Pony trapt tijdens het uitkrabben van achter hoeven.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coco_Ollie

Pony trapt tijdens het uitkrabben van achter hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 11:30

Hallo,

Ik heb nu net een paar weken een verzorgpony. Hij laat zijn voor hoeven wel uitkrabben, maar bij zijn achter hoeven gaat hij flink trappen. Ik weet helemaal niet of er wel regelmatig bij hem de hoeven zijn uitgekrabt. Maar hoe kan ik dit hem afleren? Zodat hij wel rustig zijn hoef geeft? Volgende week komt de hoefsmid en die ga ik ook even vragen.

Katja

Re: Pony trapt tijdens het uitkrabben van achter hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:08

Verplaatst van BEH naar OPG.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:16

blijven vasthouden tot hij weer rustig word en dan verderkrabben, als je loslaat heeft je pony "gewonnen", tenslotte ben jij de baas en bepaal jij dat hij zijn voet moet optillen, je wilt toch niet dat hij het de volgende keer weer opnieuw doet ;)

Coco_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 12:19

Nee, dat zeker niet.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:10

ik denkt dat vasthouden de enige optie is. blijf verder natuurlijk wel opletten

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:20

vasthouden??? niet doen! dt red je nooit. een paard is veel sterker en zal dit altijd winnen en dan heb jij dalijk je rug in puin. kun je wel zijn achterbenen bortselen? ga dan eens beginnen met een hoefje optillen en meteen weer neer zetten, doet ie dat goed meteen belonen. en zo rustig opbouwen. maar ik zou niet vasthouden, veel te gevaarlijk.

Coco_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:52

waldoalpha schreef:
vasthouden??? niet doen! dt red je nooit. een paard is veel sterker en zal dit altijd winnen en dan heb jij dalijk je rug in puin. kun je wel zijn achterbenen bortselen? ga dan eens beginnen met een hoefje optillen en meteen weer neer zetten, doet ie dat goed meteen belonen. en zo rustig opbouwen. maar ik zou niet vasthouden, veel te gevaarlijk.

Hey, Ja ik kan zijn achterbenen borstelen. Ik ben nu rustig aan het oefenen met het optillen van de hoeven. Vasthouden red ik ook niet, want hij is zeker te sterk!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:42

Ik zou ook zeker niet vasthouden, voor je t weet wordt je naar achteren getrokken en dan ben je helemaal de pineut.

Wat waldoalpha ook zegt: af en toe oppakken, meteen weer neerzetten. Veel aanraken en aaien en ervoor zorgen dat hij weet dat het niets ergs is. Probeer er ook een keer bij te zijn als de hoefsmid komt, dan weet je ook hoe hij daarop reageert.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:02

Trapt ie gewoon heen en weer of echt gericht naar jou?

Via z'n kont het bovenbeen pakken, even laten trappen (mits dit niet op jou gericht is) en wachten tot ie meer ontspand, weer een stukje naar beneden en ook hier weer wachten tot ie ontspand en zo dus naar beneden tot te hoef.

Als je de hoef vasthebt niet naar achter trekken! Laat hem zelf meegeven.

Zorg dat je hem van te voren stevig hebt neergezet zodat ie geen last krijgt van z'n evenwicht.

Succes ermee!

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:25

Als hij niet gericht naar jou trapt kan je hem wel proberen vast te houden, maar wel zo dat hij jou niet kan raken. Met dat borstelen vind ik ook een hele goeie, belonen als hij niks doet en zodra hij trapt laten merken dat het niet mag.
Succes!

Coco_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 16:12

Hij trapt naar achteren, niet echt naar mij. Met zijn voor hoeven wil hij al luisteren naar het woord ´voetje´. Dat kan hij dus wel. Nu nog verder oefenen. Maar ik moet zeggen dat het steeds beter gaat met hem:D. Want er is niks mee gedaan enzo. Hij kon eerst niet vaststaan enzovoort. Maar het gaat steeds beter!

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:38

Tinka deed dat vroeger ook, naar beneden trappen als ik achter wilde uitkrabben.
Toen ben ik gekruisd gaan pakken... 1 keer een trap van zichzelf, daarna nooit weer. Dus ik kan ze nu weer gewoon pakken.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:43

Ik heb hetzelfde probleem gehad..voorhoeven ging prima,maar achter een drama!
Nou heb ik een mini dus met botte kracht(van vriendlief) gebeurde het toch.
Maar ik kreeg het zelf 9 van de 10 keer niet voorelkaar.
Terwijl hij echt wel hoeven krabben kende(meneer was gewoon niet van plan zich aan mij over te leveren).
Ben toen begonnen met vertrouwen opbouwen,en langzaam eens zn benen betasten,borstelen,en hoefje eventjes optillen.
Uiteraard uitbundig belonen erna.
Daarna even optillen en wat krabben of met het borsteltje even vegen.
Inmiddels is het leed geleden,en tilt hij vanzelf zn hoefjes al op zonder ook maar een vraag van mij. (hij weet welk hoefje aan de beurt is,en is me al voor!) ;)
Maar de tip van de hoeven gekruist pakken is ook een goede!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:45

Trappen? Is niet accepteren! Een keer een flinke klets op de kont! Daarna nog een keer een voetje vragen..wil die nog een keer achteruit meppen, stem verheffen..helpt dat niet kan die nog een keer een knal op zijn kont krijgen..

Mijn merrie van 2.5 kende ook geen voetjes geven maar trappen wordt niet geaccepteerd! En dat heb ik haar maar 1x hoeven te vertellen! Nu trapt ie achteruit de volgende keer trapt ie jou!

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:54

Wij doen dat op de volgende manier :
Maak een lus in een halstertouw om de kootholte , zorg dat het paard met het hoofd naar jouw kant blijft dus een extra halstertouw aan de zijkant van het halster , die je dan vast houd of laat vasthouden. Dan til je het voetje op met het halstertouw eerst naar voren dus onder de buik , als ze nu gaat slaan kan je op afstand druk houden op het touw. Als ze stopt met slaan laat je het voetje weer neerzetten en dan herhalen.

Als je een lus eng vind kan je ook een langere lijn gebruiken en die aan twee uiteinden vasthouden.

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:45

De hoef vast blijven houden zeggen dat het fout is en een mep geven!

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:58

Niet slaan!! dan associëreert hij voetje tillen met pijn.

Het beste kun je doen: je neemt een longeerlijn, deze doe je voorzichtig om zijn achterbeen. Dan laat je de lijn zakken tot deze in de kogel valt. Ga naast zijn schouwder staan en zeg tegelijkertijd: VOET en trek voorzichtig zijn been omhoog met de longeerlijn. Doe dit 2x per dag en vraag dan 4-5x VOET, zowel links als rechts.

Dit kan 3 weken duren, dan kan je voorzichtig beginnen met je handen ipv de longeerlijn. Vraag dan iemand om achter je paard te gaan staan (op een afstandje) en probeer dan "blind"te krabben. Die persoon kan dan zeggen of je wat links of rechts moet krabben. Dit bouw je langzaam af, tot je zelfstandig kan uitkrabben.

Dit heb ik ook gedaan toen mijn paard 2,5 jaar oud was en zo uit het land was geplukt en nog nooit in mensen handen was gekomen. Nu, bijna 4 jr., tilt hij automatisch zijn benen op. Neem altijd de zelfde volgorde van benen bijvoorbeeld R.voor, R.achter, L voor, L achter. Dan zal je na verloop van tijd zien als je voor klaar bent hij zijn achterbeen al voor je op zal tillen.

Veel succes, en wordt niet boos, sla ook nooit.Neem de tijd.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:04

Querk schreef:
Hallo,

Ik heb nu net een paar weken een verzorgpony. Hij laat zijn voor hoeven wel uitkrabben, maar bij zijn achter hoeven gaat hij flink trappen. Ik weet helemaal niet of er wel regelmatig bij hem de hoeven zijn uitgekrabt. Maar hoe kan ik dit hem afleren? Zodat hij wel rustig zijn hoef geeft? Volgende week komt de hoefsmid en die ga ik ook even vragen.

een rot schop terug geven opvoeden die knol :( of iemand 1 voorvoetje op laten tillen zodat je ze been kan aanraken en daarna ze voorbeen los laten en zo dat 8terbeen pakken

en nu hoef ik niet heel bokt over me heen want dat heeft allemaal geen zin :Y)
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 04-05-09 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:04

Heb je al gechecked of hij geen pijn heeft aan z'n been (wondjes, mok).
Mijn paard trapt n.l. als hij last heeft van mok.
De rest van het been kan ik wel aanraken etc, maar optillen.. ho maar.
Smid weet vaak goede (veilige) handigheidjes om het te leren.
Als het niet gaat is een praam ook een optie.
Vraag even aan de smid hoe je 'm goed gebruikt!

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:05

Vind ik knap als je op die manier de hoef vast kan blijven houden.. Het slaan lijkt mij ook geen oplossing.. Ik ben zelf niet zo mepperig, zeker niet wat een paard moet leren. Het is en blijft onnatuurlijk gedrag om een hoef te laten uitkrabben.
Ik weet wat voor kracht Tinka erachter had. En vasthouden krijg je toch echt niet voor elkaar.
Dan vind ik gekruist pakken toch slimmer, aangezien dat je er na 1 keer zonder jezelf te verwonden vanaf bent.
Mensen die bang zijn voor de achterhand van paarden, leer ik op mijn paard van hun angst af te komen, door dus gekruist te pakken.
Ik moet zeggen, al die mensen pakken nu gewoon de achterbenen, doordat ze hun eigen paard ook eerst gekruist pakken.
Ik sta dan dus links van het paard en pak binnen door rechterachterbeen. Dus 1 verkeerde beweging tikt ie zichzelf.

Zelf ben ik ook geen voorstander van touwen om de benen, of langs de benen, heb een paar keer gezien hoe het eruit ziet als een paard vast komt te zitten in het touw.. paniek... ongeluk.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:05

Herkenbaaar :+

Ik ben begonnen met zijn 2en. Een houd de pony vast, andere doet een poging. Ik deed het zo, dat ik tegen de kont leunde, en dan langzaam naar beneden de hoef pakken. Maar omdat ik tegen de kont leunde, kon ik haar zo weg duwen wanneer ze wou trappen. Nu gaat het super, binnen een paar keer was het klaar :)

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:06

roybrit schreef:
Querk schreef:
Hallo,

een rot schop terug geven opvoeden die knol :(

en nu hoef ik niet heel bokt over me heen want dat heeft allemaal geen zin :Y)

Opvoeden doe je met beleid, geduld, LIEFDE en aandacht. Dat trap je er niet in!!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:07

Een touw om het achterbeen? Ik zie hier eerlijk gezegd hele gevaarlijke oplossingen voorbij komen.

Sommige paarden vinden het gewoon echt niet fijn en als je de ervaring niet hebt om er mee om te gaan kun je het beter maar laten rusten en eens in de zoveel tijd aan de hoefsmid over laten. Die hebben vaak wel de ervaring en de kunde om er mee om te gaan.

Paarden kunnen namelijk in paniek raken als er een touw aan de voet vast zit en dan zijn de problemen wel iets groter dan van voor die tijd.

Ik geloof dat Parelli in Level II een spelletje had om de voet te leren op te tillen zowel voor en achter. Maar hier werd absoluut niet met een lus gewerkt.

Kijk of iemand in de buurt je kan helpen met Ttouch of bijvoorbeeld Parelli. Ga aub niet met een touw met een lus beginnen, de gevolgen zullen vele malen groter zijn als het paard in paniek raakt en dat is het laatste wat je wilt.
Laatst bijgewerkt door Adriana op 04-05-09 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:08

[/quote]

een rot schop terug geven opvoeden die knol :(

en nu hoef ik niet heel bokt over me heen want dat heeft allemaal geen zin :Y)[/quote]
Opvoeden doe je met beleid, geduld, LIEFDE en aandacht. Dat trap je er niet in!![/quote]

van vlechtjes leggen word dat paard echt niet sociaal hoor

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:09

Een vriendin van mij gaf mij eens een tip:
Alleen te doen als je met z'n 2en bent. Haal een beetje druk van 1 van de voorbenen af (dus niet helemaal optillen) en de 2de persoon pakt het achterbeen, daardoor schijnt het paard niet te kunnen trappen. (Nooit geprobeerd, dus ik weet niet of het werkt)