Tips tegen kopschuwheid?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evine

Tips tegen kopschuwheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 19:50

Hallo,
Mijn verzorgpaard is een beetje kopschuw en ik weet niet goed wat ik eraan moet doen..
Als ik de stal binnenkom is er helemaal niets aan de hand en ik kan ook gewoon op haar hoofd aaien enzo, maar ik mag absoluut geen snelle beweging maken in de buurt van haar hoofd. En als ik haar op de poetsplaats zet en bijvoorbeeld haar voorpluk, gewoon heel rustig, wil borstelen vliegt haar hoofd egt omhoog alsof ik haar weet ik veel wat aandoe. Een keer was ik aan het borstelen en kwam er iemand de hoek om lopen, gooide ze haar hoofd zo hard omhoog dat ze haar halstertouwklip(?) gewoon kapot trok. Gelukkig staat ze aan allebei de kanten vast maar anders had ze gewoon weg kunnen lopen. Ook als ik bijvoorbeeld gewoon mijn handen beweeg ofzo om een borstel te pakken schrikt ze ook heel erg. Ik vind het zo zielig dat ze zo snel schrikt, heeft iemand mischien tips?

Evine

Re: Tips tegen kopschuwheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 21:32

niemand?

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:34

Geduld, en geduld, alles langzaam herhalen. Andere tips kan ik je niet geven.

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:37

het is een kwestie van vertouwen ik heb ook veel paarden op deze manier verteouwen gegeven

je doet het volgende je doet eje paard aan de longeerlijn en laat hem draven als het paard draaft draai jij je met je rug naar je paard toe opeengegeven moment gaat je paard stilstaan je moet wel mee draaien en je paard niet aankijken dat is heel erg belangrijk alsje paard gaat stappen kijk je of je paard naar binnen wil komen zo ja zeg je niets en ga je glijk naar de plek bij jou paard is dat het hoofd en ga je daar aaien als ze schrikt of ze wil het niet en laat het niet toe stuur je der weg net zo lang totdat ze netje zich laat aaien en niet meer schrikt je paard geeft zelf aan wanneer ze bereid is om met jou aan het werk te gaan en je vertouwd ook zal je paard jou nu als leider zien en je volgens als je weg loopt alsje nog vragen heb t kanje me pben ik hoop dat het lukt grsharon

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:57

dit is bij mijn verzorgpony ook een geval, het schijnt dat hij misschien vroeger mishandeld is geweest dus vind ik het niet gek.
wat ik er tegen doe is simpel maar heeft écht tijd nodig, dit krijg je er niet binnen een dag/week/maandje uit.
elke keer als ik kom geef ik hem weer dat aaitje over z'n neus, ik pak af & toe z'n hoofdje vast, test 'm een beetje op een vriendelijke manier door toch te bewegen, poets zachtjes z'n hoofdje & als die schrikt door iets wat ik te snel bij zijn hoofd doe etc zeg ik met een lieve stem dat het goed is & geef ik extra een aai over z'n snoet.
dit klinkt raar, maar helpt bij hem héélgoed.
hij is altijd schrikkerig geweest, maar een snelle beweging, hoofd vastpakken, hoofdstel/halster omdoen kun je nu al prima doen!
trots op mijn ventje & ik hoop, dat het jou ook lukt! :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:48

aan echte kopschuwheid kan je niks doen, je kan er alleen mee leren leven

Veerluh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:07

Véééél geduld inderdaad. Misschien is er ooit wat gebeurd met jouw verzorgpony waar hij erg van geschrokken is? Kan heel goed zijn dat hij er een angst aan overgelaten heeft.

Ik rij nu een paard die met zijn hoofd gaat gooien als je aan zijn oren komt. Vertrouwen is hier een belangrijke zaak :-) Laat je paard ook merken dat het juist leuk is als je aan zijn hoofd komt! Beloon hem wanneer je zijn hoofd mag aaien en wanneer hij iets goed doet, beloon je hem ook met een aai over zijn hoofd..

Veel succes ;-) Veel geduld hebben, soms duurt het wat langer dan anders..
Ik ben nu nog steeds bezig met zijn oren, maar ook dat gaat vooruit! :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:45

Kopschuwheid zou ook een teken kunnen zijn dat je verzorgpaard wat minder goed kan zien. Je zou dat iig uit kunnen sluiten.
Verder eraan werken dat je paard je meer vertrouwd. Grondwerk kan ook helpen, ook om minder schrikkerig te reageren op een persoon die toevallig de hoek om komt.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:57

Ik sluit me helemaal aan bij het bovenstaande!
Vertrouwen en geduld!

Maar toch wil ik je ook een praktijk voorbeeldje geven; wie weet helpt het!
Een stalgenootje heeft haar merrie een speelbal gegeven, en poosje terug.
De merrie is nogal schrikkerig rondom haar hoofd.
Ze heeft toen de speelbal hoog opgehangen, in de buurt van de voerbak.

Niet er recht boven, maar wel in de buurt. Daardoor kon de merrie wennen aan bewegingen bij haard hoofd.
Ze heeft wel goed in de gaten gehouden of dit goed verliep; dus of merrie wel bleef eten en of ze niet in paniek raakte.
Maar dit ging allemaal goed, dus ze heeft de speelbal steeds dichter boven de voerbak opgehangen.
Nu hang de bal er dus rechtboven en de merrie heeft geen angst meer.

Evine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 13:33

Rumpleteaser schreef:
Maar toch wil ik je ook een praktijk voorbeeldje geven; wie weet helpt het!
Een stalgenootje heeft haar merrie een speelbal gegeven, en poosje terug.
De merrie is nogal schrikkerig rondom haar hoofd.
Ze heeft toen de speelbal hoog opgehangen, in de buurt van de voerbak.

Niet er recht boven, maar wel in de buurt. Daardoor kon de merrie wennen aan bewegingen bij haard hoofd.
Ze heeft wel goed in de gaten gehouden of dit goed verliep; dus of merrie wel bleef eten en of ze niet in paniek raakte.
Maar dit ging allemaal goed, dus ze heeft de speelbal steeds dichter boven de voerbak opgehangen.
Nu hang de bal er dus rechtboven en de merrie heeft geen angst meer.

dank je voor de tip, ga ik zeker proberen! :D ze kan namelijk wel gewoon tegen rustige bewegingen rond haar hoofd(behalve voorpluk borstelen dan) alleen niet iets vlugs ;( bedankt!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:32

Graag gedaan, ben benieuwd of het werkt!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:49

dit is en blijft vaak gewoon een kwestie van oefenen en gedulod hebben. bij mijn paard heeft het ook 2 jaar geduurd voor ik bij en tussen dr oren kon komen. ze werd helemaal gek als ik aan dr oren zat. heb het gewoon elke keer rustig herhaald en als ze dr hoofd liet hangen werd ze lekker gekriebeld als beloning. en nu is het geen probleem meer om aan dr hoofd/oren te zitten.

denk niet dat zo'n bal ophangen effect zal hebben, je zegt dat ze alleen snelle bewegingen eng vind, zo'n bal hangt stil dus zal ze niet van schrikken.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:04

Consequent en geduldig oefenen. En elke keer als je het hoofd aan hebt kunnen raken zonder dat ze schrikt snel belonen met je stem of met een aai over de hals of schoft! Bedenk daarbij dat paarden dichtbij slecht zien; daardoor schrikken ze snel van plotselinge bewegingen bij hun hoofd. Beweeg dus altijd rustig en vloeiend. Als je veel geduld hebt kun je dit probleem wel oplossen. Geef de pony trouwens bij het vastzetten de ruimte, zodat ze niet aan het halstertouw gaat hangen als ze schrikt. Als een paard 'leert' hangen aan het halstertouw heb je een probleem dat zo goed als onoplosbaar is. Succes!

anne1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:28

Ik heb ook een pony met de zelfde problemen maar met veel geduld kom je er zeker ze heeft er nu niet meer zoveel last van

nozliwki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:00

Vooral veel geduld, vertrouwen winnen en oppassen met onverwachte bewegingen

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 03:01

Ja, veel geduld en vooral de dingen doen haar bang maken, je zal zien dat ze er na verloop van tijd aan gewend raakt. Beloon haar ook als ze goed reageert (liefst niet met snoepjes, maar met je stem en je handen door de nek en schoft kroelen.

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:45

geduld en vetrouwen winnen, wod het wel minder denk ik

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:35

ik volg dit topic want mijn verzorgpaardje heeft dit ook. bij haar is de geschiedenis bekend. maar ik wil graag weten wat ik eraan kan doen.
van mij krijgt ze NOOIT een klap ofzo,, ik ben hier vel op tegen, de eigenaar ook. deze heeft haar overigens al 12 jaar in bezit.

Ik wil overigens graag eens een join up met haar gaan doen om vertrouwen te winnen. heb dit in een boek gelezen en opgezocht op internet! lijkt me super gaaf!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 02:46

Een paard af en toe een ferme tik geven is niet erg. Dat doen paarden onderling ook (ook bij veulens). Waarmee je het doet is wel belangrijk, een zweep bijv. is daar heel geschikt voor. Maar de juiste volgorde is, je stem, dan een hard geluid maken (ik sla dan met m'n rijzweep op de zijkant laars, wat vaak heel goed werkt als waarschuwing, en pas als laatste een tik.
De kopschuwheid, gesteld in de vraag, is mij niet helemaal duidelijk: Is het bij halsteren, met de hand aanraken? Als het met halsteren is, dan is ze waarschijnlijk vaak geraakt met een halstertouw (wat vaak voorkomt/gebruikt wordt) dat werkt dit wel in de hand.
Wat je kunt proberen is, met je hand vanaf de zijkant halverwege de hals te kroelen en langzam naar de oren toe. Als ze dit na een tijdje toelaat, dan de oren van onder naar het puntje omhoog masseren. Dit stelt ze gerust en zodra ze het hoofd scheef gaat houden, zit je op de goede weg. Doe dit zoveel mogelijk. Maar begin niet van vooraf te benaderen! Altijd vanaf de nek, opzij beginnen. Blijf dit doen, en gebruik veel je stem, totdat je vanaf de oren tussen de ogen kan strelen/kroelen. Daarna omlaag over de wang en onder de kaak en naar de mondhoek. Net zolang herhalen totdat ze zelf het hoofd voor je behandeling gaat positioneren, dan is het de bedoeling om vooraf te beginnen. Als dit goed gaat ga je haar voorzichtig afstand leren bewaren. Niet paniekerig reageren maar met ferme stem en zachte drang met de hand. Let vooral op de oren en ogen, als je het wit ziet dan kun je beter even stoppen en later weer verder gaan. Maar gebruik altijd je stem om je eigen stemming kenbaar te maken.
Met deze behandeling kun je je paard in betrekkelijk korte tijd (reken op 2-4 weken) weer goed krijgen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:17

joyce_haf schreef:
heb dit in een boek gelezen en opgezocht op internet! lijkt me super gaaf!

Een Join Up is NOOIT supergaaf en zeker niet iets om 'uit te proberen'.
De effecten hiervan op het paard worden te vaak onderschat. Ik wil niet je plezier bederven, maar je moet echt goed weten waar je aan begint.
Een Join Up is een middel, geen doel op zich en kan zeker niet zomaar ergens voor worden gebruikt.
Je moet het ook niet verwarren met bijvoorbeeld grondwerkoefeningen.

Lees anders eens het topic onder [NH] Natural horsemanship: 'Join Up, weet waar je mee bezig bent'

Evine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 17:25

maXcomX schreef:
Een paard af en toe een ferme tik geven is niet erg. Dat doen paarden onderling ook (ook bij veulens). Waarmee je het doet is wel belangrijk, een zweep bijv. is daar heel geschikt voor. Maar de juiste volgorde is, je stem, dan een hard geluid maken (ik sla dan met m'n rijzweep op de zijkant laars, wat vaak heel goed werkt als waarschuwing, en pas als laatste een tik.
De kopschuwheid, gesteld in de vraag, is mij niet helemaal duidelijk: Is het bij halsteren, met de hand aanraken? Als het met halsteren is, dan is ze waarschijnlijk vaak geraakt met een halstertouw (wat vaak voorkomt/gebruikt wordt) dat werkt dit wel in de hand.
Wat je kunt proberen is, met je hand vanaf de zijkant halverwege de hals te kroelen en langzam naar de oren toe. Als ze dit na een tijdje toelaat, dan de oren van onder naar het puntje omhoog masseren. Dit stelt ze gerust en zodra ze het hoofd scheef gaat houden, zit je op de goede weg. Doe dit zoveel mogelijk. Maar begin niet van vooraf te benaderen! Altijd vanaf de nek, opzij beginnen. Blijf dit doen, en gebruik veel je stem, totdat je vanaf de oren tussen de ogen kan strelen/kroelen. Daarna omlaag over de wang en onder de kaak en naar de mondhoek. Net zolang herhalen totdat ze zelf het hoofd voor je behandeling gaat positioneren, dan is het de bedoeling om vooraf te beginnen. Als dit goed gaat ga je haar voorzichtig afstand leren bewaren. Niet paniekerig reageren maar met ferme stem en zachte drang met de hand. Let vooral op de oren en ogen, als je het wit ziet dan kun je beter even stoppen en later weer verder gaan. Maar gebruik altijd je stem om je eigen stemming kenbaar te maken.
Met deze behandeling kun je je paard in betrekkelijk korte tijd (reken op 2-4 weken) weer goed krijgen.

Nee het is meer met snelle bewegingen rond het hoofd. Ik kan haar meestal wel gewoon kroelen op haar hoofd. en over die join up, dat ben ik ook niet van plan hor :D

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:26

vooral je geduld bewaren en proberen niet teveel plotselinge bewegingen te mkaen, doe je dit wel, zeg dan bijvoorbeeld met een rustige stem hooo maar.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 03:00

Ja precies. Maar je ziet het wel vaak aankomen, opgeheven hoofd is oppassen met wilde gebaren. Mijn liefste paard dat ik nu aan het trainen ben, jammer dat ze in Mei weer weggaat, kan zo heerlijk reageren. Ze kent de afstand, maar je kan aan haar houding zien -hoofd omlaag en aanbieden- als ze lekker aangehaald wil worden. En dan is niets te dol.
Voor een maand geleden was het nog een ramp om maar in de buurt van haar hoofd te komen.
Maar goed, zo zijn ze niet allemaal. Wat me een beetje dwarszit is, dat ze straks misschien een Argentijnse groom krijgt, en dat zijn naar Nederlandse begrippen paardenbeulen.