paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karenkk

paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 15:09

Beste mensen,

Willen jullie overwegen alsjeblieft of je deze petitie,
http://www.thepetitionsite.com/1/natural-horsemanship-horse-abuse,
wel of niet wilt ondertekenen?

De petitie is een reactie op, ondermeer, dit filmpje van Linda Parelli aan het werk met een paard:
http://www.youtube.com/watch?v=CyF2QqP29DU

Een verklaring van Linda Parelli n.a.v. het op youtube verschijnen van dit filmpje, vind je hier:
http://www.parellinaturalhorsetraining.com/A-statement-from-Linda-Parelli

Hetzelfde filmpje, maar in een lángere versie, is verwerkt in Parelli lesmateriaal, Level 1. Het paard op het filmpje, Barney, is blind aan één oog. Tot op de dag van vandaag verdedigt Linda Parelli wat zij doet op dit filmpje. Zij vindt dat ze er goede redenen voor had om te doen wat op het filmpje te zien is.

Dankjewel voor je tijd, vriendelijke groet,
Karen

Moderatoropmerking:
Omdat er een nette en gefundeerde discussie is ontstaan in dit topic, hebben we besloten om dit topic van LN naar NH te verplaatsen.

xmarliez

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:19

Ik onderteken deze petitie niet omdat er geen sprake is van mishandeling.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:21

Het ziet er niet uit, maar als het paard daar daadwerkelijk mee geholpen is na 1 x...
Vind het moeilijk oordelen aangezien ik er niet bij ben geweest en het paard ook niet ken...(voor en na)
eeste fimpje heb ik tot over de helft bekeken en neem aan dat de rest ongeveer hetzelfde is.
Mishandeling vind ik een groot woord.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:23

Het is vervelend voor het paard maar een mishandeling kan ik niet zeggen. Ik wil eigenlijk ook niet tekenen omdat je dan je adres gegevens moet geven en dat doe ik niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:26

Ik heb wel getekend omdat ik deze manier van trainen, ook andere ideeën die Parelli heeft, niet ondersteun.
Los van het feit dat er ook goede ideeën tussen zitten, vind ik het gejeuzel rondom dominantie, Alfa of geen Alfa, en die hele strijd die er opgevoerd wordt nutteloos.
Goed, dan heb je dus leiderschap.... maar what about partnerschap? En luistert het paard uit angst of uit respect en de wil tot samenwerken? Ik denk het eerste....
Deze mensen hebben een voorbeeldfunctie en ik vind het goed dat ze daar eens even goed over nadenken.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:31

Ik teken hier ook niet voor.
Het filmpje ziet er mss even cru uit, maar het gaat hier wel even om een paard die duidelijk over haar heen wil lopen.
Ze slaat het paard niet. Ze maakt alleen even haar plaats duidelijk. Het paard wil constant haar plaats innemen en zij laat gewoon even weten dat dit niet kan.
Lieve woordjes helpen in zo'n geval gewoon niet ;)
Mishandeling is echt geen sprake van hoor..

@Ninx: En hoe verkrijg je respect? Door alles te pikken van je paard? Óf door even flink op te treden als je paard jouw plaats wil innemen en je vervolgens een paard hebt die begrijpt dat hij de plaatst van zijn 'leider' moet respecteren?
Ik zie geen paard dat bang is op het filmpje. Ik zie wél een paard die even niet begrijpt dat hij nu niet zijn zin krijgt.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:34

:r :r :r Kan ze wel, tegen een aan 1 oog blind paard............. paard is helemaal niet brutaal, wil niet over haar heen lopen, maar begrijpt absoluut niks van dat geslinger aan dat touw.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:37

Ik vind dat haar aanpak niet de schoonheidsprijs verdient, erg chaotisch op het filmpje. Dit had ook op een minder theatrale wijze gekund met juist meer uitstraling die aangeeft "hier ben ik en ik ga niet opzij". Ook had ze haar stem beter kunnen gebruiken bij een paard die blind is aan 1 oog. Handeling en stem commando tegelijk. Zo kun je na genoeg training de stem commando alleen gebruiken. Overigens is het een braaf paard want als het een echte rotzak was had hij haar op genoeg momenten even kunnen aanpakken.

Ik teken overigens niet. Ik koop die onzin gewoon niet.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:48

In Parelli zn dvd´s zitten best wat handige dingen om te weten/kunnen. Maar dit soort lompigheid keur ik zeker af en ik zou de situatie zelf dan ook geheel anders opgelost hebben. Betekent niet dat je over je heen moet laten lopen, maar ik vind ook niet dat je een paard dingen mag vragen die het op dat moment niet kan.
Ik zou de petitie wel willen tekeken, maar waarom moet je je adres etc invullen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:51

rare manier van omgaan met paarden...begrijp het nut niet zo.

weet nog niet of ik teken,maar mee eens ben ik het zeker niet..
Deze dame kan beter bij de politie gaan werken ofzo...heeft ze ook macht.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:53

Ik vind het nog een superbraaf paard, die van mij was al lang in opstand gekomen tegen deze idioterie. De petitie teken ik niet, vind het helemaal niks en zou zo ook niet met mijn paard omgaan en wat deze mevrouw hiermee wil bereiken is me niet duidelijk. Maar mishandeling vind ik wel weer een groot woord en heb geen zin om mn adresgegevens etc hiervoor in te vullen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:55

Ik snap het doel ook niet helemaal van al dat getrek aan het touw. Beest krijgt een hoop correcties terwijl hij helemaal niks doet... Hij probeert niet over haar heen te lopen, te trappen of wat dan ook. Braaf beest dat hij niet erger reageert dan wat rondjes te draaien.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:58

Mishandeling is het niet, onkunde dat wel :D.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:59

OMG...........dit is parelli???...heb me er nooit in verdiept..

Maar wat een belachelijke manier om zo met dit paard om te gaan...
Hij krijgt behoorlijk wat wiggle wiggle gevallen en rukken terwijl hij niets doet!!!!

Echt te gek voor woorden...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:02

De bedoeling van het 'getrek aan dit touw' is dat Linda reactie krijgt en die reactie moet zijn dat hij achteruit stapt. Ieder paard die respect heeft stapt achteruit maar omdat dit een respectloos, eigenwijs paard is zet hij geen stap en als hij een stap zet is die voorruit...... in Linda's ruimte. Ze beschermt haar eigen ruimte en vraagt zo om respect. Voor de mensen die het filmpje af gekeken hebben.. op het laatste zie je ook momenten van druk vrij wanneer hij eindelijk toe geeft... daar wil ze heen en sommige paard hebben veel effectieve fases nodig voordat ze luisteren.. en deze toevallig heel effectief. Ze probeert hem iets duidelijk te maken maar door zijn koppigheid wil hij niets horen......... Ook zie je dat hij niet bang voor haar is, want ze werkt met fases en is daar heel eerlijk in. Menig mens had dit paard naar de hoek van zijn weiland geschopt als hij zo RUW hun ruimte binnen kwam en dan krijg je inderdaad een bang paard. Nu krijg je een paard wat respect voor je heeft en zijn oren begint open te doen en gaat vragen en antwoorden DAT is waar Linda Parelli heen wil.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:05

rare manier van ruimte vragen.. :roll: ik vind dit echt belachelijk

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:06

Hoe vertel jij je ruimte dan als je paard er door heen walst??

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:08

Als zij zo om ruimte vraagt en zo het paard in de achteruit wil zetten, is ze een eersteklas amateur.
En dit maak je een paard niet duidelijk met al dat gedoe met dat touw.
Verder kan ik niet zeggen hoe ik dit zou doen met dit paard, dat kan ik niet aan de hand van een filmpje. Maar daarvoor moet je een paard toch zelf in de handen hebben....... maar ik denk dat je beter 1 flinke tik tegen de boeg kan geven, dan dit vreemde gepruts. Het enige wat ze voor mekaar krijgt is dat het paard een hekel aan haar krijgt en een hekel aan een touw. Logisch, en terecht.

En dit is erdoorheen walsen? Ik vind het nog al meevallen.
Laatst bijgewerkt door BPVS op 12-03-10 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:09

xmarliez schreef:
De bedoeling van het 'getrek aan dit touw' is dat Linda reactie krijgt en die reactie moet zijn dat hij achteruit stapt. Ieder paard die respect heeft stapt achteruit maar omdat dit een respectloos, eigenwijs paard is zet hij geen stap en als hij een stap zet is die voorruit...... in Linda's ruimte. Ze beschermt haar eigen ruimte en vraagt zo om respect. Voor de mensen die het filmpje af gekeken hebben.. op het laatste zie je ook momenten van druk vrij wanneer hij eindelijk toe geeft... daar wil ze heen en sommige paard hebben veel effectieve fases nodig voordat ze luisteren.. en deze toevallig heel effectief. Ze probeert hem iets duidelijk te maken maar door zijn koppigheid wil hij niets horen......... Ook zie je dat hij niet bang voor haar is, want ze werkt met fases en is daar heel eerlijk in. Menig mens had dit paard naar de hoek van zijn weiland geschopt als hij zo RUW hun ruimte binnen kwam en dan krijg je inderdaad een bang paard. Nu krijg je een paard wat respect voor je heeft en zijn oren begint open te doen en gaat vragen en antwoorden DAT is waar Linda Parelli heen wil.

Respectloos paard :n .. Paard snapt het gewoonweg niet..
Effectief, nou ik zie het.. Na 500 keer trekken zet hij ein-de-lijk een stapje terug.. Waarom niet even in de borst prikken en hem zo duidelijk maken dat het beestje achteruit moet?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:09

ten eerste zie ik niet een paard wat in "mijn" ruimte walst.....en is totaal niet recpectloos

ten tweede, tuurlijk zou mijn paard ook op dr kop krijgen als ze in " mijn" ruimte komt... en zet ik haar op dr plek..

Maar om een blind paard op deze manier,...die mij niet aan staat, aan te pakken..is echt te zot voor woorden..als ik dit zou doen bij mijn paard heb ik binnen no time een bang en kopschuw paard....

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:14

Mensen....... dit paard is aan 1 oog blind... dat wil dus zeggen dat hij een ander oog heeft waar hij prima mee kan zien + dat hij erg goed kan horen, voelen en ruiken en daarom precies weet dmv fases wanneer hij een opdonder krijgt.. na 2 keer een opdonder gekregen te hebben moet hij wel denken .. jeetje laat ik eens achteruit gaan.. DIT paard NIET, omdat hij respectloos en eigenwijs is. Daarom zet hij nog geen stap achteruit.

Dit paard op zijn borst prikken zal hem waarschijnlijk ook niets doen.. anders had ze dat allang gedaan :) :) ........
Als jullie niet zien dat hij door haar ruimte walst moet je even haar ruimte bekijken...... als je heeeeeel goed kijkt :D zie je dat hij er zo doorheen walst zonder een greintje respect.

Loody, en hoe geef jij je paard 'op zijn kop'?

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:16

ik ga zeker tekenen, wat er hier gebeurt gaat helemaal nergens over in mijn oogpunt.
Het paard walst helemaal niet over haar heen. Blijkbaar is het paard aan een oog blind, dus niet zo raar dat hij helemaal wegdraait om goed te kunnen zien wat er om hem heen gebeurd....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:18

xmarliez schreef:
Mensen....... dit paard is aan 1 oog blind... dat wil dus zeggen dat hij een ander oog heeft waar hij prima mee kan zien + dat hij erg goed kan horen, voelen en ruiken en daarom precies weet dmv fases wanneer hij een opdonder krijgt.. na 2 keer een opdonder gekregen te hebben moet hij wel denken .. jeetje laat ik eens achteruit gaan.. DIT paard NIET, omdat hij respectloos en eigenwijs is. Daarom zet hij nog geen stap achteruit.

Dit paard op zijn borst prikken zal hem waarschijnlijk ook niets doen.. anders had ze dat allang gedaan :) :) ........
Als jullie niet zien dat hij door haar ruimte walst moet je even haar ruimte bekijken...... als je heeeeeel goed kijkt :D zie je dat hij er zo doorheen walst zonder een greintje respect.

Heeft het paard ooit leren wijken voor druk?
Misschien niet.... dikke kans van niet, als ze daar nu eerst eens mee begon. Ik vind het een agressief en pinnig vrouwtje. Fijn voor haar dat ze een assertiviteitstraining heeft gedaan, minder leuk voor het paard.

Respectloos en eigenwijs... dat zegt zij, ik zie het niet. Ik zie een paard dat de bedoeling van deze circusact niet begrijpt.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:18

Ach kom Marliez, een paard dat door iemand heen walst doet dat echt wel anders en hardhandiger als deze.
En dit geeft weer eens de Parelli filosofie aan, hoe hoger het level hoe doder het paard. Je parelliet net zo lang tot het hele leven er uit is en je een soort van pop hebt.
Raar, dat er mensen zijn die zulke filmpjes verdedigen. Terwijl heel goed te zien is dat dit geen manier is van met paarden om gaan.
Dit filmpje is gewoon een potje paard pesten. En het paard snapt er niks van.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:19

xmarliez schreef:

Hoera, eindelijk iemand die ook ziet wat er hier nou eigenlijk precies gebeurd!