hulp met (bijtende) hengst opvoeden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PetraKioto

hulp met (bijtende) hengst opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 15:59

Hallo,
ik heb sinds kort een 4 jarige PRE (Andalousier) hengst in pension.
Hij is over het algemeen een braaf paard (geen extreem hengstengedrag) en als je erop rijdt, toont hij veel werklust en doet hij zijn best te doen wat je vraagt.
Hij is natuurlijk ook nog een beetje speels en nieuwsgierig enzo, maar dat is normaal; want het is eigenlijk nog een kleuter.
Maaaaar... als je ernaast staat is het wat minder.
Enkele weken geleden beet hij nog vooral naar touwen, teugels, halsters, ..., maar sinds vorige week heeft hij zich gestort in het bijten naar mensen.

Ik ben het gewoon met oudere paarden te werken, en ook niet met hengsten, maar ik de toch mijn best.
Ik weet dat het de bedoeling is dat hij mij niet domineert en mij als de baas ziet. en dat ik hem steeds moet bestraffen.
Dat is de -mooie- theorie en dat probeer ik dus ook, maar het heeft bij hem niet zoveel effect precies. (zeker gezien zijn gedrag is verergerd)
Roepen, slaan met de elleboog (als ik naast hem sta), slaan met de hand (reflex van mij vooral), slaan met de vuist (om de neus van een paard na te doen), tik op zijn neus, zelfs slaan met de zweep (wel niet te hard enof met volle zwaai, want t'is natuulijk zijn gezicht), en ook belonen als ik iets kan doen terwijl hij niet bijt,... maar, van dat alles lijkt hij dus NIET onder de indruk.

En hij doet het ook zooooo veel als je met hem bezig bent, dat het haast onmogelijk is om hem telkens met volle aandacht te bestraffen.

Voor de rest is hij wel ok. het schrapen met de voet bijvoorbeeld weet hij dat niet mag. Daar helpt roepen of het gewoon tonen van de zweep wel. Dus het is niet dat hij niet kan leren.
Ik ben ervan overtuigd dat als ik dit probleem kan oplossen, hij echt een ideaal paardje is. (allé, toch zo goed als :D )
Dus als iemand tips heeft, laat maar komen!!

PS. begin aub niet over castreren, want het is mijn paard niet, dus daar heb ik niets over te zeggen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:05

Probeer is dat als hij ergens in wil bijten gelijk zijn hoofd met een stevige duw van je af te duwen dus niet te slaan. Meestal wil dat nog wel eens helpen. Slaan heeft zeker geen nut. Oefen het eerst met halster om zodat je daarna gelijk zijn hoofd weer kan terug halen. Blijf het volhouden totdat het ophoud en dat je gewoon zondder halste hem weg kan duwen als hij dat doet. Op die manier straf je hem door hem bij zijn "leider" weg te jagen. voor vragen kan je pb-en

fuego3

Re: hulp met (bijtende) hengst opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:13

op een wasplaats zetten en vast maken aan beide kanten? zo hoef je hem niet te straffen , omdat hij je niet kan bijten.

en verder als je kleine stukjes met hem moet lopen, idd zoals genoemd bvb het hoofd bij je vandaan houden.

terug bijten hoor je ook wel eens ik vind het alleen best wel link om zo dicht bij een mond te komen met je gezicht dan.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 16:32

Terug bijten lijkt mij zeer bizar en euhm... neen danku ;)
Bij ons staan de paarden altijd langs 2 kanten vast. maar hij is zo lenig in zijn nek dat hij je toch altijd wel ergens beet weet te hebben.
Duwen staat al zeker op de "to do"-list :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:00

PetraKioto schreef:
Terug bijten lijkt mij zeer bizar en euhm... neen danku ;)
Bij ons staan de paarden altijd langs 2 kanten vast. maar hij is zo lenig in zijn nek dat hij je toch altijd wel ergens beet weet te hebben.
Duwen staat al zeker op de "to do"-list :)

zo heel bizar is het terug bijten op zich niet, je geeft terug wat je gekregen hebt, en laat duidelijk merken dat je er niet van gediend bent, en hij krijgt vast niet het gewenste resultaat. maar ik blijft het een linke weder actie.

als hij aan 2 kanten vast staat , zou ik zeggen strakker , zodat hij dus amper bewegings vijheid heeft aan de zijkanten.

karlijntju86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 03:03

Ik las ergens borstel in z'n mond doen en dan wat verder duwen dan vinden ze het niet meer leuk
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=59&t=1206002
maar veel topics vind ik er niet over (dus geen slot aub)
ik heb zelf een shethengst en die deed het ook toen hij jong was
is er wel mee opgehouden maar ik heb echt m'n handen kapot gehad (van het bijten niet van het slaan) nam hem naast de fiets mee en dan had ik een stuk hout in m'n handen, dan beet hij daar in :D

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:40

maar als je hem in een houtje laat bijten dan sta je het gedrag toe :?
en het is geen shetlander ( kan ook gevaarlijk zijn) maar een best wel grote pre ,,

mocht je hem straffen voor zijn bijt gedrag , proberen om een vast woord voor te nemen , iets als FOEI of NEE , lekkere korte woorden.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:45

doe hem een muilkorf aan. probleem opgelost. ;)

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:50

Staat dit paard alleen? Op de weide en op stal.

Wat ik je zou voorstellen. Behandel hem consequent en zet hem indien mogelijk in een gemende groep op de weide met drachtige merries en ruinen. De leidende dominante merrie zal hem wel zijn plaats wijzen.

Ik heb zelf een hengstveulen van 8 maand, dat heel rustig en gehoorzaam is naar mensen toe en andere paarden. Hij heeft zijn les geleerd van zijn dominante moeder.

Paarden zijn beter in elkaar opvoeden dan mensen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:04

Sandravm schreef:
Staat dit paard alleen? Op de weide en op stal.

Wat ik je zou voorstellen. Behandel hem consequent en zet hem indien mogelijk in een gemende groep op de weide met drachtige merries en ruinen. De leidende dominante merrie zal hem wel zijn plaats wijzen.

Ik heb zelf een hengstveulen van 8 maand, dat heel rustig en gehoorzaam is naar mensen toe en andere paarden. Hij heeft zijn les geleerd van zijn dominante moeder.

Paarden zijn beter in elkaar opvoeden dan mensen.

en wat als de hengst op 1 van de drachtige merries in begint te hakken ?

en denk dat het paard al lang een verstandhouding heeft met zijn baas en die vergeet die niet hoor door hem alleen maar in een groep te zetten . paarden kunnen ons wel behandelen als paarden maar zien wel degelijk verschil.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 13:19

Hallo,
"Nee!" krijgt ie zowieso naar zijn kop bij alles wat die fout doet, kwestie van aan de conditionering te werken hé (eventueel met nog wat gevloek erachteraan, afhankelijk van wat ie doet ;))

Hij staat op privéstallen in een boxje langs de buitenkant tussen de andere hengsten. hij stond eerst in de binnengang, tussen de merries en ruinen, maar buiten heeft ie wat meer te zien.
Er wordt niet gefokt en er staan alleen eigenaarspaarden, dus hij kan niet zomaar met iedereen op de wei, dus dat is geen optie.

Muilkorf vind ik helemaal geen oplossing voor het probleem, want hij zal nog steeds bijten, hij kan alleen niet aan je aan. (en de dag dat ie geen muilkof an heeft, sta je er weer)

Ik heb maandag het duwen geprobeerd dat Daks voorstelde, en dat vond ik best goed werken, omdat je geen agressieve reactie hebt, maar heel rustig kan blijven terwijl je hem wegduwt. anders sta je soms als 2 zenuwpezen naast elkaar te bijten en te slaan en te roepen.
Ma bon, maandag had ie misschien net een rustig dagje en hij heeft wel mijn teugels nog wat kapot staan bijten, dus helemaal opgelost is het nog steeds niet. ik heb nog wat zaken die ik zal moeten uitproberen :)

Wat die teugels trouwens betreft: je staat aan de linkerkant aan te singelen en hij neemt de rechterteugel in zijn mond en staat er lekker wat op te kauwen zonder je er erg in hebt... I hate it when that happens! Ben ik steeds een half uur te laat met straffen. Misschien helpt het als je ze eens goed invet en vindt ie dat vies?

Alvast bedankt voor de hulp :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:25

het duwen werkt idd goed, ik pas dat nu ook al toe op mijn kleine lieve maar toch bijtgrage jonge knul

als hij raakt bijt dan bijt ik terug
weliswaar niet met mijn tanden maar met mijn vingers als tanden!
dat werkt voor hem perfect want hij vind het echt niet grappig om "teruggebeten" te worden

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:30

over dat laatste anti bijt spul op spuiten ;)
denk dat dat niet zo smakelijk is..en wie weet houd ie helemaal op

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:28

Mijn merrie heeft het even gedaan en ik gaf haar direct met een halstertouw een tik op de borst en liet haar achteruit lopen. In een kudde krijgen ze namelijk een trap tegen hun borst of worden ze terug gejaagd als ze doen.
Heeft hij trouwens niks aan zijn tanden?

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 14:53

Hoe doen jullie dat terugbijten met de vingers?
ik heb dat geprobeerd (ik dacht: nu zullen we het krijgen!), maar het had helemaal geen reactie! :(
Ik neem een stukje huid aan zijn mond en draai er zo wat aan. maar dat is het precies niet???

Als hij niets aan zijn tanden heeft, zal het niet lang duren, want hij zit op alles te bijten, ook op ijzer enzo. ik zal het eens navragen met de eigenaar.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:06

Heel hard nijpen in zijn neus onmiddellijk na dat hij wilde bijten. Dit schijnt wel eens te helpen maar je moet heel vlug zijn en hard nijpen want anders gaat hij zich er niet aan storen.
Verder volgoefeningen en doen achteruit stappen aan de hand. Het zijn pubermanieren die wel erger zullen worden en op den duur zal ook het rijden niet meer aangenaam zijn. Het volgende is beginnen stijgeren en zo.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:14

Bij hengsten moet je heel duidelijk zijn, bij mij is het dan ook simpel. Als ze niet reageren op nee of een tik met de hand sta ik er daarna even met de zweep naast. Zodat, als hij het nog een keer probeert een flinke tik krijgt. Even zielig, maar je hebt gewaarschuwd..

Probeer wel altijd het woordje "nee" te handhaven als het paard fout bezig is. Zo leert het paard dat "Nee" de waarschuwing is waarop een kleine sanctie volgt en daarna een grote. Hengsten blijven anders bijten en zullen het steeds weer opnieuw proberen om de grens op te zoeken. :)

Een borstel tussen zn kiezen werken werkt ook heel goed :D. Maar dat ligt aan de manier van bijten, sommige rotzakken slaan onverwachts toe en dan heb je niet genoeg tijd om een borstel tussen zijn tanden te duwen.

Wel is het zo dat je altijd ogen in je achterhoofd moet blijven houden in de omgang met hengsten. Ze kunnen zomaar omslaan, zeker de erg dominante hengsten.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:24

Het is een eigenschap die veel hengsten en ruinen hebben en de een wat meer dan de ander.
Een ding is zeker, nooit uit de hand voeren en de mijne heeft een wilgentak in zijn stal en de paddock om zich op uit te leven, gelukkig staat hij buiten met een ruin wat prima gaat en ze "spelen" ook samen.
Het bijten is vaak een gewoonte geworden die we 1x te veel hebben toegestaan.
Als die van mij echt een keer bijt krijgt hij een tik( binnen 3 sec) met nee
En verder idd wegduwen als je het aan ziet komen en altijd op je hoede zijn en strakker vastzetten.

Het is en blijft moeilijk om consequent te zijn en het te zien aankomen.
Maar met zweep of te veel slaan kunnen ze ook kopshuw worden wat het probleem wel kan verergeren let daar goed op.
Heb helaas geen pasklaar antwoordt verder voor je hoe op te lossen.

loes_united

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:19

Niet terugbijten met de vingers, maar gewoon terugbijten met je eigen tanden! Doe dit een keer of 5 en ze zijn er finaal klaar mee! (een aanrader is een flesje water bij je te hebben :9 ) Hengsten blijven over het algemeen wel vaker de nukken houden, dat is het nadeel van hengst zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:17

Terugbijten met je tanden kan, maar brengt wel het risico met zich mee dat als hij zijn hoofd beweegt, jij je tanden kwijt bent. Beter is om hem gewoon wel een keer (of paar keer indien nodig) te raken en hem een optater verkopen waar hij nog even van kan nagenieten. Bijten is echt onzin, is hij nou helemaal besodemieterd.

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:55

hoi,
ik heb zelf ook zo'n hengst en ik moet zeggen dat ik met tikken enzo ook niks heb verholpen. Wat bij de mijne heeft geholpen was inderdaad niets meer uit de hand voederen en als hij al maar es hapte, riep ik en schreeuwde ik alsof ik de wereld was vergaan met de nodige zwaaiende armen enzo. dit verschrikken heb ik maar een paar keer moeten doen en toen wast gedaan. Als ik nu nog es een knauwtje in mijn richting krijg (zelden) dan roep ik nog es hard en tis weer ok. Blijkbaar begrijpt een paard onze zogezegde hevige pijn/schrikreactie.
Veel succes

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:22

Probeer het te negeren. En als het echt erg word , Tsjaa dan zou ik echt met je stem heel boos doen en aangezien het nog een jonge is kun je hem ook zegmaar blijvend negeren. Dan word je 1 x boos als hij je wilt bijten en dan als je hem meeneemt negeer je hem en doe je alsof je heel boos bent , Meestal is de lol er dan af en willen ze niet dat je boos op hem bent ,, Succes!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:27

Terug bijten werkt vaak wel.. Wij hebben een aantal jonge paarden die vanalles in een mond nemen en daar heb ik geen moeite mee. Maar wel als ze mensen proberen te happen, aangezien wij daar niet echt tegen bestand zijn.

Als een paard mij bijt, bijt ik terug en hard ook!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:32

ik roep NEE en geefmeteen een tik of een duw
verder kleine hapjes negeer ik, maar zodra een paard gericht wil bijten kan die meteen een NEE verwachten, en probeer het voor te zijn, al zijn sommige paarden erg snel

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:52

Gezien zijn leeftijd zou ik er even rekening mee houden dat hij nog aan het wisselen is en daar nu last van heeft. Het kan een stuk helpen als hij een oud halstertouw of zoiets heeft om in te bijten, maar als hij er zo fanatiek mee is zou ik de tandarts even laten kijken of hij problemen heeft bij het wisselen.