Extreem bang of houd hij me voor de gek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Extreem bang of houd hij me voor de gek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 20:18

Hallo,

Sinds vorige jaar 1 mei heb ik een geweldig leuk paard gekocht. Hij is harstikke leuk maar er zaten wat problemen aan hem vast en dit wist ik bij aankoop. Mijn paard is ongeveer 6 jaar geleden geimporteerd uit IJsland. Alleen is het op IJsland met een van de eerste aanrakingen met de mens verkeert gegaan. Hij was in een ruimte gestuurd, een paar mannen bestormde hem van achter en hadden lekker even in z'n oor lopen knippen. En de knip zit natuurlijk weer op de verkeerde plek ( midden in de z'n oor waar de 'verdikking' zegmaar begint).Hij was toen 6 jaar oud. De vorige eigenaar heeft nooit echt wat met z'n problemen gedaan. Bij haar was hij zeer moeilijk te vangen (soms enkele dagen niet te vangen), halster/hoofdstel omdoen bleef een kunst, aan een touwtje lopen kon hij niet, vaststaan kon hij niet en in de zomer zijn deze problemen dan nog erger. Sinds ik hem heb ging het steeds beter. Ik begon met vangen op te lossen want dat vond ik eigenlijk het belangerijkst. Dit ging na een week eigenlijk al redelijk goed. Na een aantal maanden stond hij zelfs al zonder halster in de paddock en op het land (waar hij moeilijker is dan in de paddock). Halster en hoofdstel omdoen ging in loop van tijd op een 'normale' manier. Hij bleef natuurlijk voorzichtig maar hij spookte geen rare dingen uit. Vaststaan deed hij normaal en aan een touw lopen kon hij ook weer normaal, hij liep zelfs mee langs de weg. Maar nu ben ik opeens weer terug bij af. Vangen gaat moeizaam, halster omdoen gaat met moeite en soms blijf hij dus over z'n oor heenhangen en raakt hij helemaal in paniek, als hij vaststaat trekt hij zich los, meelopen aan een touw gaat vluchtig, bij de hoefsmid stijgert hij en alles is eng. Hij staat nu constant te trillen, te blazen/knoren en loopt constant te vluchten.

Houd hij me nu voor de gek of is hij alles gewoon weer vergeten?

Caira

Re: Extreem bang of houd hij me voor de gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:19

Dat klinkt als echte angst, zoek goede hulp!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:15

Paarden kunnen je niet 'voor de gek' houden, dat is een menselijk iets, paarden zijn puur in hun communicatie en zeker paarden die lang in het wild hebben geleefd.
Het klinkt alsof hij inderdaad geen vertrouwen (meer) heeft in de mens en dat wordt in zijn ogen ook elke keer bevestigd, dus zoek hulp met iemand die daar bedreven in is. Verplaats je eens in hem, hij weet niet dat hij niet dood gaat als jij m een halster om wilt doen, hij weet niet dat een hoefsmid m niet opvreet, hij weet niks.... hij vind mensen eng!
Bel Petra Vlasblom eens http://www.2moons.nl of ga naar een cursus van Emiel Voest, zoek een Parelli instructeur, maar zoek wel hulp voordat het erger wordt.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:27

Cissy heeft gelijk; paarden kunnen je niet voor de gek houden. Ook vergeten ze niet van de één op de andere dag alles wat ze is geleerd. Als je paard echt opeens weer zo veranderd is moet dus iets gebeurd zijn; misschien terwijl jij er niet bij was? Vast staat dat je paard echt heel bang is en grote problemen heeft. Daarom sluit ik me aan bij de voorgaande meningen: blijf niet zelf 'klungelen' en haal er een deskundige bij! Heel veel succes.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 14:53

Mijn moeder heeft een aantal jaar geleden een aantal cusussen bij Emiel Voest gedaan. Daar heeft zij mij dus ook tips over gegeven aangezien mijn moeder niet eens bij mijn paard in de buurt kan komen. Dus ik heb met hem vrijgewerkt, gewoon naast hem staan terwijl hij losstaat in de paddock, toen hij er klaar voor was ( bleef staan terwijl ik naast hem stond) gaf ik hem even een aaitje of iets lekkers. Maar nu reageert hij helemaal nergens meer op en heeft zichzelf gewoon helemaal opgesloten. Zelfs mijn moeder is nu ten einde raad.
Ik had dus een osteopaat gebeld. Lichamelijk kon ze niks vinden maar geestelijk zat hij volgens haar helemaal in de knoop. Ze had me een bach bloesem remedie gegeven die hem het verleden zou laten rusten. Maar ook dat heeft uiteindelijk niet geholpen.

Ik wil uiteraard hulp erbij halen (het liefst van Petra Vlasbom maar die komt niet aan huis). Ik zoek dus iemand die dan bij mij thuis komt aangezien ik niet met hem weg wil (veelste stressvol). Weten jullie misschien iemand die in Noord-Holland komt?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:55

Petra komt wel aan huis hoor, tenminste tot voor kort wel...
Jouw paardje sluit zich dus af zodra hij het moeilijk vind worden, daar moet je echt heel zorgvuldig mee om gaan anders gaat het fout, bel Petra gewoon op en dan hoor je het vanzelf.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:03

mijne heeft ook zo'n acties,maar meestal is er dan iets voorgevallen,iemand die met langslopen
even gezellig op zijn hoofd mept omdat ie naar buiten staat te kijken,gevolg dat ik niet aan zijn hoofd mag komen.dan gaat het weer weken goed,en dan opeens van de ene op de andere dag doet ie weer zo hardstikke bang.en ik denk niet dat een paard gaat denken,zo vandaag ga ik maar eens bang doen.heeel veel suc6 met je paard,een bang paard heeft echt heel veel vertrouwen nodig!
Laatst bijgewerkt door pauline1 op 29-03-10 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:04

pb orsini eens, ik durf mijn hand in het vuur te steken dat zij je kan helpen!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:34

Heel moeilijk. Ik heb zelf ook een ex-wild paard, en er moet inderdaad met beleid mee omgegaan worden. Is het mogelijk dat er iets gebeurd is op stal waar jij niet bij was?

Verder ga ik mee met het reeds gegeven advies om er iemand bij te halen.

Heel veel succes!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 15:46

Ik heb geen idee wat gebeurt zou moeten zijn terwijl ik niet thuis was het kan in ieder geval geen mens zijn ( denk ik). Hij staat hier achter het huis dus komen er als het goed is geen mensen op het pad.

Heeft iemand misschien ervaring of kent iemand misschien die ervaring heeft met Anita Siks?

Simi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:52

ja dat is heel moeilijk, Hij moet echt 1 persoon 10000% vertrouwen en heel veel aandacht geven, misschien dat hij je dan echt vertrouwt en niet bang hoeft te zijn.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:54

Jeetje, lijkt echt wel alsof hij angst heeft. Heel veel geduld hebben en zoek hulp!

Succes! :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:50

Naar mijn weten komt Petra Vlasbom gewoon aan huis. Een vriendin van mij heeft zeer goede ervaringen met haar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:49

ik herken dit wel een beetje,ik verzorg een merrie ook met een hoofdtrauma en die kan ook zo ineens toch wel erg moeilijk doen.
bij haar zijn het zeker hormonale veranderingen die invloed hebben

is er helemaal niks veranderd de laatste tijd?
iets veranderd in voeding, groepssamenstelling.
staat je dier nu wel op gras en voorheen niet?

mag ik vragen of je ook krachtvoer geeft?
maak je het halster wel los voor je het om doet?
zou toch zeker hier in wel een stap terug doen en het halster losgespen als je het om doet zodat je niet tegen zijn oren komt.

hoe is zijn gedrag gewoon zoals hij los is.
staat hij in een groep of alleen,loopt eet en beweegt hij normaal?
kan hij goed eten?

kan wel iets medisch achter zitten

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 17:39

We hebben een maand geleden een nieuw paard bij gekregen. Een merrie. Hij staat er alleen niet bij hij staat nog steeds met mijn oude paardje. Hij staat nog niet op het gras.

Hij krijgt geen krachtvoer aangezien dat te rijk voor hem is.

Ik heb een full halster voor hem gekocht omdat dat groter is en dus minder tot bijna niet over z'n oren gaat.

Als hij gewoon in de paddock staat staat hij er redelijk ontspannen bij. Hij speelt niet.

Hij eet erg snel en zeer oplettend. Niet lekker rustig maar echt even snel een hapje en dan snel kijken of iets of iemand aankomt.

Hij beweegt normaal.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:23

Je moet echt zijn vertrouwen zien te winnen. Ga gewoon eens een half uurtje bij hem in de paddock zitten en praat een beetje tegen hem. Of ga hem alleen even een aaitje geven en loop dan weer weg.
Zorg ervoor dat hij alleen maar goede ervaringen aan jou gaat koppelen. Ik zou als ik jou was alles heel rustig doen en heel heel veel geduld hebben!
Misschien is een touwhalter een goed idee, die hoef je niet over zijn oren te trekken maar die knoop je vast.
Natural horsemanship is ook echt een aanrader!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:54

hij krijgt geen krachtvoer,maar geef je hem wel vitamines dan?
bepaalde tekorten kunnen voor heel raar gedrag zorgen namelijk.
met name magnesium tekort kunnen paarden heel nerveus en schrikkerig van worden.

kan echt dit soort gedrag in de hand werken.
zeker dat onristige eten kan een gevolg er van zijn.
heb al meerdere paarden gezien die na het krijgen van voldoende vitamines enorm veranderden in gedrag
is toch echt iets waar je wel goed om moet denken..

is zijn gedrag zo sinds de merrie er staat?
dit soort paarden reageren vaak op de meest simpele dingen waar wij niet eens bij na denken.
denk heel goed na of zijn routine veranderd is sinds de merrie er is.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 21:14

Ik heb hem van de winter magnesium gevoert. Over natte wortel. Als ik hem brok geef of te veel wortel gaat hij aan de diarree ivm te rijk voedsel. Helaas gaf de magnesium absouluut geen verlichting. Zelfs de scherpe randjes gingen er niet af.

Nee voor dat de merrie kwam was hij weer helemaal bij het begin zeg maar.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:09

Ik herken het probleem.
Nu heb ik zelf wel ruime ervaring met angstige paarden en grondwerk (ben sterker op de grond dan op het paard ook al reed ik z dressuur)

Sinds een goede week hebben wij er een merrie bijgekregen....ons huis zou de laatste stap zijn anders eindstation puur omdat ze zo angstig is. Ze heeft 4 jaar opgesloten gezeten in een garage en kende dus niks. De 3 jaar ervoor zijn niet bekend. Sinds 7 weken is ze uit die garage en dus pure angst.
Nu...hetgeen wij deden de eerste dagen was helemaal niks. Ze voelde zich veilig in de stal. Halster hebben we niet afgedaan. We gingen enkel ff babbelen, wat kletsen voor de stal enz enz. Na twee dagen kwam ze al rillend kijken....die avond hebben we haar kunnen aanraken en aaien en ze vond het heerlijk maar doodeng...zweet stond op haar lichaam.
De dag erna kwam ze direct aan de staldeur. We hebben een halstertouw gepakt en ze bleek dus mee te kunnen lopen....een kleine padock in zodat ze weer wat overzicht had. Ze vond het buiten doodeng! Maar na 20 min liet ze zich toch weer uit de paddock halen en terug de stal in.
De volgende dag hebben we haar met een zachte borstel geborsteld. Veel praten. Voetjes geven gaat niet! Als je aan haar benen komt of aan haar hoofd raakt ze in paniek...ze vlucht niet maar gaat rillen en zo.
De dag daarna enkel weer in de stal gebabbeld. Ze kwam zelfs met haar hoofd bij mijn gezicht en bleek rustig. Na half uurtje kon ik haar oren aanraken...weer klaar.
De dag erna hetzelfde...maar dan buiten aan een halstertouw. Dit ging meer dan goed!
Vandaag mocht ze met 3 andere jonge paarden mee de weide in. Een half uur was ze helemaal in paniek maar daarna keerde er rust terug. Ze liet zich na 1,5 uur makkelijk pakken.

Al met al is ze alweer bijna 7 jaar maar vooral het vertrouwen is erg belangrijk. Bouw het rustig op. Belle reageert meer dan super...maar zodra we merken dat het teveel wordt gaan we een of meerdere stappen terug. Dit kan morgen zijn maar ook pas over een maand. Trauma's worden niet snel verwerkt.

Ik ben het er dan ook mee eens dat je zeker weten heeeeel veel geduld en vertrouwen moet opbouwen. Misschien, zeker als je helemaal geen ervaring hebt, zelfs het best met goede hulp.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 08:20

Phen schreef:
Ik heb hem van de winter magnesium gevoert. Over natte wortel. Als ik hem brok geef of te veel wortel gaat hij aan de diarree ivm te rijk voedsel. Helaas gaf de magnesium absouluut geen verlichting. Zelfs de scherpe randjes gingen er niet af.

Nee voor dat de merrie kwam was hij weer helemaal bij het begin zeg maar.

vreemd, komt me echt voor dat er inwendig iets niet goed zit waardoor hij zo reageerd.
als hij diarree krijgt van krachtvoer is dat echt vreemd
zeker als hij een maagzweer heeft kan hij heftig reageren op krachtvoer, en geeft ook dit soort symptomen.
zou toch een en ander laten onderzoeken en uitsluiten als ik jou was,dan wete je tenminste zeker dat zijn problemen tussen zijn "oren" zitten om zo maar te zeggen en geen medische oorzaak hebben..

vitamine skun je ook anders geven he?
wat poeder over wat lucerne heen bijvoorbeeld doet zijn werk ook,of over wat geweekte bietenpulp.

verder denk ik dat je voor de rest van zijn problemen inderdaad professionele hulp moet in schakelen