hulp grondwerk / paardengedrag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ejsoel

hulp grondwerk / paardengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 06:26

Hallo allemaal,

Sinds 3 weken heb ik een 1,5 hengst. Hij meet nu ongeveer 1,40.
Ik ben sinds een week begonnen met het grondwerk.
Nu heb ik een paar vragen en hoop dat jullie mij er mee kunnen helpen.

De pony is heel erg onrustig/angstig/dominant.
Hij bijt nogal en slaat met zijn voorbenen als het hem niet zint.
Als hij probeert te bijten, "block" ik hem met mijn arm. Alleen reageert hij hier niet op.
Als ik hem vervolgens een paar stappen achteruit zet, begint hij met zijn hoofd te schudden en met zijn voorbenen te slaan / schrapen over de grond.
Als ik met hem aan de hand loop, loopt hij ook dwars door me heen. Vervolgens als ik hem dan weer een paar passen achterwaarts zet, gaat hij weer met zijn benen slaan/schapen over de grond en happen.

Hij heeft meer aandacht voor de dingen op zich heen dan voor mij. Als ik vervolgens om zijn aandacht vraag laat hij duidelijk zien dat hij hier geen "zin" in heeft.

De pony heeft duidelijk nog geen vertrouwen in mij en probeert mij op alle vlakken uit.
Hoe kan ik dit verhelpen/voorkomen op een diervriendelijke manier? Dus niet met slaan, stem verheffen, schoppen enz.

Ter aanvulling. Voor de rest is het een hele lieve pony. Als ik het land in loop, komt hij direct naar me toe lopen en is het een lieve pony. Waarschijnlijk omdat hij zich hier "veilig" voelt in een kudde met andere paarden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 07:39

Je paard is in een nieuwe kudde gekomen : jij en hem, dus moet er een nieuwe rangorde worden bepaald : wie is leider en wie is ondergeschikte.
Het is nu heel belangrijk dat jij je als leider positioneert binnen deze kudde hierdoor zal de omgang met hem veel eenvoudiger worden.
1. Zoek op internet uit wat het gedrag is in een kudde tussen leider en ondergeschikte. Jij moet je gedragen als een leider en mag dit gedrag niet aanvaarden van hem tov jou = zwart. Ondergeschikt gedrag van hem tov jou moeten je aanmoedigen = wit.
2. Paarden denken zwart - wit zij kennen geen grijs. Maak een lijst met het wit en zwart gedrag en corrigeer of beloon dit consequent, elke seconde dat je bij hem bent en zolang je hem hebt en steeds op dezelfde wijze. Dit corigeren zal je toch op een kordate wijze moeten doen, dit wil niet zeggen dat je moet slaan of schoppen maar een juiste lichaamshouding, een krachtige en korte stem en handelingen zullen moeten. Een krachtig optreden zullen meer en langduriger effekt hebben dan een te zachte aanpak want deze kan leiden tot de situatie dat hij "leider" wordt en dan heb je nog veel meer problemen, paarden onder elkaar zijn ook niet steeds zo zachtzinnig.
Je zal zien dat je geleidelijk aan meer plezier zullen vinden in het omgaan met hem en dat hij rustiger word omdat hij zal weten dat jij als leider steeds het best weten.
Jou jonge hengst zal de komende jaren nog wel proberen om de rangorde te wijzigen daar hij in zijn puberteitsjaren komt, net zoals kinderen maar als jullie consequent blijven is dit van voorbijgaande aard.
Wij in de western riding wereld noemen dit het "opvoeden" van onze paarden. De meeste western ruiters hechten daar veel belang aan maar het opvoeden kan evengoed binnen een andere rijstijl.
Veel succes

troi

Re: hulp grondwerk / paardengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:25

Besef je wel dat als je je paard wilt opvoeden zoals MarcR aanraadt (wat trouwens een prima advies is volgens mij) je wel veel kennis in huis moet hebben. Over de lichaamstaal van je paard maar ook over die van jezelf. En met name dat laatste is vaak moeilijk te leren mede omdat je je jezelf natuurlijk niet van een afstandje kunt observeren. Als je deze methode wilt kiezen zou ik dan ook absoluut les aanraden en dan het liefste 2x per week omdat dat erg ingewikkeld is. En realiseer je wel dat als je de dingen te ver laat komen (en je hengst vindt dat hij de baas is) het echt levensgevaarlijk zou kunnen worden, als hij besluit jou te corrigeren dmv een trap ben je goed het bokje..

Verder moet je je trouwens wel weten dat fysiek straffen ook erg paards is en dat wij als mensen lang niet zo hard kun straffen als dat paarden dat onderling kunnen (wel eens een paard met een hoefafdruk op zijn kont gezien?? Ik wel en dat gaat echt loeihard!). Ik ben zelf erg voorstander van rust en geduld in het opvoeden van paarden maar deel ook zeker een beste lel of schop uit als paardlief over de grens gaat..
Wat je ook kiest ik wens je veel succes!

ejsoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 08:30

Ben het helemaal met jullie eens, maar mijn vraag is op wat voor manier ik deze dingen het beste kan aanpakken (bijten, slaan met voorbenen e.d.)
Wat MarcR zegt, ben ik helemaal bekend mee ik loop alleen tegen wat obstakels op waarvoor ik graag advies wil hebben
Tevens heb ik 1 x in de 2 weken les.

troi

Re: hulp grondwerk / paardengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:47

Omdat bij dit soort opvoedingswijzen lichaamstaal ontzettend belangrijk is, is een antwoord hierop via i-net vrijwel onmogelijk. Ik kan immers niet zien wat jij hierin verkeerd doet.

Ik persoonlijk had hem allang een fikse lel verkocht.. Mij bijten of schoppen accepteer ik echt niet.. (maar goed, ik respecteer een ieder die een andere methode hanteerd).

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:51

Ten eerste zou ik je adviseren om hem op deze leeftijd en in dit jaargetijde te laten castreren omdat ik denk dat je geen persoon bent om een hengst te houden en je straks in het voorjaar helemaal je lol op kan wanneer hij 2 is en hij hengstige merrie's ruikt en meneer zijn hormoontjes pas goed gaan werken.

Daarna ben ik benieuwd hoe zijn karakter dan is en denk voor jou dat hij dan wat makkelijker te hanteren is.
Ook zou ik voor jezelf een ervaren iemand erbij halen die jou leert hoe je een paard opvoedt.

ejsoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 09:08

PERENBOOMPIE schreef:
Ten eerste zou ik je adviseren om hem op deze leeftijd en in dit jaargetijde te laten castreren omdat ik denk dat je geen persoon bent om een hengst te houden en je straks in het voorjaar helemaal je lol op kan wanneer hij 2 is en hij hengstige merrie's ruikt en meneer zijn hormoontjes pas goed gaan werken.

Daarna ben ik benieuwd hoe zijn karakter dan is en denk voor jou dat hij dan wat makkelijker te hanteren is.
Ook zou ik voor jezelf een ervaren iemand erbij halen die jou leert hoe je een paard opvoedt.

Er staan geen merries alleen ruinen. Dit gaat verder prima.
ik ben zeker niet onervaren met jonge paarden. Omdat ik nu meer grondwerk en NH wil gaan doen en op dat gebied nog wel vrij nieuw ben.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:52

Wat ik me afvraag is wat heeft het voor jou of je paard voor meerwaarde om hem hengst te laten.
Een hengst die straks flink wat hormonen aanmaakt die kijkt niet of ie op een merrie of ruin bespringt.
Wat is het verschil denk jij tussen grondwerk,NH en je (jonge)paard opvoeden.
Wat is je ervaring met jonge paarden en jonge hengsten en hoe groot is je ervaring.
De ene vindt al dat ie ervaring heeft wanneer hij een keer een moeder met veulentje naar de wei gebracht heeft en de ander vindt al dat ie ervaring heeft wanneer hij een jonge hengst geaaid heeft.
Dus ben benieuwd hoe groot jou ervaringsbelevenis met jonge paarden is en dan zeker met jonge hengsten.

ejsoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 10:43

PERENBOOMPIE schreef:
Wat ik me afvraag is wat heeft het voor jou of je paard voor meerwaarde om hem hengst te laten.
Een hengst die straks flink wat hormonen aanmaakt die kijkt niet of ie op een merrie of ruin bespringt.
Wat is je ervaring met jonge paarden en jonge hengsten en hoe groot is je ervaring.
De ene vindt al dat ie ervaring heeft wanneer hij een keer een moeder met veulentje naar de wei gebracht heeft en de ander vindt al dat ie ervaring heeft wanneer hij een jonge hengst geaaid heeft.
Dus ben benieuwd hoe groot jou ervaringsbelevenis met jonge paarden is en dan zeker met jonge hengsten.

Heb al meerdere paarden vanaf veulen af aan gehad. Dat is dus het probleem niet.
Hij wordt in het voorjaar waarschijnlijk geruind. De reden waarom ik het nu niet doe: Ik wil dat hij gecastreerd wordt in het land en niet op stal. Tevens vind ik het niet natuurlijk om een paard zomaar te ruinen. Zoals ik al aangaf, is het een schat van een paard met een lief karakter. Alleen is hij nog vrij onwennig/angstig omdat hij nog maar 3 weken op zijn nieuw plaats staat.

Het valt me op dat er antwoorden worden gegeven waar ik totaal niet om heb gevraagd.
Het enigste wat ik wil weten is, hoe je te werk gaat als je paard bijt enof slaat met zijn voorbenen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:20

ejsoel schreef:
Het enigste wat ik wil weten is, hoe je te werk gaat als je paard bijt enof slaat met zijn voorbenen.

Het is onmogelijk om zulke specifieke problemen op te lossen via internet omdat er zoveel extern factoren en invloeden bij komen kijken.
Als je in onze buurt (Vlaanderen - Lier) woont mag je contact opnemen en kunnen we iets afspreken.
Anders zou ik je aanraden om een goede western trainer in je buurt te contacteren en om hulp te vragen.
Wij en de meeste ruiters binnen de western wereld hechten veel belang aan het opvoeden van onze paarden.
Dit opvoeden heeft niets met de rijstijl te maken en kan je binnen elke rijstijl toepassen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:45

Een paard dat mij bijt? Bijt ik terug in zijn lip :(:) , als hij schopt hou ik mijn klomp zo dat hij tegen mijn klomp schopt dus dat hij het niet prettig vind, reageer dan ook niet op de reactie van hem maar ga door waar ik mee bezig was . 8-)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:00

Bijten? Ik had hem meteen goed terug gebeten! Netzoals trappen, dit mag gewoon niet! Dit zijn ook echte hengste streken, misschien castreren? dan worden die streken vaak ook minder.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 03:30

ejsoel schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

Heb al meerdere paarden vanaf veulen af aan gehad. Dat is dus het probleem niet.
Hij wordt in het voorjaar waarschijnlijk geruind. De reden waarom ik het nu niet doe: Ik wil dat hij gecastreerd wordt in het land en niet op stal. Tevens vind ik het niet natuurlijk om een paard zomaar te ruinen. Zoals ik al aangaf, is het een schat van een paard met een lief karakter. Alleen is hij nog vrij onwennig/angstig omdat hij nog maar 3 weken op zijn nieuw plaats staat.

Het valt me op dat er antwoorden worden gegeven waar ik totaal niet om heb gevraagd.

Beetje tegenstrijdig wat je nu zegt:paard met een lief karakter een schat van een paard,maar hij slaat je met zijn voorbenen en bijt,lijkt me niet zo'n schatje denk ik dan en dat heeft al helemaal niks met onwennig of angstig te maken,hij is gewoon brutaal en moet opgevoedt worden voor er ongelukken gebeuren.

En wat betreft dat castreren onnatuurlijk is,alles wat wij met onze paarden doen is onnatuurlijk want ze worden door ons gedomesticeerd dus dan zou ik zeggen wil je je paard natuurlijk hebben dan gewoon in de kudde laten lopen als een wild paard verder niks meer aan doen.
Wil je straks normaal met je paard omgaan en kunnen rijden dan zou ik zeggen voedt hem op in zijn eigen taal dus mag gerust een skup onder z'n reet wanneer hij met zn benen uithaalt en bijt.
En het is nu nog prima weer om hem op de wei te laten castreren als je niet te lang wacht en blijft aarzelen wat te doen en hoe te doen,tevens is het een mogelijkheid hem bij de dierenarts te laten castreren en daar laten staan zodat ze er toezicht op hebben en hem naar huis sturen wanneer het ontstekingsgevaar voorbij is.

Keuzes zat zou ik zeggen en hoe of wat is aan jou wat je ermee doet.