Steigeren aan de hand.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kayleigh27

Steigeren aan de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 16:12

Hoi,
Bij het aan de hand leiden van mijn paard, gaat hij nu ineens steigeren. Terwijl ze dat nog nooit heeft gedaan, en ik heb al vaak genoeg met mijn paard aan de hand gelopen. Kan het uit dominantie zijn? We hebben 2 dagen geleden een nieuw halster gekocht omdat ze het andere kapot getrokken had. Zou het zo kunnen zijn dat het door haar nieuw halster komt? Bij de vorige eigenaar was ze altijd de baas en liep ze nooit met halster in de wei. Het weer was ook niet zo geweldig die dag. Aan het zweepje lag het ook niet, want die had ik niet bij. Misschien zou het ook kunnen zijn omdat ik er te dicht naast liep ofzo..? Daarna hebben we even gelongeerd, maar toen probeerde ze ook naar me te trappen.
Ik snap er niks van??

Groetjes Kayleigh

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:27

Als ik je mag aanraden er zo vlug als maar mogelijk is een goede instructeur/paardentrainer erbij te halen, want dit gaat echt vlug veel erger worden als je dit gedrag niet onder cotrole kan krijgen.
Zoek de fout zeker niet bij je paard, want het paard doet enkel waar hij de kans toe krijgt, hij probeert je uit, en dit lukt hem dus vrij aardig op dit moment.
Let echt goed op hoor want dit kan uiteindelijk zelfs tot ongelukken leiden.
Dit is vrij zeker het gevolg van een te slappe of geheel ontbrekende leidersrol.

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:24

Het lijkt me ook verstandiger om een paardentrainer er bij te halen! Dit kan niet goed blijven gaan..

Ladygiroc

Re: Steigeren aan de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:30

Gewoon goed op z'n donder geven en consequent blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:31

Ladygiroc schreef:
Gewoon goed op z'n donder geven en consequent blijven.

Inderdaad :D

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:35

Als ie al aggressief is kan het hem juist meer irriteren. Het is toch de bedoeling dat je paard vertrouwen in je krijgt.. Zo schrik je 'm alleen maar af.

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:35

lijkt mij althans

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:36

Ebruhan schreef:
Als ie al aggressief is kan het hem juist meer irriteren. Het is toch de bedoeling dat je paard vertrouwen in je krijgt.. Zo schrik je 'm alleen maar af.

Weet je hoe gevaarlijk een steigerend paard is?
Bovendien zijn ze niet van suiker hoor... Weleens gekeken hoe paarden met elkaar omgaan?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:37

Dus moet je het maar toe laten Ebruhan?
Volgens mij hoort een paard naar de mens te luisteren en niet andersom...Een band en vertrouwen bouw je ook op met duidelijk en consequent zijn, niet alleen met snoepjes geven ;)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:45

Vragen of hij please weer naar beneden wil komen ;)
Een paard die dit doet, moet aangepakt worden en niet soft ook, want het is levensgevaarlijk. En als ze naar je trapt, afstraffen. Ik zou er maar even iemand bijhalen die vaker met vervelende paardjes aan de gang is geweest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:36

sjeik schreef:
Vragen of hij please weer naar beneden wil komen ;)
Een paard die dit doet, moet aangepakt worden en niet soft ook, want het is levensgevaarlijk. En als ze naar je trapt, afstraffen. Ik zou er maar even iemand bijhalen die vaker met vervelende paardjes aan de gang is geweest.

Lees: geef hem/haar een ongezouten trap onder z'n sodemieter. Aangezien dat geen acties voor een 11-jarige zijn, zou ik als de wiedeweerga zorgen voor een volwassen mens die de ballen heeft om zo'n paard op z'n plek te zetten.

shaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:30

elke keer als hij stijgert
moet je je groot maken
het handigst is als je met lichaamstaal dominanter ben
dan is het als het goed is over
slaan hoeft niej gelijk!
lichaamstaal is belangrijk bij paarden omdat ze dat ook onderling doen.

notterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:42

hard afstraffen, helpt dit niet dan moet je iemand met verstand van dit soort dingen erbij roepen

Kayleigh27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 10:28

shaatje schreef:
moet je je groot maken
slaan hoeft niej gelijk!

Ik denk dat je gelijk hebt.
Op dat moment denk je alleenmaar 'wegwezen!'
Maar vandaag komt er een trainer we zullen zien wat die denkt..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:45

shaatje schreef:
moet je je groot maken
slaan hoeft niej gelijk!

Lieve schat, dat 'groot maken' kan nuttig zijn in het voortraject, maar als een paard steigert (uit dominantie) dan SLA je. Een paard dat steigert aan de hand is levensgevaarlijk voor iedereen in de directe omgeving. Dus TS zal moeten leren om eerder in te grijpen zodat het paard de kans niet eens krijgt. Hopelijk gaat die trainer wat opleveren vandaag.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:04

Ja ik hoop het ook, hou je ons op de hoogte?

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:10

Heb je al eens een trainings halster geprobeerd ?

PonyPrinses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:26

Hoe oud is je pony ??
Misschien zit ie wel in de puberteit...??? :Y)
Gwn aanpakken zo'n pony, anders gaat ie een loopje met je nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:28

Op het moment dat hij gaat steigeren, is het beste om een zero tolerance beleid te hanteren. Zoals Waratje al aangaf, steigeren moet in het voortraject naar dat steigeren toe aangepakt worden.

En ik hoop dat de trainer die je laat komen je kan laten zien hoe je dit gedrag het beste aan kunt pakken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:36

Kayleigh27 schreef:
Misschien zou het ook kunnen zijn omdat ik er te dicht naast liep ofzo..? Daarna hebben we even gelongeerd, maar toen probeerde ze ook naar me te trappen.

Een mens loopt nooit te dicht bij een paard, hooguit loopt het paard te dicht bij de mens.
Een paard is altijd ondergeschikt, en heeft zich aan te passen.
Als dat dus betekend dat het paard te dichtbij loopt, zorg je ervoor dat ze wat verder weg loopt..

Ook het feit dat ze probeerde te trappen, geeft heel duidelijk aan dat het paard zich omhoog werkt in jullie verhouding.
Afstraffen dus.. en liever heel 1x goed en duidelijk, dan elke keer aarzelend want dat hebben ze ook heel snel door..
Paard staat onder jou.. en moet daar blijven..

shaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:32

Waratje schreef:
shaatje schreef:
moet je je groot maken
slaan hoeft niej gelijk!

Lieve schat, dat 'groot maken' kan nuttig zijn in het voortraject, maar als een paard steigert (uit dominantie) dan SLA je. Een paard dat steigert aan de hand is levensgevaarlijk voor iedereen in de directe omgeving. Dus TS zal moeten leren om eerder in te grijpen zodat het paard de kans niet eens krijgt. Hopelijk gaat die trainer wat opleveren vandaag.

ik heb zelf een dominante hengst en die stijgerde ook aan de hand en overal
lichaamstaal hielp super goed
hij stijgerd helemaal niet meer!!
SLAAN is geen optie
met lichaamstaal berijk je veel meer!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:55

shaatje schreef:
ik heb zelf een dominante hengst en die stijgerde ook aan de hand en overal
lichaamstaal hielp super goed
hij stijgerd helemaal niet meer!!
SLAAN is geen optie
met lichaamstaal berijk je veel meer!!

Bij een shethengst zal 'je groot maken' misschien wel iets meer indruk maken dan bij een paard. Een paard dat steigert aan de hand krijgt een dreun waar je hem raken kunt (voorkeur een lel met zweep tegen de buik), een rondzwaaiende hoef van een paard kan je vrij gemakkelijk je leven kosten, van een shet is de kans groot dat hij niet verder komt dan een blauwe plek.
Overigens zou ik bij een shet een andere methode gebruiken, want gezien de hoogte van een shet komt een klap meestal niet op de handigste plek terecht. Een shet zou ik opzij omver trekken, net als bij een veulen. Dat maakt gruwelijk veel indruk op ze, maar vergt wel wat handigheid. Bij een paard is het risico voor die methode veel te groot.
Maar sowieso is het nog veel beter om te voorkomen dat het paard gaat steigeren, dat is veiliger voor alle betrokkenen. En dat voorkomen kan inderdaad voor een groot deel door lichaamstaal, daar heb je wel gelijk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:33

Op wat voor manier heeft ie het vorige halster kapotgekregen? Misschien dat ie daardoor weer even de smaak te pakken heeft zeg maar. En is er een verschil tussen het vorige en dit halster? Misschien dat deze zwaarder/scherper aanvoelt achter de oren?

Verder zou ik ook ff checken of het niks fysieks is, als het ineens zo omslaat komt dat niet omdat je geen goeie leider bent. Dan was je dit probleem al veel eerder tegen gekomen. Hoelang heb je hem al?

Loopt ze minder buiten in de wei met dit weer? Daar kunnen paarden ook erg vervelend van worden, hun beweging hebben ze hard nodig! (En dan heb ik het niet over het uurtje rijden of in de stapmolen).

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:36

Ik zou en proffesionele hulp bij halen. TS is 11 jaar en ik vind dit niet iets om aan een kind over te laten. Kijk aub uit en laat iemand je helpen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:41

shaatje schreef:
SLAAN is geen optie

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Als mijn paard er ook maar 1 haar op haar hoofd erover nadenkt om mij te trappen, dan trap ik haar van mijn part de hele stal rond, maar er wordt niet getrapt.
En dit klinkt hard, maar als zij mij niet trapt, bijt of steigert of wat dan ook, dan doe ik ook nix, ze kan rustig het licht uit mijn ogen meppen. Wederzijds respect, maar als mw er even anders over denkt en zoiets gaat doen, dan is het even fouten boel.

Ik denk dat je hier idd naar het paard moet kijken.
Ik denk als ik het zo lees, dat dit paardje je aan het uitproberen is. Kijken of zij/hij boven jouw kan staan en als dat lukt, dan krijg je levensgevaarlijke situaties.
Hier moet je voor waken. Zorg, als je het idd nog niet alleen kan, voor goede begeleiding, die je kan helpen en leren hoe je dit paard op zijn/haar plek kan krijgen.