Weet het even niet meer, waarom doet hij zo ?? (bokken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

Weet het even niet meer, waarom doet hij zo ?? (bokken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:16

HOi,

Ik heb geen idee of het hier goed staat maar kon geen ander plekje vinden

Het wordt nogal een lang verhaal en graag ook alles lezen voordat je reageert :)

Sinds bijna een jaar heb ik Arlon, een 13 jarige ruin.
We hebben hem een beetje met de gok gekocht, was een tijd niet gereden en hij was heel erg lief op stal en met het rijden, in het begin.
Na een aantal weken begon hij al vervelend te doen , (reden eerst met pessoa en toen met trensje)
Hij rende er gewoon tussen uit met rijden, heel veel verdriet gehad om wat hij allemaal deed , terwijl hij heel lief op stal was.
Hij was wat dominant maar meer ook niet. Op een geveven moment stond ik op het punt om hem te verkopen. Maar ik besloot het toch met hem te proberen.
Toen ben ik gaan lessen met hem.
Dat ging gewoon fantastisch , hij luisterde goed en wilde graag werken. Maar toch bleef hij te sterk en strok me gemakklijk uit het zadel. Toen zijn we met D trens gaan rijden.

In november ook een eerste wedstrijd met hem gereden en dat ging heel goed , hij was wat patserig aan het doen en wou laten zien dat hij er was maar hij was lief!. Liever dan in de buitenbak.
Vlak daarna konden we nog maar weinig rijden door de bevroren bak.
Toen het weer weer iets beter werd. gingen we weer een beetje rijden en dit ging goed.

Maar toen ik weer een van de eerste keren na de vorst wou gaan rijden , begon hij te bokken en te rennen en ik belande op zijn nek: resultaat gebroken hand.
3 weken daarna is hij behandeld door een Osteophaat, hij zat wat vast in zijn lendenen en heupen.
Een week geleden zijn we weer begonnen met longeren, hij liep anders niet meer zo krmapachtig met zijn achterhand.

Vorige week zaterdag er weer voor het eerst op gegaan na het longeren, en hij was aardig braaf, hij was fris maar liep fantastisch.
Zondag een nieuw dresuurzadel gekocht en deze maandag uitgeprobeerd. Eerst gelongeerd en er daarna opgegaan.Het zadel ligt goed en Arlon liep lekker , maar toch bleef hij een beetje irritant doen met zijn achterbenen en met zijn mond /hoofd, lees: hele tijd heen en weer gaan, met zijn hoofd en huppeltje maken. Nja het is lente hij wil graag even rennen, Na iets meer dan een half uurtje was hij lekker bezweet en zijn we gestopt, ik had het meerendeel gestapt , nog niet gegalopeerd want hij was aardig gespannen.

Gisteren: Weer de eerste keer les met hem.
Hij al aaridg koppig met het poetsen buiten , dus ik maar weer naar binnen.
Toen gingen we rijden, hij liep lekker laag en was aardig kalm, hij was wel nog steeds aardig gespannen.
Toen besloten we om hem wat te laten ontspannen wat balkjes te laten lopen,
En toen ging het mis , hij nam de balkjes in volle galop in 2 sprongen en hij galopeerde eerst even kalm, en had hem ook netjes rond.
En toen begon hij idioot te doen , ik weet niet echt wat er gebeurde maar hij ging aan de kletter, en bokken steigeren alles wat hij kon. ( zei: instructrice) Ik verlies contact met éën teugel en voor ik het wist lag ik eraf.

Meteen was ik in tranen, niet omdat ik pijn had maar omdat hij het weer flikte.. ;(
Ik hoopte dat zijn gedrag voordat de Osteophaat was geweest, te wijten was aan een wat zere rug, en niet omdat hij gewoon vervelend zou zijn.
Nu ben ik dus bijna overtuigd dat het wel is omdat hij vervelend is. Joyce (instructrice), zegt van niet en dat hij gewoon fris was. Maar ik zat erop en voelde wat hij deed, en ik denk dat hij em er gericht af wilde krijgen."
Hij heeft nog nooit zo gedaan alleen de laatste paar weken. Daarvoor nog nooit gebokt of gesteigerd of wat dan ook.( Aleen in de wei)
En als hij dan fris was dan had hij alleen flink het tempo erin zitten en wou hij het liefst galoperen, maar bokken :n
Ik wilde niet meer verder rijden , Gewoon voor mijn veilligheid.
Daarna heeft hij nog een halfuur aan de longe gelopen, waar hij wel even lekker idioot deed, maar dat deed hij wel vaker. Even in volle galop enz.

Nu zit ik al de hele dag thuis, met het gevoel dat ik weer elk moment in tranen kan uitbarsten, met een zeer pijnlijke rug en gezwollen ogen, Arlon is een heel lief paard . Maar ik weet het even niet meer, hij is niet het paard waar ik op hoopte, hij kan fantastisch lopen maar wanneer hij nu weer begint vervelend te doen, nee dan zit het er voor mij niet meer in. Hij zou ook lekker rustig zijn op buitenritten, maar dat valt tegen. Hij is gewoon ontzettend sterk en houdt er bijna geen rekening mee dat ik op zijn rug zit.
Ik hoopte dat we gewoon samen lekker wedstrijden konden gaan rijden en lekker bosritjes konden gaan maken , maar nu besef ik wel dat hij afentoe levensgevaarlijk bezig is, hij luistert soms echt voor geen meter....

Ik hoop dus op een beetje advies of weet ik veel wat van jullie, want ik weet het echt even niet meer.

Bedankt voor de moeite om het hele verhaal te lezen :)

Sergi_

Re: Weet het even niet meer, waarom doet hij zo ?? (bokken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:22

Hallo,

erg vervelend voor je dat hij zo doet.
Is het geen goed idee om hem voor het rijden even los te gooien/longeren? Dan is de ergste frisheid ervan af.
Groetjes

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:33

Allereerst wil ik zeggen dat ik het heel knap van je vind, dat je tot nu toe zover bent gekomen met je paard. Ik begrijp uit je verhaal dat het vanaf het begin niet makkelijk is geweest. Ik kan me voorstellen dat het een grote teleurstelling is, dat je op dit moment een paard hebt waar je niet mee kunt doen wat jij graag samen met je paard zou willen doen.

Uit je verhaal krijg ik het idee dat hij iets te sterk voor jou is, hij kan je gewoon uit het zadel trekken, of gaat rennen en houdt geen rekening met jou. Na een korte pauze is daar ook het bokken bij gekomen, dat bleek in eerste instantie vanuit zijn rug en lendenen te komen, maar is losgewerkt. Ik kan in ieder geval 1 reden verzinnen waarom hij nog bokt. Meest voor de hand liggende is namelijk dat hij nog steeds wat klachten heeft. Daarvoor zou je nogmaals de osteopaat kunnen benaderen, om hem na te laten kijken. Ik denk hierbij aan het nieuwe zadel, omdat hij de eerste keer dat je reed met het oude zadel, prima liep (althans, dat begrijp ik uit je verhaal). Met het nieuwe zadel voelde je spanning en had je een onrustige aanleuning. Dat is toch een teken dat er iets niet goed zit. Ik zou als je het paard na laat kijken ook de osteopaat naar de ligging van het zadel laten kijken. Bijkomend is denk ik dat hij jouw spanning ook voelt, en daardoor sneller kan gaan bokken.

Eigenlijk heb je niet wat je graag wil, een betrouwbaar en rustig paard waar je alleen mee naar buiten kunt, en waar je ook af en toe een wedstrijd mee kunt rijden. Ik vind zelf dat paardrijden ontspannend moet zijn, en stap daarom zelf nooit op paarden waar ik me niet veilig op voel. Maar ik heb geen idee wat ik zou doen als mijn eigen paard dergelijk gedrag zou gaan vertonen, omdat ik toch een bepaalde band met hem heb. Daarom kan ik me voorstellen dat jij er zelf ook nog niet uit bent hoe je hiermee verder wilt gaan, maar wil je veel sterkte wensen met wat je ook gaat beslissen.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 08:55

Bedankt voor je reactie SusanH,
We dachten eerst ook wel dat hij nog steeds last had van zijn rug, maar met de eerste keer rijden met het oude zadel was hij ook aardig gespannen.( en ging hij er ook al soort van vandoor,, ben ik denk ik vergeten te melden.. )
En als het goed is ligt het zadel goed...
En inderdaad hij voelt mijn spanning gewoon , ik ben een beetje bang voor hem aan het worden heb ik het idee..
En hij is zon schat hij wil niks kwaad doen , maar hij denkt gewoon te veel dat hij de baas is.
En ik weet niet wat ik nu moet beslissen , ik ga vandaag weer even kijken hoe hij is, weet niet of ik nog wel op hem stap..
Misschien dat iemand anders hem een keer kan rijden..

Ik baal er heel erg van dat hij nu zo doet , want hij kan ook heel erg lief zijn met rijden, en ik hou ontzettend van hem, maar dit is nu al de derde keer dat hij me zo verdriet doet ..!

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:30

Jeej dit is inderdaad egt vervelend, Heb je al iemand anders hem een keer laten rijden ? en hoe was die toen?

smilegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:59

hoi,,,

laat hem even los voor het rijden,
of misschien heeft hij ergens last van en kan hij het gewicht niet goed dragen!
ik hoop dat je hier wat mee kan.

Groetjes Tessa

smilegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:00

of misschien ligt het aan het zadel of rij je met sporen???

groetjes tessa

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:49

Mischien heeft hij lichamelijk nog wel wat last,dit zou ik wel laten uitsluiten.
Maar ik denk dat je paardje voornamelijk erg fris is en tijdens het lopen er nog meer zin in krijgt en jou een beetje vergeet.
Probeer hem voor de les al wat te laten werken zonder dat je erop zit , longeren en wat in uitjes om hem los te werken en zijn joligheid wat af te laten nemen.
Ik weet ook niet of jouw paardje verder nog buiten komt tijdens de tijden dat jij wat met hem doet, maar dat zou ook al een heel stuk kunnen schelen.

Jammer dat het zo gaat, ik hoop voor je dat snel weer beter gaat.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:13

Laat je paard een paar keer in de week los en jut hem dan lekker op zodat ie even lekker gek kan doen en alle kanten op kan bokken die hij wil.
Ik merk aan mijn paard dat hij dat echt nodig heeft om soms even flink te kunnen spelen.

Longeren voor het rijden is ook erg handig.

Probeer ook tijdens het rijden je paard bezig te houden met veel oefeningen zodat ie niet aan rennen en bokken kan denken.
Mijn paard laat ik altijd erg veel zijgangen en ander moeilijke dingen doen als ie druk word door andere paarden of enge dingen.
Vaak kan je het al aanvoelen (spanning) wanneer ze lastig willen gaan doen, speel daar gelijk op in door een oefening te vragen van hem.

Annette017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:42

ik ben het met de andere mensen eens, probeer hem eens eerst voor de les los te rijden, bv longeren een halfuurtje. dat idd zijn frisheid weg is. ik heb precies dat probleem ook gehad met mijn verzorgpony. die was in de lessen ook ontzettend druk, toen ging ik longeren een half uurtje en dat hielp wel, succes

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:22

Tja, dit soort dingen draaien natuurlijk voor een groot deel om vertrouwen. En helemaal als je niet een extreem dapper persoon bent (en dat zijn er heel veel, waaronder ik :o ) is het gewoon lastig om weer zonder zenuwen op je paard te kunnen zitten en dat ook te blijven als hij wat drukker wordt.. Want bij een paard dat wat meer uitprobeert is het juist dubbel belangrijk om op dat soort momenten zelf rustig en dominant te blijven. Probeer bij jezelf na te gaan of jullie wel goed bij elkaar passen. Mocht je na een tijdje toch besluiten dat dat niet zo is dan zou ik om me heen gaan kijken of ik iemand zou kunnen vinden die beter bij het paard past (en, eerlijk is eerlijk dat zou voor het paard ook prettiger zijn natuurlijk) en uiteindelijk een paard te zoeken dat beter bij jou past (want ze zijn er wel hoor, heerlijk kalme niet-dominante lieve paarden).

Begrijp me trouwens goed, ik zeg niet dat jij en paard niet bij elkaar passen, want dat kun je alleen zelf aanvoelen, maar het is een mogelijkheid.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:37

ik wil je eerst even zeggen wat goed dat je het toch probeerd.
ik heb zelf ook zo een haat liefde verhouding met mijn merrie.
heb haar gekkocht om lekker buiten te rijden wedstrijden etc.
ook ik heb 100 keer gezecht en nu verkoop ik je, en dan smelt je weer in die ogen.

ik had mijn merrie eerst op stal staan met overdag ongeveer 8 uurtjes buiten.
dit ging opzich wel maar ze was echt oersterk en soms echt tot vervelends en vallen aan toe.
ostheopaat laten kome paardje zat vast in de rug en ik had kans dat het daar vandaan kwam.
niets was minder waar het werdt zelff erger.
dat was voor mij het besluit haar 24 uur per dag buiten te zetten voor wie weet de frissigheid.
dit was echt de domste actie die ik gedaan heb, haar gedrag werdt als maar erger.
tot ik dus niet eens meer durfte te rijden.

dat was de druppel nu ga je weg rot beest, maar nee weer gesmolten in die puppy ogen.
ik zat wat op internet te kijken voor eventueel een stal met binnen bak etc en een stal genoot kwam in ene met een leuke stalling 2 min bij mij vandaan ( dacht dat deze heel duur zouden zijn ).
mooie binnenbak en lekkere stallen.
nu mijn merrie lekker op stal staat en ze er gekontroleerd een uurtje uit komt.
ik elke week een les rijdt van maarliefst anderhalf uur gaat het in ene super.
geen bok meer gehad en moet zelfs bij gaan drijven ipv afremmen.
ik durf nu eindelijk blij te zeggen dat ik met mijn RODEO paard mn eerste wedstrijd ga rijden.

ik zou wat meer naar je paard luisteren en misschien iets idioots ondernemen zoals ik heb gedaan.
het was een grote stap maar wel de juiste.
veel grond werk voor een goede band kan jullie ook geweldig helpen.
jullie moeten ekaar duidelijk gaan vertrouwen jullie moeten bijde met een blindoek kunnen rijden op jullie gevoel.

ook zou ik even naar je voeding kijken te rijk eten kan ook tot gevaarlijke situaties lijden.

ik wens je echt heel veel succes toe en als je er behoefte aan hebt kan ik je mijn hele werkwijze met mijn merrie vertellen in de hoop dat het jou ook super gaat helpen.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 09:49

Zo!dat zijn opeens veel reacties !
Ben blij dat er meer mensen zijn die weten hoe ik mij nu voel :)
Longeren deed ik altij wel, maar het was niet meer nodig , zonder longeren was hij gewoon braaf. Maar heb gisteren een uur bijna gelongeerd, en nog had hij energie.
Vandaag ga ik hem weer longeren en dan denk ik dat ik er wel weer even opstap.

Tat_jana:
In een binnenbak gedraagt hij zich heel anders, kan ik gewoon rusitg galoperen enz.
Maar nu staat hij 2 minuten bij mij vandaan en kan ik s'ochtends voor school even langs, en kan ik elke dag naar hem toe, als hij verder weg zou staan zou dat niet kunnen..
Nu staat hij vanaf ong. 3uur tot 5 elke dag buiten of ik rijdt hem.
Bedankt voor je reactie , als ik nog vragen heb zal ik je pben :)

Volgende week zondag zou ik een bosrit hebben , denk maar niet dat ik mee gaa..
Maar kijk vandaag even wat hij doet , en misschien kan ik dan wel een besluit nemen...

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:18

En anders evt. de komende tijd 2 a 3 x per week naar een binnebak gaan om te rijden? gewoon voor het vertrouwen en hem dan ook echt lekker aan het werk zetten!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 10:29

Ja, dat wil ik wel heel graag doen , maar dan moet er maar net vervoer zijn ;)
Mijn ouders rijden niet met de trailer en de eigenaar van de stal heeft ook niet altijd 'zin'
Maar kan het altijd vragen :P

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:36

Ja dat zou ik echt proberen, zeker voor het vertrouwen!
En als je dan in de binnebak gereden heb daarna nog even de buitenbak in gaan en nog even doorrijden gewoon 5 a 10 minuten

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:56

mijn VZ paardje gaat ook dikke bokkensprongen maken in de bak en daarom kunnen we ook niet met heb ik de bak rijden, die doet dan eerst ook gewoon lief. misschien is het wel verveling ofzo...