Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Rumpleteaser schreef:Maar toch wil ik je ook een praktijk voorbeeldje geven; wie weet helpt het!
Een stalgenootje heeft haar merrie een speelbal gegeven, en poosje terug.
De merrie is nogal schrikkerig rondom haar hoofd.
Ze heeft toen de speelbal hoog opgehangen, in de buurt van de voerbak.
Niet er recht boven, maar wel in de buurt. Daardoor kon de merrie wennen aan bewegingen bij haard hoofd.
Ze heeft wel goed in de gaten gehouden of dit goed verliep; dus of merrie wel bleef eten en of ze niet in paniek raakte.
Maar dit ging allemaal goed, dus ze heeft de speelbal steeds dichter boven de voerbak opgehangen.
Nu hang de bal er dus rechtboven en de merrie heeft geen angst meer.
joyce_haf schreef:heb dit in een boek gelezen en opgezocht op internet! lijkt me super gaaf!
maXcomX schreef:Een paard af en toe een ferme tik geven is niet erg. Dat doen paarden onderling ook (ook bij veulens). Waarmee je het doet is wel belangrijk, een zweep bijv. is daar heel geschikt voor. Maar de juiste volgorde is, je stem, dan een hard geluid maken (ik sla dan met m'n rijzweep op de zijkant laars, wat vaak heel goed werkt als waarschuwing, en pas als laatste een tik.
De kopschuwheid, gesteld in de vraag, is mij niet helemaal duidelijk: Is het bij halsteren, met de hand aanraken? Als het met halsteren is, dan is ze waarschijnlijk vaak geraakt met een halstertouw (wat vaak voorkomt/gebruikt wordt) dat werkt dit wel in de hand.
Wat je kunt proberen is, met je hand vanaf de zijkant halverwege de hals te kroelen en langzam naar de oren toe. Als ze dit na een tijdje toelaat, dan de oren van onder naar het puntje omhoog masseren. Dit stelt ze gerust en zodra ze het hoofd scheef gaat houden, zit je op de goede weg. Doe dit zoveel mogelijk. Maar begin niet van vooraf te benaderen! Altijd vanaf de nek, opzij beginnen. Blijf dit doen, en gebruik veel je stem, totdat je vanaf de oren tussen de ogen kan strelen/kroelen. Daarna omlaag over de wang en onder de kaak en naar de mondhoek. Net zolang herhalen totdat ze zelf het hoofd voor je behandeling gaat positioneren, dan is het de bedoeling om vooraf te beginnen. Als dit goed gaat ga je haar voorzichtig afstand leren bewaren. Niet paniekerig reageren maar met ferme stem en zachte drang met de hand. Let vooral op de oren en ogen, als je het wit ziet dan kun je beter even stoppen en later weer verder gaan. Maar gebruik altijd je stem om je eigen stemming kenbaar te maken.
Met deze behandeling kun je je paard in betrekkelijk korte tijd (reken op 2-4 weken) weer goed krijgen.