stagiare die een pony schopt...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

delicious_

stagiare die een pony schopt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 07:55

hee,
op onze manege is een nieuwe stagiare.
ze heeft een pony geschopt, omdat hij was ontsnapt uit de stal. :S
ze heeft hem dus geschopt, bij zijn ribben.
als je nu de pony daar wil aanraken, wordt hij boos, en doet zijn oren in zijn nek.
hoe kun je dat rustig aan weer gaan doen?

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 07:58

als ik zoiets zou zien is ze nog niet jarig! :(
melden bij de manege eigenaar, en rustig weer vertrouwen opbouwen met het paardje! :(:)
rustig benaderen, en het zal wel even pijn doen denk ik !
schandalig hoor!
groetjes ;)

delicious_

Re: stagiare die een pony schopt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 07:59

ja, ze is er ook nog steeds. :S

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 07:59

ik ben het met brennie75 eens!
EN MELDEN BIJ DE MANEGE EIGENAAR!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:42

tja, paard dat ontsnapt is toch haar eigen schuld
ik loop er meestal rustig achter aan, leg even uit dat dat niet de bedoeling is en vraag of ze er mee ophouden
dan zet ik ze terug
maar een paard dat ontsnapt (even vanuitgaand dat ie je niet ondersteboven loopt of iets dergelijks doet) is je eigen fout

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:45

Over het algemeen is het idd je eigen fout als een paard onsnapt, tenzij het onder de draad doorgekomen is oid, maar dan weet het tegen de tijd dat je hem op zijn flikker geeft al niet meer waarom.

Maar wat de TS zelf al zegt, rustig opbouwen, overal aaien en steeds dichter bij de plek waar hij niet aangeraakt wil worden. En belonen als hij het goed doet, dat werkt veel beter dan straffen.

Nolzuet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:46

Ik zou het inderdaad ook melden bij de manege-eigenaar. Een paard of pony moet luisteren, maar om nou meteen te gaan schoppen. Dit meisje moet leren dat dit NIET de manier is om met dieren om te gaan!

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:30

Asyaa schreef:
tja, paard dat ontsnapt is toch haar eigen schuld
ik loop er meestal rustig achter aan, leg even uit dat dat niet de bedoeling is en vraag of ze er mee ophouden
dan zet ik ze terug
maar een paard dat ontsnapt (even vanuitgaand dat ie je niet ondersteboven loopt of iets dergelijks doet) is je eigen fout

Ik hoop dat je bedoeld aan de stagiare het uitleggen en niet een goed gesprek beginnen met de pony!

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:33

Haha ik zie hem al voor me liefe pony zou je mischien voortaan niet meer willen ontsnappen ik vindt dit namelijk niet zo fijn.

Maar inderdaad even een melding van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:36

nathalie25 schreef:
Ik hoop dat je bedoeld aan de stagiare het uitleggen en niet een goed gesprek beginnen met de pony!

nop
ik bedoel tegen het paard even uitleggen dat dat niet de bedoeling is
en ja ris, dat zeg ik dan ;)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:39

Letterlijk?
Of via lichaamstaal?

Als je het letterlijk doet zegt jou paard dan ook altijd letterlijk terug oke Asyaa dat zal ik niet meer doen het spijt me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:04

ik zeg het letterlijk ^^
kmoet toch wat zeggen, en boos worden heeft geen zin, a het is mijn fout, b hij weet niet wat ie fout heeft gedaan (te laat om te straffen)
niet dat ie het snapt hoor :o

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:06

Oke ik dacht even ze zal toch niet denken dat hij het begrijpt.

Maar inderdaad voor straffen is het te laat je kunt hem alleen belonen voor het feit dat hij zich heeft laten vangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:12

idd, gister was er ook een paard ontsnapt de wei in met touw nog aan (had zich los getrokken)
na even de wei op en af gegalopeerd en een paar keer op zn touw gaan staan (wat werd ie boos dat ie telkens een snok kreeg ^^) stopte die en ging ergens naar kijken
dus ik rustig heen, op het touw gaan staan en even belonen
toen pas los geklikt
kon hem moeilijk gaan straffen dat ie zich heeft losgerukt (en mij bijna omver heeft gebokt toen ie wegrende) hij snapte het toch niet meer

maar nee hoor, ik weet dat ze het niet snappen ;)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:15

persoonlijk schop ik eerst dat kind terug..
dat vind ik niet normaal..
dat paard snapt dan toch niet meer waarom die gestraft word..
en zn stal is zijn plekje..

misschien eventueel proberen te poetsen en een stukje wandelen met hem zodat hij die dingen weer vergeet?
ik zou t anders ook neit weten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:17

even terug op topic ^^
@ts begin hem gewoon te aaien op een plek waar ie het wel goed vind
beweeg dan langzaam steeds een stukje dichterbij de plek waar ie geschopt werd/hij het niet fijn vind
dan weer terug naar waar ie het goed vind
zo steeds een stukje dichterbij

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:19

Soms sta je versteld van de dingen die een paard begrijpt. Ook hier maak ik het elke dag mee dat de eigenaresse met haar paard praat, en tot onze verbazing luistert het paard volledig naar wat zei zegt. Eigenlijk ook wel logisch toch, als je ze een commando geeft weten ze ook wat je bedoeld. Het is imo maar net welke aandacht je aan je paard geeft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:20

Ieder verhaal heeft 2 kanten hé... Niet alleen die van de TS maar ook van het meisje waar het om gaat.

Mijn paard krijgt ook weleens een rotschop (hoewel, in het afgelopen jaar al niet meer) om eventjes heel snel heel duidelijk te maken dat wat ze nu flikte echt niet mag.

Ik zou het ff melden aan de manege eigenaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:27

@schellyke
zekers, maar de paarden die bij mij meestal ontsnappen zijn of nog wat jong, dus ik riskeer dan niet dat ze niet weten waarvoor ze gestraft worden

@ vjesta
idd, als een paard mij probeert te bijten krijgt ie een klap die ie de rest van de dag nog voelt
bijten moeten ze niet proberen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:33

Daarom. Mijn paard weet het ook echt dondersgoed. In het begin heeft ze vrij veel op haar lazer gehad. Ik ben niet onredelijk, ik geef 2 keer een waarschuwing met mijn stem, maar luister je dan nog niet, dan vliegt er een borstel, of landt mijn hand ergens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:34

ik vind dat iedereen niet gelijk moet roepen dat die stagaire fout zit.. je weet niet wat er is gebeurd, miss heeft die pony wel naar haar getrapt en heeft TS dat niet gezien? zou dat bij mij gebeuren dan krijgen ze van mij ook een trap terug.. óók op stage.. tjsa er zijn kinderen bij die alles zielig vinden, en alles met snoepjes op willen lossen maar dat werkt niet.. die zijn dus niet objectief ;)
het lijkt me stug dat een stagaire een paar zomaar schopt :)

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:38

Heb je aan dat meisje gevraagd waarom ze dat precies deed? even gesprekje met haar en de manege eigenaar hebben denk ik, duidelijk maken dat dat niet de normale gang van zaken is.
Of gewoon haar een schop geven, naast de sloot ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:42

Sassiee schreef:
Of gewoon haar een schop geven, naast de sloot ;)

dan kunnen ze de rest van de dag niks meer doen 'omdat hun kleren nat zijn' :Z
ik weet niet of TS alles heeft gezien (ook wat er voor die schop gebeurde) maar even ervanuitgaand dat ie niet getrapt, gebijt ect. heeft, is er geen reden op een paard te schoppen
ook al zou ie dat gedaan hebben je bent dan al te laat om te straffen

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:50

echt waar wat een ***** :x ik zou dat mens toch een ongeloofelijke knal tegen haar hoofd verkopen :( ID als een pony ontsnapt is dat meestal je eigen schuld! maar om nou een weerloos dier zo te schoppen? bah zeg wat misselijk....
als ik die pony zelf was geweest had ik ze vol met mn achterbenen terug geschopt zo op dr platje #)

en wat meerdere al zeggen meld het bij de manege eigenaar of zeg het zelf tegen haar dat je het niet eens ben met haar manier van doen ;)

triest dit soort mensen! hoop dat het met de pony goed komt en geef ze maar namens ons een knuffel en een lekker koekje ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:59

marialva schreef:
echt waar wat een ***** :x ik zou dat mens toch een ongeloofelijke knal tegen haar hoofd verkopen :(

In het kader van 'goed voorbeeld doet goed volgen' :?
Als je wilt uitdragen dat iemand zich respectvol op moet stellen, moet je dat misschien zelf ook doen, zodat ze een voorbeeld heeft om van te leren. Zelf iemand een knal voor het hoofd verkopen lijkt me dan net zo fout. (En fouter, aangezien het gewoon wettelijk niet mag.)