Seksuele drang bij paarden (stomme vraag)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Seksuele drang bij paarden (stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 09:42

Even een stomme en ook genante vraag :o

Net las ik in een ander topic (dekkende ruin) dat paarden niet dekken voor de 'lekker'. Alleen mensen en dolfijnen schijnen dat te doen.

Nou heeft er vroeger op een stal waar ik stond een merrie gestaan die zodra de vrachtwagen van de hengstenhouder het terrein opreed met haar kont richting draad ging, staart opzij, van kom maarrrrr.
Dat vonden wij altijd erg komisch omdat de merrie dus geinsemineerd werd en niet natuurlijk gedekt. Er was dus geen hengst in de buurt, het was puur op de arm van de beste man. :=

Hoe valt dit gedrag te verklaren?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:44

Ik denk dat paarden wel de drang hebben om bevrucht te worden, maar niet dat ze het dan 'lekker' vinden.
Ben wel benieuwd hoe dit echt zit :)

RoosIris

Re: Seksuele drang bij paarden (stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:50

Ik denk inderdaad ook dat het met de nesteldrang te maken hebben.

Merries laten zich meestal alleen dekken als ze hengstig zijn, of net geweest.
Als ze het lekker vonden zouden ze wel de hele dag klaar staan denk ik.

Tja wat hengsten betreft... die gieren gewoon van de hormonen. en voortplantdrang.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:03

Ik kom even uit een hele andere hoek, maar ik werk dus op een KI station voor varkens, dit wil dus zeggen, ik vang sperma van Beren.

Als ik die koppen van die beren zie tijdens het dekken, dan krijg ik toch wel sterk het idee dat ze het enorm lekker vinden...
Ogen licht toegeknepen, de meesten hebben de tong half uit de mond hangen, en vrijwel allemaal kwijlen ze (goh wat lijken ze eigenlijk op mannen bedenk ik me net :') )

Beren springen net als hengsten op een fantoom, wij noemen dit een "Dummy" .
Ter illustratie:
Afbeelding

En voor de dummy's onder ons, dit is een beer : :D
Afbeelding

We hebben ook beren die wat moeilijker springen, of die hun hok niet goed uit durven, deze beren springen in hun eigen hok op een verrijdbare dummy (geen voorbeeld hiervan)
Maar zodra je dus met zo'n dummy de afdeling inloopt, worden alle beren heet, sommigen kunnen dan zelfs al in hun hok gaan dekken zonder dummy oid erbij :+

Dus ik ben van mening dat het bij natuurlijk gedrag hoort, en naar mijn idee vinden ze het nog lekker ook.
Hoewel dit natuurlijk wetenschappelijk wel te onderbouwen valt bij het vinden van een evt clitoris bij de vrouwelijke dieren?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:42

Iemand heeft mij ooit verteld dat merries een clitoris hebben.... Heb er geen onderzoek naar gedaan daarna... :D Geen idee of het daadwerkelijk zo is, of dat ik in de zeik genomen ben.

Frank1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:43

Zeker hebben merries die...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:55

Intressante vraag... Ik weet wel dat mijn ruin zeer intressant gevonden werd door zijn weidevriendinnen, als ze hengstig stonden. De dames drongen zich dan werkelijk op en mijn ruin vond zo'n vrijwillige krabkont wel erg handig voor die vervelende kriebel op zijn hoofd, maar ze moesten niet steeds dichter komen want dat krabbelt zo lastig.(Ik geloof dat ik hem het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes nooit heb uitgelegd). Het hengstje waar hij nu bij staat, vind hem ook wel heel erg fijn. Maar dan wandelt mijn ruin rustig weg (en ik me tot voor kort maar afvragen waar hij die schaafwondjes vandaan haalde).

De ruin van vrienden besprong wel hengstige merries als hij kon en die waren niet bepaald aan het klagen. Hengstige merries heb ik ook weten liggen voor kleinere hengsten.

Meerdere merries gekend die niet te pruimen waren met andere paarden, maar als ze hengstig waren was iedereen en alles lief...

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:03

stomme vragen bestaan niet!!! ;)

Ik denk dat het gedrag wat jij omschrijft de natuurlijke voortplantingsdrang is, maar dat dit niks te maken heeft met even lekker van bil gaan.
Dit valt ook te verklaren aan het feit dat wanneer een merrie niet hengstig is ze ook niet geintresseerd is/interessant is. (denk ik!)
Laatst bijgewerkt door 19LindA83 op 05-04-09 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:23

precies zoals de vorige poster zegt, als je puur kijkt naar de natuur, dan zijn wij mensen (en de Bonobo´s, dolfijnen weet ik niet) de enige diersoort die sex hebben om de sex inderdaad.
Wij zijn ook de enige diersoort die geen hengstigheid, loops zijn, krols of hoe het dan ook heet, periode hebben waarin we vruchtbaar zijn.
Alle andere diersoorten hebben een ´vaste´vruchtbaarheidsperiode waarin ze dus hun lusten botvieren. Wij zijn gedurende die tijd vd maand juist niet vruchbaar maar zouden dan wel sex kunnen hebben als we zin hebben ;)
Eigenlijk zijn het dus de vrouwtjes die feitelijk uitmaken wanneer er sex is en de mannen zijn altijd bereid want er zal maar net een vrouwtje zijn die ´zin heeft´ :+
Bij de mens is dat dus ook weer anders, waarom de evolutie dat zo geregeld heeft, geen idee, misschien leuk voor een studie?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:32

femke27 schreef:
Iemand heeft mij ooit verteld dat merries een clitoris hebben.... Heb er geen onderzoek naar gedaan daarna... :D Geen idee of het daadwerkelijk zo is, of dat ik in de zeik genomen ben.

Volgens mij hebben ze die ook, kijk maar eens goed naar wanneer een merrie knipoogt (als je maag tenminste sterk genoeg is). Denk dat de anatomie dan niet erg verschilt met de mens. Ook een merrie moet 'voorbereid' worden op de (natuurlijke) dekking. Als ik zie hoe mijn ruin de hengstige merries verwend, dan kan me best voorstellen dat dat een soort voorspel is.. Interessantere vraag: heeft een merrie ook een G-spot? :D

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:37

Fem daf, ik heb een mensenvulva ook nooit zo van dichtbij bekeken, dus vergelijkingsmateriaal ahum nee dat heb ik zo niet.

Misschien een keer een spiegeltje mee naar de paarden en dan vergelijken? :')

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:41

Hahaha, of gewoon internet op!! Vind je vast genoeg menselijk vergelijkings materiaal! Weet trouwens niet of je het kunt vergelijken met een zeug anders wat het zo opgelost ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:44

Ik heb een sterke maag, maar van mensen hoef ik dat gedoetje niet te zien hoor :')

Een zeug is anatomisch anders, die heeft een uitwendige vulva zover ik weet, die van een merrie is volgensmij meer inwendig.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:46

Mijn mening is dat dit niets met lekker vinden te maken heeft maar komt door de evolutie.
De dieren die een grote voortplantingsdrang hebben, krijgen meer nakomelingen dan de dieren die een kleine voortplantingsdrang hebben.
Op den duur zullen dus denken de diersoorten met de grootste voorplantingsdrang overleven.
Dus paarden hebben de evolutie doorstaan doordat ze een grote voortplantingsdrang hebben.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:46

Ja als je er nu over na gaat denken, is het helemaal geen stomme vraag Urielle !

Mijn haflingermerrie heeft een vaste (hoe omschrijf ik dit netjes ) vrij''maat'' .. :o

Die mag er ook op als ze niet hengstig is, het valt wel op dat ze het alleen doen in de zomer.. Na het rijden komt hij vaak - al knorrend en showend - naar nienke gerent en die gaat er dan lekker voor staan :+ Laat Carlo zijn ding doen om vervolgens hoofd aan hoofd een plekje te zoeken samen om daar de hele dag te eten :+

dus ik zie toch wel iets in die twee terug .. :)

(ik moet er wel bij vermelden dat Carlo wel merries heeft gedekt als hengst zijnde maar dit al meer dan 8 jaar geleden is, hij is nu 17 )

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:49

Natuurlijk dekken hengsten omdat ze het lekker vinden. Merries laten zich alleen maar dekken omdat ze het op dat moment lekker vinden. De merrie "zegt" dat het mag. Er is volgens mij geen besef dat dit voor de voortplanting is. Het lijkt mij sterk dat ze het verband kunnen leggen tussen de daad en het nageslacht.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:50

Ja dat denk ik dus ook. ! :)

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:51

Maar het is wel een natuurlijke drang tijdens de vruchtbare periode. Dolfijnen hebben bijvoorbeeld seks nadat ze een feestmaal hebben gehad. Ze doen het om het feest en om het lekkere.
Paarden doen dit, meestal, alleen tijdens de hengstigheid, dus wanneer ze bevrucht kunnen worden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:05

Ik kende een verliefd paar, die wel van ellende uit elkaar hebben gehaald.
Elke dag, meerdere malen per dag zaten die op elkaar.
Ook als de merrie niet hengstig was.

Foofur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:31

cissy schreef:
precies zoals de vorige poster zegt, als je puur kijkt naar de natuur, dan zijn wij mensen (en de Bonobo´s, dolfijnen weet ik niet) de enige diersoort die sex hebben om de sex inderdaad.
Wij zijn ook de enige diersoort die geen hengstigheid, loops zijn, krols of hoe het dan ook heet, periode hebben waarin we vruchtbaar zijn.
Alle andere diersoorten hebben een ´vaste´vruchtbaarheidsperiode waarin ze dus hun lusten botvieren. Wij zijn gedurende die tijd vd maand juist niet vruchbaar maar zouden dan wel sex kunnen hebben als we zin hebben ;)
Eigenlijk zijn het dus de vrouwtjes die feitelijk uitmaken wanneer er sex is en de mannen zijn altijd bereid want er zal maar net een vrouwtje zijn die ´zin heeft´ :+
Bij de mens is dat dus ook weer anders, waarom de evolutie dat zo geregeld heeft, geen idee, misschien leuk voor een studie?

Ik heb ooit eens geleerd dat vrouwen ook sex hebben buiten hun vruchtbare periode om om de man aan haar te binden. Die vent kan haar (en haar kinderen) dan beschermen en voorzien van vlees na het jagen. Klinkt niet bepaald geemancipeerd he?!

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:45

cissy schreef:

Mensen (vrouwen) hebben wel degelijk een vruchtbare periode, die iedere maand terugkomt, deel van de uterine cyclus.
Andere dieren hebben de etrous cyclus.
Het voornaamste verschil is dat na de vruchtbare periode bij dieren de baarmoederwand gerabsorbeerd wordt door de baarmoeder, terwijl bij mensen deze door de vagina wordt uitgescheiden (ongesteldheid).
Dat dieren niet het hele jaar door een vruchtbare periode hebben is door de natuur afgesteld.
De vruchtbare periode is zo afgesteld dat als de jonge dieren geboren worden, zij de grootste kans hebben om te overleven (voornamelijk in de lente).
Daardoor hebben paarden hun vruchtbare periode in de zomer/lente en schapen bijvoorbeeld in de winter.
Hoe dit allemaal in elkaar zit is heel ingewikkeld, heeft te maken met biologische klok, temperatuur, licht en hormonen enzo.

Mannetjes kunnen altijd sex hebben omdat zij oneindig veel zaadjes kunnen produceren en dus ook oneindig veel kunnen dekken om zo maar zoveel mogelijk van hun genen door te geven.
Dit is voor de genen van het mannetje de meest succesvolle manier om te overleven, omdat ze altijd doorgegeven kunnen worden als er een vruchtbaar vrouwtje is.
Vrouwtjes zijn veel kieskeuriger omdat ze een beperkt aantal eitjes hebben, zij kiezen het mannetje uit die het beste is, zodat ze de beste kinderen krijgt.
Maar zowel mannetjes als vrouwtjes hebben onbewust een voorplantingsdrang, dat is genetisch bepaald.
Aangezien soorten zondr voortplantingsdrang uitgestorven zijn omdat ze zich simpelweg niet hebben voortgeplant.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:10

Maar paarden kunnen ook met zichzelf spelen.. Zo heeft mijne een periode gehad dat constant zn leuter eruit hing en dan de hele tijd slap, stijf, slap etc...

Ook dekt ie nog gewoon merries als deze zich aanbieden... dus ergens zit die drang er wel...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 17:15

Ik kan me dus ook echt niet voorstellen dat zo'n merrie de arm van de hengstenboer koppelt aan het veulen van het jaar erop, of drachtig worden. Dat de drang tot voortplanting er is wel, die is er tenslotte bij mensen ook (rammelende eierstokken hahaha) ;)

Maar je ziet ook dat merries die nooit hengstigheid tonen het soms gaan doen zodra ze bij een hengst in de buurt gestald worden, of juist dat ze niet reageren op de hengst uit de eigen stal maar bij de dekhengst op en top hengstig worden.

Overigens heb ik me laten vertellen, maar dat weet ik zelf niet, dat de merrie OOK reageerde als de hengstenboer voor een andere merrie kwam en zij dus zelf niet hengstig stond.

Zoals Nimmy zegt weet ik ook hengsten die zichzelf masturberen oid door steeds ritmisch met hun 'geval' tegen hun eigen buik te trommelen. Maar hengsten kunnen toch wel, daar is het niet zo cyclusgebonden dus dat zou ook voortplantingsdrang zijn.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:22

Urielle schreef:
Ik kan me dus ook echt niet voorstellen dat zo'n merrie de arm van de hengstenboer koppelt aan het veulen van het jaar erop, of drachtig worden. Dat de drang tot voortplanting er is wel, die is er tenslotte bij mensen ook (rammelende eierstokken hahaha) ;)

Maar je ziet ook dat merries die nooit hengstigheid tonen het soms gaan doen zodra ze bij een hengst in de buurt gestald worden, of juist dat ze niet reageren op de hengst uit de eigen stal maar bij de dekhengst op en top hengstig worden.

Overigens heb ik me laten vertellen, maar dat weet ik zelf niet, dat de merrie OOK reageerde als de hengstenboer voor een andere merrie kwam en zij dus zelf niet hengstig stond.

Zoals Nimmy zegt weet ik ook hengsten die zichzelf masturberen oid door steeds ritmisch met hun 'geval' tegen hun eigen buik te trommelen. Maar hengsten kunnen toch wel, daar is het niet zo cyclusgebonden dus dat zou ook voortplantingsdrang zijn.

Dat was toch swaffelen? _O- (hét woord van 2009 )

Maar mensen hebben toch wél een speciale vruchtbaarheidsperiode? De ovulatie/eisprong?

En er werd gezegd "de meesten paarden willen alleen de hengst als ze hengstig zijn, als ze het deden omdat ze het lekker vonden zouden ze wel heel de dag klaar staan".. Maar mensen staan toch ook niet heel de dag klaar om het te doen?? :=

Mijn merrie, een échte merrie, werd tijdens het wandelen spontaan hengstig, toen we langs een wei met daarin een hengst liepen..
Nu wil ze met het wandelen ook eigenlijk het liefst langs die hengst := ..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:27

mijn hengst masturbeert verschillende keren per dag....terwijl er geen merrie in de buurt is(en ik laat hem nieteens filmpjes zien van knappe merries)....dus het is uitsluitend het lekkere gevoel ...neem ik aan...