Paard steigert met buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stormaira

Paard steigert met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:05

Hallo Allemaal,

Ik zit met een probleem:

Van het voorjaar ben ik met mijn 6 jarige ruin voor het eerst naar buiten geweest. De eerste 3 keren ging het super. De 4e keer begon hij ineens met steigeren en omdraaien, totaal niet meer verder willen en zich niets aantrekken van het andere paard wat mee was. Op een gegeven moment begon ik er bang door te worden omdat het eerste deel van de rit altijd langs een weg was. Nadat hij 2 keer in de sloot belande ben ik een aantal maand niet meer naar buiten geweest.

Ik sta nu sinds 2 maand op een nieuwe stal die direct aan een bos zit. Ik ben weer een flink aantal keren naar buiten geweest, ging super! Maar sinds vorige week begon hij met omkeren en wat gedoe ookal was er een ander paard bij. Als ik hem af strafde probeerde hij het gerust nog een aantal keren, dus trok zich er niets van aan. Vandaag ging ik alleen weg en hij wou niet meer verder, rondjes draaien, achteruit lopen en weer steigeren en dreigen met bokken. Op een gegeven moment begint hij zo hoog te steigeren en erbij te klauwen en zeker een stuk of 5 keer achter elkaar. Ik was nu niet bang dus heb hem afgestraft maar het helpt totaal niet. Of ik hem een tik met de zweep geef of een flinke trap en zelfs bij het steigeren een tip op z'n hoofd helpt niet. het werd te gevaarlijk dus moest wel terug.

heeft iemand een tip of dit ook mee gemaakt? want ik zit er sterk over na te denken om hem te verkopen maar ik ben wel gek op dit dier dus moeilijk.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:43

Het is een lastige.
Sommige paarden willen nl niet zo gemakkelijk van het terrein af. Het is voor mij nu ook niet in te schatten of hij het uit angst doet.

Ik weet niet of je het al hebt geprobeerd maar probeer het met een paard wat hij echt leuk vindt. Zijn vriendje/vriendinnetje.

Bouw het langzaam op.
Ga zo ver dat het leuk is. Al is dat maar een paar meter.
Probeer dan het moment te voorkomen dat het niet meer leuk is, zodat het een positieve ervaring blijft.

Bouw daar een ontspannings en rustmoment in. Met eventueel wat voer of gras eten.

Dit kun je dan langzaam opbouwen.

De buitenritten moeten leuk blijven.

Ik weet niet of hij uit angst terug wil, maar als dit het geval is dan is straffen uit den boze. Het bevestigd voor hem dat het inderdaad absoluut niet leuk en gevaarlijk is.
Ook is het niet goed voor de vertrouwensband.

saswes

Re: Paard steigert met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:46

doet hij het ook als je met hem wandelt? want anders kun je misschien beter hem aan de hand meevoeren. nu heeft hij "winnaarservaring" gekregen en zo wordt het steeds moeilijker. doet hij het steeds op het zelfde punt of niet

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:54

Is je paard erg dominant? Dat idee krijg ik wel een beetje bij je verhaal. En misschien heb je bij het eerste verzet wat twijfelachtig gereageerd en dan gaat het van kwaad tot erger. Kun je er niet een goede instructeur bijhalen die kijkt wat er gebeurt en je er doorheen loodst?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:03

Dit is duidelijk een groot probleem en denk dat je er verstandig aan doet om deskundige hulp in te schakelen voordat er echt ongelukken gaan gebeuren.
Van achter een beeldscherm is het moeilijk inschatten wat het probleem is...heb ook een aantal omdraaiers en steigeraars onder mijn kont gehad.Gelukkig heb ik dit altijd zelf op kunnen lossen door het paard goed voorwaards te houden,aan het werk te zetten en...mocht hij omdraaien..snel te reageren en nog eens 180 graden te draaien zodat je weer met zijn neus in de goede richting staat.

Met dit soort paarden niet gaan zitten slapen...maar nogmaals,als je het zelf niet red moet je echt deskundige hulp inschakelen hoor.Dit soort grappen kunnen echt levensgevaarlijk zijn :(:)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:18

Ik heb dit ook gehad en heb het probleem kunnen oplossen (onder deskundige begeleiding de 1ste keer)
Heel rustig blijven en zoals "Tinky12" zegt bij elke twijfel dat je voelt dat het paard iets gaat ondernemen moest ik haar kort draaien tot ze met haar neus in de juiste richting staat.
Als ze goed meegaand is (tijdens het draaien) en je staat in de goede richting...direct belonen met teugels losser te laten
In het begin zal je dit misschien wel 20 x opnieuw moeten doen totdat ze doorheeft dat ze het zichzelf eigenlijk makkelijker maakt als ze gewoon doorloopt.
Belonen belonen belonen als ze vooruit gaat.
Ik heb dit opgebouwd met kleine ritjes van 500m tot nu 15 km. geen enkel probleem meer
Héél véél geduld en je niet boos maken is de boodschap, als je dit overwint en je hebt weer zelfvertrouwen gaat het vanzelf gaan.
Soms is ze nog wat weigerachtig of bang voor iets en dan doe ik terug hetzelfde.
Voor je vertrekt doe je thuis wat inbuigoefeningen links en rechts zodat ze dat herkent als je haar onderweg terug goed wil zetten.
Veel succes en goeie moed
vraag iemand mee om in het begin mee te stappen (te voet of met de fiets) het zijn soms gevaarlijke stuaties en dan ben je niet alleen :(:)

sam_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:35

het ligt er natuurlijk aan of je paard dit uit angst of uit dominantie doet..
als ze bang is vind ze het waarschijnlijk eng om zover weg te gaan van stal.
dan kun je proberen om het rustig op te bouwen.
maar als het dominantie is dan mag je wel flink boos worden en eventueel als het gevaarlijk word even eraf maar daarna wel weer erop anders heeft hij alsnog gewonnen.

Stormaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 17:35

Wat hij doet is totaal geen angst, als hij iets eng vind dan doet hij heel anders en is wel redelijk bereid om er langs te gaan. Hij stopt ineens uit het niets zonder aankondiging en ook als ik gewoon druk heb of een tikje bij geef. dan draaid hij zich om en ik draai dezelfde kant op terug, wat hij niet wil. ookal laat ik hem dan rustig stil staan als ik weer van hem vraag om voorwaarts te gaan begint hij te steigeren. na een tijdje zo door te gaan wou hij weer even verder, draf, maar maakt een noodstop. Gaat steeds hoger steigeren. ben ik een stukje terug gereden en weer geprobeerd maar hij gaat gewoon overal doorheen. op het laatst steigerde hij een stuk of 5/6 keer zo hoog recht op een boom af dat ik maar gestopt ben. te gevaarlijk om door te gaan.

Het probleem is dat hij ook gerust gaat omkeren als er een ander paard bij is, trekt hij zich niets van aan.

Pijn kan het ook haast niet zijn, ben 7 week geleden met hem naar de fysio geweest en ik zie ook een beetje aan hem dat hij het eigenlijk wel mooi vind of in ieder geval boos is.

Dominant? op stal, in de wei, in de bak, trailer. alles heel braaf en sociaal.

Wel had ik vorig jaar met de buiten wedstrijden dat hij steeds uit brak en niet tussen de bordjes wou lopen en een loopje met me nam. Dus hij probeerd wel steeds om de baas te zijn en hij heeft geen ontzag voor mijn stem of de zweep.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:49

Ik kan maar een ding jierop zeggen...professionele hulp zoeken ;) Zo te horen heeft hij geen respect voor je,je zult moeten leren hoe je dat voor elkaar moet krijgen met hem.

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:54

Bekijk het eens op een andere manier, misschien vind hij het gewoon niet leuk...
En dat laat hij op deze manier merken...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:30

Joolien schreef:
Bekijk het eens op een andere manier, misschien vind hij het gewoon niet leuk...
En dat laat hij op deze manier merken...

Als ik in de 1e periode toe had gegeven aan mijn paard zou hij ook nooit meer het erf zijn afgekomen ;)
Een paard geeft snel genoeg aan als hij iets niet leuk vind...niet pas na een paar keer,dat noem ik meer uitproberen.

Poekie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:10

probeer niet te straffen, maar gewoon geruststellen

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:18

ik zou met een ander paard erbij buiten gaan rijden,
mijn paard heeft hetzelfde namelijk dat hij bang is om alleen gelaten te worden. een paard is een kuddedier, ik denk dat hij wel achter een ander paard aan zal lopen. het werkte bij de mijne wel.
suc6 ermee :D