paard slaan? -update pag 14

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

paard slaan? -update pag 14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 14:06

zie topic [OPG] schreeuwen tegen paard?

ze gaat nu steeds verder , ze verzet nu zelf geen stap meer zonder de lucht in te schieten .
vinden jullie , dat ik dan een klap mag geven ? ik ben er zelf niet voor , maar naast dat het winter is , is ze ook aan het uitzoeken wie de baas is .
en ik bedoel een klap op het hoofd , de staleigenaar heeft het vanmiddag even van me overgenomen en ik zag dat hij mijn paard wel een beste dreun verkocht.
hij deed daarna wel normaal bij hem .

tips welkom:)

x femke

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:08

8)7

Je maakt een geintje, hoop ik...?!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:09

ik denk dat je paardje de baas wilt zijn over je,
en als ze eenmaal de baas over je zijn is dat gevarlijk.

beter 1 harde klap die het paard niet snel vergeet,
dan dat jij een harde klap krijgt die jij niet meer zal kunnen herinneren

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:09

Op het hoofd?
NOOIT!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:10

heb je vorige topic niet gelezen, maar k vind dat je een paard best een tik mag verkopen. alleen niet op het hoofd! waarom daar slaan? ik geef best af en toe een tik tegen de buik... je moest eens zien hoe paarden met elkaar omgaan in een kudde... alleen mag je het alleen doen als het terecht is en het niet een reactie is waar je zelf om vraagt... (onbewust)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:12

dus je moet je paard jou maar over je heen laten lopen?
ze moeten respect voor je hebben.
en natuurlijk krijgen ze dat niet als je ze constant slaat,
maar meestal is 1 x flink p zijn plaats zetten genoeg.

Tigra_

Re: paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:14

Geef ze gewoon een klap op de plek die het snelst bereikbaar is. Is dat het hoofd ja sorry maar dan heeft het paard toch echt even pech. Lijkt me duidelijk dat als het goed is en je daarna consequent bent dat het maar 1malig nodig is.
Vraag de staleigenaar om hulp bij hem werkte het blijkbaar.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:15

Hmm. Ik heb gehoord dat je dan een ei op z'n hoofd moet gooien.
LACH NIET! :D
Serieus. Schijnt dat ze dan denken, dat ze hun hoofd gestoten hebben en het bloedt (door het druipende ei), en dat ze het daardoor niet meer zullen doen.
Nou, ik hoop dat je kunt mikken..

Anyway, de mijne doet het ook. Noem me gek, maar ik storm als een razende op hem af, nog voordat hij met zijn benen kan maaien. Het helpt. Maar ik doe het wel in m'n broek..

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:16

je `moet` wel na de klap het paard negeeren en niet boos
blijfen.
je straft hem voor dat ene moment, zo begrijpt je paard het misschien makkelijker.

succses

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:19

Natuurlijk moet je je paard niet over je heen laten lopen,maar geef hem dan een flinke klap met de zweep op zijn kont?
Het hoofd is zo gevoelig [vooral tussen de oren] en ze kunnen er kopschuw van worden.Er zijn genoeg manieren om het paard te laten zien wie de baas is.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:22

Ja, maar dan wel gelijk goed en op het juiste moment. Ook mijn paard krijgt er weleens een als zij denkt te gaan bepalen of ik d'r hoeven doe of als ik d'r strijklappen niet mag omdoen.

EDIT, goede plaats voor een tik is bij merrie's onder de buik, mijn merrie weet dan ook gelijk weer hoe laat het is.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:27

Iets om ook rekening mee te houden is dat, op welke manier je het ook doet, je een straf voor ongewenst gedrag onmiddellijk (binnen 3 sec.) op het vertonen van dat gedrag moet laten volgen, anders snapt ze niet meer waar het over gaat. In het gunstigste geval heeft het dan geen enkel effect, maar als je pech hebt werkt het alleen maar averechts.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 14:28

ik snap dat je denkt dat een paard daar kopschuw van wordt.
maar als hij door krijgt dat hij alleen een tik krijgt als hij steigert leert hij dat snel genoeg af . het is ook niet mijn voorkeur hoor.. dat jullie me niet als een of ander iemand aanzien die zijn paard afranselt , want dat is niet het geval! maar toen de staleigenaar hem een tik verkocht heeft hij het ook niet weer gedaan ..
dan is het meteen duidelijk .

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:29

sorry maar als mijn paard bijt of iets krijgt ie van mij gewoon een tik tegn ze neus ga niet naar achter lopen om hem een pets op z bil of buik te geven..ik stomp hem nietm et me vuist op ze hoofd ofzo maar gewoon een corrigerende tik bij ze neus :/ of ik bijt terug (A) maar t paard voelt 2 sec misschien effe dat ie een tik krijgt.. maar vaak doe je je zelf meer pijn als je met de hand slaat dan dat jij je paard pijn doet..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:29

Heel eerlijk, ik denk dat je eens goed iemand erbij moet halen die kan leren hoe jij je paard op kan voeden. Want zo te lezen gaat dit van kwaad tot erger.
Pas ook gelijk je voer aan (of had je dat al gedaan?).

Overigeens, als het te gevaarlijk word dan krijgt mijn paard wel een klap van mij. Maar, de mijne is keurig opgevoed dat ik dat niet hoef te doen en ik daarvoor kan ingrijpen.
Dus, zorg dat iemand je kan helpen dit paard goed op te voeden, want een klap op het verkeerde moment kan heel averechts werken.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 14:34

even nog iets meer informatie over mijn paard .
zodat jullie misschien iets beter begrijpen waarom ze dit doet;) zodat jullie niet denken dat ik haar verkeerd heb opgevoed .

1 . ze is 4 jaar
2. heeft veel energie , is een draver .
3. heeft nog nooit zo'n strenge winter meegemaakt.

dan snappen jullie een beetje waarom ze zo doet;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:41

Of het een draver is of niet, dat moet niets uitmaken. Ieder ras kan goed opgevoed worden. En tuurlijk mogen ze wel wat wakker zijn, maar ze moeten altijd luisteren.
Dus, misschien kan de staleigenaar jou helpen wat duidelijke grenzen op te stellen wat betreft leiderschap. Betekend niet dat je paard iedere keer een knal voor zn kop moet krijgen, maar dat jij eerder en sneller leert in te grijpen en ook op het juiste moment leert te belonen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:55

Je paard is erg ondeugend, en dan zeg ik het nog netjes. Heb je vorige topic ook gelezen en het feit dat je eerst vraagt of dat je rustig een keer kunt schreeuwen en nu of dat je een keer kunt/mag slaan, geeft m.i. aan dat je paard dus niet opgevoed is cq dat je niet weet hoe dit moet. Oftewel, ze heeft maling aan jou. Je kunt een paard beter 1 keer flink op zijn plaats zetten, dan 10x een foei of een tikje. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:56

Ik heb nog nooit een paard ook maar een beetje kopschuw zien worden nadat ik of iemand anders hem eens flink op zijn kop had gegeven...Ik vraag me altijd af hoe anderen hun paard dan moeten slaan indien die blijkbaar wel schuw worden dan....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:10

xKatleentjex schreef:
Ik heb nog nooit een paard ook maar een beetje kopschuw zien worden nadat ik of iemand anders hem eens flink op zijn kop had gegeven...Ik vraag me altijd af hoe anderen hun paard dan moeten slaan indien die blijkbaar wel schuw worden dan....

Waarschijnlijk op het verkeerde moment zodat het paard denkt dat hij "zomaar" geslagen wordt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:27

ik denk niet dat je moet slaan, maar wat bij mij meestal werkt als ze over me heen lopen is een paar keer wild met je armen omhoog slaan, zodat ze achteruit deinzen. Dat is kudde gedrag en pijnloos voor het paard, maar je geeft wel een duidelijke boodschap, en uit respect stapt hij achteruit en dat is nou precies wat je wilt bereiken...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:34

Ik denk dat je er beter iemand bij kan halen...
Sorry maar je komt over alsof je bijzonder weinig ervaring hebt en geen idee hebt wat je moet doen. Dat is gewoon gevaarlijk voor beide!

De reden waarom ze dit zou doen volgens jouw is echt bijzaak.
Het gaat om het reageren op dat gedrag en dat laat nogal te wensen over zoals ik het hier vandaan kan inschatten. Problemen lijken namelijk groter te worden en je vragen zijn echt vragen van beginners (wat niet erg is!) imo heb je snel hulp goede nodig!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:04

het is niet dat ik weinig ervaring met paarden heb .
ik heb wel vaker dit sorrt ponys/;paarden gehad , maar nooit zo heftig . en ik wil het graag zo rustig mogelijk en zonder al te veel boos worden oplossen . maar als mijn paard echt tever gaat , stel ik id wel zo´n vraag . maar als je vragen stelt , betekent dat niet dat ik zelf geen hersens heb hoor;).

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:16

en ik vraag het niet omdat ik zelf geen ideen heb , maar omdat ik zekerheid wil hebben , zekerheid dat ik niet iets verkeerds doe, ik ben juist voorzichtig met mijn paard! ik wil niet iets doen waar mijn paard later nog last van krijgt.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:21

Een tikje om te laten merken dat ie niet over je heen mag lopen is nog tot zo ver. Toch moet je wel zeker weten dat jij niet (onbewust) iets uitstraalt waardoor hij/zij zulk gedrag vertoont. Jij straalt blijkbaar niet uit dat jij de leider bent en met klappen wordt je dat ook niet. :n Dan dwing je meer respect af dan dat je paard echt respect voor je heeft.

Ook zou ik goed kijken hoe je paard is. Mijn paard is bijvoorbeeld heel gevoelig waardoor ik haar eigenlijk geen klappen geef omdat ze daar alleen maar bang van wordt.