ik heb sinds kort een 4 jarige PRE (Andalousier) hengst in pension.
Hij is over het algemeen een braaf paard (geen extreem hengstengedrag) en als je erop rijdt, toont hij veel werklust en doet hij zijn best te doen wat je vraagt.
Hij is natuurlijk ook nog een beetje speels en nieuwsgierig enzo, maar dat is normaal; want het is eigenlijk nog een kleuter.
Maaaaar... als je ernaast staat is het wat minder.
Enkele weken geleden beet hij nog vooral naar touwen, teugels, halsters, ..., maar sinds vorige week heeft hij zich gestort in het bijten naar mensen.
Ik ben het gewoon met oudere paarden te werken, en ook niet met hengsten, maar ik de toch mijn best.
Ik weet dat het de bedoeling is dat hij mij niet domineert en mij als de baas ziet. en dat ik hem steeds moet bestraffen.
Dat is de -mooie- theorie en dat probeer ik dus ook, maar het heeft bij hem niet zoveel effect precies. (zeker gezien zijn gedrag is verergerd)
Roepen, slaan met de elleboog (als ik naast hem sta), slaan met de hand (reflex van mij vooral), slaan met de vuist (om de neus van een paard na te doen), tik op zijn neus, zelfs slaan met de zweep (wel niet te hard enof met volle zwaai, want t'is natuulijk zijn gezicht), en ook belonen als ik iets kan doen terwijl hij niet bijt,... maar, van dat alles lijkt hij dus NIET onder de indruk.
En hij doet het ook zooooo veel als je met hem bezig bent, dat het haast onmogelijk is om hem telkens met volle aandacht te bestraffen.
Voor de rest is hij wel ok. het schrapen met de voet bijvoorbeeld weet hij dat niet mag. Daar helpt roepen of het gewoon tonen van de zweep wel. Dus het is niet dat hij niet kan leren.
Ik ben ervan overtuigd dat als ik dit probleem kan oplossen, hij echt een ideaal paardje is. (allé, toch zo goed als
)Dus als iemand tips heeft, laat maar komen!!
PS. begin aub niet over castreren, want het is mijn paard niet, dus daar heb ik niets over te zeggen.

) Hengsten blijven over het algemeen wel vaker de nukken houden, dat is het nadeel van hengst zijn..