lostrekken bij vast staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DaimyTeun

lostrekken bij vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 16:21

Als ik mijn pny vast zet dan trakt ie zich zelf elke keer los.
Ze heeft in 1 maand nu 3 halstertouwen kapot getrokken.
Waar ligt dit aan?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:44

Hij wil niet vast staan, lijkt me :P

Fransje_70

Re: lostrekken bij vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:25

Probeer een elastieken halstertouw, daar zal ze van opkijken en ze beschadigd niet haar halswervels

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:27

Bezem op d'r kont zodat ze naar voren schiet als ze gaat hangen. (Enkel wanneer er geen angst in het spel is)

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:29

@ Fransje_70 ; schiet dat niet op een of andere manier weer terug als ze in eens vooruit springt ofzo? Het lijkt me ook dat ze alleen maar meer gaan hangen, omdat ze verder naar achter kunnen. Tot dat, dat touw ook een x strak staat.

Misschien zie ik nu wel helemaal verkeerd.

_natliii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:21

Bij ons op de stal is er ook zo'n paard. Ze panikeert als ze voelt dat ze niet weg kan(of tegendruk krijgt aan haar hoofd). Dit heeft te maken met haar verleden(zij is mishandeld geweest). Wij lossen dit op door ofwel iemand ze te laten vast houden. Als ze dan achteruit schiet het touw niet los laten maar mee naar voren gaan zodat er geen spanning op het touw komt. Op deze manier heeft ze terug vertrouwen gekregen. Ofwel een soort van haakje met een gat erin dan kan je het touw erdoor steken en als er iets is kan ze toch weg zonder dat het touw kapot gaat of druk uitoefent. Ik weet niet of dit je eventueel kan helpen maar bij het paard dat bij ons staat heeft het wel geholpen...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:52

_natliii : bij dat soort paarden gebruik ik vaak een heel lang halstertouw (of longeerlijn), welke ik door een vastzetring aan de muur heen haal. Wanneer ze dan uit angst gaan trekken, kun je gewoon touw laten vieren. Met een lang touw kun je gewoon poetsen en doen, terwijl je met de andere hand het touw vasthoudt (of tussen je knieën houdt bij het uitkrabben van de hoeven). Kun je ook gewoon alleen werken met het dier. Wel even alle benodigde spullen vooraf en binnen handbereik klaarleggen. Op den duur kun je dit vaak weer uitbouwen, totdat er wel normaal kan worden vastgestaan.

Nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:14

Ik volg dit even...

Ik heb 2 jaar geleden op een handelsstal als vrijwilliger een paar weken meegedraait, en kreeg een veulen + moeder onder mijn hoede, veulen moest leren vast te staan (beest was 4 maanden oud!!).
Eigenaar bond haar aan een paal, en liet haar maar hangen en mieren, ik vond het vreselijk, mja, niet mijn paard.
Ben niet meer terug gegaan, omdat het niet echt "paardvriendelijk" was, volgens mij.
Maar hoe het dan wél moest, wist ik ook niet (geen ervaring met veulens).

Dus volg ik even, hoe het dan wél moet ;)

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:16

Bij ons op stal heeft er ook een dat, gewoon los laten staan, sommige paarden houden gewoon niet van druk aan hun hoofd. :)

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:05

DaimyTeun schreef:
Als ik mijn pny vast zet dan trakt ie zich zelf elke keer los.
Ze heeft in 1 maand nu 3 halstertouwen kapot getrokken.
Waar ligt dit aan?

Als je pony met een korte ruk het halster kapot trekt, is zo'n elastieken "touw" een hele goede oplossing; dan lukt dat kapottrekken niet.
Als ze echt gaat hangen is de oplossing van Irma-maandag een mogelijkheid als de pony angstig is. Maar als het komt omdat ze niet goed is opgevoed, zou ik een heel goed, sterk halster kopen wat ze niet kapot kan trekken (een touwhalster dat geknoopt is) en een goed touw. Niet te lang vastzetten. Als ze dan gaat hangen, meteen een tik achter tegen haar billen geven en als zij dan naar voren gaat krijgt ze ogenblikkelijk haar beloning omdat de druk van het halster verdwijnt, maar ook zelf direct belonen met wat brokjes, in ieder geval niet meteen losmaken als ze hangt. Een pony moet gaan begrijpen dat zijzelf de druk kan weghalen door naar voren te komen.
Zo leer je dat een veulentje al met een paar weken (@ Nadesh:4 maanden is dus al rijkelijk laat, hoe jonger hoe beter en makkelijker voor veulen en eigenaar. Die eigenaar was helemaal niet zo gek bezig, ik neem wél aan dat hij er bij bleef staan)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:45

Je paard trekt zich los omdat hij zich aan het halstertouw opgesloten voelt. Hij kan geen kant uit en wil dat graag wel. Een elastieken halstertouw, zoals hierboven wordt gesuggereerd, kan uitkomst bieden, maar kan ook breken als het paard echt blijft hangen. En als het niet breekt kan het paard zelfs stikken.

Je paard moet leren wijken voor druk aan het hoofd. Zoals hierboven al is opgenoemd: hij moet zelf zorgen dat de druk op dat hoofd minder word, door een stapje naar voren te doen. Daarmee kun je via grondwerk al beginnen, het moet een gewoonte voor hem worden ipv te blijven hangen.

Ga dus met je paard lopen, en als hij stilstaat, hou je druk op het touw. De druk niet minder laten worden als hij gaat hangen, maar de druk laten varen alsof je je verbrand hebt op het moment dat hij wel een stapje op je afzet. Gaandeweg uitbouwen, tot zelf het paard op de spuitplaats zetten, en het touw door de ring halen maar zelf vast blijven houden...

Nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:58

Merlijn schreef:
(@ Nadesh:4 maanden is dus al rijkelijk laat, hoe jonger hoe beter en makkelijker voor veulen en eigenaar. Die eigenaar was helemaal niet zo gek bezig, ik neem wél aan dat hij er bij bleef staan)

Nou, ehhh, Hij stond er wel bij, maar hij dééd niets, ook geen tik naar voren |(
Gewoon laten martelen tot ze het op zou geven.
Daarom ben ik ook weggegaan, was er net een week, dus dan zeg je er ook niet zo makkelik iets van.
Heeft me nog weken bezig gehouden, hoe het met het veulen zou gaan, maar had het lef niet om terug te gaan.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:03

Irma_Maandag schreef:
Bezem op d'r kont zodat ze naar voren schiet als ze gaat hangen. (Enkel wanneer er geen angst in het spel is)

M'n paard had ook ineens door dat hangen aan halstertouw wel leuk/grappig is. Toen ook de tip gekregen met bezem/zweep/ wat dan ook tik tegen zn kont te geven, dat ie naar voren schiet.
Ik denk dat ik het 2x heb moeten doen en daarna het was hele probleem weer opgelost.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:04

Nadesh schreef:
Merlijn schreef:
(@ Nadesh:4 maanden is dus al rijkelijk laat, hoe jonger hoe beter en makkelijker voor veulen en eigenaar. Die eigenaar was helemaal niet zo gek bezig, ik neem wél aan dat hij er bij bleef staan)

Nou, ehhh, Hij stond er wel bij, maar hij dééd niets, ook geen tik naar voren |(
Gewoon laten martelen tot ze het op zou geven.
Daarom ben ik ook weggegaan, was er net een week, dus dan zeg je er ook niet zo makkelik iets van.
Heeft me nog weken bezig gehouden, hoe het met het veulen zou gaan, maar had het lef niet om terug te gaan.

Misschien, als je de juiste vragen had gesteld, had je iig kunnen begrijpen waarom de eigenaar het paard het zelf wilde laten uitvinden. Nu je bent weggelopen zonder te vragen naar het waarom, heb je een leermoment laten liggen...

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:10

Mijn pony had een oog verloren toen hij 24 was. Daarna merkte ik dat hij niet graag meer vast stond. Hij heeft toen een keer de haak van het touw kapotgetrokken. Vanaf toen heb ik hem nooit meer vastgezet. Gewoon lekker los terwijl ik hem poetste, op- en afzadelde etc. Als je paard echt angstig is, is dat misschien een optie. Inderdaad eventueel wel met touw dat je in je hand houdt.

_natliii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:49

Irma_Maandag schreef:
_natliii : bij dat soort paarden gebruik ik vaak een heel lang halstertouw (of longeerlijn), welke ik door een vastzetring aan de muur heen haal. Wanneer ze dan uit angst gaan trekken, kun je gewoon touw laten vieren. Met een lang touw kun je gewoon poetsen en doen, terwijl je met de andere hand het touw vasthoudt (of tussen je knieën houdt bij het uitkrabben van de hoeven). Kun je ook gewoon alleen werken met het dier. Wel even alle benodigde spullen vooraf en binnen handbereik klaarleggen. Op den duur kun je dit vaak weer uitbouwen, totdat er wel normaal kan worden vastgestaan.

oké, Ik moet wel zeggen dat het paard ondertussen veel meer vertrouwen heeft gekregen in ons en het vastleggen. Ze is niet meer paniekerig.. Bedankt voor de tip :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:54

check ook dit topic, gaat ongeveer over hetzelfde.

[OPG]hangen bij vaststaan

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:58

ik bind mn pony helemaal niet vast,heb haar geleerd om zo stil te staan en dat werkt prima!

samed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:14

Paard gewoon lekker los laten staan. Je kunt een paard ook aanleren om stil te blijven staan, zonder dat je hem vast zet.

Over een veulen vast zetten. Het kan ook op een andere manier. Een veulen laten "hangen" aan een touw is erg paardonvriendelijk. Als je rustig begint, bereik je veel meer met dat veulen. Ik heb veel gewerkt met merries met veulens en ik deed het altijd op een rustige manier. Eerst lekker poetsen met touw los, dan is proberen te wandelen aan touw en daarna voorzichtig beginnen met vast zetten.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:39

Is het paard bang of is het gewoon ondeugend
bij bange paarden is het namelijk een heel ander verhaal als bij en paard die gewoon ondeugend aan het doen is!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:12

samed schreef:
Paard gewoon lekker los laten staan. Je kunt een paard ook aanleren om stil te blijven staan, zonder dat je hem vast zet.

Over een veulen vast zetten. Het kan ook op een andere manier. Een veulen laten "hangen" aan een touw is erg paardonvriendelijk. Als je rustig begint, bereik je veel meer met dat veulen. Ik heb veel gewerkt met merries met veulens en ik deed het altijd op een rustige manier. Eerst lekker poetsen met touw los, dan is proberen te wandelen aan touw en daarna voorzichtig beginnen met vast zetten.

Ik heb ook gewerkt met meries en veulens en de door mij gebruikte methode is absoluut niet paardonvriendelijk. Waar heb ik gezegd dat ik niet heel rustig bezig ben? Het veulentje is voor die tijd al minstens een week met halstertje om mee naar de wei gewandeld. Dat halstertje gaat de dag na de geboorte al om. Voetjes zijn al opgetild, kortom, het diertje vertrouwt je.
Als een veulentje de eerste keer vast staat sta ik er naast en dat "hangen" moet je je niet zo dramatisch voorstellen als ze nog zo klein zijn. Een groot veulen of volwassen paard is veel heftiger in zijn reacties.

Quote:Bij ons op stal heeft er ook een dat, gewoon los laten staan, sommige paarden houden gewoon niet van druk aan hun hoofd.

Wat voor druk ondervindt een paard van een halster? Toch alleen als hij zelf gaat hangen. Anders kun je hem ook geen hoofdstel omdoen.
On topic: Het is heel lastig als je je paard niets eens een keer vast kunt zetten, dat hoort bij zijn opvoeding.
Daimy Teun, als je pony zijn touw kapot trekt terwijl hij rustig blijft en niet paniekerig wordt, dan is hij stout en niet bang. Dan vindt hij dat een leuk kunstje.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:20

Hmm, het is altijd een moeilijk verhaal met die paarden die niet vast kunnen staan. Ik heb een veulen die ik het maar niet bij kan brengen. blijft maar hangen. Zodra ze druk op het halster voelt schiet ze met een rotgang naar achteren. Ook gewoon aan de hand.

Ik zou zeker niet opgeven met een paard dat niet vast kan staan. Misschien is een halsband erbij een idee zodat ze zich niet los kan trekken of dubbel halstertouw. Ze moet gewoon leren dat het halster/ touw niet loskan. Bij paniek is het een ander verhaal. Ik zou zeggen geef niet op! Zet haar desnoods een nacht op stand of zo iets.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:44

Ach.. Mijn verzorgpaard had ook zo'n tijd,
hij wou me volgen naar de stal als ik iets ging nemen. Had ook 3 koorden kapot gekregen.

Ik heb het zo opgelost
ik had een goed stevig koord gepakt dat niet rap kapot ging en hem daaraan vast gemaakt.Ik ging naar de stal, bleef niet lang weg, en als hij braaf bleef staan, hup kriebele n snoepje, altijd langer weggebleven, en zodra ik hoorde da hij wat probeerd of het zag, hem waarschuwen en dan stopte hij vaak.
Dit dus uitgebreidt en uiteindelijk zonder snoepje voort gedaan gewoon belonen.
Nu doet hij het niet meer, het is weer vanzelfsprekend geworden dat hij gewoon blijft staan.

Nu zet ik hem ook niet vaak meer vast de laatste tijd xp
Hij blijft staan als ik het zeg, vééle makkelijker :D

hopelijk ben je hier wat mee :)

Sayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:17

waarom moet het perse vaststaan? je kunt ze makkelijk leren te laten staan zonder vast te zetten.

en waarom een veulen vast zetten? een kind leer je toch ook niet met geweld leren lopen.
probeer het eerst lekker te aaien en poetsen als het los staan, pas als dat goed gaat kun je proberen het eerst met een los omgeslagen touw vast te zetten. controle over je pony/paard/veulen doe je met geduld en samenwerking, niet met macht.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:13

Het lijkt mij wel erg prettig als een paard netjes kan vaststaan en dan ook stil blijft staan.

Wat ik eens heb gehoord:
Een flinterdun stukje van een strotouwtje halen (dus 1 sliertje van een strotouwtje) en het paard hieraan vast zetten. Als hij trekt schiet het draadje meteen kapot. Het paard schrikt hiervan en blijft even staan. Zo doorgaan tot hij in de gaten heeft dat vast staan niet erg is.
Met andere woorden: vastzetten aan een halstertouw geeft tegendruk, een reflex van het paard hierop is nog meer druk geven. Gevolg: touw (en halster) kapot.
Ik weet ook niet of dit nou een goede oplossing is / of het werkt.

Mijn paard heb ik het geleerd door haar vast te zetten (niet meteen heel kort, maar gewoon lekker lang laten) en er bij te bijven staan. Als ze naar achter loopt even loshalen, weer terug naar voren zetten en weer vast zetten. Blijft ze een paar tellen netjes stil staan? Belonen, och wat is het een geweldig paard en een brokje geven. En zo steeds verder uitbouwen. Tot je kunt weglopen, ze netjes blijft stilstaan, terugkomt en haar dan weer belonen. Nu blijft ze netjes staan wachten tot ik terugkom. Ik geef haar natuurlijk niet meer telkens een brokje (dit heb ik gedurende de training langzaam afgebouwd). De ene keer krijgt ze een lief woordje, de andere keer een flinke aai, dan weer een brokje of gewoon niets. Want het moet tenslotte de normaalste zaak van de wereld worden!

Hoop dat je hier iets mee kunt...