Zonder geweld je paard (weer) op de rails

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Trappen en slaan hoort bij het omgaan met paarden

Ja
48 (22%)
Nee
153 (72%)
Weet ik niet
10 (4%)

Totaal aantal stemmen: 211

Paardentango

Zonder geweld je paard (weer) op de rails

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 10:13

Kan dat ?

Als ik zo door de problemen heensurf die hier vaak staan zie ik heel veel tips en adviezen in de trend van 'geef hem een flink pak op zijn donder, trap hem zo hard je kunt en sla hem maar eens flink op zijn kop'.
Mij raakt het, het doet me verdriet als ik die oplossingen lees. waarom? Omdat mijn ervaringen anders zijn en ik al vroeg geleerd heb dat ik iedere vorm van geweld tegenover, en vroeger waren dat pony's, weer terugkreeg. Wat ik de pony's leerde door zelf te trappen en te slaan was dat trappen en slaan normaal is. Als voorbeeldgedrag voor hen en ik was nietde wijze mens maar een gewelddadige mens(je). De trap die ik gaf op een moment waarop ik dat noodzakelijk vond kwam op een heel ander moment ook bij me terug. Het was normaal geworden om elkaar te trappen en te slaan.
Het was het punt van geen weg meer terug. No point of return.

In ons landje zijn aardig wat paarden en vooral pony's die, op latere leeftijd, best wel levensgevaarlijk gedrag vertonen. Trappen naar mensen en soms daar behoorlijk in doorgaan, steigerende paarden die op kinderen afkomen aan de longe, hoe gevaarlijk dat is kun je alleen maar bedenken.
Bijten, trappen en aanvallen lijkt soms wel normaal paardengedrag.

Is er een verband tussen wat mensen de paarden aanleren, hoe goed bedoeld ook, en het verloop van de ontwikkeling van een paard. Van veulen, puber tot volwassene.

Maar wat vinden jullie, zou het mogelijk zijn om met veel minder geweld met paarden om te gaan?
Zou het helpen om dat niet met geweld op te lossen maar met creatief nadenken over paarden?
Er zijn altijd heel veel oplossingen mogelijk voor één probleem toch.

Het is een beetje lang verhaal geworden, sorry daarvoor. :o

KDS

Re: Zonder geweld je paard (weer) op de rails

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:15

Een hele mooie uitleg Paardentango :)
Kan me er enkel en alleen bij aansluiten...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:18

Vaak is het zo dat je een paard niet de kans moet geven. HEt begint al op jonge leeftijd, bv de hengstveulens (meestal) proberen te bijten. Zorg ervoor dat dit niet kan gebeuren en als je in de buurt van zijn hoofd bent en hij wil bijten hou je met je hand zijn hoofd opzij zodat hij niet kan bijten. Hoef je geen geweld te gebruiken en wordt je niet verwond.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:20

Ik denk niet dat je door het geven van een mep je je paard leert dat trappen en slaan normaal is... als het goed is heeft een paard van zijn weidemaatjes al meegekregen dat je elkaar zo corrigeert :o

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:25

Ik ben het met de stelling eens. Overigens ben ik geen weidemaatje van mijn paard en wil ik zo ook niet gezien worden. Maar ik heb wel een paard met problemen... Hij is al 11 jaar en waarschijnlijk nooit goed opgevoed, maar het bijna dagelijks een strijd om hem te corrigeren op een andere manier dan slaan. Er zit enige vooruitgang in, maar ik denk dat ik het er nooit helemaal uit zal krijgen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 10:26

friesiszwart schreef:
Vaak is het zo dat je een paard niet de kans moet geven. HEt begint al op jonge leeftijd, bv de hengstveulens (meestal) proberen te bijten. Zorg ervoor dat dit niet kan gebeuren en als je in de buurt van zijn hoofd bent en hij wil bijten hou je met je hand zijn hoofd opzij zodat hij niet kan bijten. Hoef je geen geweld te gebruiken en wordt je niet verwond.

Dat is heel herkenbaar, en je hebt helemaal gelijk dat vooral hengstveulens vrij snel happen. Als je gaat kijken naar hoe hengsten zich (natuurlijk) ontwikkelen zie je dat merries dat veel minder doen. Als je het spel van jongen hengsten iet stoeien zij veel meer dan merries, merries gaan vaak liever met elkaar hollen.
Waarmee ik bedoel dat het happen naar elkaar, en dus ook naar mensen, gedrag is wat hoort bij het paard zijn. Het is normaal gedrag voor jonge hengsten. Maar agressief is het alleen niet voor paarden zelf. Ze bedoelen het als babbeltje met elkaar, uitdagend, liefkozend noem maar op.
Voor ons is het niet prettig, dan zou je ook de vraag kunnen stellen waarom wil je jezelf zo vroeg in de fase van de ontwikkeling met een veulen bemoeien? Wat kunnen wij mensen hem leren? Moet een veulen niet eerst een paar jaar leren hoe het paard moet zijn bijvoorbeeld.

PS Odetteke wat een geweldige avater is dat !! _O- Past wel heel goed in dit topic.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:29

Ik heb het 1 x gedaan op aanraden van mijn paardentandarts.
Paardje kwam steeds in verzet, kwaad worden, bokken. Buiten deed ze niks, maar in de bak dus wel. Ik er dus op en slaan, slaan, slaan.

Ohw wat heb ik er spijt van zeg! De glans was uit haar ogen verdwenen en achteraf bleek dat ze hoefkatrolonsteking had.
Dus ze protesteerde uit pijn.

Ik sla een paard dus echt nooit weer en raad het iedereen af om te doen!!!!!!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:29

Als mijn paard daar van leert dat trappen normaal is ga ik toch eens ernstig overwegen om wat uurtjes te gaan staan piafferen voor zijn stal. Zou hij dat dan ook van mij leren?

Je hebt het lekker neegetypt met 'trappen en slaan horen bij het omgaan met een paard' maar heb toch JA gestemd. Als een paard te ver gaat in het aftasten van grenzen (wat normaal is) en niet reageert op op subtiele hints (wat ook niet meteen normaal is) geef ik duidelijkere aanwijzigingen; desnoods in de vorm van een trap en een dreun (wat ook heel normaal is voor paarden onderling)
Daarbij hoort het maar voor een heeeeel klein deel bij de omgang met het paard als je het goed doet.

Van een juist getimde correctie heb ik een paard nog nooit bang zien worden of een rare reactie op zien geven.

Wel heb ik al vaak gezien:
-oorzaak verkeerd inschatten waardoor straf volslagen onrechtvaardig was.
-te lang wachten met een correctie, nog even doormodderen en dan pas corrigeren, waardoor het paard er geen snars van snapt.
-correcties die geen correctie zijn maar een uiting van frustratie.
Tsja, en dan kan het inderdaad fout gaan.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-02-10 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:31

Nou ik ben het gedeeltelijk met je eens. Als je naar kuddegedrag kijkt, zie je dat paarden elkaar ook corrigeren doormiddel van en tik. Uiteraard is dat wat anders dan een paard in elkaar meppen maar als mijn paard echt vervelend is, krijgt ie een trap. Daarna vloei ik mijn boosheid wel meteen af en ga ik verder normaal met mijn paard om.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 10:37

Nou moet ik vertellen dat ik met deze vraag jaren geleden ben gestart en nieuwsgierig was naar paardengedrag. Daarom heb een aantal jaar kuddegedrag bestudeerd in diverse landen. Daar kwamen, vond ik, verrassende conclusies uit voort.
In een kudde is onderling voornamelijk rust en zijn de correcties onderling soms nauwelijks zichtbaar. Een kudde is een familiegroep waar de veulens het eerste jaar of wat langer leven voor ze zich aansluiten bij een andere kudde of de vrijgezellngroepen.
Opvallend was, en logisch ook wel, dat er in de kuddes onderling niet of nauwelijks problemen waren.
De groepen, de vrijgezellengroepen die zich ook tussen de kluddes begeven lieten een nog verrassender beeld zien. Daar was al helemaal geen sprake van extreme correcties. Daar was wel spelgedrag en soms lag er dun lijntje tussen spel en wel boos worden. Maar de vermeende harde trappen, beten en rake klappen, nee. Dat zou ook de kans op overleven klein maken.

het geweld van paarden onderling was wel te zien bij de gedomsticeerde paarden in gevangenschap, daar is inderdaad vrij veel agressie.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 22-02-10 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:37

goed getimed en eerlijk mag een tik op zijn plaats best. mijn paard weet presies wat zij mag en geeft ook aan tot waar ik mag. daar zijn aardig wat ruzies aan vooraf gegaan.

Polo heeft het naar mijn bewording prima uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:40

Paardentango schreef:
Nou moet ik vertellen dat ik met deze vraag jaren geleden ben gestart en nieuwsgierig was naar paardengedrag. Daarom heb een aantal jaar kuddegedrag bestudeerd in diverse landen. Daar kwamen, vond ik, verrassende conclusies uit voort.
In een kudde is onderling voornamelijk rust en zijn de correcties onderling soms nauwelijks zichtbaar. Een kudde is een familiegroep waar de veulens het eerste jaar of wat langer leven voor ze zich aansluiten bij een andere kudde of de vrijgezellngroepen.
Opvallend was, en logisch ook wel, dat er in de kuddes onderling niet of nauwelijks problemen waren.
De groepen, de vrijgezellengroepen die zich ook tussen de kluddes begeven lieten een nog verrassender beeld zien. Daar was al helemaal geen sprake van extreme correcties. Daar was wel spelgedrag en soms lag er dun lijntje tussen spel en wel boos worden. Maar de vermeende harde trappen, beten en rake klappen, nee. Dat zou ook de kans op overleven klein maken.

het geweld van paarden onderling was wel te zien bij de gedomsticeerde paarden in gevangenschap, daar is inderdaad vrij veel agressie.

Ik denk dat het ook wel een verschil is in de kudde en in omgang met mensen. Wij zijn natuurlijk een stuk kwetsbaarder dan paarden dus zullen wij eerder moeten corrigeren. Als een paard een kopstoot geeft tegen een ander paard zal dat paard het niet erg vinden terwijl je als mens daar boos om wordt.

Kore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:42

Nee, de reden om te trappen is een gebrek van de ruiter/eigenaar, niet van het paard. Om een paard te kunnen berijden, dienen we het te begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:44

Kore schreef:
Nee, de reden om te trappen is een gebrek van de ruiter/eigenaar, niet van het paard. Om een paard te kunnen berijden, dienen we het te begrijpen.

Sorry maar dat vind ik een te makkelijke gedachte. Daarmee zul je geen respect afdwingen bij je paard denk ik. Sommige paarden wel, maar er zullen paarden zijn (hengsten bijvoorbeeld) die over je heen zullen walsen.

pol013

Dan leven er hier in de wei toch echt andere dieren dan in jou kuddes PT.
Hier knagen ze regelmatig aan de buurman als die niet snel genoeg aan de kant gaat. Daarbij zeg je het zelf al een beetje.

Citaat:
Daar was al helemaal geen sprake van extreme correcties. Daar was wel spelgedrag en soms lag er dun lijntje tussen spel en wel boos worden. Maar de vermeende harde trappen, beten en rake klappen, nee. Dat zou ook de kans op overleven klein maken.

Dat tikje wat ik uitdeel (uit de grond van mijn tenen) gaat niet veel verder dan wat die grapjassen onderling uithalen in de vorm van spel. Toch snappen ze wel wat het verschil is tussen een hap (tikkie, jij bent hem) en een hap (tik, dat mag niet). Om nu dus over levensbedreigende mishandeling te praten......

kippiekipp

En als het paard jou wil trappen? moet je hem dan maar een lieve aai
gaan geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:46

kippiekipp schreef:
gaan geven?

Misschien zoiets als uit mijn onderschrift? :o

Nee, ik ben het met je eens.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 10:47

Joolien schreef:
Ik denk dat het ook wel een verschil is in de kudde en in omgang met mensen. Wij zijn natuurlijk een stuk kwetsbaarder dan paarden dus zullen wij eerder moeten corrigeren. Als een paard een kopstoot geeft tegen een ander paard zal dat paard het niet erg vinden terwijl je als mens daar boos om wordt.

Daar kan ik je alleen maar 100% gelijk in geven :)

Ik ben ook geen heilige en gewoon maar mens, maar er op letten en de paarden aansturen in hoe ik graag wil dat ze met mij als kwetsbaar mens omgaan is denk ik mogelijk met veel minder geweld dan ik zo vaak lees. Het is ook ets handiger omdat ik denk dat een paard er meer respect voor kan opbrengen. Paarden onderling hebben ook vaak maar een klein signaaltje nodig om op andere gedachten te komen of de ander te vermijden. Voor een paard ècht trapt, in het wild, is er al heel wat voorafgegaan.

Hier bedoel ik niet de rivaliteitsgevechten in het voorjaar van de jonge hengsten en de haremhengsten mee natuurlijk, maar normaal onderling paardengedrag van kuddes en groepen.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:52

Joolien schreef:
kippiekipp schreef:
gaan geven?

Ben je het met mij eens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:55

kippiekipp schreef:
Joolien schreef:

Ben je het met mij eens?

Beetje vaag :o Maar ik bedoel te zeggen dat dat niet de manier is.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:57

Paardentango: Dat je veel kan voorkomen, geloof ik zeker. Maar wat doe jij dan als je een paard hebt dat hapt? Of trapt, of wat dan ook. Hoe wil je dat corrigeren als je niet af en toe een zwieber met touw of handen mag uitdelen? Natuurlijk moet je niet uit frustratie of onmacht gaan slaan, maar als je een paard hebt dat cónstant je eigen ruimte binnen dendert, dan moet je die toch gewoon een keer duidelijk aangeven, door bv. een lijntje om je heen te slingeren? En als je paard dan toevallig in de weg van dat lijntje staat, dan krijgt hij een tik ja. Dan heb je het duidelijk gemaakt, en kun je de volgende keer misschien af met andere signalen, zoals lichamshouding ed (want daarmee hoor je het idealiter mee af te kunnen).

troi

Mijn lieve doch in het begin vrij arrogante hengstje (moeder was de alfa merrie en pikte geen gedonder bij haar kind) heeft in zijn eerste weken in zijn nieuwe kudde (die al een tijd samen waren en dus een zeer stabiele rangorde had) toch wel fiks wat correcties gehad hoor, hoe vaak die wel niet een hap in zijn kont of schop heeft gekregen.. Dus zo vreselijk lief zijn ze echt niet voor elkaar hoor! Ik ben er overigens erg blij meer meneer is een stuk bescheidener geworden naar de andere paarden (naar mensen was nooit een probleem, gedroeg zich vanaf dag 1 voorbeeldig gek genoeg).

IK vindt de stelling dat in een kudde vrijwel geen geweld voorkomt dus echt onzin!

kippiekipp

Joolien schreef:
kippiekipp schreef:

Ben je het met mij eens?

Beetje vaag :o Maar ik bedoel te zeggen dat dat niet de manier is.

Wat is niet de manier? terug slaan of fluisteren? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:59

Waar ik trouwens wel tegen ben, is corrigeren met een zweep. Dat vind ik niet de juiste manier. Een paard zal dan alleen maar respect krijgen voor de zweep, niet voor jou en zal ook een angst ontwikkelen.

@Kip, Fluisteren werkt niet kan ik je vertellen _O-

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:03

Haha oke dan zal ik die optie wegstrepen van het lijstje.

Nee maar wat is volgens jullie dan dé oplossing wat je kan
doen tegen een paard dat opzij trapt?