baas zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:33

mijn paard is nu 10 al 7 jaar gecastreerd.......... en doet nog steeds brullen en dekken :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 12:33

Ik ken verhalen van waarbij hengsten die allang en breed kids hebben verwekt op latere leeftijd (8+) worden geruind en die vrijwel al hun hengstengedrag kwijt waren en ineens met iedereen op konden schieten.

Tegennatuurlijk? Ik dacht dat ik gewoon een bachelorgroep had. Enkel hengsten en niks om voor te vechten.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 12:34

Ik weet ook ruinen die voor hun derde zijn gecastreerd en nog altijd dekken ;)

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:35

inderdaad 2 groepen van 2 maken. als het ruintje straks weg is heb je dikke kans dat de andere 3 weer gewoon bij elkaar kunnen net als vroeger. ze hebben nu een reden om te knokken, namelijk: de ruin. als je die reden wegneemt hoeft het waarschijnlijk niet meer. succes!

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:35

Sappos: ik dacht eigenlijk ook dat het natuurlijk was als je alleen hengsten samen houdt.

Zou je 1 van de 2 (of alletwee) ruinen en het zo proberen?

Hoop dat het terug lukt in ieder geval, je kunt maar hopen en proberen. (maar wel ingrijpen als het te bont wordt)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:38

Sappos schreef:
Tegennatuurlijk? Ik dacht dat ik gewoon een bachelorgroep had. Enkel hengsten en niks om voor te vechten.

Dat had je. Nu loopt er een ruin bij. De hengsten zien hem niet als collega-hengst, maar als iets ongedefinieerds waar ze over heersen willen.
Laatst bijgewerkt door Refagreni op 21-04-10 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:39

yep dat klopt......... de ruin is geen hengst meer, en hengsten zien het dan als een soort van merrie :) :)

de ruin ruikt anders, reageert anders, is anders......... dus een merrie :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:40

zolang het of allemaal ballen heeft, of slechts een er ballen heeft......... gaat het wel.