agressief (bang?) paardje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisalotn

agressief (bang?) paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 23:47

Hallo,

ik heb sinds kort nieuwe verzorgpaardjes samen met een vriendin.
Eentje daarvan is een prachtige merrie van 7 jaar. Deze loopt bij haar mama ( is er wel enkele jaren van weg geweest) maar is nog nooit echt in de hand geweest.

Ze heeft een halster aan, je kan ze wel uit de wei nemen als ze vanzelf naar je toekomt en ergens vastbinden lukt ook.
Tijdens het borstelen is ze wat nerveus en soms hapt ze, of zodra je aan haar voorbenen zit of richting haar rug durft ze uithalen met haar achterbenen.
Je kan dus eigenlijk enkel haar hals borstelen... Ook voetjes geven kan ze niet.

De merrie werd al gelongeerd met hoofdstel en zadel en dat schijnt geen probleem te zijn.

We mogen de merrie verder opleren onder begeleiding. Het is echt een pracht van een beest,
maar wij willen graag dat dit gedrag zo snel mogelijk over gaat!
Ze lijkt me niet echt gemeen van karakter, maar eerder bang.

Iemand tips hoe je dit het best aanpakt?

Alvast bedankt! :(:)

Groetjes,
lotte

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:51

Hebben jullie eerder paarden beleerd? Hebben jullie hulp van een goede instructeur?

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 00:00

Hoihoi,

ik heb al veel paarden zadelmak gemaakt en verder doorgereden,
ben wedstrijdruitertje ;)
Maar waren altijd paarden waar je gewoon correct moest op zijn,
nog nooit echt in contact gekomen met 'bange' paarden.
Gemene wel maar ze lijkt me echt niet gemeen...

Daarom :)
alle tips welkom!
Wil dit paardje liever eerst betrouwbaar krijgen op de grond voor we haar echt zadelmak maken...

Ineke2 schreef:
Hebben jullie eerder paarden beleerd? Hebben jullie hulp van een goede instructeur?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 08:52

Als ze hapt op de momenten dat je haar op een plek aanraakt die zij niet fijn vindt, moet je daar ook met je hand niet komen. Koop een carrotstick en ga haar daarmee aaien, die stick vindt het niet erg als het paard daar zijn tanden inzet. Laat je niet intimideren door dit happerige gedrag of door het slaan met die benen, maar blijf dooraaien tot ze het accepteerd. Je moet haar desensibiliseren. Ga eens even kijken op Youtube, of hier op Bokt onder "Friendly Game", daar ga je heel veel informatie en voorbeelden van vinden.

De Friendly Game is een onderdeel van de 7 Games van Pat Parelli. Je zou je ook eens daarin kunnen verdiepen.
Maar aangezien je weinig ervaring hebt met Parelli, zou ik dit niet zelf op een jong en niet beleerd paard toepassen. Neem eens contact op met Eddy Modde van Parelli Nederland?

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:50

Hoi

Ik denk dat het belangrijk is dat jouw paard zich veilig voelt.
Zij vindt het eng als je aan haar lijf komt.
Dit kun je inderdaad oplossen met een carrotstick of andersoort stok, zodat je afstand kunt bewaren.
Belangrijk is om niet direkt naar het enge gebied te gaan, maar langzaam aan naar die gebieden te gaan. Zodra er enige spanning is ga je terug naar veilige gebied. En zo werk je iedere keer verder. Je strijkt haar met een liefdevolle beweging over haar lichaam. Ook is het belangrijk om goed bij je zelf te blijven.

Ook zou je kunnen kijken of grondwerk oefeningen zoals Tteam iets voor haar is.
Daaruit haalt het paard zelfvertrouwen uit en bouw je een vertrouwens band op.

Belangrijk is om een bang paard niet te dwingen tot dingen. Zo bouw je namelijk geen vertrouwensband op. Zo creer je dat jij haar dwingt tot enge dingen die zij niet vertrouwd.

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 13:15

Ja we waren al bezig met haar heel voorzichtjes te aaien en zo langzaam verder te gaan,
na een kwartiertje kun je dan wel al een stukje van haar voorbenen en ietsje op haar rug aaien,
zonder dat haar ogen/oortjes raar gaan staan of haar benen effe uit de bocht vliegen :)

Ik kijk wel zeker eens voor die T team methode en mail eens ivm parelli,
denk dat aangepaste oefeningen om dit te verbeteren zeker kunnen helpen,
want zal denk ik een paardje zijn die de nodige tijd zal moeten krijgen, en aandacht...

Nog tips meer dan welkom!
En ik hou jullie op de hoogte :)
x

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:18

Op de tv heb ik al een paar een vrouw iets zien doen,ze werkt met extreem bange dieren.Ze heeft 1 of 2 lange stokken met aan het uiteinde een veertje.Ze aait met dat veertje op plaatsen waar de dieren het eng vinden.En je ziet al na een korte tijd dat de dieren compleet veranderen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:24

Bij bange paarden is het heel belangrijk dat je zelf rustig bent en niet teveel wilt.

Je kent haar nog maar net, dus dat zal meetellen in haar gedrag. Zorg eerst dat ze aandacht voor jou krijgt voordat je aandacht in haar gaat stoppen. Gewoon een beetje samen zijn, zonder nog teveel te willen. Dus stukjes aan de hand lopen, spelletjes los in de bak etc.

Ik zou eigenlijk een tijdje niet de grenzen opzoeken, als jij gericht energie gaat stoppen in: vind je dit wel goed? gaat zij er ook meer op letten. Af en toe 'per ongeluk' een stukje van de nek af, zodat ze het toch wel meekrijgt, zonder dat jij er iets 'bijzonders' van maakt.

Als ze je wat meer vertrouwd, kun je waarschijnlijk de kwetsbare plekken makkelijker aanraken.

Veel plezier met d'r!

amyz

Re: agressief (bang?) paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:28

gewoon steeds een stukje verder aaien en inderdaad niet te veel eisen... en zo veel mogelijk leuke dingen doen zeg maar:) grondwerk is vaak een goeie manier om het vertrouwen te winnen en kan voor t paard ook heel leuk zijn:)

als t niet helpt om steeds iets verder te aaien (dat is toch desensibiliseren? al die termen:P) gewoon een tijdje niet doen. klinkt heel onlogisch, maar helpt vaak wel:) op de een of andere manier vergeten ze dan wat er zo eng aan was:P ooit nog een merrie gedaan die absoluut niet aan de longe wilde en een zweep.... pfft, wat een drama. toen een tijd grondwerk gedaan, weer aan de longe gezet, zweep erbij, no problemo!

Prissey

Re: agressief (bang?) paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:15

Ik denk dat grondwerk een goede uitkomst kan bieden verdiep je eens meer hierin en kijk of je hiermee verder kunt